Motorstopp og annet tull

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Hei!

Jeg har en Ducati monster 620 dark IE 2003 som det er litt trøbbel med, jeg er usikker på om det er noen sammenheng mellom problemene eller om de er separate og bare ett tilfelle at alt kommer nå.

Jeg har akkurat hentet den ut fra vinterlagring og kjørt en første kjøretur.
Under turen så døde motoren flere ganger, til nå har det bare skjedd i første og andre gir, usikker på om det kan skje i høyere gir. Det er ikke en kvelning av motoren, da det skjer når det er bra turtall.

Det er strøm på sykkelen, "dashbordet" lyser og jeg kan blinke med blinklys trygt inn til siden.

Når jeg skal starte sykkelen så virker det som om startmotoren har det tungt, eller så er det at motoren i seg selv sliter med og komme i gang.

Siste ting er, når jeg starter sykkelen så er det normalt at speedometer og turtall går fra bunn til topp også tilbake igjen. Nå skjer det noen ganger at de bare går halvveis opp, og noen ganger rører de seg ikke i det hele tatt.
Speedometer kan også "vugge" opp og ned under kjøring, kan variere mellom 4-7 kmt..

Hva kan alt dette være? Sammenheng?

Takk på forhånd! 😬

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Bjerknez »

Jufi skrev: 21 apr 2023, 13:00 Hei!

Jeg har en Ducati monster 620 dark IE 2003 som det er litt trøbbel med, jeg er usikker på om det er noen sammenheng mellom problemene eller om de er separate og bare ett tilfelle at alt kommer nå.

Jeg har akkurat hentet den ut fra vinterlagring og kjørt en første kjøretur.
Under turen så døde motoren flere ganger, til nå har det bare skjedd i første og andre gir, usikker på om det kan skje i høyere gir. Det er ikke en kvelning av motoren, da det skjer når det er bra turtall.

Det er strøm på sykkelen, "dashbordet" lyser og jeg kan blinke med blinklys trygt inn til siden.

Når jeg skal starte sykkelen så virker det som om startmotoren har det tungt, eller så er det at motoren i seg selv sliter med og komme i gang.

Siste ting er, når jeg starter sykkelen så er det normalt at speedometer og turtall går fra bunn til topp også tilbake igjen. Nå skjer det noen ganger at de bare går halvveis opp, og noen ganger rører de seg ikke i det hele tatt.
Speedometer kan også "vugge" opp og ned under kjøring, kan variere mellom 4-7 kmt..

Hva kan alt dette være? Sammenheng?

Takk på forhånd! 😬
Dette høres ut som et fenomen som en annen jeg kjenner opplevde med sin Ducati. Sykkelen døde plutselig og ville ikke starte. Så sto den litt og plutselig startet den igjen...eller ikke.

Jeg ser sykkelen din er ganske ny i følge beskrivelsen under avataren din. Dette må vel være en garantisak?

På den sykkelen jeg snakker om så var den ut og inn av verksted flere ganger for å rette feilen uten hell. Til slutt byttem dem hele ledningsnettet og "hjernen" og da skal den ha funket igjen, men eier solgte sykkelen rett etter dette. Hva som egentlig var feilen fant dem aldri ut.

Om feilen er like innviklet på din sykkel vet jeg selvsagt ikke, men det høres ut som symptomene er de samme.

Noe av det samme skjedde også en annen jeg kjenner med en Ducati, men det var en eldre sykkel. jeg vet ikke om denne noengang ble fikset.

Jajo82
Innlegg: 334
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jajo82 »

Nå må du lese,bjerknez. 2003 modell er det ingen garanti på.Det skriver trådstarter ganske tidlig i innlegget. Den type sykkel ble meg bekjent produsert mellom 2001 og 2003

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 21 apr 2023, 13:31 Nå må du lese,bjerknez. 2003 modell er det ingen garanti på.Det skriver trådstarter ganske tidlig i innlegget. Den type sykkel ble meg bekjent produsert mellom 2001 og 2003
Da blingset jeg litt siden jeg synes det sto det under avataren, men det var når brukeren var registrert :redface

Uansett er symptomene noenlunde det samme, både på den ene sykkelen og den andre som var ganske mye eldre. Usikker på hvilken modell det var snakk om, men trolig rundt det årstallet som TS sin sykkel ble laget... Men usikkert.

Virker som det er noen som har hatt samme problemet med monster i følge google. Kanskje du finner svaret ved å lese dems poster?

Jeg søkte bare på "Ducati Monster died" på google og fikk opp ganske mange artikler.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 187
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Erik_B70 »

Har ingen erfaring med Ducati. Men jeg ville definitivt sjekket batteriet , og ladespenning på sykkelen.
Dårlig batteri og / eller lav ladespenning kan gi mange merkelige symptomer.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Takk for tips! Skal skjekke batteriet selv om det burde være i orden, var kjøpt nytt i 2019 eller 2020 tror jeg!
Ellers kjørte jeg en tur nå, ingen problemer. Kan det være noe så enkelt som kondens i tanken? Kan dette problemet oppstå om bensinen er blitt gammel? Selv om jeg hadde i stabilisator før jeg satte den bort for vinteren.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ser nå mens jeg skrev at den kom til mer... ja det kan i teorien være kondens.
Men også noe gugge noe sted i drivstoffsystemet et sted som du kanskje har forbrent nå, spesielt dersom det er forgasser på den
Dersom det er digital turteller og speedo på den så tror jeg kanskje @Erik_B70 er inne på noe.
Kan være statoren, likeretter/laderegulatoren eller noe elektrisk som gjør at du får en enten for lav eller variabel spenning på "strømnettet".
Eller at DC-spenningen er "uren" om det sier deg noe. "støy" i form av dårlig kontakt, gnister o.l. kan lage mye rare symptomer på electronikk,
dersom den stopper kan det muligens enten være eller påvirke tenningsmodulen/ECU.
Mulig du allerede har gjort det, men sjekk også jordingen på batteri/ramme og skrutilkoblingene/terminalene at de er rene og skikkelig tilskrudd.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av AJ »

Erik_B70 skrev: 21 apr 2023, 14:43 Dårlig batteri og / eller lav ladespenning kan gi mange merkelige symptomer.
Enig.
Spesielt når batteriet begynner å dra på årene.
Opplevde slike "merkelige symptomer" selv på 1290'en da jeg startet opp den for et par-tre dager siden for første gang denne sesongen.
Ville ikke starte, men startmotoren gikk rundt og displayet slo seg på og der så jeg straks av spenningen var for lav. Også dukket det opp en mystisk feilmelding...
Disse 1290'ene er avhengig av god spenning, er jeg blitt fortalt.
Så da var det bare å koble til laderen og lot den være det til grønnfargen viste seg i batterladerdisplayet...

Og med nyladet batteri startet sykkelen på første slaget.
Så litt rusten i gangen de første kilometerne før den gode gamle KTM-gangen var på plass igjen :thumleft .

Litt "hosting og harking" ved sesongstart etter flere måneders vinterlagring er kanskje ikke så uvanlig på sykler som har noen år på baken og har tilbakelagt en del km. og dermed vært ute en "vinterdag" før... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Takk for masse flotte tips! Dere er herlige!! Håper det er noe så enkelt som noe "gugge" som er brent bort etter litt kjøring! Oppdaterer hva jeg finner ut! God helg!!

Greddy
Innlegg: 118
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Greddy »

Sykkelen døde under tur. og Speedometer funker sånn halveis av og til under oppstart...

Mister sykkelen kontakt med minuspolen på batteriet, eller ledning blir delvis kobler fra, så går spenningsfallet på det elektriske anlegg ned. Dvs de elektriske komponentene kan miste spenning inn, og dermed "funker halveis".

Du har ikke tilfeldigvis hatt på vedlikeholdslading på sykkelen under vinterlagring. Og dermed koblet fra, uten å skru jordingen fast igjen?

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 205
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av hansiver »

Har hatt samme problemet med min gamle CBR. Joda det var batteriet og dårlig kontakt. Sjekk at kablene sitter skikkelig på er de løse så vil du få slike problemer.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Jo jeg har hatt batteriet av og på vedlikeholdlading. Nå døde sykkelen igjen, resultat; trille og dytte den hjem i litt for mange oppoverbakker.. Om det er batteriet som sitter dårlig koblet blir jeg litt sur og glad.. 😅
Jeg husker faktisk ikke om jeg koblet det godt nokk på igjen... Skal skjekke etter jobb! Takk igjen!!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Bjerknez »

Har du merket om feilen kan forbindes med fuktighet, regn etc?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av FredrikE24 »

Istedefor å gjette, så kan det være greit å få fatt på et måleinstrument og måle hva som foregår.

Så skal man ikke male fanden på veggen med en gang selv om det er Ducati. Mål batterispenning under belastning, sjekk ladespenning.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: Motorstopp og annet tull

Legg inn av Jufi »

Hvordan måler jeg det? Rookie her😅

Svar