Erfaringer med Adventurehjelmer

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har selv integrert solvisir og det er det mest ubrukelige med hele hjelmen. Både min Schuberth C3 og C4 Pro har dette. Den lille plastdingsen av en solskjerm tåler veldig lite før den blir ripete og stygg. Her er det brukt billig plast. Å se gjennom denne solskjermen OG et fra før skittent visir eller visir med regndråper begrenser sikten ganske mye.

Derimot har jeg kjøpt et sotet visir til min hjelm. Da slipper jeg vertfall å se gjennom TO lag med plastikk og plastikken i det sotede hovedvisiret er av langt bedre kvalitet.

Men nå er det vel heller en touring hjelm jeg har og ikke adventure.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 11:33 Jeg har selv integrert solvisir og det er det mest ubrukelige med hele hjelmen. Både min Schuberth C3 og C4 Pro har dette. Den lille plastdingsen av en solskjerm tåler veldig lite før den blir ripete og stygg. Her er det brukt billig plast. Å se gjennom denne solskjermen OG et fra før skittent visir eller visir med regndråper begrenser sikten ganske mye.

Derimot har jeg kjøpt et sotet visir til min hjelm. Da slipper jeg vertfall å se gjennom TO lag med plastikk og plastikken i det sotede hovedvisiret er av langt bedre kvalitet.

Men nå er det vel heller en touring hjelm jeg har og ikke adventure.
La vær å ta eller gnikke på det, så går det fint :D Det er jo utvendig knapp for å åpne/lukke det.
Jeg har brukt mitt solvisir i over 3 sesonger og det er fortsatt like ripefritt.
Visirer derimot er litt mer forbruksvare, de bytter jeg hver sesong og noen ganger mellom farget/sotet og klart avhengig av når i sesongen, eller om man skal inn i kullsvarte smale og fuktige gamle kraft-tunneller på vestlandet. Pissvått og mørkt så er det ikke så greit med mye sotet visir.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 23 apr 2023, 12:38
Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 11:33 Jeg har selv integrert solvisir og det er det mest ubrukelige med hele hjelmen. Både min Schuberth C3 og C4 Pro har dette. Den lille plastdingsen av en solskjerm tåler veldig lite før den blir ripete og stygg. Her er det brukt billig plast. Å se gjennom denne solskjermen OG et fra før skittent visir eller visir med regndråper begrenser sikten ganske mye.

Derimot har jeg kjøpt et sotet visir til min hjelm. Da slipper jeg vertfall å se gjennom TO lag med plastikk og plastikken i det sotede hovedvisiret er av langt bedre kvalitet.

Men nå er det vel heller en touring hjelm jeg har og ikke adventure.
La vær å ta eller gnikke på det, så går det fint :D Det er jo utvendig knapp for å åpne/lukke det.
Jeg har brukt mitt solvisir i over 3 sesonger og det er fortsatt like ripefritt.
Visirer derimot er litt mer forbruksvare, de bytter jeg hver sesong og noen ganger mellom farget/sotet og klart avhengig av når i sesongen, eller om man skal inn i kullsvarte smale og fuktige gamle kraft-tunneller på vestlandet. Pissvått og mørkt så er det ikke så greit med mye sotet visir.
Mitt innervisor blir fort støvete og stygt selv om jeg ikke bruker det.

Yttervisiret på min Shubertt som er sotet holder langt høyere kvalitet og ved bruk av dette fjerner jeg et element i samme slengen. Vinn vinn. Mulig det er forskjell på kvaliteten vedrørende visir, men det sotede visiret på min schubert er ikke byttet siden jeg kjøpte hjelmen for 2-3 år siden. Det er like fint som nytt enda. Ikke en eneste ripe eller defekt på det. Men jeg legger kye jobb i å ta vare på tingene mine. Holder det alltid rent og vasker det etter hver tur og noen ganger flere ganger om dagen hvis det blir kye innsekter etc.

Hvorfor har du byttet visir så ofte? Hva er det som har gått i stykker?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 23 apr 2023, 10:51
Nomade skrev: 23 apr 2023, 10:22 Hadde ADV-hjelm noen måneder en sommer, men kuttet den etterhvert ut. Forstod egentlig ikke vitsen med dette hjelmkonseptet, det lange nebbet tok også vekk oversikt til instrumentpanel.
Så hvorfor bruker folk slike hjelmer egentlig? Tung og mer plasskrevende er de også.....
Interessant refleksjon og godt spørsmål.
Har lurt på det samme selv.
Har en slik hjelm, en av merket Held, som er den tyngste jeg har. Men også den mest støysvake jeg har. Og uten utsparinger til intercom høyttalere... Men har funnet en brukbar løsning på dette likevel.
Brukte hjelmen en del tidligere, men gjør det nå mer og mer sjeldent.
Og ja, nebbet oppleves å være litt i veien...
Nebbet er langt fordi det skal være godt med lufting fremfor munnen hvis man kjører i tungt terreng og i lav fart.

Hvis du feks kjører på en fjellvei i 15-20 km/t i 2 timer i strekk så har det faktisk veldig mye for seg. Hvis man feks ser på Ichy Boots så er jo hun et perfekt eksempel på hvilken type kjøring Adv-hjelmer faktisk er beregnet på. Det er lange etapper og lav snittfart som gjelder.

Men når folk kjøper samme hjelmen for å kjøre på rene asfalt-langturer på adventure sykkelen sin, da blir det feil.
Sist redigert av SilverSmurfer den 23 apr 2023, 15:40, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Nomade »

Kjører man i slikt terreng/hastigheter har man vel uansett visiret åpent ;)

Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Rha »

SilverSmurfer skrev: 23 apr 2023, 15:36
Men når folk kjøper samme hjelmen for å kjøre på rene asfalt-langturer på adventure sykkelen sin, da blir det feil.
Det må du gjerne synes, men jeg elsker min ls2 pioneer selv om jeg kjører mt09 Tracer på asfalt. Kan ikke sammenligne utsikten fra en enduro med den lille brevsprekken i en neotec, samt MASSE luft. Jeg synes ikke det er slitsomt i høyere hastigheter. Blir ikke klundrette før man passerer 180-190 en plass (Har jeg hørt ;) )
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 12:52
Gammelsmurfen skrev: 23 apr 2023, 12:38
Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 11:33 Jeg har selv integrert solvisir og det er det mest ubrukelige med hele hjelmen. Både min Schuberth C3 og C4 Pro har dette. Den lille plastdingsen av en solskjerm tåler veldig lite før den blir ripete og stygg. Her er det brukt billig plast. Å se gjennom denne solskjermen OG et fra før skittent visir eller visir med regndråper begrenser sikten ganske mye.

Derimot har jeg kjøpt et sotet visir til min hjelm. Da slipper jeg vertfall å se gjennom TO lag med plastikk og plastikken i det sotede hovedvisiret er av langt bedre kvalitet.

Men nå er det vel heller en touring hjelm jeg har og ikke adventure.
La vær å ta eller gnikke på det, så går det fint :D Det er jo utvendig knapp for å åpne/lukke det.
Jeg har brukt mitt solvisir i over 3 sesonger og det er fortsatt like ripefritt.
Visirer derimot er litt mer forbruksvare, de bytter jeg hver sesong og noen ganger mellom farget/sotet og klart avhengig av når i sesongen, eller om man skal inn i kullsvarte smale og fuktige gamle kraft-tunneller på vestlandet. Pissvått og mørkt så er det ikke så greit med mye sotet visir.
Mitt innervisor blir fort støvete og stygt selv om jeg ikke bruker det.

Yttervisiret på min Shubertt som er sotet holder langt høyere kvalitet og ved bruk av dette fjerner jeg et element i samme slengen. Vinn vinn. Mulig det er forskjell på kvaliteten vedrørende visir, men det sotede visiret på min schubert er ikke byttet siden jeg kjøpte hjelmen for 2-3 år siden. Det er like fint som nytt enda. Ikke en eneste ripe eller defekt på det. Men jeg legger kye jobb i å ta vare på tingene mine. Holder det alltid rent og vasker det etter hver tur og noen ganger flere ganger om dagen hvis det blir kye innsekter etc.

Hvorfor har du byttet visir så ofte? Hva er det som har gått i stykker?
Det nedfellbare inne i hjelmen er egentlig en solbrille og ikke et visir som på noen som helst måte er ment å erstatte hjelmens ytterste visir.
Når det ikke brukes er det vanligvis innfelt i mellom hjelmens lag og helt beskyttet mot riper og ytre påvirkninger, når det brukes felles det ned med en knapp/slider på utsiden av hjelmen og brukes normalt i kombinasjon med hjelmens visir, så derfor lurte jeg på hvordan du har klart å ripe det så lett. Støv og annen forurensning kan det bli på det, men det er lett å fjerne med egnet klut. Men ja, som du sier det er billig plast og ikke noe Ray-Ban, men det trenger ikke å være noe mer heller pga. tiltenkt bruk.
Jeg bruker det også i kombinasjon med tonet visir, for når sola er skarp så er ikke den solbrillen alene nok, det syns jeg heller ikke selv det svarteste visir er når sola er på det sterkeste, eller man får den i fleisen.

Jeg er forsiktig med visirene og prøver å være skånsom med å bløtne insekter før "vask" osv. så det er ikke utslitt etter en sesong, men jeg er kresen på at de er plettfrie og for litt noia av den minste skavank jeg får i synsfeltet.
Med tanke på hva man faktisk bruker av penger på denne "hobbyen", så er kosten på et visir pr. år så liten at det er helt ubetydelig.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av SilverSmurfer »

Gammelsmurfen skrev: 23 apr 2023, 17:25 Jeg er forsiktig med visirene og prøver å være skånsom med å bløtne insekter før "vask" osv. så det er ikke utslitt etter en sesong, men jeg er kresen på at de er plettfrie og for litt noia av den minste skavank jeg får i synsfeltet.
Et veldig godt triks her er å bløtgjøre et håndkle, for så å vri det for å få ut igjen litt av fuktigheten og legge det oppå hjelmen en halvtimes tid før man tørker av. Da er det veldig enkelt å få bort innsektrester.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Domino »

I den gamle hjelmen min var det god plass til briller. Da brukte jeg fotokromatiske solbriller (skifter farge etter lyset) og det funket veldig bra. I den hjelmen jeg har nå er det vanskelig å få på plass brillene, så da bruker jeg det integrerte solvisiret. Og det funker fint for meg.

Jeg har vurdert å legge ei stripe med svart tape øverst på visirets som et ekstra vern mot lav sol. Dersom jeg ikke liker det tar det jo få sekunder å fjerne.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Bjerknez »

Altså, innervisiret blir fullt av støv, selv om man ikke bruker det overhodet. Det minner meg mye om trefikkfilm av noe slag som sitter litt hardere. Et slags belegg. Så 100% beskyttet er det absolutt ikke. Etter tre vask med mikrofiber og typisk visirvask så er det ripete og matt enkelte steder. Det bryr ikke meg, for jeg bruker det ikke, men kvaliteten pp det visiret er ganske kjipt som du selv også nevner.

Yttervisiret mitt som er sotet ser helt nytt ut etter ca. 2 års bruk. Jeg er faktisk ikke spesielt forsiktig med det heller. Innsekter vasker jeg løs med mikrofiber og vann. Men jeg venter aldri så lenge at jeg må legge insektene i bløtt med en klit for å få fjernet dem. Jeg vasker av innsekter så fort dem dukker opp og jeg har med klut og en liten minivanflaske på tur.

Kanskje det er grunnen til at mine visir holder lenger?

En gang i året så polerer jeg også visiret lett med poleringsmaskin og Scholl S20 samt setter det inn med Collinite 845. :)

Jvisiret ser altså HELT nytt ut i dag. Ikke en eneste liten ripe i det.

Jeg kjøpte visiret fra en nettbutikk som heter Thevisorshop i england. Det sotede visiret mener jeg å huske kostet 1200 kroner + frakt. Jeg vet ikke om dette er orginalt eller ikke, men kvalitet er det vertfall helt sikkert.

Det blanke visiret jeg hadde som fulgte med hjelmen er derimot vesentlig dårligere og jeg synes dette ble relativt fort stygt. Jeg bruker dette i mørketiden på jobb etc. det har flere småriper enn det sotede visiret selv om det er brukt mye mye mindre. Merkelig...

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av pingvin »

Domino skrev: 23 apr 2023, 18:48 Jeg har vurdert å legge ei stripe med svart tape øverst på visirets som et ekstra vern mot lav sol. Dersom jeg ikke liker det tar det jo få sekunder å fjerne.
Gjør ofte det på mine hjelmer, funker som gull det :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 18:49 Jeg kjøpte visiret fra en nettbutikk som heter Thevisorshop i england. Det sotede visiret mener jeg å huske kostet 1200 kroner + frakt. Jeg vet ikke om dette er orginalt eller ikke, men kvalitet er det vertfall helt sikkert.

Det blanke visiret jeg hadde som fulgte med hjelmen er derimot vesentlig dårligere og jeg synes dette ble relativt fort stygt. Jeg bruker dette i mørketiden på jobb etc. det har flere småriper enn det sotede visiret selv om det er brukt mye mye mindre. Merkelig...
Der har du nok svaret selv, 1200+frakt det er nok av bedre kvalitet enn de fleste "standard" visirer som koster rundt halvparten.
Neida, jeg har med både våt microfiberklut i pose + spray og tørr klut, liker ikke å kjøre med insektsgørr på visiret men av og til enkelte områder i den verste tiden får man ikke kjørt om man til en hver tid skal ha rent visir :D

Jeg bruker ofte visirer med coating og da skal man ikke polere de....

Kan høres ut som om du har solbrillen/visiret et sted i hjelmen som det er kobling med luftekanaler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 23 apr 2023, 20:57
Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 18:49 Jeg kjøpte visiret fra en nettbutikk som heter Thevisorshop i england. Det sotede visiret mener jeg å huske kostet 1200 kroner + frakt. Jeg vet ikke om dette er orginalt eller ikke, men kvalitet er det vertfall helt sikkert.

Det blanke visiret jeg hadde som fulgte med hjelmen er derimot vesentlig dårligere og jeg synes dette ble relativt fort stygt. Jeg bruker dette i mørketiden på jobb etc. det har flere småriper enn det sotede visiret selv om det er brukt mye mye mindre. Merkelig...
Der har du nok svaret selv, 1200+frakt det er nok av bedre kvalitet enn de fleste "standard" visirer som koster rundt halvparten.
Neida, jeg har med både våt microfiberklut i pose + spray og tørr klut, liker ikke å kjøre med insektsgørr på visiret men av og til enkelte områder i den verste tiden får man ikke kjørt om man til en hver tid skal ha rent visir :D

Jeg bruker ofte visirer med coating og da skal man ikke polere de....

Kan høres ut som om du har solbrillen/visiret et sted i hjelmen som det er kobling med luftekanaler.
Coating varer ikke evig og spesielt rester av innsekter i solsteken tærer hardt, også på coating. Derfor er jeg ikke bitt av coating basillen. Jeg har testet dette så mye at jeg er overbevist om at en lett polering og påføring av en god sealer ett par ganger i året er minst like effektivt.

Men da tyder det også trolig på at jeg har kjøpt kvalitet. For det visiret som fulgte med hjelmen virket mer skrøpelig med tanke på motstandsdyktighet mot riper.

Kunsten er som du selv også beskriver og holde ting jevnlig vedlike. Hold visiret rent til enhver tid (innenfor rimelighetens grenser selvsagt). Jeg har som nevnt med mikrofiber og vann i tankvesken på lengre turer. Jeg tørker av visiret omtrent på hvert stopp jeg tar. Nettopp for å forhindre at innsekter bakes fast i visiret av solen. Og selvsagt for å få best mulig sikt. :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg kjøpte en Klim Krios Pro adventure hjelm når jeg bodde i Singapore. Dette var min første ADV type hjelm. Kjøpte den for i singapore er det 30 grader hele tiden og Krios var den hjelmen jeg fant som hadde best ventilering. Ventileringen var helt overlegen og kan ikke sammenlignes med min Neotech2 -som jeg synes suger på ventilering, C3 var mye bedre. Merker faktisk ikke om hakeventilen er åpen eller ikke.

Krios har også transition visir som sotes i sol. For min del fungerte dette helt fantastisk, men jeg har ikke kjørt mye tuneller i norge med den. Uansett lettere å vippe opp visiret enn å ta av solbriller. Visiret blir heller ikke veldig mørkt. Skyggen var en bonus jeg fort ble glad i. Savner den ofte når jeg bruker Neotecen. Visiret fanger en del vind hvis jeg ser til siden mens man holder motorveihastighet, ellers merker jeg ikke mye til det.
I Norge bruker jeg Kriosen kun på de varmeste sommerdagene da den fort blir litt kald.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av kaLARSnikov »

Endte faktisk opp med en "adventure" hjelm på lørdagen da jeg var innom AGM en tur. Har en snart tre år gammel HJC RPHA90 hvor det har knukket av litt av noe plastmekanikk på begge sider av visiret som gjør at det klapper igjen av seg selv av bare et lite vindkast. Denne hjelmen har ikke verdens beste ventilasjon fra før av, så på V-Strom'en hvor Airflow-skjermen tar unna omtrent alt av vind så liker jeg å kjøre med visiret oppe.

HJC C80 (som jeg for øvrig ikke hadde hørt om før) til kr 1749,- var billig nok til at jeg tok den slik at jeg har en fullt fungerende hjelm mens jeg vurderer om jeg ev. skal legge noen kroner i et mer "premium" merke.

Har foreløpig kun fått testet en veldig kort tur, men de to tingene jeg merket umiddelbart var at 1) synsfeltet er mye større og 2) det kommer mer luft inn. Sistnevnte kan nok fort være en liten ulempe på kjøligere dager, men jeg gleder meg til å bruke den på varmere dager.

Integrert solvisir har jeg for øvrig brukt MYE så lenge jeg har kjørt. Syns det fungerer helt ypperlig.

Svar