Er Triumph et premiummerke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Nomade »

Var innom YouTube en dag for å se en test av Honda sin nye Hornet, mest for å sjekke litt ut hva de synes om den nye 750 parallell twin motoren . Den engelsk YouTuberen var forøvrig overraskende fornøyd med den :thumleft

Men jeg la merke til at han sa at Hondaen ikke var like premium som Triumph. Blir Triumph ansett for å være et mer premium merke kontra sine japanske konkurrenter? Sa han dette bare fordi han er en Britisk patriot? :D Blir Triumph produsert og utviklet i UK?
Hva med kvalitet, driftssikkerhet? Hvilke erfaringer har dere Triumph eiere gjort dere her i Noreg?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av FredrikE24 »

Min oppfatning er at Triumph ikke er premium med mindre man går for toppmodellene, slik som veldig mange andre merker. Noen har flere dyre sykler i porteføljen enn andre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av AJ »

Jeg har kun erfaring med Triumph Tiger 1050 SE 2010 mod.
Selv om det var mye bra med denne så er ikke ordet premium et jeg ville valgt...
Heller mer mot ordet budsjett, faktisk. For her var det spart på en del, bla. dimensjoner på ledninger, skruelengder og enkelte skruegjenger som ikke holdt mål.
I tillegg åpenbare konstruksjonstabber som innebar at originale (OEM) passasjerhåndtak måtte fjernes når originale (OEM) sidevesker med ditto stativ skulle monteres.

Driftsikkerheten var det derimot ingenting å si på :prf
Men det er vel ikke først og fremst dette, som man med rette bør ta som en selvfølge, man tenker på når ordet premium brukes?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Jajo82 »

Har hatt tiger 1200 Xca og nå 1200 rally pro, men ser ingen grunn til å skryte mer av disse enn africa twin’en jeg hadde.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av mekkern »

Hva er premisset for «premium»?
Pris?
Opplevd kvalitet?
Feilfritt?
Statusnavn?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av SilverSmurfer »

Premium-merke betyr vel egentlig noe så enkelt som at man betaler en premium for merket, altså betale litt mer for Triumph enn man hadde gjort for tilsvarende sykler fra andre merker? :)

Dette handler vel mer om branding enn noe som helst annet, det går på om man sikter seg inn mot et prisbevist massemarked, som feks Honda (solgte 17.6 millioner sykler i 2022), eller om man heller selger litt færre sykler til en høyere pris, som feks BMW. (som solgte ca 210 000 i 2022)

Og med Triumph så er det vel ingen tvil om at de ønsker at kundegruppen skal være liten og betalingsvillig.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av pingvin »

Klart Triumph er premiummerke :thumleft

1 1/2 sesong med Triumph og ikke noe problemer kan komme på så langt. Men er vel lenge siden italienske og britiske sykler var dårlig kvalitet, alle merker er vel rimelig holdbare nå.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av SilverSmurfer »

pingvin skrev: 23 apr 2023, 15:39 Klart Triumph er premiummerke :thumleft

1 1/2 sesong med Triumph og ikke noe problemer kan komme på så langt. Men er vel lenge siden italienske og britiske sykler var dårlig kvalitet, alle merker er vel rimelig holdbare nå.
Fortnine kjørte en partikkeltest etter innkjøring på de forskjellige merkene. Riktig nok bare en sykkel fra hvert merke.

https://prnt.sc/w5aTu_HQS7xT

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Det er jo litt forskjell fremdeles.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av FredrikE24 »

Det er vel først når syklene må tåle tidens tann og mye forskjellig bruk man kan si noe er premium eller ikke. Hvertfall i mitt hode. Tenker på alt fra kvalitet på ledningsnett, koblinger, lamper, lakk, motor og drivverk. Da må man samtidig ta hensyn til hvor kompleks sykkelen er.

Jeg ser på Yamaha/Honda/Kawasaki litt som Toyota er i bilverdenen. Ganske enkelt og på den måten holdbart. Går man det litt i sømmene, er det dog ikke så fryktelig imponerende, men det er nå min mening. Dere vet jo alle hva jeg synes.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1296
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Gammelsmurfen »

mekkern skrev: 23 apr 2023, 12:37 Hva er premisset for «premium»?
Pris?
Opplevd kvalitet?
Feilfritt?
Statusnavn?
Enig/godt spørsmål! kanskje slenge på holdbarhet også, selv om det forsåvidt kan inngå i "opplevd kvalitet" og "feilfritt".

Og hvis trådstarter overhørte at Honda ikke var premium, så er det neppe feil og driftsikkerhet som vektlegges.
Honda er vel noe av de mest driftssikre på markedet om man ser på historikken og statistikken.
Nomade skrev: 23 apr 2023, 10:57 Blir Triumph produsert og utviklet i UK?
De satt ut produksjonen til Asia (Thailand mener jeg), men har også rustet opp igjen i England.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av SilverSmurfer »

Gammelsmurfen skrev: 23 apr 2023, 18:29 Honda er vel noe av de mest driftssikre på markedet om man ser på historikken og statistikken.
Driftssikkerhet er jo ikke bare et spørsmål om hvor flinke fabrikantene er men også hvor komplekse motorsykler de lager.

En 1000cc sykkel med 2 sylindere som produserer 100 HK vil alltid være mer driftssikker enn en 1000cc sykkel med 6 sylindere som produserer 200.

Og Honda har en tendens til å holde det enkelt og driftssikkert.

Noe jeg selv liker, er Honda mann og ser ikke for meg at jeg vil kjøpe noe som helst annet med det første, og hvis det blir noe annet så blir det sikkert Yamaha.. :p

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1296
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Gammelsmurfen »

SilverSmurfer skrev: 23 apr 2023, 18:55
Gammelsmurfen skrev: 23 apr 2023, 18:29 Honda er vel noe av de mest driftssikre på markedet om man ser på historikken og statistikken.
Driftssikkerhet er jo ikke bare et spørsmål om hvor flinke fabrikantene er men også hvor komplekse motorsykler de lager.

En 1000cc sykkel med 2 sylindere som produserer 100 HK vil alltid være mer driftssikker enn en 1000cc sykkel med 6 sylindere som produserer 200.

Og Honda har en tendens til å holde det enkelt og driftssikkert.

Noe jeg selv liker, er Honda mann og ser ikke for meg at jeg vil kjøpe noe som helst annet med det første, og hvis det blir noe annet så blir det sikkert Yamaha.. :p
Det skal være enig i, Honda er jo ikke de mest innovative og det minsker jo sjansene for feil når man bruker velprøvd teknologi.
Men virker, det gjør det :D Har hatt Honda mc og kvaliteten var veldig bra den.

Jeg er ikke "merketro" som mange er med både mc og bil, jeg kjøper det jeg har lyst på og som jeg mener vil passe behov, ønsker og er av grei kvalitet. Og kun holde seg til ett merke vil gi snevre valgmuligheter og man kan fort gå glipp av positive oppdagelser.
Helt opp til hver enkelt, men å aldri prøve noe annet syns jeg er litt sært og trangsynt.
Har folk i nær familie som kjøper samme merke bil hele tiden, selv om ingen av de har vært særlig holdbare.
De uvanligste ting som slutter å funke, rust tidlig og på de rareste steder etc. men fortsetter å kjøpe samme merke uansett hvor dritt det går...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

I bilverden synes jeg det er lettere og skille "premium" fra mer ordinære biler. I mitt hode er BMW et premium merke i bilverden. Audi ser jeg også som et premium merke hvis man velger i den dyre enden.

Når det kommer til motorsykler så er ikke forskjellene like store mener jeg. Jeg kan ikke si at de to bimmerne jeg har hatt er mer premium enn feks. En Triumph Speed Triple som vel blir dens argeste konkurrent i prestanda og pris. Jeg hadde valgt speed triple uten tvil hvis jeg kunne velge mellom disse to neste gang.

Når det gjelder førsteinntrykk og finish, altså det estetiske isolert sett scorer dog Triumph høyt synes jeg på mange av sine sykler. (Slett ikke alle). Jeg tenker da mest på classic og retro modellene.

Yamaha er vel salgsvinneren, men premium er det i mine øyne absolutt ikke. At det er gode sykler er det nok uten tvil.

Jeg er litt enig. Med FredrikE24. Premium kommer som regel i takt med prisen man betaler, uansett merke. Men føler vel kanskje at Honda/Suzuiki og delvis Yamaha ikke har så mye jeg vil kalle premium rett ut av boksen.

Rocket er feks. i mine øyne en premium sykkel. Mange smarte løsninger. Dem har liksom tenkt på alt. Vinklede ventiler på hjulene, utfellbare fotvilere for passasjer, justerbare dempere opp og ned og i hue og ræva, fremme og bak, og ellers et vakkert utseende og en hysterisk stor men morsom motor. Veldig lite plastikk på sykkelen. Det du ser er det du får. Kabler og ledninger er sjult i styret og ikke noe som henger og slenger eller synlige kontakter etc.

Sideveskeløsningen er ganske imponerende. To utfellbare braketter som faktisk ser bra ut på sykkelen når man feller dem opp og ikke bruker sidevesker. Man bare feller ned armen og henger på veskene å vipps så har man en tursykkel.

Så har man i den andre enden feks. Triumph Trident660 (som jeg også har kjørt) og denne var ikke premium i det hele tatt.

De store BMW'ene som K1600 etc. ser jeg på som premium også. Selv om jeg ikke liker dem spesielt.

Jeg har hatt to BMW S1000R. I mine øyne er jeg ikke helt overbevist om at dette er noe jeg vil kalle premium. Teknisk var dem i toppsjiktet, men utseendemessig var det ganske kjedelig. Stygg lyd i motor, batteriet ble flatt etter en vinter hvis man ikke ladet det og ingen detaljer som overrasket. Kun en generelt god sykkel. Men premium vil jeg kanskje ikke si.

Så hva andre anser som premium og ikke bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Jeg kjlrer den sykkelen jeg har lyst på der og da og den som gagner meg. Men jeg kan med sikkerhet si at jeg aldri kommer til å eie en Suzuki eller Honda og ei heller en GS. Selv om sistnevnte kanskje blit betegnet som premium bland adventure syklene. Ikke vet jeg. Har aldri kjørt eller sittet på en GS.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av FredrikE24 »

S1000R er i utgangspunktet en rimelig billig BMW om man kan si det sånn. Det ligger mye bra arbeid i motorene på de og chassis ikke minst, men sånn i utgangspunktet er det en billig BMW-modell. Det ser man litt på de tekniske løsningene som er valgt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 23 apr 2023, 19:56 S1000R er i utgangspunktet en rimelig billig BMW om man kan si det sånn. Det ligger mye bra arbeid i motorene på de og chassis ikke minst, men sånn i utgangspunktet er det en billig BMW-modell. Det ser man litt på de tekniske løsningene som er valgt.
Jeg synes lyden i motorene på begge mine S1000R ble ødelagt av mye "tikking". Tikkingen var ikke der når den var helt ny, men dukket opp etter noen tusen km å ble værende. Sikkert ikke noe galt, noe forhandler bekreftet, men det er hovedgrunnen til at ikke vil ha 4-sylindret igjen. Prestanda var det ikke noe galt med. Bremser og dempere var top of the line og det samme var quickshifteren. Men bortsett fra det var det lite premium med den sykkelen. Selv om det ikke var noe galt med den.

Jeg tror "premium merke" i. Mitt hode er det merket som klarer og levere mest spennende og lekkre sykler til en høyere pris hvor folk også velger å betale for det. Der synes jeg BMW og Triumph kommer høyt. Yamaha selger trolig mest sykler, men ikke fordi det er premium slik jeg ser det, men fordi man får mye sykkel for pengene og at dem har et godt utbygd nettverk.

Det vil ikke si at jeg IKKE ville valgt en Yamaha. Jeg synes feks. XSR900 fremstår som mer premium enn MT09 når det kommer til utseendet vertfall. Den ser mer voksen ut. Men renbarka premium er det dog ikke i mine øyne. Men den har mange gode kvaliteter til en hyggelig pris. :)

Svar