Er Triumph et premiummerke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

Men klart, en slik hadde jo vertfall reddet bagasjekapasiteten på Speed Twin :lol
E5B308F6-6519-4B41-ACD5-7B7B47E23731.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

lazyboy
Innlegg: 242
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av lazyboy »

Han skal kanskje lengre en Høk😎 Mener ikke og disse Rocketˋn din Bjerknez den er tøff som fy.
Men det er jo øya som ser som avgjør om en bag på sete er penere en toppkoffert.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 23 apr 2023, 23:16 Han skal kanskje lengre en Høk😎 Mener ikke og disse Rocketˋn din Bjerknez den er tøff som fy.
Men det er jo øya som ser som avgjør om en bag på sete er penere en toppkoffert.
Jeg skjønner hvorfor mange her inne tror at Høk er dit jeg legger alle turene mine. Sannheten er delvis sann. De fleste lokale turene jeg er på er som oftest bråbestemt og det er svært sjeldent jeg stopper noe særlig på disse turene eller tar masse bilder. Sitter jeg derimot på Høk og tar meg en kaffe og begynner å kjede meg så kan jeg dra opp mobilen og ta et bilde før jeg evt. kjører å det er disse bildene dere ser her inne og drar derfor den konklusjonen.

Flott at du liker Rocket. Mange gjør nok det og mange gjør det ikke. Det er ett fett. Jeg har tross alt en del mil på baken med en Rocket og er kanskje den i forumet med mest erfaring med nettopp Rocket. Da spiller det liten trille for meg hva andre mener om vekten, utseendet og andre ting. Jeg mener mange her inne har nevnt at man ikke burde mene noe om en sykkel man ikke har kjørt en del med...

Det alene burde nok stoppe dem fleste fra å mene veldig mye om Rocket. :knegg

Jeg har mine preferanser når det kommer til valg av sykkel. Jeg er stiv i kroppen grunnet dårlig rygg, men samtidig vil jeg ha noe som ser bra ut og samtidig er funksjonelt. Det enkle svaret hadde vært en GS eller en K1600. Men det gir meg svært lite å kjøre rundt på slike sykler.

Problemet mitt er at 70% av kjøringen foregår lokalt og 30% er den prlige sommerturen som er årets høydepunkt for min del. Så turmulighetene veier ganske mye og derfor er behovet for en sykkel ala Rocket noe som gagner meg.

Det JEG må finne ut er denne prosentfordelingen. Skal jeg satse alt på langturen en gang i pret som er over på 2-3 uker, eller skal jeg satse på de lokale turene og heller leve med mindre komfort på langturen?

Det er det som avgjør om det blir en mindre sykkel eller ikke. :)
Jeg hadde aldri noensinne kjøpt en Rocket hvis jeg bare skulle kjlre rundt på lokale turer. Den hadde ikke engang vært i tankene. Og faktisk var det tilfeldig at det ble en Rocket i utgangspunktet. Jeg bestillte meg egentlig en Speed!aster 1200, men denne kom aldri og jeg har faktisk ikke sett den i butikken engang. Kom ikke den til Norge i det hele tatt?

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 22:25
I motsatt ende finner man Trident 660 som bare er triste saker. Stiller i samme bås som en kjip Honda. Men alle merker må vel ha noen sykler for dem som ikke lnsker eller har mulighet til å bla opp alt for mye penger også.
Trident har jo et søskenbarn ;) Triumph Tiger 660 Sport Den ser ihvertfall ut som en sykkel jeg kunne like :)

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... 022-review

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 24 apr 2023, 10:01
Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 22:25
I motsatt ende finner man Trident 660 som bare er triste saker. Stiller i samme bås som en kjip Honda. Men alle merker må vel ha noen sykler for dem som ikke lnsker eller har mulighet til å bla opp alt for mye penger også.
Trident har jo et søskenbarn ;) Triumph Tiger 660 Sport Den ser ihvertfall ut som en sykkel jeg kunne like :)

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... 022-review
Alt til sitt bruk, og smken er som baken :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av FredrikE24 »

Triumph Trident var jo kul den da, hva er det som er feil med den?
MT07/XSR700/XSR900 er hvertfall til å gjespe av :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 24 apr 2023, 19:26 Triumph Trident var jo kul den da, hva er det som er feil med den?
MT07/XSR700/XSR900 er hvertfall til å gjespe av :P
Smak og behag ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

Måtte dobbeltsjekke hvilken sykkel jeg prøvekjørte og det var Tiger 660 Sport jeg fikk låne, og ikke Trident. Motorten er trolig den samme. Ikke noe galt med motoren isolert sett sikkert, utover det faktum at jeg syntes den kjentes utrolig slapp ut. Eller rettere sagt, det krevdes mye turtall før det skjedde noe.

Ikke noe galt med sykkelen i seg selv, men den føltes definitivt ikke ut som en "premium" sykkel. Men at det er en god budsjettvariant for dem som ikke setter motor og premium følelse høyest er det nok ingen tvil om.

Alt til sitt bruk :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av pingvin »

For å være ærlig, om Triumph var premiummerke eller ikke var aldri en del av vurderingsgrunnlaget da kjøpte Triumph. Egentlig ikke tenkt på det før denne tråden kom opp og for så vidt ikke så mye etter heller. Derimot så har jeg litt sansen for historien (uten at skal påstå kan den så godt), spesielt siden kjøpt retro, legitimere litt det klassiske designet.

Men kunne like godt kjøpt Kawasaski Z900RS om skulle ha ren asfaltsykkel, den er skikkleig fin og får veldig god omtale. Kunne blitt tett mellom denne og Triumph 1200 Speed Twin. Selv om Kawa ikke blir regnet som premium i det hele tatt.

Bilde

Eller Ducati, ikke fordi premiummerke (for er vel ingen som krangler på at Ducati er dette) men fordi synes deisgnet er bra, mer modern tolkning av retro men dette kan italienerne. Var ikke på markedet nå kjøpte Scrambler 1200 så slapp å gjøre det valget.

Bilde

Så for meg viktigst at god sykkel å kjøre og har tiltalende design (uten å dra i gang ny GS diskusjon). Kvaliteten er mekanisk bra på det meste og er litt godværs motorsyklist så finishen får ikke så mye juling.

Men ikke kinesisk, ikke fordi skeptisk til kvalitet, ikke liker design eller ikke er premium, men fordi ikke har lyst til å støtte regimet på noen måte (jada, vet at sikkert masse kinesiske deler i sykkelen og at sikkert kjøper dill produsert i Kina hele tiden...).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5273
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av dypen »

Gammelsmurfen skrev: 23 apr 2023, 18:29
mekkern skrev: 23 apr 2023, 12:37 Hva er premisset for «premium»?
Pris?
Opplevd kvalitet?
Feilfritt?
Statusnavn?
Enig/godt spørsmål! kanskje slenge på holdbarhet også, selv om det forsåvidt kan inngå i "opplevd kvalitet" og "feilfritt".

Og hvis trådstarter overhørte at Honda ikke var premium, så er det neppe feil og driftsikkerhet som vektlegges.
Honda er vel noe av de mest driftssikre på markedet om man ser på historikken og statistikken.
Nomade skrev: 23 apr 2023, 10:57 Blir Triumph produsert og utviklet i UK?
De satt ut produksjonen til Asia (Thailand mener jeg), men har også rustet opp igjen i England.
Produksjon endrer seg over tid, underleverandører byttes, ja kanskje produksjon / fabrikk sted er flyttet, det som var betraktet som premium tidligre er nødvendigvis ikke premium i dag… På bil hører jeg ofte begrepet premium men må ærlig innrømme det har gått meg hus forbi på tohjulinger selv om noen merker blir omtalt ofte som trygge kjøp.

Bruker / kjøpers opplevelse av merket i form av tilgang til forhandler, verksted, fysisk butikk som kan besøkes uten å planlegge ferietur i forbindelse med besøket.

Er veldig usikker på hva som avgjør om ett merke er premium selv om jeg har tanker om hva som er bra og hva jeg ikke under noen omstendigheter kunne tenke meg å kjøpe for å bruke over tid.

Har aldri betraktet fruen i huset som veldig motor interessert, har heller aldrig sett henne lese / titte i motorblad / tv program etter nærmere 37 år sammen men hun er krystall klar på hva som er innafor på bil / mc merke og modell. Men det må tas med, hun er veldig observant og får med seg det meste i sosiale sammenkomster hvor det snakkes og diskuteres uten å være direkte delaktig. Jeg får da høre de gangene jeg har kjøpt ett kjøretøy som ikke nødvendigvis har det beste rykte men lav nok pris og er villig til å gi det en sjanse :knegg
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

Enig.

Premium når det kommer til MC er mer "flatt". Vanskelig å nevne et eller flere merker som er premium eller som fremstår som premium sånn uten videre.

Men i mitt eget lille hode, så har jeg jo laget meg en sannhet ut fra hvordan jeg ser diverse merker med tanke på dette.

Hva som er mest "premium" vet jeg ikke, men jeg setter generelt BMW og Triumph høyt. Kanskje også Ducati, selv om jeg slett ikke er overbevist når det kommer til kvaliteten på selve sykkelen. Men designmessig scorer dem høyt, samens med Triumph, på hver sin måte.

BMW blir i mitt hode premium når det kommer til det tekniske, mens utseendet generelt er så som så på syklene dems.

Så javnt over vil jeg si Triumph er det merke som er mest premium i mitt hode. Uten at det er noen grunn alene til at jeg velger Triumph. Jeg kunne like godt kjørt en Yamaha,

Nederst på listen min kommer Honda og Suzuki. Det er bare blæh...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av AJ »

Premium i betydningen eksklusivitet, sjeldenhet, designdristighet, kompromissløshet, materialvalg osv. vil kanskje britiske Brough og italienske MV Agusta peke seg ut som aktuelle kandidater?

https://www.brough-superior-motorcycles ... or-models/

https://www.mvagusta.com/no/en/product/rush/1000
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Canutus »

V-twin da, men den Dagger'n skulle jeg heller tatt imot om jeg hadde fått 'an. :prf
AJ skrev: 25 apr 2023, 12:55 Premium i betydningen eksklusivitet, sjeldenhet, designdristighet, kompromissløshet, materialvalg osv. vil kanskje britiske Brough og italienske MV Agusta peke seg ut som aktuelle kandidater?

https://www.brough-superior-motorcycles ... or-models/

https://www.mvagusta.com/no/en/product/rush/1000

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5273
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 25 apr 2023, 12:55 Premium i betydningen eksklusivitet, sjeldenhet, designdristighet, kompromissløshet, materialvalg osv. vil kanskje britiske Brough og italienske MV Agusta peke seg ut som aktuelle kandidater?

https://www.mvagusta.com/no/en/product/rush/1000
Samme sykkel … MV Agusta LUCKY EXPLORER 9,5 og Ducati Desert X

https://www.mvagusta.com/media/Lucky_Ex ... 9.5_en.pdf

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=296192345
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av simpson »

dypen skrev: 25 apr 2023, 16:45
AJ skrev: 25 apr 2023, 12:55 Premium i betydningen eksklusivitet, sjeldenhet, designdristighet, kompromissløshet, materialvalg osv. vil kanskje britiske Brough og italienske MV Agusta peke seg ut som aktuelle kandidater?

https://www.mvagusta.com/no/en/product/rush/1000
Samme sykkel … MV Agusta LUCKY EXPLORER 9,5 og Ducati Desert X

https://www.mvagusta.com/media/Lucky_Ex ... 9.5_en.pdf

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=296192345
Ligner gjør de, men ikke noe mer til felles enn det

Svar