Jajo82-bloggen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Jajo82-bloggen

Legg inn av Jajo82 »

Etter noen år her inne er det kanskje på sin plass å lage en (B)logg. Så gjenstår det å se hvor dette bærer (eller brister)
Litt om meg:
Thomas på 40 fra solbyen Sarpsborg (som det sies), samboer og 2 barn. Jobber som trikker ved en hjørnesteinsbedrift i Sarpsborg og trives godt med det.

Mc:
Ble med på bølgen i 2016 da svoger og jeg bestemte oss for at vi var voksne nok til å ta lappen klasse A, og kjøpte oss hver vår
Honda VFR (98 og 99 modell). For min del ble den kjøpt etter tips fra en kompis som både hadde kjørt og skrudd på denne.
Fant etterhvert ut at den ikke passet min kropp, ble av en grunn veldig stiv og øm i nakken etter en times tid, så jeg tenkte at en mer oppreist sykkel ville passe bedre,og denne gangen kunne jeg teste før kjøp.
Landet på en kawasaki Versys 1000, dette var en god sykkel, med den beste salen jeg har sittet på. Samt at samboer kunne sitte bedre på denne enn VFR. Passasjer var jo ikke like moro, så ho tok lappen selv :prf
Lite langkjøring med denne gjorde at jeg så behovet for en litt mer letthåndterlig sykkel nærmet seg.
Yamaha Tracer 900 stod snart i garasjen, knallfin sykkel på alle måter, letthåndterlig, kvikk, god sittestilling, litt vond sal(ble utbedret med en sal fra sergeant England )
Så med samboer med egen sykkel og mange(!) på jobb som kjøpte sykkel ble det mer tur kjøring igjen.
Da stod det jaggu meg en africa twin i garasjen. Var kjempefornøyd med denne, helt til jeg en dag var nede på den lokale mc sjappa og midt i rommet stod en tiger 1200 Xca.
Gikk som det måtte det, og nå tenkte jeg at nå var jeg fornøyd, følte meg på en måte hjemme på den. Fine 2 år på den før jeg igjen var nede på mc sjappa. (Har en kompis som jobbet der). Han fortalte om den nye tiger, men jeg var fornøyd så tenkte ikke mer på det. Ikke før jeg var nede på service eller hva jeg skulle, da hadde han selvfølgelig den nye tiger og mer eller mindre frivillig så lå kjøreseddel der og prøveskilter satt på så da bar det ut med den, og igjen, det ble jo handel.
Så nå satser jeg på at jeg er happy med tiger’n i flere år.

Det var litt mye om meg, så satser jeg på at bloggen oppdateres etterhvert :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av AJ »

Jajo82 skrev: 26 apr 2023, 19:59 Landet på en kawasaki Versys 1000, dette var en god sykkel, med den beste salen jeg har sittet på. Samt at samboer kunne sitte bedre på denne enn VFR. Passasjer var jo ikke like moro, så ho tok lappen selv :prf
Se her, ja!

Ny bikerlogg :D . Veldig bra :thumleft !

Husker selv hvor godt jeg satt på en Versys på MC-messa for noen år siden. Eksemplarisk god sal, tør jeg påstå. Og veldig behagelig for passasjeren også, iflg. kona :) .
Nesten på nivå med fører- og passasjersalen på Moto Guzzi Stelvio'en vi hadde på den tiden... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av Bjerknez »

Du har jo vært her inne en stund, men ønsker deg uansett velkommen med en egen blogg her inne :thumleft

Selv om du bor i "den andre" byen, så vil jeg tro at du inni mellom får gleden av å besøke den solrike byen ved kysten lenger vest :twothumbs:

Jeg ser at også du har hatt den beste sykkelen alle gangene dunhar handlet og hver gang har du funnet en "bedre" sykkel. Et merkelig fenomen det der og jeg må vel si jeg har gått i den samme fella selv. Nå har jeg spist meg oppover i rekka siden 2014 og er vel no bokstavlig talt på "topp". Men nå begynner jeg å snuse på sykler litt lenger ned på rangstigen igjen.... for meg går dette tydeligvis i bølger....

Uansett så bor du jo ikke voldsomt langt unna, så det må jo gå ann å ta en tur en eller annen dag. Siden du kjører stortiger og trolig da også har både sidekofferter og tåppbåks så kunne det jo hende jeg kunne dratt nytte av det og bedt deg med en tur over grensen til Strømstad og en butikk der borte som kalles Systembolaget :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av AJ »

Tigerr'n din kunne jeg gjerne tenke meg å høre mer om.
Denne ble vel noe lettere i vekt etter siste oppgradering samtidig som kubikken ble redusert og motoreffekten økte.
Her gjorde Triumph åpenbart noen grep som er litt annerledes enn visse andre MC-produsenter...

Går ut fra det er den nye oppgraderte modellen du har?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av AJ »

Får legge til at jeg ble ikke overbevist i 2012 da jeg demokjørte Triumph Tiger Explorer og Motyo Guzzi Stelvio 8V 1200 .
Da var jeg ikke i tvil om hvem jeg ville velge :crazy:.
Ble en Stelvio, bare så det er nevnt... ;)
Men i dag, 10-11 år senere så kunne det nok fort ha blitt en Triumph 1200 adventuresykkel - om ikke KTM 1290 SA S hadde stått i veien... :knegg .

Dessuten avgikk jo Moto Guzzi Stelvio ved døden for noen år siden... :sorry
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av Jajo82 »

Takk begge 2.Jeg bruker aldri å karaktersette noen av mine sykler som den beste( hverken i prestanda,kvalitet eller best for meg), jeg refererer heller til god til mitt bruk. Jeg verdsetter en god sittestilling, god vind/vær beskyttelse, samt at jeg ikke må snu hvis det dukker opp en under middels dårlig vei.
Når det gjelder kjøreveier, hvis vi kan kalle det det, så er jeg ikke mye i Sarpsborg syd, som vi kaller det, men er mye i Sverige og så har jeg sansen for Telemark og da spesielt områdene rundt Rjukan. Kjøring her i lokal området drar meg mest opp i indre og Halden mot grensa på blå grønne veien, aspedammen etc


Når det gjelder ny tigeren så kan jeg prøve å beskrive litt:
Den ble slanket på alle mulige områder, ramme, kardang,motor altså over hele linja hvor Triumph så sitt snitt til å redusere vekt.
Så kontra en 1200 Xca så er vektreduksjon ca 15 kg til den jeg har, som er rally pro utgaven.
T plane crank motoren er videreutviklet fra 900 serien( så vidt jeg har forstått er denne teknologien slik at den har en ujevn tenningsrekkefølge og har bunndraget til en twin og toppen til en trippel) samt et godt lydbilde.
Forskjellen fra denne og den foregående merkes godt på håndtering og motorkraft, den er en god del mer akselerasjonsvillig enn sin forgjenger, hvor den gamle kunne oppfattes litt traust( i mangel på et bedre ord)
Den er høy, med laveste salhøyde på 875 mm og høyeste på 895 mm. Dette gjør at jeg har en god oversikt i trafikken
Tft displayet fungerer godt i solvær, klare farger. Litt rotete meny system, men det er en vanesak.
Sittestilling og sal er god, bredt og fint styre, god vindbeskyttelse med orginal vindskjerm.
Showa demper,semi automatisk, som gjør en god jobb. Dykker litt, men ikke noe jeg er plaget med.
Av dimser og duppeditter så er det 3 ladeuttak, hvorav det ene sitter i en dedikert mobil «boks» plassert under passasjersal.
Tilkobling av mobiltelefon og headset fungerer flott, turn by turn navigasjon via Triumph app får jeg ikke til å fungere, dette tar jeg opp på neste service(mulig de kjenner til en løsning eller om jeg har gjort noe galt)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5273
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av dypen »

Tiger 1200 Rally Pro ser ut som en flott sykkel, liker den :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av Bjerknez »

Pleier innimellom og kjøre Halden, Tistedalen, aremark, Ørje og hjem via Rakkestad og den andre byen. Er vel en runde på totalt 12 mil ca. En fin liten kveldstur sommerstid dette med en stopp på Circle K i Ørje selvsagt. :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av Domino »

Jeg prøvde en Tiger 800 et par mil i går. Det var et trivelig bekjentskap på alle måter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av Bjerknez »

Husker jeg kjørte en Triumph Tiger 1200 Explorer for mange år siden. Fant til og med et bilde:
Tiger.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av AJ »

Jajo82 skrev: 26 apr 2023, 20:47 Jeg bruker aldri å karaktersette noen av mine sykler som den beste( hverken i prestanda,kvalitet eller best for meg), jeg refererer heller til god til mitt bruk. Jeg verdsetter en god sittestilling, god vind/vær beskyttelse, samt at jeg ikke må snu hvis det dukker opp en under middels dårlig vei.
Samme her. Og det er nettopp disse tingene og egenskapene som er hovedgrunnen til at jeg har holdt meg til 1290'en såpass lenge som jeg har gjort. Tilsammen godt over 120.000 km. fordelt på to stykker siden 2015.
Selv om den jeg har nå har vært litt kranglete i blant...

Dog litt andre kriterier, innrømmer jeg gjerne, når det gjelder nymotensretrosykkelen jeg nettopp skaffet meg... :crazy:

Ser ellers at du skriver at salhøyden på laveste er 87,5 cm. Det er faktisk høyere enn 1290'en. Det må jeg si er overraskende.
Jeg med mine 186 cm. med lang atletisk :knegg :terge overkropp og ikke fullt så lange fyrstikkbein :crazy: vil antakelig ha noen vertikale usikkerhetsøyeblikk med en slik Tiger... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av Jajo82 »

AJ skrev: 27 apr 2023, 12:01
Jajo82 skrev: 26 apr 2023, 20:47 Jeg bruker aldri å karaktersette noen av mine sykler som den beste( hverken i prestanda,kvalitet eller best for meg), jeg refererer heller til god til mitt bruk. Jeg verdsetter en god sittestilling, god vind/vær beskyttelse, samt at jeg ikke må snu hvis det dukker opp en under middels dårlig vei.
Samme her. Og det er nettopp disse tingene og egenskapene som er hovedgrunnen til at jeg har holdt meg til 1290'en såpass lenge som jeg har gjort.
Selv om den har vært litt kranglete i blant...

Dog litt andre kriterier, innrømmer jeg gjerne, når det gjelder nymotensretrosykkelen jeg nettopp skaffet meg... :crazy:

Ser ellers at du skriver at salhøyden på laveste er 87,5 cm. Det er faktisk høyere enn 1290'en. Det må jeg si er overraskende.
Jeg med mine 186 cm. med lang atletisk :knegg :terge overkropp og ikke fullt så lange fyrstikkbein :crazy: vil antakelig ha noen vertikale usikkerhetøyeblikk med en slik Tiger... :-k
Det er slett ikke umulig med noen vertikale blundere nei. Men hvis våre veier krysses i fremtiden så skal du mer enn gjerne få prøve en tur

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av Bjerknez »

Når JEG kjøper en sykkel så mener jeg jo selv at jeg har kjøpt den beste sykkelen til mitt bruk der og da. men så kan jo bruken og erfaringene av bruken endre seg over tid og man får andre ideer ved neste veivalg.

Med "den beste" sykkelen så mener jeg ikke at sykkelen min er best for alle eller bedre enn alle andre sykler. Men den er best i forhold til mine ønsker og behov i det øyeblikket jeg kjøpte den.

Bare sånn i tillfelle noen har missforstått meg grovt der altså... ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av AJ »

Jajo82 skrev: 27 apr 2023, 12:06
AJ skrev: 27 apr 2023, 12:01
Jajo82 skrev: 26 apr 2023, 20:47 Jeg bruker aldri å karaktersette noen av mine sykler som den beste( hverken i prestanda,kvalitet eller best for meg), jeg refererer heller til god til mitt bruk. Jeg verdsetter en god sittestilling, god vind/vær beskyttelse, samt at jeg ikke må snu hvis det dukker opp en under middels dårlig vei.
Samme her. Og det er nettopp disse tingene og egenskapene som er hovedgrunnen til at jeg har holdt meg til 1290'en såpass lenge som jeg har gjort.
Selv om den har vært litt kranglete i blant...

Dog litt andre kriterier, innrømmer jeg gjerne, når det gjelder nymotensretrosykkelen jeg nettopp skaffet meg... :crazy:

Ser ellers at du skriver at salhøyden på laveste er 87,5 cm. Det er faktisk høyere enn 1290'en. Det må jeg si er overraskende.
Jeg med mine 186 cm. med lang atletisk :knegg :terge overkropp og ikke fullt så lange fyrstikkbein :crazy: vil antakelig ha noen vertikale usikkerhetøyeblikk med en slik Tiger... :-k
Det er slett ikke umulig med noen vertikale blundere nei. Men hvis våre veier krysses i fremtiden så skal du mer enn gjerne få prøve en tur
Prøvesitte først i såfall ;) . For å være på den helt sikre siden :) .
Og takker gjerne ja til en tur om tryggheten er på samme nivå som på 1290'en :prf .

Må i denne vertikalsammenhengen bare få nevne at det hare vært ganske interessant å veksle mellom to såpass forskjellige sykler som KTM 1290 og KTM 390 Duke og som jeg nå fortsetter med V7'ern.
Er faktisk en ganske stor overgang. Spesielt etter å ha kjørt lavvertikalen over en lengre periode for så å hoppe på høyvertikalen :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Jajo82-bloggen

Legg inn av Jajo82 »

AJ skrev: 27 apr 2023, 12:44
Jajo82 skrev: 27 apr 2023, 12:06
AJ skrev: 27 apr 2023, 12:01
Jajo82 skrev: 26 apr 2023, 20:47 Jeg bruker aldri å karaktersette noen av mine sykler som den beste( hverken i prestanda,kvalitet eller best for meg), jeg refererer heller til god til mitt bruk. Jeg verdsetter en god sittestilling, god vind/vær beskyttelse, samt at jeg ikke må snu hvis det dukker opp en under middels dårlig vei.
Samme her. Og det er nettopp disse tingene og egenskapene som er hovedgrunnen til at jeg har holdt meg til 1290'en såpass lenge som jeg har gjort.
Selv om den har vært litt kranglete i blant...

Dog litt andre kriterier, innrømmer jeg gjerne, når det gjelder nymotensretrosykkelen jeg nettopp skaffet meg... :crazy:

Ser ellers at du skriver at salhøyden på laveste er 87,5 cm. Det er faktisk høyere enn 1290'en. Det må jeg si er overraskende.
Jeg med mine 186 cm. med lang atletisk :knegg :terge overkropp og ikke fullt så lange fyrstikkbein :crazy: vil antakelig ha noen vertikale usikkerhetøyeblikk med en slik Tiger... :-k
Det er slett ikke umulig med noen vertikale blundere nei. Men hvis våre veier krysses i fremtiden så skal du mer enn gjerne få prøve en tur
Prøvesitte først i såfall ;) . For å være på den helt sikre siden :) .
Og takker gjerne ja til en tur om tryggheten er på samme nivå som på 1290'en :prf .

Må i denne vertikalsammenhengen bare få nevne at det hare vært ganske interessant å veksle mellom to såpass forskjellige sykler som KTM 1290 og KTM 390 Duke og som jeg nå fortsetter med V7'ern.
Er faktisk en ganske stor overgang. Spesielt etter å ha kjørt lavvertikalen over en lengre periode for så å hoppe på høyvertikalen :crazy:
Det er en markant forskjell. Ingen erfaring med så stor forskjell, men jeg byttet mellom min 1200 xca og fruens 900 gt pro, det også var en del forskjellig da begge bena stod plantet i bakken, og nærmere 50 kg lettere. Det var merkbart. Nå er den byttet inn slik at vi nå har 2 1200 i garasjen. En rally pro og en gt pro. Forskjellen mellom de to er ikke stor, gt pro er 20 mm lavere, og har støpte felger. Litt lettere vekt på gt pro mener jeg også det er.

Svar