Justering av dempere på Triumph Rocket 3 GT...

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Justering av dempere på Triumph Rocket 3 GT...

Legg inn av Bjerknez »

Det er 1. mai, elendig vær og da tenkte jeg at jeg skulle prøve å justere demperne på Rocket skikkelig. Jeg klussa litt med disse demperne i sommerferien i fjor og etter dette følte jeg sykkelen ble mye lavere. Men den fungerer jo og plager meg ikke i hverdagen, men jeg aner at disse ikke er justert skikkelig.

Forran har jeg mulighet til å justere "Compression" og "Rebound".
Bak så kan jeg justere "Compression", "Rebound" og "Preload".

Jeg har lest bruksannvisningen og vet hvor jeg skal skru for å justere rebound, compression og preload.

Men nå kommer jeg til essensen i det jeg faktisk trenger hjelp til som kanskje gjør at jeg trenger en noe annerledes justering enn mange andre. Å grunnen er at jeg vil unngå så godt som mulig at harde støt blir forplantet opp i ryggen. Altså såkalt hull i veien og "plutselige" små dumper.

Dette er en prioritet som kommer aller først. Jeg ser for meg da at ved å kjøre over feks. Et hull i veien, må demperen "forte seg ned" og ta i mot for støtet, men den trenger ikke "forte seg" like mye tilbake. Er dette riktig tenkt med tanke på hva jeg ønsker?

Spesielt er dette viktig bak. Forran er ikke det like viktig.

Dette er det jeg TROR betydningene betyr:

Compression: hvor stiv/myk dempingen er på vei ned?
Rebound: hvor raskt demperen går tilbake igjen?
Preload: hvor lang fjæringsvei man vil ha?

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Justering av dempere på Triumph Rocket 3 GT...

Legg inn av kgjersda »

Preload er når mye spenn du allerede har satt i fjæren. Det er med på å justere hvor mye vandring det er på sin vekt. Eller det vil si, det er alltid lik lengde vandring på en demper, men du flytter "startpunktet" for din vekt på den sykkelen.

De andre tingene du nevner er korrekt.
Det finnes noen dempere som har high speed compression og low speed compression for å justere brå og mindre brå bevegelser.


Det er viktig at det er likt foran og bak og at sykkelen er i balanse. Du vil ikke ha en myk ræv og en har front, da får du dårlige kjøreegenskaper.

Jeg vil på det sterkeste anbefale å se litt youtube fra Dave Moss. Tror han er den beste kilden til demping og dekk vi gjengse motorsyklister har.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Justering av dempere på Triumph Rocket 3 GT...

Legg inn av FredrikE24 »

Du må først justere preload til rett SAG. Så kommer resten litt med smak og behag etterfulgt av sjekk av SAG.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Justering av dempere på Triumph Rocket 3 GT...

Legg inn av mekkern »

dette er vel et utgangspunkt-så kan en jo se hva de forskjellige gjør i forhold til last/bruk og teste litt ut fra det.
https://www.triumphrat.net/threads/how- ... -r.985122/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av dempere på Triumph Rocket 3 GT...

Legg inn av Bjerknez »

Har vært i garasjen og justert demperne litt nå, slik det står i manualen. Så får vi ta det derfra. Skal sjekke på neste tur om det evt. er en forbedring. Var ikke dårlig slik jeg hadde dem, men greit å vite at dem nå vertfall er justert inn etter manualen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Justering av dempere på Triumph Rocket 3 GT...

Legg inn av FredrikE24 »

Så må det tilpasses din egen vekt fullt utstyrt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justering av dempere på Triumph Rocket 3 GT...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 mai 2023, 12:00 Så må det tilpasses din egen vekt fullt utstyrt.
Jepp, i know.

Skal sjekke ut dette nærmere når jeg får tid :thumleft

Svar