Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av rolf-arne »

Lauri skrev:
utc skrev: 22 jul 2023, 20:43
Lauri skrev: 22 jul 2023, 17:02

Hvordan sitronsyre eller annen guffe funkerer på bar aluminium vet jeg derfor ikke. Men jeg gjetter på at du har rett mht tæring.
Lite å gjette på . Dette har jeg jobbet med i syv år så jeg har fått meg et greit erfaringsgrunnlag. :twothumbs:
Tja... - jeg har aldri hørt om noen som "vasker" aluminium i ren sitronsyre.

Jeg vet imidlertid at man bruker utvannet sitronsyre som rensemiddel på bl.a aluminium (rengjøring av kokekar). Grunnen til at jeg nøyer meg med å gjette at du har rett er fordi jeg vet (selv om jeg hverken er kjemiker eller fysiker) at aluminium har en beskyttende hinne/film av aluminiumoksyd. Denne hinnen tåler mye, bla. motstår den organiske syrer som vin- og sitronsyre. Uorganiske syrer tar imidlertid knekken på beskyttelsesfilmen. Soda, lut og amoniakk er også fy-fy for hinnen og ødelegger deretter aluminiumet.

Psst! For min del kan vi stoppe sitronsyrediskusjonen her - hver og en av oss garasjemekkere får ta noen valg når vi driver med "bakgårds-detailing"! :-k
Ammoniakk stiller jeg spørsmål ved, er sjøl det jeg vil si erfaren kuldeteknikker/ maskinist, 40 år mest på industrianlegg..

På disse anlegg brukes i stor utstrekning aluminium som tetteringer. Det beste vi har... varer evig...

NH3 tærer vekk kobber på et blunk, så i maskinrom så lakker vi gjrrne kobberrør..

Aluminium og Ammoniakk er derimot de beste venner..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Jompa »

Jeg har selv sett hva ammoniakk gjør med kobber og ubehandlet stål. Tæring og rust går utrolig fort.
Jobbet nesten 20 år som servicetekniker på melkeallergi og annet fjøsitstyr. Lufta inne i fjøsene inneholder ammoniakk, litt varierende avhengig av ventilasjon og luftfuktighet.
Aluminiumsfelger holdt I årevis.
Men aluminium tåler ikke klor.
Vi hadde delevaskere med 80 graders vann og sterkt klor vaskemiddel.
Fikk meg en overraskelse første gang jeg lempa en haug med blanke aluminium deler I vaskemaskin og lot den vaske ganske lenge, omtrent en halv time.
Delene som var granske blanke og pene var blitt mørke grå med porøs overflate.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av mekkern »

Eller man kan benytte jernkloridsulfat. dette spiser "alt" av metaller utenom gull og titan.
Fint for å etse frem damaskusstålets sjatteringer forresten.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Lauri »

rolf-arne skrev: 25 jul 2023, 09:37
Lauri skrev:
utc skrev: 22 jul 2023, 20:43
Lauri skrev: 22 jul 2023, 17:02

Hvordan sitronsyre eller annen guffe funkerer på bar aluminium vet jeg derfor ikke. Men jeg gjetter på at du har rett mht tæring.
Lite å gjette på . Dette har jeg jobbet med i syv år så jeg har fått meg et greit erfaringsgrunnlag. :twothumbs:
Tja... - jeg har aldri hørt om noen som "vasker" aluminium i ren sitronsyre.

Jeg vet imidlertid at man bruker utvannet sitronsyre som rensemiddel på bl.a aluminium (rengjøring av kokekar). Grunnen til at jeg nøyer meg med å gjette at du har rett er fordi jeg vet (selv om jeg hverken er kjemiker eller fysiker) at aluminium har en beskyttende hinne/film av aluminiumoksyd. Denne hinnen tåler mye, bla. motstår den organiske syrer som vin- og sitronsyre. Uorganiske syrer tar imidlertid knekken på beskyttelsesfilmen. Soda, lut og amoniakk er også fy-fy for hinnen og ødelegger deretter aluminiumet.

Psst! For min del kan vi stoppe sitronsyrediskusjonen her - hver og en av oss garasjemekkere får ta noen valg når vi driver med "bakgårds-detailing"! :-k
Ammoniakk stiller jeg spørsmål ved, er sjøl det jeg vil si erfaren kuldeteknikker/ maskinist, 40 år mest på industrianlegg..

På disse anlegg brukes i stor utstrekning aluminium som tetteringer. Det beste vi har... varer evig...

NH3 tærer vekk kobber på et blunk, så i maskinrom så lakker vi gjrrne kobberrør..

Aluminium og Ammoniakk er derimot de beste venner..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
«[…] Aluminium og Ammoniakk er derimot i beste venner..[...]»

Gidde’ru å ta et nærbilde av motorblokka di – og deretter kjøre et offentlig exsperriment? Vask blokka’ri me ammoniakk! Blank? Nope! Matt sjakk’matt? Yiezz!

Fra spøk til en smule mer alvor: jeg tror (jeg tør ikke mer enn å tro) at du blander litt. Jern ruster, mens aluminium (og flere) oksiderer. Rust er farlig, oksidering er beskyttende og «bra». Aluminium får ved oksidering en mattere overflate enn da metallet var nytt. Denne endringen i overflaten beskytter metallet under. Amoniakk angriper aluminium, men deretter får aluminiumen et beskyttende lag (hvis du med dette mener «venner»). MEN - dette kan jeg ikke tilstrekkelig om, mer enn å tvile/spørre i fht påstanden.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Jompa »

Rust er også oksid, jernoksid.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av FredrikE24 »

Min erfaring med ammoniakk i industrielle kjølemaskiner og varmepumper er at jern/stål ruster og aluminium holder helt fint gitt at det er oksygen tilgjengelig.
Ammoniakk som kuldemedie i min bransje kan være skummelt om det lekker ut i systemene det enten kjøler eller varmer. Over tid tærer det på stål i varmevekslere og rør. Plutselig har Fru Hansen ammoniakk i tappevannet sitt.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av rolf-arne »

Industrielle kulde anlegg har 2 problemer, som må holdes under kontroll.

Det ene er vann som NH3 har affinitet til ,eller ammoniakken kan ta opp i seg mye vann..vann i kuldeanlegg lager problemer over alt , men verst er at det medfører tæring /rust innvendig i stålrør og deler.

Problem 2 er mer vanlig og er et problem med en fin bivirkning, som hjelper mot det første problemet.

Olje, ut fra oljeavskillerne vil det alltid gå litt olje med gassen. 2- 5 % er normalt , 1 % må vi ha. Den ene prosenten smører rør og deler i anlegget, hindrer vann å komme inn til veggen i røret.
Dette sammen med at vi er nøye med å ha fall, så flyttes både olje og vann dit vi kan håntere et uønsket overskudd.

Alu-pakninger som jeg regelmessig har hatt ute ved overhaling, har et oksydert utseende utvendig , matt, og innvendig helt blankt. Tilgang på oksygen er årsaken, er lærebokas ord.

De gamle store kompressorene var laget i støpegods, for det meste ubehandlet innvendig. Har aldri opplev rust på slike, de eldste har nok stått i drift i 60 år eller mer.

Det må legges til at de er jo overdynka med olje i drift, så man kan vel kalle det vedvarende rustbehandling.. men det vesentlig er at det er fritt for oksygen..



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Leander7
Innlegg: 2
Registrert: 20 okt 2022, 05:04
Motorsykkelen din: BMW R1250 RS
Kontakt:

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Leander7 »

Lauri skrev: 03 jul 2023, 13:05 Billig, kjapt - og dette funker gull på chrome:
  • Ta aluminiumsfolie
    Rull til en løs ball
    Dypp ballen i vann
    Gnikk over rustflekkene (justér trykket)
    Voilà - rustflekkene er borte - leeeenge!
En kjemiker får forklare hvorfor dette funker 😊
Disse tipsene er svært nyttige. Jeg kommer til å bruke det. Har du noen forslag til mobilholder. Forrige gang jeg tok med en mobilholder for bike, var den 2 år gammel, trenger å bytte den.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Lauri »

Leander7 skrev: 31 jul 2023, 13:15
Lauri skrev: 03 jul 2023, 13:05 Billig, kjapt - og dette funker gull på chrome:
  • Ta aluminiumsfolie
    Rull til en løs ball
    Dypp ballen i vann
    Gnikk over rustflekkene (justér trykket)
    Voilà - rustflekkene er borte - leeeenge!
En kjemiker får forklare hvorfor dette funker 😊
Disse tipsene er svært nyttige. Jeg kommer til å bruke det. Har du noen forslag til mobilholder. Forrige gang jeg tok med en mobilholder for bike, var den 2 år gammel, trenger å bytte den.
Mobilholder… Jeg har dessverre ingen tips; kjører oftest på kjente veger. Denne tråden har imidlertid både diskusjon og tips: viewtopic.php?t=14097
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av AJ »

Kom over denne i dag:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Har ikke prøvd selv så vet ikke om virker. Men kanskje noen andre kjenner til trikset og har prøvd?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 25 okt 2023, 10:51 Kom over denne i dag:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Har ikke prøvd selv så vet ikke om virker. Men kanskje noen andre kjenner til trikset og har prøvd?
Hmm mulig det er noe i poteten som gjør noe med kjemien, for bakepulver er natriumhydrogenkarbonat og det er hovedbestandelen i pulverapparat (brannslokker). Sistnevnte er kjent for å være en god starter for rustangrep, man bør styre langt unna å kjøpe en reparert bil det har vært branntilløp i og det har vært brukt pulverapparat på.

Svar