Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 18 jul 2023, 19:52
Imponerende resultat, må jeg si! :drg
:notworthy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Jompa »

dypen

Jepp, denne var lagret I en kald garasje på Finnmarkskysten .
Jeg var klar over tilstanden da den ble kjøpt.
2/3 av den prisen de vanligvis går for gjør at timebetalinga for å pusle i garasjen blir god.
Og fruens glis blir breiere for hver dag som går.

:twothumbs:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av rolf-arne »


Jompa skrev:Jeg har lett på nettet etter en forklaring på hvorfor alufolie fjerner rust uten å finne noe.
Men det er utvilsomt en kjemisk, eller elektrokjemisk prosess som foregår.
Har lest flere steder at folien skal dyppes i vann og regnet med at vannet var smøring mellom folie og overflata som skal behandles.
Vannet får faktisk rusten til å forsvinne fortere.
Det er ikke nødvendig å trykke alu folien i mot rusten, den forsvinner av bevegelsen når du pusser.
En ting jeg har merket er at etter ei kort stund blir alufolien sprø og går i oppløsning hvis man fortsetter å bruke den.
.

Leita litt rundt om og fant forklaringa i et Husmagasin i statene.

Der har trikset, utviklet seg fra at man hadde folie i oppvaskmakinen, for å få sølvet blankt.

Forklaringa på rustfjerninga, er elektrokjemisk, ved at ruste / jernoksiden får elektroner fra alufolien og slipper da elektodefestet til eksempelvis felgen..og havner over på folien eller som eget støv.

Dette får du ikke til med aluminium, da bindingene er fastere...og mange flere enn på folien...

Har ikke turt å prøve før, for å ikke føle sæ en tanke dum... men med dine bevis så må man jo bare ha den følelsen for å ikke ha prøvd tidligere.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av utc »

Lauri skrev: 03 jul 2023, 13:05 Billig, kjapt - og dette funker gull på chrome:
  • Ta aluminiumsfolie
    Rull til en løs ball
    Dypp ballen i vann
    Gnikk over rustflekkene (justér trykket)
    Voilà - rustflekkene er borte - leeeenge!
En kjemiker får forklare hvorfor dette funker 😊
Spenningsrekkefølge kanskje ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Lauri »

rolf-arne skrev: 20 jul 2023, 19:02
Jompa skrev:Jeg har lett på nettet etter en forklaring på hvorfor alufolie fjerner rust uten å finne noe.
Men det er utvilsomt en kjemisk, eller elektrokjemisk prosess som foregår.
Har lest flere steder at folien skal dyppes i vann og regnet med at vannet var smøring mellom folie og overflata som skal behandles.
Vannet får faktisk rusten til å forsvinne fortere.
Det er ikke nødvendig å trykke alu folien i mot rusten, den forsvinner av bevegelsen når du pusser.
En ting jeg har merket er at etter ei kort stund blir alufolien sprø og går i oppløsning hvis man fortsetter å bruke den.
.

Leita litt rundt om og fant forklaringa i et Husmagasin i statene.

Der har trikset, utviklet seg fra at man hadde folie i oppvaskmakinen, for å få sølvet blankt.

Forklaringa på rustfjerninga, er elektrokjemisk, ved at ruste / jernoksiden får elektroner fra alufolien og slipper da elektodefestet til eksempelvis felgen..og havner over på folien eller som eget støv.

Dette får du ikke til med aluminium, da bindingene er fastere...og mange flere enn på folien...

Har ikke turt å prøve før, for å ikke føle sæ en tanke dum... men med dine bevis så må man jo bare ha den følelsen for å ikke ha prøvd tidligere.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Du refererer muligens til denne https://www.homesandgardens.com/life-de ... minum-foil

I artikkelen nevnes at muligens kan rustfjerningen speedes opp med litt eddik eller sitronsyre.

(Ettersom aluminiumsfolie-trikset falt i god jord - så må jeg tipse om noe ytterligere. Men jeg legger dette innenfor parentesen ettersom dette er hardcore. Jeg har i ekstremtilfeller laget en slump grøt med Gloria Pussepulver og Zalo. Og så dyppet den våte aluminiumsballen i «grøten». Har funket som f…. :redface )
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Domino »

Jeg har en kompis som er kjemiker, jeg kan spørre han. Nå lurer jeg også på dette.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Domino »

Jeg fikk kjapt svar fra kjemikeren:

"Funker best hvis vannet er varmt. Aluminiumet reduserer Fe2+ (jernet) til Fe(s) og blir selv oksidert til Al2O3 (aluminiumoksid). Dette er en eksotermisk reaksjon.
Jeg lager av og til termitt bombe med rust og aluminiumspulver. 😁"

Da har vi lært noe i dag og!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Lauri »

Domino skrev: 21 jul 2023, 10:53 Jeg fikk kjapt svar fra kjemikeren:

"Funker best hvis vannet er varmt. Aluminiumet reduserer Fe2+ (jernet) til Fe(s) og blir selv oksidert til Al2O3 (aluminiumoksid). Dette er en eksotermisk reaksjon.
Jeg lager av og til termitt bombe med rust og aluminiumspulver. 😁"

Da har vi lært noe i dag og!
Tøft - og takk 👍 Da har jeg stikkord til fordypning.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av rolf-arne »

Domino skrev:Jeg fikk kjapt svar fra kjemikeren:

"Funker best hvis vannet er varmt. Aluminiumet reduserer Fe2+ (jernet) til Fe(s) og blir selv oksidert til Al2O3 (aluminiumoksid). Dette er en eksotermisk reaksjon.
Jeg lager av og til termitt bombe med rust og aluminiumspulver. Bilde"

Da har vi lært noe i dag og!
Vi ønsker å lære noe nytt, eller friske opp noe vi har glemt hele tiden...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av utc »

[bgcolor=][bgcolor=]
Lauri skrev: 20 jul 2023, 21:55
rolf-arne skrev: 20 jul 2023, 19:02
Jompa skrev:Jeg har lett på nettet etter en forklaring på hvorfor alufolie fjerner rust uten å finne noe.
Men det er utvilsomt en kjemisk, eller elektrokjemisk prosess som foregår.
Har lest flere steder at folien skal dyppes i vann og regnet med at vannet var smøring mellom folie og overflata som skal behandles.
Vannet får faktisk rusten til å forsvinne fortere.
Det er ikke nødvendig å trykke alu folien i mot rusten, den forsvinner av bevegelsen når du pusser.
En ting jeg har merket er at etter ei kort stund blir alufolien sprø og går i oppløsning hvis man fortsetter å bruke den.
.

Leita litt rundt om og fant forklaringa i et Husmagasin i statene.

Der har trikset, utviklet seg fra at man hadde folie i oppvaskmakinen, for å få sølvet blankt.

Forklaringa på rustfjerninga, er elektrokjemisk, ved at ruste / jernoksiden får elektroner fra alufolien og slipper da elektodefestet til eksempelvis felgen..og havner over på folien eller som eget støv.

Dette får du ikke til med aluminium, da bindingene er fastere...og mange flere enn på folien...

Har ikke turt å prøve før, for å ikke føle sæ en tanke dum... men med dine bevis så må man jo bare ha den følelsen for å ikke ha prøvd tidligere.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Du refererer muligens til denne https://www.homesandgardens.com/life-de ... minum-foil

I artikkelen nevnes at muligens kan rustfjerningen speedes opp med litt eddik eller sitronsyre.

(Ettersom aluminiumsfolie-trikset falt i god jord - så må jeg tipse om noe ytterligere. Men jeg legger dette innenfor parentesen ettersom dette er hardcore. Jeg har i ekstremtilfeller laget en slump grøt med Gloria Pussepulver og Zalo. Og så dyppet den våte aluminiumsballen i «grøten». Har funket som f…. :redface )
Dette bekrefter mitt utsagn om spenningsrekkefølgen.

Dersom felgene er av aluminium er det forferdelig dumt med sitronsyre. Dette kan starte en tæringsprosess som er ireversibel.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av mekkern »

utc skrev: 22 jul 2023, 14:30
Dersom felgene er av aluminium er det forferdelig dumt med sitronsyre. Dette kan starte en tæringsprosess som er ireversibel.
det er ikke like ille som en sterk base-kaustiksoda/lut spiser alu som en hai....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Lauri »

utc skrev: 22 jul 2023, 14:30
[…]

Dette bekrefter mitt utsagn om spenningsrekkefølgen.

Dersom felgene er av aluminium er det forferdelig dumt med sitronsyre. Dette kan starte en tæringsprosess som er ireversibel.
Jeg er hverken fysiker eller kjemiker. Tipset om aluminiumsfolie relaterer seg til rust på chrome. (Tipset i parentes om «grøt» og aluminiumsfolie gjelder også chrome - og da chrome, som har vært hardt angrepet av rust.) Jeg har alltid spylt av/vasket av den grå hinnen, som aluminiumsfolietrikset etterlater seg. Styre, speil, lyktehus, kjedebeskyttere og eksosanlegg har som oftest fått en runde med voks eller noe annet lurium.

Hvordan sitronsyre eller annen guffe funkerer på bar aluminium vet jeg derfor ikke. Men jeg gjetter på at du har rett mht tæring.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Lauri »

(Og så har jeg selvfølgelig noen triks for oksiderte aluminiumsfelger - men det er ennå mer hardcore 😵 )
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av utc »

Lauri skrev: 22 jul 2023, 17:02

Hvordan sitronsyre eller annen guffe funkerer på bar aluminium vet jeg derfor ikke. Men jeg gjetter på at du har rett mht tæring.
Lite å gjette på . Dette har jeg jobbet med i syv år så jeg har fått meg et greit erfaringsgrunnlag. :twothumbs:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?

Legg inn av Lauri »

utc skrev: 22 jul 2023, 20:43
Lauri skrev: 22 jul 2023, 17:02

Hvordan sitronsyre eller annen guffe funkerer på bar aluminium vet jeg derfor ikke. Men jeg gjetter på at du har rett mht tæring.
Lite å gjette på . Dette har jeg jobbet med i syv år så jeg har fått meg et greit erfaringsgrunnlag. :twothumbs:
Tja... - jeg har aldri hørt om noen som "vasker" aluminium i ren sitronsyre.

Jeg vet imidlertid at man bruker utvannet sitronsyre som rensemiddel på bl.a aluminium (rengjøring av kokekar). Grunnen til at jeg nøyer meg med å gjette at du har rett er fordi jeg vet (selv om jeg hverken er kjemiker eller fysiker) at aluminium har en beskyttende hinne/film av aluminiumoksyd. Denne hinnen tåler mye, bla. motstår den organiske syrer som vin- og sitronsyre. Uorganiske syrer tar imidlertid knekken på beskyttelsesfilmen. Soda, lut og amoniakk er også fy-fy for hinnen og ødelegger deretter aluminiumet.

Psst! For min del kan vi stoppe sitronsyrediskusjonen her - hver og en av oss garasjemekkere får ta noen valg når vi driver med "bakgårds-detailing"! :-k
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar