Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av Lauri »

simpson skrev: 10 mai 2023, 19:01
Lauri skrev: 10 mai 2023, 18:57
JohnnyTh skrev: 10 mai 2023, 16:19
…spørsmålet om man mister førerretten hvis man kjører uten førerkort på aktuell klasse. Jeg finner ikke det nevnt i lovverket. Kun sperretid på aktuell klasse.
Vegtrafikkloven har svar for den som leter 🧐

«§ 33.Tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv.

1. Blir den som har førerett ilagt straff, kan det i samme dom eller forelegg fastsettes tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, dersom hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.»

Dette er for det første en regel tuftet på påtalemyndighetens skjønn gitt alle elementer i aktuell hendelse. Selv om Per ble straffet, så betyr ikke det nødvendigvis at Ola også bli straffet. De faktiske forhold avgjør.

Dernest så er det føreretten som blir tatt fra deg; førerkortet er kun et dokument som bevitner førerett. Og mister du føreretten for en type motorvogn så mister du naturligvis føreretten for alle typer motorvogn i et gitt tidsrom eventuelt for alltid. (Du kan ikke grisekjøre med tungbil og oppføre deg som en munk på moped. Myndighetene «betviler» din totale trafikale kompetanse.)
Står ingenting om straffen for å ikke ha gyldig førerkortklase der……
Det står jo der 🥴 Omskrevet slik: Blir du tatt for noe trafikalt OG du i tillegg har førerett for en annen type motorvogn enn den du ble tatt med så KAN hendelsen få konsekvenser for din totale førerett 🫵

De fleste av oss, som har noen bokstaver på plastikken vet gjennom opplæring hva som kreves. Det er ikke slik at du kan drite deg ut på lettsykkel A1 og tro at dette garantert går upåaktet hen i fht din førerett for de klasser du har dokumentert rett til å føre. Det KAN få vidtrekkende konsekvenser.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av Lauri »

… en digresjon i forlengelsen av mitt siste svar. En nabo, en tilårskommen gubbe i 50-årene med sansen for rødvin kjørte moped i hyttefeltet passe maurings. Kort fortalt så kom snuten – og vedkommende ble senere dømt for promillekjøring. Ikke bare det at han har ADHD – men han har alle bokstavene i førerkortet med DE som topp. Han mistet den totale føreretten for en lengre tid og måtte både ta teorien for klasse D samt kjøre opp på ny.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av mekkern »

Uten å ha sjekket de siste oppdaterte satsene så mener jeg det er rundt 10000.- for første gang og 16-18000,- neste gang. -3 gang så ryker alle førerkortene og du får en runde i retten med mulighet for betinget fengsel.
Etter dette blir det værre.
De kan også inndra kjøretøyet til fordel for statskassen for å hindre videre ulovlig bruk.

Hvis en vurderer å bevisst bryte denne loven "for det er ikke så farlig for meg" så mener en at lovverket kun skal gjelde for andre og ikke en selv.
Eller er det greit at alle bare gjør som de vil?
Fullstendig egoistisk og forkastlig.

https://www.riksadvokaten.no/wp-content ... delser.pdf
https://www.riksadvokaten.no/wp-content ... 2-2021.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Greddy
Innlegg: 118
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av Greddy »

Tja, vi alle følger vel loven, selv om noen av oss velger å bryte noen paragrafer i lovverket av og til?
Noen av oss følger gjerne reglene til punkt og prikke og mener at disse paragrafene ikke skal brytes, uansett hva. Imens
noen andre velger å bryte noen regler bevisst, med baktanke de betaler for gildet når straffereaksjonene anmodes skal komme.
Jeg velger å tro de fleste som sitter på tohjul har en tendens til å ta en større risiko enn folk som sitter på fire hjul.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 10 mai 2023, 23:18 Hvis en vurderer å bevisst bryte denne loven "for det er ikke så farlig for meg" så mener en at lovverket kun skal gjelde for andre og ikke en selv.
Eller er det greit at alle bare gjør som de vil?
Fullstendig egoistisk og forkastlig.
Og hva med alle de som bryter fartsgrenser? Kjører i 110 i 80 sonen?

Det tilsvarer også en bot på 12100 kroner.

Du kan godt si at det er fullstendig egoistisk og forkastelig det også, men de fleste her på forumet ligger nok litt over av og til.

Personlig så er jeg litt todelt når kommer til dette, jeg syntes faktisk at 125cc burde være lov å kjøre om man har klasse B, eller at man i det minste burde fått lov til å kjøre det etter et enkelt kurs på feks 4-8 timer om man allerede har bilsertifikat. Slik at vi sidestiller oss med for eksempel Spania.

At en person som gjerne har kjørt titusenvis av kilometer på lettsykkel i Thailand tar seg en kjøretur i Norge uten førerkort innebærer ikke noe særlig mer risiko enn alle de som kjører litt over hele tiden. Så å kalle det forkastelig er å ta hardt i.

Mens mellomtung og tunge motorsykler da mener jeg man burde ta førerkort for det. Da kan jeg være enig i at det er egoistisk og forkastelig.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 11 mai 2023, 05:29
mekkern skrev: 10 mai 2023, 23:18 Hvis en vurderer å bevisst bryte denne loven "for det er ikke så farlig for meg" så mener en at lovverket kun skal gjelde for andre og ikke en selv.
Eller er det greit at alle bare gjør som de vil?
Fullstendig egoistisk og forkastlig.
Og hva med alle de som bryter fartsgrenser? Kjører i 110 i 80 sonen?

Det tilsvarer også en bot på 12100 kroner.

Du kan godt si at det er fullstendig egoistisk og forkastelig det også, men de fleste her på forumet ligger nok litt over av og til.

Personlig så er jeg litt todelt når kommer til dette, jeg syntes faktisk at 125cc burde være lov å kjøre om man har klasse B, eller at man i det minste burde fått lov til å kjøre det etter et enkelt kurs på feks 4-8 timer om man allerede har bilsertifikat. Slik at vi sidestiller oss med for eksempel Spania.

At en person som gjerne har kjørt titusenvis av kilometer på lettsykkel i Thailand tar seg en kjøretur i Norge uten førerkort innebærer ikke noe særlig mer risiko enn alle de som kjører litt over hele tiden. Så å kalle det forkastelig er å ta hardt i.

Mens mellomtung og tunge motorsykler da mener jeg man burde ta førerkort for det. Da kan jeg være enig i at det er egoistisk og forkastelig.
Ja "vi alle" bryter noen lover her og der mens vi er ute å kjører.jeg er heller ingen helgen.
Men når en sitter på forhånd og skal kjøpe seg et kjøretøy for å bryte lovene som en lenge planlagt handling-da ser jeg litt annerledes på det.
At man har kjørt masse lettsykkel i asia er egentlig å blande epler og bananer.
At man ved å ta et kurs/lightopplæring for å kunne kjøre 125ccm på billappen er noe som muligens kunne vært en mulighet, men skal vi holde ulykkene lave/lavere her til lands så er jeg ikke sikker på om det er veien å gå.

Betenklig er jo at straffeutmålingen delvis sidestiller trimmet moped og Hayabusa for en 16åring her til lands.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av simpson »

Lauri skrev: 10 mai 2023, 20:25
simpson skrev: 10 mai 2023, 19:01
Lauri skrev: 10 mai 2023, 18:57
JohnnyTh skrev: 10 mai 2023, 16:19
…spørsmålet om man mister førerretten hvis man kjører uten førerkort på aktuell klasse. Jeg finner ikke det nevnt i lovverket. Kun sperretid på aktuell klasse.
Vegtrafikkloven har svar for den som leter 🧐

«§ 33.Tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv.

1. Blir den som har førerett ilagt straff, kan det i samme dom eller forelegg fastsettes tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, dersom hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.»

Dette er for det første en regel tuftet på påtalemyndighetens skjønn gitt alle elementer i aktuell hendelse. Selv om Per ble straffet, så betyr ikke det nødvendigvis at Ola også bli straffet. De faktiske forhold avgjør.

Dernest så er det føreretten som blir tatt fra deg; førerkortet er kun et dokument som bevitner førerett. Og mister du føreretten for en type motorvogn så mister du naturligvis føreretten for alle typer motorvogn i et gitt tidsrom eventuelt for alltid. (Du kan ikke grisekjøre med tungbil og oppføre deg som en munk på moped. Myndighetene «betviler» din totale trafikale kompetanse.)
Står ingenting om straffen for å ikke ha gyldig førerkortklase der……
Det står jo der 🥴 Omskrevet slik: Blir du tatt for noe trafikalt OG du i tillegg har førerett for en annen type motorvogn enn den du ble tatt med så KAN hendelsen få konsekvenser for din totale førerett 🫵

De fleste av oss, som har noen bokstaver på plastikken vet gjennom opplæring hva som kreves. Det er ikke slik at du kan drite deg ut på lettsykkel A1 og tro at dette garantert går upåaktet hen i fht din førerett for de klasser du har dokumentert rett til å føre. Det KAN få vidtrekkende konsekvenser.
Jammen godt det er dommere og jurister som har lang utdannelse innen tolking av lovverket som driver med utdeling av straff. Ingen som sier at du mister førerretten bare på en kjøretøygruppe. Mister du lappen så mister du lappen. Men å kjøre sykkel med førerkort for bil kvalifiserer til bot. Forskjell på å bryte kjøretøygruppe og kjøre uten lappen.

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av Norsense »

Mulig løsning:
MP3_Piaggio.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av iris »

Norsense skrev: 11 mai 2023, 10:17 Mulig løsning:

MP3_Piaggio.jpeg
Om han vil ha motorsykkel-følelsen er vel Yamaha Niken også mulig.

Berbu
Innlegg: 19
Registrert: 27 aug 2022, 09:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av Berbu »

Niken krever A førerkort så den kan ikke kjøres på B slik som mp3

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av Norsense »

Peugeot Metropolis er noe tilsvarende.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av dypen »

Ville helt klart valgt en sykkel som kan kjøres på bilsertifikat fremfor å kjøre noe som du ikke har førerrett på :)
Sist redigert av dypen den 11 mai 2023, 21:35, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 11 mai 2023, 19:38 Ville helt klart valgt en sykkel som kan kjøres på bilsertifikat fremfor å kjøre noe som du har førerrett på :)
Eller...
Ville helt klart valgt en sykkel som kan kjøres på bilsertifikat fremfor å kjøre noe som du ikke har førerrett på :)

;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 11 mai 2023, 19:41
dypen skrev: 11 mai 2023, 19:38 Ville helt klart valgt en sykkel som kan kjøres på bilsertifikat fremfor å kjøre noe som du har førerrett på :)
Eller...
Ville helt klart valgt en sykkel som kan kjøres på bilsertifikat fremfor å kjøre noe som du ikke har førerrett på :)

;)
Selvfølgelig :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av iris »

Berbu skrev: 11 mai 2023, 13:44 Niken krever A førerkort så den kan ikke kjøres på B slik som mp3
lol, de lagde den ikke vid nok? den sykkelen har ingen grunn til å eksistere

Svar