Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Greddy
Innlegg: 118
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av Greddy »

iris skrev: 12 mai 2023, 08:03
Berbu skrev: 11 mai 2023, 13:44 Niken krever A førerkort så den kan ikke kjøres på B slik som mp3
lol, de lagde den ikke vid nok? den sykkelen har ingen grunn til å eksistere
Tja, allikevel er det mange som konvertere syklene sine til en trike.
Med en aldrene kundebase, så øker kundebasen for trehjulinger.

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av kaLARSnikov »

Greddy skrev: 12 mai 2023, 10:54 Tja, allikevel er det mange som konvertere syklene sine til en trike.
Med en aldrene kundebase, så øker kundebasen for trehjulinger.
Jeg er ikke nødvendigvis enig med Iris i at Niken er fullstendig meningsløs, men jeg syns alikevel kanskje det er litt søkt å sammenligne den med en trike. I motsetning til trikes (og for øvrig Piaggio med "tilt lock" aktivert) så tror jeg ikke Niken klarer å stå oppreist på egenhånd. Så der trikes er fine for de som av ymse årsaker har problemer med å balansere en tohjuling (eller bare ikke gidder) så vil ikke Niken være til noe som helst hjelp. Den er å beregne som en hvilken som helst annen motorsykkel både når det gjelder balanse og krav til førerkort, så det ekstra hjulet her bidrar vel primært med veigrepet.

Fortnine har tatt en runde med nettopp denne sykkelen, uten at jeg husker i farten hva dommen ble:
https://www.youtube.com/watch?v=pLsKnCd3Dkg

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Straff for å kjøre lett til tyngre MC på klasse B

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 11 mai 2023, 06:28 Betenklig er jo at straffeutmålingen delvis sidestiller trimmet moped og Hayabusa for en 16åring her til lands.

Jeg har ikke tilgang på hele artikkelen, men dette er fra avisa-st i 2018. https://www.avisa-st.no/nyheter/i/vOrwM ... ikkreglene

* Kjøring uten gyldig førerkort: 1. gang - 8000
* Lett MC/moped 1. gang - 3000 kr.

Strafferammen er samme for begge deler men straffen for å bli tatt på noe over 125cc er vesentlig strengere i praksis.

Svar