Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Averagelett
Innlegg: 2
Registrert: 28 mai 2023, 19:41
Motorsykkelen din: Yamaha MT 125 2016

Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av Averagelett »

Hei!
Jeg har oppkjøring om 3 dager og er veldig veldig nervøs. Jeg kjenner meg veldig trygg på kjøring i tettbygd områder/by og utenfor tettbygd siden jeg har veldig my erfaring fra Mopedbil og øvelseskjøre med vanlig bil og selvfølgelig gjennom trafikkskole. Om de kjøreøvelsene da har jeg litt problemer med å ikke bruke abs på nødstoppen, den slår inn hele tiden når jeg prøver og lurer på om sensor ser dårlig på det eller om det går helt fint. Jeg vet at førerprøve er sett på som en helhet og ikke enkelte ting men er uansett veldig nervøs. Noen som har noen tips som kan få meg litt mindre nervøs?
Hadde satt stor pris på det :D

Berbu
Innlegg: 19
Registrert: 27 aug 2022, 09:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av Berbu »

Ikke noe å stresse med enten er du mer en god nok til å kjøre trygt eller så skal du være glad du må øve litt med før du skader deg😉. sensor virket veldig avslappet på min oppkjøring i september, nødbremsen fulgte han nesten ikke med på men brukte tiden på å kle på seg og gjøre seg klar så dette går nok så fint så!

Ettan
Innlegg: 27
Registrert: 10 jun 2016, 00:37
Motorsykkelen din: 84' GSX1100, 15' S1000RR

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av Ettan »

Averagelett skrev: 28 mai 2023, 19:53 Hei!
Jeg har oppkjøring om 3 dager og er veldig veldig nervøs. Jeg kjenner meg veldig trygg på kjøring i tettbygd områder/by og utenfor tettbygd siden jeg har veldig my erfaring fra Mopedbil og øvelseskjøre med vanlig bil og selvfølgelig gjennom trafikkskole. Om de kjøreøvelsene da har jeg litt problemer med å ikke bruke abs på nødstoppen, den slår inn hele tiden når jeg prøver og lurer på om sensor ser dårlig på det eller om det går helt fint. Jeg vet at førerprøve er sett på som en helhet og ikke enkelte ting men er uansett veldig nervøs. Noen som har noen tips som kan få meg litt mindre nervøs?
Hadde satt stor pris på det :D
Kan ikke forstå at det skulle være noe problem at abs aktiveres under nødbrems? Poenget med den øvelsen er jo at du skal foreta en kontrollert nødbrems uten å låse hjulene, og det er jo akkurat dette abs hjelper til med, så dersom det anses som "juks" å bruke abs, så bør den jo deaktiveres helt før denne øvelsen. Du kan jo selvsagt bremse litt mer forsiktig, slik at abs ikke slår inn, men dette blir jo ikke en fullverdig nødbrems, og stopplengden vil jo bli mye lengre en om abs hadde vært deaktivert eller brukt. Hva sier kjørelærer om dette?

Begynner å bli noen år siden jeg gjorde disse kjøregårdsøvelsene selv, så husker ikke nøyaktig hvordan de var, men kan ikke huske at dette var noe problem i det hele tatt.

Ellers så er det helt normalt å være nervøs før oppkjøring, husker fremdeles følelsen før jeg møtte sensor, men så snart vi var i gang ute i kjøregården forsvant egentlig alt av nervøsitet. Sensor er en helt vanlig person, og er helt sikkert ikke ute etter å stryke deg. Du skal gjøre ganske så grove feil eller mange mindre feil før du stryker på en oppkjøring.
Ønsker deg lykke til. :)

Nypåmc
Innlegg: 18
Registrert: 15 des 2022, 20:17
Motorsykkelen din: Har ikke mc enda. Ny til mc verden

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av Nypåmc »

Jeg gjorde det ikke så bra på disse øvelsene hos svv. Dårlig sving radius og kanskje litt lang bremselengde men kjørte ganske bra ute. Noen små feil her og der underkjøringen som å «finne egnet sted for å snu sykkel». Jeg stoppet i en vei uten trafikk og snude over gultlinje. Klarte å få motorstopp og sleit med å finne nøytral igjen pga stress.
Etter kjøringen sa jeg det til sensor og var ærlig på mine feil. Han mente at oppkjøringen er bare starten, og man lærer av feilene sine etterhvert. Fikk bestått

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av BjørnSover »

Volkommen til mcsiden @Averagelett. Tror det viktigste du kan gjøre på oppkjøringen er å slappe av, og gjøre som @Nypåmc - ikke bli for stresset. Tenk hele veien på at din kjøring under oppkjøring skal være sikker. Dersom du misser en avkjørsel f.eks, kjør til neste og evt snu. Det er lov å kjøre feil, men rett opp feil på en trafikksikker måte.

Det høres ut som du behersker sykkel, da er det hodet det evt står på. Pust inn og ut før hver av øvelsene på kjøregård.

Lykke til.

HornetFan
Innlegg: 8
Registrert: 27 mai 2023, 13:00
Motorsykkelen din: '11 Honda Hornet / '23 Kawa Z650

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av HornetFan »

Det beste rådet jeg kan gi til enhver oppkjøring, uansett klasse; kjør som om du er drosje sjåfør for en veldig engstelig bestemor som vil komme trygt frem (: Alt sensor er ute etter er å se om du kan beherske trafikkbildet og at du helhetlig klarer å føre kjøretøyet ditt på en trygg og forsvarlig måte blant annen trafikk. Dette får du til!! Lykke til!

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av iris »

Ettan skrev: 28 mai 2023, 21:30 Kan ikke forstå at det skulle være noe problem at abs aktiveres under nødbrems? Poenget med den øvelsen er jo at du skal foreta en kontrollert nødbrems uten å låse hjulene, og det er jo akkurat dette abs hjelper til med, så dersom det anses som "juks" å bruke abs, så bør den jo deaktiveres helt før denne øvelsen. Du kan jo selvsagt bremse litt mer forsiktig, slik at abs ikke slår inn, men dette blir jo ikke en fullverdig nødbrems, og stopplengden vil jo bli mye lengre en om abs hadde vært deaktivert eller brukt. Hva sier kjørelærer om dette?
Kjørte opp i september. Kjørelærer sa at det går helt greit å bruke ABS. Sensor hadde ikke noe kommentar ang. at ABS slo inn under nødbrems. Sånn i praksis ville det ikke gi mening å skru av ABS når man må ha ABS/CBS på motorsykler produsert etter 2013, og fordi bremsesystemet ville da ikke lenger være i forsvarlig stand. Hvis du skrudde av ABS med vilje på en sykkel som er pålagt å ha det, og havna i en ulykke etter... tror du ville ha fått noen problemer med forsikringsselskapet og retten.

(og ja, det er mange sykler som har bryter for å slå ABS av for kjøring på grusvei o.l., men å kjøre uten ABS på asfaltert vei når sykkelen din var pålagt å ha det fra fabrikken? dårlig ide. spesielt om du ikke har bryter og bare dro ut ABS-sikringen)

Averagelett
Innlegg: 2
Registrert: 28 mai 2023, 19:41
Motorsykkelen din: Yamaha MT 125 2016

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av Averagelett »

Hehe, takk for all svar, bestod i dag.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av iris »

Averagelett skrev: 01 jun 2023, 22:06 Hehe, takk for all svar, bestod i dag.
:clap: :clap: :clap:

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av SveinHa »

Grattis :twothumbs:
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av AJ »

Averagelett skrev: 01 jun 2023, 22:06 Hehe, takk for all svar, bestod i dag.
Veldig bra!

Gratulerer så mye :twothumbs: !!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av BjørnSover »

Averagelett skrev: 01 jun 2023, 22:06 Hehe, takk for all svar, bestod i dag.
Gratulerer :twothumbs:

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Oppkjøring om 3 dager!¡nervøs¡!

Legg inn av BjørnSover »

Nå som du har bestått oppkjøring friskt i minne - hva er dine anbefalinger til de som kommer etter deg? (Tenker ikke politiet)

Svar