Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Hei, jeg byttet olje til clutchen i fjor høst, dot 4. Fulgte manualen og brukte en omvendt metode der man pumper oljen nedenfra og opp så luft lettere skal slippe ut. Etter dette funket clutchen fint, men over natten var clutchen dårlig igjen (får nesten ikke aktivert clutch).

Fikk ikke fiksa det og utsatte det til neste år. Idag prøvde jeg å bleede på nytt, bare motsatt vei, der man trykker inn hendel og åpner en ventil nede ved motoren. Etter ca. 5 trykk var clutchen helt fin igjen og jeg kunne kjøre som normalt. 3 timer senere var clutchen defekt igjen.

Til info har jeg ikke byttet pakningen i reservoaret.

Er det noen som vet hva jeg gjør galt? Synes det er så merkelig at clutchen er fin i noen timer og plutselig blir den defekt, men den blir aldri så dårlig at den slutter å fungere helt.

- Kan det være pakningen i reservoart?
- Master cylinder?
- Har ikke sett noen lekkasjer.
Sist redigert av Speedo den 29 mai 2023, 11:30, redigert 1 gang totalt.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Ronning »

Kan det være luft enda i systemet? Hvis ingen lekkasjer er det kanskje verdt å prøve å pumpe ut/lufte skikkelig en gang til?

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Ja, det kan være det fortsatt er luft, men ville ikke clutchen da vært dårlig hele tiden? Skal gi det et forsøk til med utskifting av olje og ny pakning.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av mekkern »

Hvis beholderen er helt full kan du også få problemer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

mekkern skrev: 29 mai 2023, 11:39 Hvis beholderen er helt full kan du også få problemer.
Hvordan da? At clutchen begynner å slippe? Jeg har litt motsatt problem
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Noen som kan anbefale en bremselufter? Er den fra Biltema grei?
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000031634
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Lauri »

Jeg kjenner ikke din sykkel, men jeg har likevel noen tips på generell basis (dette gjelder både hydraulisk clutch og hydrauliske bremser).

1. Hvis du lufter ovenfra og ned; fra hendel og ned til slavesylinder, så må du alltid sørge for at luftenippel er på det høyeste punktet. Når det gjelder bremsekalippere, så må de på enkelte modeller skrue løs fra gaffelbeina og vris slik at luftenippel er øverst. Det samme gjelder slavesylinder på clutch; skru løs fra ramme/motorblokk og vri slik at luftenippelen blir det høyeste punktet.

2. Jeg bruker alltid gjennomsiktig plastslange festet til luftenippelen. Dermed kan jeg kontrollere hvorvidt det kommer luftbobler ut av anlegget ved ovenfra og ned-metoden – eller luft inn når jeg kjører nedenfra og opp-metoden.

3. Når jeg kjører den omvendte metoden; presser hydraulisk væske via slavesylinder og opp til hendel – så sørger jeg alltid for at luftenippel er det laveste punktet. Dette gjelder både slavesylinder på clutch og luftenippel på bremsekalippere.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Lauri skrev: 30 mai 2023, 18:36 Jeg kjenner ikke din sykkel, men jeg har likevel noen tips på generell basis (dette gjelder både hydraulisk clutch og hydrauliske bremser).

1. Hvis du lufter ovenfra og ned; fra hendel og ned til slavesylinder, så må du alltid sørge for at luftenippel er på det høyeste punktet. Når det gjelder bremsekalippere, så må de på enkelte modeller skrue løs fra gaffelbeina og vris slik at luftenippel er øverst. Det samme gjelder slavesylinder på clutch; skru løs fra ramme/motorblokk og vri slik at luftenippelen blir det høyeste punktet.

2. Jeg bruker alltid gjennomsiktig plastslange festet til luftenippelen. Dermed kan jeg kontrollere hvorvidt det kommer luftbobler ut av anlegget ved ovenfra og ned-metoden – eller luft inn når jeg kjører nedenfra og opp-metoden.

3. Når jeg kjører den omvendte metoden; presser hydraulisk væske via slavesylinder og opp til hendel – så sørger jeg alltid for at luftenippel er det laveste punktet. Dette gjelder både slavesylinder på clutch og luftenippel på bremsekalippere.
Takk for gode tips! I manualen står det faktisk at man skal lufte ovenfra og ned hjulpet av en vakuumpumpe, men på diverse forum ble det anbefalt nedenfra og opp fordi føringen er så komplisert og at det er lettere å få ut luft på den måten.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av SveinHa »

Hvordan er det med lufting av clutchvæske beholderen? Antar der er en gummimembran som ligger over væsken og og over den skal der nok være en liten lufting. Pass på korrekt nivå i beholderen.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Lauri »

Speedo skrev: 30 mai 2023, 21:41
Lauri skrev: 30 mai 2023, 18:36 Jeg kjenner ikke din sykkel, men jeg har likevel noen tips på generell basis (dette gjelder både hydraulisk clutch og hydrauliske bremser).

1. Hvis du lufter ovenfra og ned; fra hendel og ned til slavesylinder, så må du alltid sørge for at luftenippel er på det høyeste punktet. Når det gjelder bremsekalippere, så må de på enkelte modeller skrue løs fra gaffelbeina og vris slik at luftenippel er øverst. Det samme gjelder slavesylinder på clutch; skru løs fra ramme/motorblokk og vri slik at luftenippelen blir det høyeste punktet.

2. Jeg bruker alltid gjennomsiktig plastslange festet til luftenippelen. Dermed kan jeg kontrollere hvorvidt det kommer luftbobler ut av anlegget ved ovenfra og ned-metoden – eller luft inn når jeg kjører nedenfra og opp-metoden.

3. Når jeg kjører den omvendte metoden; presser hydraulisk væske via slavesylinder og opp til hendel – så sørger jeg alltid for at luftenippel er det laveste punktet. Dette gjelder både slavesylinder på clutch og luftenippel på bremsekalippere.
Takk for gode tips! I manualen står det faktisk at man skal lufte ovenfra og ned hjulpet av en vakuumpumpe, men på diverse forum ble det anbefalt nedenfra og opp fordi føringen er så komplisert og at det er lettere å få ut luft på den måten.
Min erfaring med vakuumpumpe er at du må likevel alltid sørge for å ha luftenippelen «klokken 12».
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Lauri skrev: 30 mai 2023, 22:45 Min erfaring med vakuumpumpe er at du må likevel alltid sørge for å ha luftenippelen «klokken 12».
Hva mener du med det, at nippelen peker opp? Jeg vurderer å først prøve med en lang slange som jeg fester godt på nippelen og hever et godt stykke så man ser godt at det kommer luft ut og lager en slags hevert.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Speedo skrev: 01 jun 2023, 09:42
Lauri skrev: 30 mai 2023, 22:45 Min erfaring med vakuumpumpe er at du må likevel alltid sørge for å ha luftenippelen «klokken 12».
Hva mener du med det, at nippelen peker opp? Jeg vurderer å først prøve med en lang slange som jeg fester godt på nippelen og hever et godt stykke så man ser godt at det kommer luft ut og lager en slags hevert.

Evt. at jeg fører slangen over reservoaret, da blir det jo samme prinsipp som "ned-opp"-metoden bare at man bruker clutchhendel til å presse olje gjennom systemet noe som er litt enklere enn en billig sprøyte fra biltema
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Lauri skrev: 30 mai 2023, 22:45 Min erfaring med vakuumpumpe er at du må likevel alltid sørge for å ha luftenippelen «klokken 12».
Hva mener du med det, at nippelen peker opp? Jeg vurderer å først prøve med en lang slange som jeg fester godt på nippelen og hever et godt stykke så man ser godt at det kommer luft ut og lager en slags hevert.

Evt. at jeg fører slangen over reservoaret, da blir det jo samme prinsipp som "ned-opp"-metoden bare at man bruker clutchhendel til å presse olje gjennom systemet noe som er litt enklere enn en billig sprøyte fra biltema
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av SveinHa »

Alle bremse/clutch sylindre har med å være laget slik at luftingen er på det høyeste punktet når de er montert slik de skal. Det betyr ikke nødvendigvis at nippelen påker rett opp men at kanalen fra nippelen og inn i sylinderen ender på toppen av sylinderen der luften vil samle seg.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Lauri »

Jeg får svare @Speedo og @SveinHa samtidig.

En liten kikk i min egen motorsykkelstall (og jeg har ikke to eller tre 🥴 men flere) og jeg ser at majoriteten av syklene har luftenippel stående nokså rett opp. En sykkel har imidlertid skivebremsekalipper bak med luftenippel kl 02 (får ikke lagt ved foto 🧐 )

Og vi garasjemekkere er nok flere, som har vært plaget med lufting uavhengig av konstruksjon. Derfor må lufta «lures opp og ut».

Til tross for luftenippelens plassering øverst så betyr ikke det nødvendigvis at kanalen fra bremsesylinderen i kalipperet også er borret rett opp. Kanalen kan være på siden. Min erfaring er at slavesylinder på clutch og bremsekalipper (dersom man plages med luft) må løsnes fra festebolter og slavesylinder/bremsekalipper må vendes litt fram og tilbake for så å ha luftenippelen rett opp. Og - luftblærene ser man ikke uten gjennomsiktig slange tredd over luftenippel.

Avslutningsvis: Plages man med luft, så prøv å vende fram og tilbake.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar