E-bensin, myter og forbygging

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

E-bensin, myter og forbygging

Legg inn av Lauri »

Forfatter er Krangnes Motor i Trondheim (klippet fra deres facebook-innlegg):

Litt om bensin og etanol, pga av alle spørsmål..
Har dessverre ikke kapasitet til å forklare til alle som lurer på…

95 eller 98?
Oktantall forteller om bankefastheten, dvs hvor mye den kan trykkes sammen før den selvdetonerer.
Cettantall forteller om hvor lett den tar fyr. (Oppgis sjelden)
Høyere oktan alene gir knapt målbar effektøkning.

De fleste mc fungerer feilfritt på 95 oktan eller så lavt som 88 oktan. Det er først på høyytelsesmotorer med høyt kompresjonsforhold, eller overladning med turbo/kompresor, at behovet for høy oktan oppstår. 98 på en sykkel motor med høykompstempel feks . Alt. varme forhold, problemer med tenningsbank. Der er 98 eller høyere nødvendig.

Blyfri eller Kadmium, Bly ble det kalt det som ble tilsatt for å beskytte ventiler og stempeloverflaten bla. På tross av at de fleste var beskyttet med stellit fra fabrikken… Faktum er at selv Volvo tilpasset seg, med bedre materialer i ventiler bla, allerede i 1972. Det er svært få motorsykler/motorer laget etter det, som trenger blytilsettning. Det var strenge krav i USA som tvang frem blyfri bensin på tidlig 70 tall. Og alle motorprodusenter utenom Lada og Ural tok konsekvensen ganske raskt.

Etanolen. Dagens store snakkiser.. Alle kan kjøre på det, E5, E10 eller E20 for den sakens skyld. Ref det jeg skrev om oktan og blytilsettning. Spriten fører til noen nye utfordringer. Det er spesielt to ting du kan være oppmerksom på.
Kondens/vann. Dagens e bensin er enda mere ferskvare en det vi er vant til. Du får svært fort vanndråper eller en liten skvett vann nederst i tanken, og nederst i flotørkammeret på forgasseren. (Vann er tyngre, synker)
Lokaliser den lille dreneringsskruen helt nederst under forgasseren først som sist. Legg en klut under, og åpne den en gang i blandt. Eller sett feks et lite dramglass under, og slipp dråpene/skvetten opp i der. Da vil du ganske fort se vannperlene nederst i glasset. At dette skaper problemer skjønner jo alle.
Så har vi pakninger, gummislanger, o-ringer mm som ikke bestandig er laget for sprit/etanol. Skvetten i det nevnte glasset forteller deg litt om det også. Skvetten kan ha blå, rød, grønn eller lilla farge. Men den skal være klar, ikke grumsete og svart/brun. Da er det bare å begynne med å bytte slanger etc.
Det er noen produsenter av bensinslanger som ikke har fulgt helt med i timen dessverre… noen produsenter av deler til forgassere og bensinkraner likeså. Men det er ikke så ille som mange tror. Det er unødvendig mye panikk for tiden…
Det trengs ikke nye tennplugger pga etanol feks, forgasserne trenger ingen omjustering heller, ikke pga etanolen nei🤔

Tenk bare at etanolholdig bensin er ferskvare, sørg for full tank for å begrense kondensproblemer, ikke lagre den over lengre tid, drener bort vann.

Jeg demonterer omtrent daglig et sett med forgassere for rens og service, det har jeg gjort i 30 år. Renser i ultralydsbad og bytter flotørnåler, o-ringer osv. Tenker at det er mange andre årsaker til at sykkelen ikke gikk så bra. Det er ikke bare Etanol som har skyld..

Man kan jo sjekke filter og siler av og til. Og ta av tanken, kranen, og få skylt ut vann og rust og skit, som ligger nederst i tanken?
20 år gamle bensinslanger, tette filter av samme årgang?
Forgassere som aldri har blitt rensa/fått seg en service, de siste 10 årene?

Vi har: Slanger, repsett til forgasser, bensinkran, eller preparering av bensintanken ring 73521515 eller www.krangnesmotor.no

Det trengs en liten forklaring om olje også. Kommer etterhvert. Følg oss på FB
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: E-bensin, myter og forbygging

Legg inn av dypen »

Veldig bra, leste den selv i dag på FB :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Greddy
Innlegg: 111
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: E-bensin, myter og forbygging

Legg inn av Greddy »



Det er ikke sikkert det blir dommedag for gamle sykler. Når EU-lovnaden sier bare opptil 10% Ethanol

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: E-bensin, myter og forbygging

Legg inn av SveinHa »

Shell og Esso, som er nesten de eneste som selger 98 oktan, påstår de selger ren bensin uten etanol men er pålagt av EU å merke 98 oktanen med E5 og at det kun betyr at der kan være inntil 5% ethanol men at de pr i dag ikke har ethanol i 98 oktanen. Jeg har spurt på noen få Shell og Esso stasjoner og betjeningen påstår at er ER 5% ethanol i 98 oktanen...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: E-bensin, myter og forbygging

Legg inn av mekkern »

Men hvilke erfaringer en har gjort rundt bensin her til lands gjennom tidligere tider er ikke helt relevant fra april2023 og fremover i norge.

Og påstå at "det ikke har vært problemer med etanol i bensinen i USA" (Oksygenated fuel) er direkte tull.
Jeg har såpass mange bekjente innen motormiljøet i USA innen mc bil og ikke minst båter som har og har hatt problemer rundt dette.

Å påstå at forgassermotorer ikke merker at en benytter E10 er tull-mindre energinivå pr liter gjør at motoren går magrere og dermed varmere.
At noen motorer egentlig er satt opp for fett er en helt annen sak.
Selv Honda går også ut og sier at selv om de godkjenner E10 på forgassermotorene så vil di ved litt kjølig vær få utfordringer med drift=mager blanding.

Motorer med o2sensor og innsprut vil kompensere mesteparten.
men innsugsgummier og slikt vil også påvirkes over tid.
nedbryting av vann/alkohol i bensinen danner eddiksyre og dette er ikke bra for noen motorer 1901 modell eller 2023modell.
Så husk dette nå er ferskvare.
Eller bruk 98 oktan foreløpig uten etanol-med mindre forbruk så oppveies prisforskjellen-hvertfall på min 2017 modell Ford.
IMG_6153.JPG
Ha en god sommersesong på 2 hjul. :b_c:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: E-bensin, myter og forbygging

Legg inn av kaLARSnikov »

SveinHa skrev: 01 jun 2023, 21:50 Shell og Esso, som er nesten de eneste som selger 98 oktan, påstår de selger ren bensin uten etanol men er pålagt av EU å merke 98 oktanen med E5 og at det kun betyr at der kan være inntil 5% ethanol men at de pr i dag ikke har ethanol i 98 oktanen. Jeg har spurt på noen få Shell og Esso stasjoner og betjeningen påstår at er ER 5% ethanol i 98 oktanen...
Tviler på at en betydelig mengde av bensinstasjonsansatte i landet har mer kunnskap om dette enn en tilfeldig person på gata. Garantert at noen ser "E5" på pumpa og konkluderer med at det da er 5%.

Når kjedene skriftlig opplyser at 98-oktan er fritt for ethanol så tenker jeg det stemmer, noe annet hadde vært ren idioti og å åpne seg for alskens juridisk trøbbel, uten at jeg ser noen umiddelbar oppside.

https://www.st1.no/drivstoff/bensin

Problemet later vel egentlig til å bunne i at det tilsynelatende ikke eksisterer et offisielt "E0" merke samtidig som at man er pålagt å merke samtlige pumper?

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... MO_18_6102

Men om man alikevel er i tvil så er det visst en relativt enkel måte å teste dette på:

https://www.delphiautoparts.com/en-us/r ... f-gasoline

Svar