Regnes slip-on potte som ombygging?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
EgonB2010
Innlegg: 5
Registrert: 20 apr 2023, 15:06
Motorsykkelen din: Duke 390

Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av EgonB2010 »

Hei!

Jeg skal selge sykkelen min ettersom risikoen ved MC ikke lenger veier opp for morroa. Har en slip-on potte på sykkelen som ikke er EU-godkjent, så jeg lurte på om dette regnes som ombygging, og om hva jeg da evt opplyser i vognkortet :)

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av Norsense »

Uoriginal eksos som ikke er godkjent og skrevet inn i vognkort, er ulovlig. Det blir avskiltning på stedet eller krav om visning på trafikkstasjon om du blir stoppet i kontroll. Jeg har en gang kjøpt sykkel med uoriginal eksos. Det kommer jeg aldri til å gjøre igjen, om ikke den originale eksosen følger med. Om du skal selge sykkelen med denne potta bør du få med i kontrakten at denne ikke er godkjent slik at du ikke kreves for et originalt eksosanlegg i ettertid. Lykke til!

EgonB2010
Innlegg: 5
Registrert: 20 apr 2023, 15:06
Motorsykkelen din: Duke 390

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av EgonB2010 »

Norsense skrev: 02 jun 2023, 14:56 Uoriginal eksos som ikke er godkjent og skrevet inn i vognkort, er ulovlig. Det blir avskiltning på stedet eller krav om visning på trafikkstasjon om du blir stoppet i kontroll. Jeg har en gang kjøpt sykkel med uoriginal eksos. Det kommer jeg aldri til å gjøre igjen, om ikke den originale eksosen følger med. Om du skal selge sykkelen med denne potta bør du få med i kontrakten at denne ikke er godkjent slik at du ikke kreves for et originalt eksosanlegg i ettertid. Lykke til!
Oja, jeg hadde inntrykket av at det var veldig vanlig ser jo nærmest alle kjøre med akra, arrow, mivv slip-on uten å ha det registrert i vognkortet. Jeg selger selvsagt med den orginale potten.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av simpson »

Du kan ikke bli avskiltet på grunn av eksos. Værste som kan skje er mangellapp. Er potta E-merket er det ikke noe problem. Trenger ikke noe stempel i vognkort heller. Mange sykler blir levert med eks Acrapovic og det står ikke om det i vognkortet. Bare kjør du.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av SilverSmurfer »

Den viktige faktoren her er at potten ikke er EU godkjent. Dette må du i alle fall få klart frem for en eventuell kjøper.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av simpson »

Har aldri hørt om EU godkjent potte før. Men skal den selges i Europa skal den være CE merket.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 340
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av SveinHa »

simpson skrev: 02 jun 2023, 16:59 Har aldri hørt om EU godkjent potte før. Men skal den selges i Europa skal den være CE merket.
"EU godkjent" er der ingenting som heter men med CE-merking er det en egenerklæring fra produsent/importør at det merkede utstyret følger gjeldende lover og regler hva de enn måtte være.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av simpson »

SveinHa skrev: 02 jun 2023, 17:02
simpson skrev: 02 jun 2023, 16:59 Har aldri hørt om EU godkjent potte før. Men skal den selges i Europa skal den være CE merket.
"EU godkjent" er der ingenting som heter men med CE-merking er det en egenerklæring fra produsent/importør at det merkede utstyret følger gjeldende lover og regler hva de enn måtte være.
Delvis rett. CE- merking er utstedt av produsent, ikke importør. Produsent erklærer at produktet oppfyller de standarder de referer til i samsvarserklæringen. Ikke noe lovverk involvert i det.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av Gammelsmurfen »


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av FredrikE24 »

Det er vel E-merket som menes her.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av Norsense »

EgonB2010 skrev: 02 jun 2023, 15:41
Oja, jeg hadde inntrykket av at det var veldig vanlig ser jo nærmest alle kjøre med akra, arrow, mivv slip-on uten å ha det registrert i vognkortet. Jeg selger selvsagt med den orginale potten.
Så lenge den følger med, er det jo ikke noe problem. Men greit å få det med kontrakten om du ikke bytter før salg.

Det er ganske vanlig som du sier. Spesielt blant den yngre garde. Det gjør det ikke mer lovlig eller smartere. Her lokalt har det vært økende fokus på dette hos kontrollmyndigheter. Jeg tipper dette kommer til å intensiveres fremover over hele landet, bare se på hva som skjer nedover europa.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av Norsense »

simpson skrev: 02 jun 2023, 16:33 Du kan ikke bli avskiltet på grunn av eksos. Værste som kan skje er mangellapp. Er potta E-merket er det ikke noe problem. Trenger ikke noe stempel i vognkort heller. Mange sykler blir levert med eks Acrapovic og det står ikke om det i vognkortet. Bare kjør du.
Sakset fra gammelsmurfen sin lenke:

Er eksosanlegg vi selger samme med nye motorsykler, som f.eks. AGM-Edition, godkjent for veibruk i Norge?

Ja, det er kun lovlige anlegg. Dokumentasjon på eksosanlegget følger med i salgsdokumentene, men man må selv ta kontakt med sin lokale trafikkstasjon for å få det registrert i vognkortet. Det er litt ulik praksis, noen steder holder det med dokumentasjonen, andre steder ønsker de motorsykkelen inn på teknisk kontroll før de godkjenner endringen.


Jeg vet at vegvesenet ble tatt til retten etter avskiltning pga. støy for noen år siden. Jeg vet ikke hva som ble enden på den visa, men det blir jo en diskusjon om hva som er "forsvarlig" eller "forskriftsmessig". Uansett så kommer de nok til å lete etter andre feil og ikke godkjente modifikasjoner om man blir vinket inn pga. støy.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av simpson »

Norsense skrev: 03 jun 2023, 08:25
simpson skrev: 02 jun 2023, 16:33 Du kan ikke bli avskiltet på grunn av eksos. Værste som kan skje er mangellapp. Er potta E-merket er det ikke noe problem. Trenger ikke noe stempel i vognkort heller. Mange sykler blir levert med eks Acrapovic og det står ikke om det i vognkortet. Bare kjør du.
Sakset fra gammelsmurfen sin lenke:

Er eksosanlegg vi selger samme med nye motorsykler, som f.eks. AGM-Edition, godkjent for veibruk i Norge?

Ja, det er kun lovlige anlegg. Dokumentasjon på eksosanlegget følger med i salgsdokumentene, men man må selv ta kontakt med sin lokale trafikkstasjon for å få det registrert i vognkortet. Det er litt ulik praksis, noen steder holder det med dokumentasjonen, andre steder ønsker de motorsykkelen inn på teknisk kontroll før de godkjenner endringen.


Jeg vet at vegvesenet ble tatt til retten etter avskiltning pga. støy for noen år siden. Jeg vet ikke hva som ble enden på den visa, men det blir jo en diskusjon om hva som er "forsvarlig" eller "forskriftsmessig". Uansett så kommer de nok til å lete etter andre feil og ikke godkjente modifikasjoner om man blir vinket inn pga. støy.
Resultatet av rettssaken ble at ulovlig eksos/støy ikke er grunnlag for avskilting, men du får en mangellapp.
Har selv acrapivic slip on på min og kontaktet Statens Vegvesen om dette og fikk beskjed om at så lenge den var E-merket og jeg fikk med papirer med støymåling fra produsent som er innenfor lovverket var det ikke nødvendig og gjøre noe mer.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Regnes slip-on potte som ombygging?

Legg inn av Norsense »

simpson skrev: 03 jun 2023, 11:16 Resultatet av rettssaken ble at ulovlig eksos/støy ikke er grunnlag for avskilting, men du får en mangellapp.
Har selv acrapivic slip on på min og kontaktet Statens Vegvesen om dette og fikk beskjed om at så lenge den var E-merket og jeg fikk med papirer med støymåling fra produsent som er innenfor lovverket var det ikke nødvendig og gjøre noe mer.
Ok, Hadde det vært meg hadde jeg bedt om å få dette skriftlig. :D

Svar