Yamaha MT-07
Yamaha MT-07
Hei alle sammen.
Jeg er fullstendig nybegynner når det kommer til motorsykkel. Min eneste erfaring er 2 år med Suzuki RMX (50cc) for alt for mange år siden, 18 for å være nøyaktig.
Uansett, jeg har endelig bestemt meg for å ta klasse A-lappen, og i den forbindelse har jeg vel egentlig landet på at jeg ønsker en Yamaha MT-07 som min første sykkel.
Jeg heller mot brukt, men problemet er at jeg ikke kan noe særlig om motorsykler og pris. Ser man kan få nye 23-modeller for 113k, samtidig som det ligger 2020-modeller med 11 tusen på telleren ute til 90k. Har funnet en brukt 2015-modell med 18 tusen på telleren til 67k.
Er det noen årsmodeller jeg må "passe meg for" med tanke på eventuelle feil? Er en 6 år gammel sykkel en "gammel" sykkel jeg må regne med mye fiksing på? Har en sykkel gått langt når den har gått la oss si 20 tusen? Jeg har så mange spørsmål
Håper dere kan hjelpe meg litt på vei, jeg er åpen for alt av hjelp og tips!
Mvh Bruno
Jeg er fullstendig nybegynner når det kommer til motorsykkel. Min eneste erfaring er 2 år med Suzuki RMX (50cc) for alt for mange år siden, 18 for å være nøyaktig.
Uansett, jeg har endelig bestemt meg for å ta klasse A-lappen, og i den forbindelse har jeg vel egentlig landet på at jeg ønsker en Yamaha MT-07 som min første sykkel.
Jeg heller mot brukt, men problemet er at jeg ikke kan noe særlig om motorsykler og pris. Ser man kan få nye 23-modeller for 113k, samtidig som det ligger 2020-modeller med 11 tusen på telleren ute til 90k. Har funnet en brukt 2015-modell med 18 tusen på telleren til 67k.
Er det noen årsmodeller jeg må "passe meg for" med tanke på eventuelle feil? Er en 6 år gammel sykkel en "gammel" sykkel jeg må regne med mye fiksing på? Har en sykkel gått langt når den har gått la oss si 20 tusen? Jeg har så mange spørsmål
Håper dere kan hjelpe meg litt på vei, jeg er åpen for alt av hjelp og tips!
Mvh Bruno
Re: Yamaha MT-07
Velkommen
Du gjør det enklere for deg selv når du har bestemt deg for sykkel, Yamaha MT-07. Les deg opp på sykkel’n med hva som endres fra år til år, utstyr som kan kjøpes med fra fabrikk etc, utstyr du ønsker, hva som er svakheter osv Bruk Google for alt det er verdt, les spec, tester / review ja det du kommer over.
Finn.no finner du mye info og prisnivå, sett deg godt inn i priser så vet du når det er godt kjøp og legg inn varsling slik att du får varslinger på tlf hver gang en Yamaha MT-07 legges ut for salg. Da kan du også være klar for kjøp når din drømme sykkel kommer for salg. Lykke til
Mitt raskeste kjøp fra start til mål må være 1050 Adventure’n min, alt ble gjort samme dag fra jeg søkte på finn til jeg hadde avtale om å se dagen etter. Hadde bestemt meg for å kjøpe hvis prisen ble redusert til mitt tilbud og det godtok selger :)
Lengste kjøps prosessen må være min K1600 hvor jeg så på en annonse for tre år siden, men det tok litt av våren 2021 og det ble kjøp nå våren 2023. Det er ikke mange som slår den
Denne ble omtalt her på forumet …
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=191551980
Tror jeg startet å plage forumet her, eller kanskje før …
viewtopic.php?p=397706#p397706
Du gjør det enklere for deg selv når du har bestemt deg for sykkel, Yamaha MT-07. Les deg opp på sykkel’n med hva som endres fra år til år, utstyr som kan kjøpes med fra fabrikk etc, utstyr du ønsker, hva som er svakheter osv Bruk Google for alt det er verdt, les spec, tester / review ja det du kommer over.
Finn.no finner du mye info og prisnivå, sett deg godt inn i priser så vet du når det er godt kjøp og legg inn varsling slik att du får varslinger på tlf hver gang en Yamaha MT-07 legges ut for salg. Da kan du også være klar for kjøp når din drømme sykkel kommer for salg. Lykke til
Mitt raskeste kjøp fra start til mål må være 1050 Adventure’n min, alt ble gjort samme dag fra jeg søkte på finn til jeg hadde avtale om å se dagen etter. Hadde bestemt meg for å kjøpe hvis prisen ble redusert til mitt tilbud og det godtok selger :)
Lengste kjøps prosessen må være min K1600 hvor jeg så på en annonse for tre år siden, men det tok litt av våren 2021 og det ble kjøp nå våren 2023. Det er ikke mange som slår den
Denne ble omtalt her på forumet …
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=191551980
Tror jeg startet å plage forumet her, eller kanskje før …
viewtopic.php?p=397706#p397706
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Yamaha MT-07
Mye å velge i av Yamaha MT-07 :)
https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... =PRICE_ASC
https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... =PRICE_ASC
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha MT-07
Velkommen hit Bruno
MT-07 er et godt og sikkert valg som første sykkel. Enkel og problemfri, med en fryktelig artig motor. Hvis du er høy, la oss si over 185 vil kanskje denne bli litt liten for deg. Sykkelen er ikke så stor.
Modellen kom i 2014 og har gjennomgått en betydelig utvikling underveis. Motoren er i stor grad den samme, problemfri og sterk. Sterk fordi den har en dreiemomentkurve som gir mye kraft helt fra lave turtall.
De første årsklassene hadde litt for svake dempere, og hvis du veier en del over gjennomsnitt kan det være et problem. Men for mange er demperne mer enn gode nok, dette handler mest om hvilke krav du stiller og hvordan du bruker sykkelen.
20000 km er ikke mye. Ikke 40000 heller for å si det sånn. 60000 eller 120000 trenger heller ikke å være problematisk mye, men da bør man stille litt krav om at servicer er utført som de skal hele veien. Da tenker jeg ikke bare oljeskift, men også luftfilter, ventilkontroller (hver 40000 km) og at resten av sykkelen også har fått service. F.eks styrelager, svingarmslagre, lenkelager osv har blitt fulgt opp. Alt for mange dropper servicer når garantien er ute, men er overfokusert på at det skal skiftes olje på motoren opptil flere ganger i året.. Dette er ikke god nok service!
Lykke til, og hold oss orientert om prosessen, det er alltid interessant
MT-07 er et godt og sikkert valg som første sykkel. Enkel og problemfri, med en fryktelig artig motor. Hvis du er høy, la oss si over 185 vil kanskje denne bli litt liten for deg. Sykkelen er ikke så stor.
Modellen kom i 2014 og har gjennomgått en betydelig utvikling underveis. Motoren er i stor grad den samme, problemfri og sterk. Sterk fordi den har en dreiemomentkurve som gir mye kraft helt fra lave turtall.
De første årsklassene hadde litt for svake dempere, og hvis du veier en del over gjennomsnitt kan det være et problem. Men for mange er demperne mer enn gode nok, dette handler mest om hvilke krav du stiller og hvordan du bruker sykkelen.
20000 km er ikke mye. Ikke 40000 heller for å si det sånn. 60000 eller 120000 trenger heller ikke å være problematisk mye, men da bør man stille litt krav om at servicer er utført som de skal hele veien. Da tenker jeg ikke bare oljeskift, men også luftfilter, ventilkontroller (hver 40000 km) og at resten av sykkelen også har fått service. F.eks styrelager, svingarmslagre, lenkelager osv har blitt fulgt opp. Alt for mange dropper servicer når garantien er ute, men er overfokusert på at det skal skiftes olje på motoren opptil flere ganger i året.. Dette er ikke god nok service!
Lykke til, og hold oss orientert om prosessen, det er alltid interessant
Re: Yamaha MT-07
Tusen takk for tips, dypen og kjellv. Skal lese meg opp fremover! Det er absolutt mye å velge mellom ja, det som gjør det litt vanskelig også
Jeg bør kanskje komme meg til en forhandler å prøvesitte en, men med 180cm og 75 kilo høres det ut som det kan være en sykkel som passer meg. Kommer nok til å bruke den mest til pendling, 3 mil en vei, men også koseturer på deilige sommerdager!
Du nevner service, Kjellv, hvordan er det på sykler? Hvor ofte etc. Regner med prisene kanskje er litt lavere enn service på bil? Med svært begrenset kunnskap om det tekniske kan jeg nok ikke regne med å gjøre mye selv, men det ligger sikkert nok av videoer på YouTube
Jeg holder dere oppdatert. Planen er i hvert fall å finne en sykkel, gjøre et forsøk på å få tak i en eller annen som kan øvelseskjøre med meg, dundre på med kjøretimer og se om jeg får kjørt opp i år. Er sikkert en del trøkk nå i høysesongen, og det ryktes at det er lang ventetid på oppkjøring.
Jeg bør kanskje komme meg til en forhandler å prøvesitte en, men med 180cm og 75 kilo høres det ut som det kan være en sykkel som passer meg. Kommer nok til å bruke den mest til pendling, 3 mil en vei, men også koseturer på deilige sommerdager!
Du nevner service, Kjellv, hvordan er det på sykler? Hvor ofte etc. Regner med prisene kanskje er litt lavere enn service på bil? Med svært begrenset kunnskap om det tekniske kan jeg nok ikke regne med å gjøre mye selv, men det ligger sikkert nok av videoer på YouTube
Jeg holder dere oppdatert. Planen er i hvert fall å finne en sykkel, gjøre et forsøk på å få tak i en eller annen som kan øvelseskjøre med meg, dundre på med kjøretimer og se om jeg får kjørt opp i år. Er sikkert en del trøkk nå i høysesongen, og det ryktes at det er lang ventetid på oppkjøring.
Re: Yamaha MT-07
Med din høyde og vekt vil det absolutt være en sykkel for deg, prøvesitt og se på forskjellige årsmodeller. Anbefaler å kjøpe sykkel som har fulgt serviceintervall.
Ved kjøp av brukt sykkel er det veldig bra hvis den har to nye dekk og nylig utført service så du ikke får den kostnaden med en gang eller om pris tar høyde for det. @kjellv kan sikkert si litt om hva det koster men det er fort 12 - 14k for begge deler.
Ved kjøp av brukt sykkel er det veldig bra hvis den har to nye dekk og nylig utført service så du ikke får den kostnaden med en gang eller om pris tar høyde for det. @kjellv kan sikkert si litt om hva det koster men det er fort 12 - 14k for begge deler.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha MT-07
Serviceintervaller på MT-07 er 10000 km. Første service er 1000 km, første ventilkontroll på 40000 km.Bruno skrev: ↑21 jun 2023, 23:19 Tusen takk for tips, dypen og kjellv. Skal lese meg opp fremover! Det er absolutt mye å velge mellom ja, det som gjør det litt vanskelig også
Jeg bør kanskje komme meg til en forhandler å prøvesitte en, men med 180cm og 75 kilo høres det ut som det kan være en sykkel som passer meg. Kommer nok til å bruke den mest til pendling, 3 mil en vei, men også koseturer på deilige sommerdager!
Du nevner service, Kjellv, hvordan er det på sykler? Hvor ofte etc. Regner med prisene kanskje er litt lavere enn service på bil? Med svært begrenset kunnskap om det tekniske kan jeg nok ikke regne med å gjøre mye selv, men det ligger sikkert nok av videoer på YouTube
Jeg holder dere oppdatert. Planen er i hvert fall å finne en sykkel, gjøre et forsøk på å få tak i en eller annen som kan øvelseskjøre med meg, dundre på med kjøretimer og se om jeg får kjørt opp i år. Er sikkert en del trøkk nå i høysesongen, og det ryktes at det er lang ventetid på oppkjøring.
Første service og 10000 km service koster ca 3500-4000, 20000 koster rundt 5000, og 40000 km service rundt 9000 kr. Dette er tatt ut av hukommelsen i full fart og derfor ikke helt nøyaktige. Så relativt beskjedne servicekostnader på disse.
Re: Yamaha MT-07
Hei igjen!
Hadde oppkjøring i går. Var greit nervøs, men hadde hyggelig sensor og fikk vist frem det jeg kan. Besto, så nå er det glade dager! Nå er det sykkel som er neste steg og jeg har prøvekjørt denne: https://www.finn.no/319567642
Får den for 87 tusen, med vinterlagring og 10-tusen servicen inkludert. Dere som har litt erfaring, er det et godt kjøp? Sykkelen hadde service tidligere i september, så den er i god stand.
Hadde oppkjøring i går. Var greit nervøs, men hadde hyggelig sensor og fikk vist frem det jeg kan. Besto, så nå er det glade dager! Nå er det sykkel som er neste steg og jeg har prøvekjørt denne: https://www.finn.no/319567642
Får den for 87 tusen, med vinterlagring og 10-tusen servicen inkludert. Dere som har litt erfaring, er det et godt kjøp? Sykkelen hadde service tidligere i september, så den er i god stand.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha MT-07
Gratulerer med kjørelisensen (lappen... ), @Bruno !
Så overlater jeg til andre å komme med brukerserfaringer når det gjelder MT-07, for den har jeg ingen erfaring med.
Men motormessig er den antakelig ikke veldig ulik Yamaha TDM 900, som jeg eide i flere år og kjørte bortimot 60000 km. med fra den var ny. En skikkelig bra motor og en riktig så god sykkelen for øvrig også.
Så overlater jeg til andre å komme med brukerserfaringer når det gjelder MT-07, for den har jeg ingen erfaring med.
Men motormessig er den antakelig ikke veldig ulik Yamaha TDM 900, som jeg eide i flere år og kjørte bortimot 60000 km. med fra den var ny. En skikkelig bra motor og en riktig så god sykkelen for øvrig også.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Yamaha MT-07
Tusen takk, @AJ
Frister veldig med sykkel. Kan jo hende det blir noen fine dager før sesongslutt!
Frister veldig med sykkel. Kan jo hende det blir noen fine dager før sesongslutt!
-
- Innlegg: 63
- Registrert: 31 jan 2020, 16:31
- Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
- Sted: Sira. Flekkefjord
Re: Yamaha MT-07
Gratulerer med lappen. Og om du liker Yamaha,en er det bare og kjøpe. Finnes vell nesten ikke et tryggere kjøp vil nå jeg si, lykke til.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha MT-07
Gratulerer med lappen, og det ble i siste liten før sesongslutt
Bra sykkel du har funnet. Prisen er ikke noe å si på, jeg mener den er riktig. Sykkelen har også lite på telleren og kostbart ekstrautstyr. Kjør på
Bra sykkel du har funnet. Prisen er ikke noe å si på, jeg mener den er riktig. Sykkelen har også lite på telleren og kostbart ekstrautstyr. Kjør på
Re: Yamaha MT-07
Tusen takk @Omdal og @kjellv
Det ble kjøp i dag! Gøy med egen sykkel altså, blitt noen mil i dag. Synd det snart er vinter, men satser på litt fler mil før den blir parkert.
Det ble kjøp i dag! Gøy med egen sykkel altså, blitt noen mil i dag. Synd det snart er vinter, men satser på litt fler mil før den blir parkert.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Yamaha MT-07
Må bare henge på gratulasjonene.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..