Kjøp av BMW R 1200 GS

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Just_a_biker
Innlegg: 2
Registrert: 25 jun 2023, 00:31
Motorsykkelen din: Suzuki GS500

Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av Just_a_biker »

Jeg har tatt en gradvis opptrapping fra lett til mellomtung MC, og skal nå over til tung. Jeg har lyst på en sykkel jeg kan dra på turer i Norge med. Til fjells, til skogs og langs motorveier mellom byene og på landeveiene. Gjerne med telt og utstyr.

Nå har jeg kikket mye på Finn. Og har veldig lyst på BMW 1200 GS. På en annen side får jeg høre fra flere at det er risky å kjøpe en slik sykkel, da det kan være dyre overraskelser. Ser at mange av syklene som selges har hatt bra oppfølging med service etc. Til info tenker jeg på en sykkel til under hundre tusen, men det er et godt utvalg der også. Det er sikkert mange meninger der ute, men jeg er blant dem som synes BMW-en er lekker. Både denne og andre modeller de har.

For det første, blir det for voldsomt å gå over fra mellomtung til en 1200? Noen mener også det. Ja, mange meninger der ute. Og er det så risky som det sies, med tanke på feil? Og siste spørsmål da er hva jeg i så fall bør sjekke hvis jeg tar en titt på en potensiell fremtidig turvenn, altså en BMW R 1200 GS? Er de driftssikre?

Takker for alle gode svar og tips!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av FredrikE24 »

Det er bare å kjøpe etter min mening.
Du må regne å ha litt større driftsbudsjett sammenlignet med det å eie en japaner, men første og andre generasjon R1200GS(med potta på venstre side) har ingen spesielle svakheter..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5300
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av dypen »

Velkommen! Du har valgt en sykkel kategori og størrelse som kan brukes til alt og 1200 GS (GSA) blir ikke feil, alt du nevner gjør en 1200 GS.

Ja 1200 GS er en lekker sykkel og tar du noen forhåndsregler / sjekker i forkant kan du unngå noen kostnader, friske dekk og nylig service blir ikke feil som utgangspunkt evt ta høyde for det ved kjøp.

Det blir ikke en stor overgang og du får en sykkel du kan vokse med som har stort potensiale og ikke minst det du hele tiden har ønsket deg.

Har selv tittet på eldre GS’r i samme prisklasse tidligere og ja det er mange å velge i på bruktmarkedet. For å unngå overraskelser etter kjøpet kan du gjøre en del i forkant av kjøpet.

Sjekk på vegvesen.no om sykkel er solgt ny i Norge, sjekk hvor mange eiere det har vært og hvor lenge siste eier har hatt sykkel. Er du fornøyd med det du ser sjekker du hos BMW forhandler om alle «recall» (ikke utført recall utføres vederlagsfritt av BMW verksted) er utført og «servicehistorikk» sammen med eiers «servicehefte» som dokumenterer opplysninger. Heftelser sjekkes selvfølgelig og er sykkel god å kjøre samt ser bra ut er det ikke så mye mer du får gjort i forkant av kjøpet. Alle nevnte ting her er kjekt å ikke få info om i etterkant på en negativ måte.

Lykket til med jakten på 1200 GS :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Just_a_biker
Innlegg: 2
Registrert: 25 jun 2023, 00:31
Motorsykkelen din: Suzuki GS500

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av Just_a_biker »

Takker for gode tips. Er det dårlig tegn hvis en sykkel har hatt mange eiere? Ble litt nysgjerrig nå, for jeg har også vurdert en annen sykkel som i snitt har hatt en eier hver sesong.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1054
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av Domino »

Dersom du logger på "Min side" hos Vegvesenet kan du se hvem de tidligere eierne er. Ring 2-3 av de siste og spør om sykkelen. Det har jeg sjøl gjort og fikk svar på mye. Når de ikke eier sykkelen lenger har de ingen interesse av å få sykkelen til å framstå som bedre enn den er.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av xavi0n »

ikke nødvendigvis et dårlig tegn at den har hatt mange eiere, men fort at vedlikehold blir litt nedprioritert, ingen vil bruke penger på en sykkel de ikke skal beholde
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 375
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av SveinHa »

Flere eiere gir ofte litt så som så vedlikehold men trenger ikke å være noe stort problem. En eier i mange år betyr ofte at sykkelen er tatt godt vare på. Ingen fasit dette men en grei tanke å ha med seg...

Jeg kjøpte nettopp en 1993 R1100RS kjørt 90.000 km og regner med den vil leve både mange år og km til. Leste om en kar i USA (tror jeg) som med stor skråsikkerhet uttalte at en sykkel som var kjørt 100.000 km var skrap/oppbrukt. En annen kar tok han på ordet og kjøpte den sykkelen på Ebay som hadde mest km på telleren og det var en BMW R kjørt klin oppunder 200.000 km og ved en nærme inspeksjon var den ikke i nærheten av å være skrap på noen måte... Men kanskje BMW R er litt i en egen klasse der...

Jeg har ikke på noen måte erfaring til å uttale meg med noe pondus men har lest at GS kan ha en bedre sittestilling for turkjøring enn RS/RT og det kan jo også være greit å ha i bakhodet...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1054
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av Domino »

Så har du også de som tenker at det er lettere å få solgt sykkelen dersom de gir den litt ekstra TLC først. Jeg har sjøl nettopp byttet bremseklosser på gammelsykkelen fordi den var lagt ut for salg. Nå var det liten respons på annonsen, men da har jeg iallfall nye bremseklosse på Gamlingen!

Dekk er jo heldigvis merket med produksjonsuke og -år, så det er lett å sjekke. Mange er også flinke til å ta vare på kvitteringer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5300
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av dypen »

Mange eiere kan bety manglende vedlikehold som servicehistorikk vil avsløre som flere har nevnt i tråden her.

«Jammen … det har jeg gjort selv» Service er ikke det samme som å bytte olje og bytte ut deler som er utslitt eller defekte, ramse opp ett antall deler som er byttet i en salgsannonse for å kompensere for manglende service holder ikke. I slike tilfeller ser du ofte varsel for manglende service på instrument panel som kanskje selger forsøker å bortforklare.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5300
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av dypen »

Just_a_biker skrev: 25 jun 2023, 11:25 Takker for gode tips. Er det dårlig tegn hvis en sykkel har hatt mange eiere? Ble litt nysgjerrig nå, for jeg har også vurdert en annen sykkel som i snitt har hatt en eier hver sesong.
Det vil kanskje være mer «dårlig tegn» hvis eier har eid sykkel’n veldig kort tid og allerede vil selge igjen.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5300
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av dypen »

Legg merke til teksten under her som er hentet fra en finn.no annonse …
Service
Motorsykkelens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på motorsykkelen i henhold til fabrikkens retningslinjer.
Det virker som mange ikke forstår konsekvensen av å krysse av på på info boksen her, har du krysset av er det en selvfølge du kan dokumentere «full servicehistorikk». Dette er selvopplevd mange ganger hvor eier trodde, det hjelper ikke hva du tror eller tidligere eier sa … osv.

Sjekk hva som er serviceintervall på sykkel du ønsker å kjøpe samt hva som gjøres på hver service. Spør selger om han kan ta bilde av alle sidene i servicehefte fra utleveringsdato til og med siste service for å se på dette i ro og fred hjemme.

Gjør alt du kan av kjøretøy sjekk hjemme i fred og ro slik att det eneste som gjenstår er å fysisk se sykkel med tilbehør som er annonsert, er det i henhold til annonse … kontrakt, betal og omregistrer. Forsikring har du allerede ordnet i forkant liggende klar på registreringsnummer. Blir det ikke handel aktiveres selvfølgelig ikke forsikring før du finner riktig sykkel.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av ErikW »

Denne burde jo være bra. Litt over det du nevner i budsjett, men kan jo lønne seg å strekke det litt kanskje.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=305935606

Så har du jo en fin en her hos BMW Forhandler.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=305385319
Sist redigert av ErikW den 25 jun 2023, 19:38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av FredrikE24 »

Selvfølgelig er det kjekt at servicehistorikken er dokumentert osv. Men dette har med pris å gjøre. Om man vil betale litt ekstra, så får man gjerne kjøpt en med komplett historikk. Om man kjøper det billigste man finner, så går det også på bekostning av historikk.
Generelt så er pertentlige eiere opptatt av å ha dokumentasjon i orden, så det er jo et godt tegn.

Selv var jeg gjennom ganske mange sykler før jeg endte opp med den jeg kjøpte.
Du føler ved besiktigelse om det er et godt kjøp eller ikke. Min hadde faktisk komplett historikk med kun 2 tidligere eiere, hvor siste hadde hatt den i 14 år. Den kostet litt mer enn jeg hadde tenkt til å bruke, og den hadde i tillegg vært i bakken. Så estetisk var den ikke 100%.

Til tross for komplett historikk og servicer fulgt opp på merkeverksted. Så var det mange ting som ikke var bra på den. Så det er ingen direkte garanti for at det er et bra kjøp. Her må man bruke huet, og om man ikke har kunnskap om motorsykler og den aktuelle modellen, kan det være greit å ha med seg en som har det.

Så må man vurdere hvor mye penger du skal bruke, og om du tåler å tape alt om ting går skikkelig galt. Jeg tenker hvertfall slik.
Mitt råd er å kjøpe den dyreste og fineste sykkelen du har råd til. Det er billigst på lang sikt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av BMW R 1200 GS

Legg inn av FredrikE24 »

ErikW skrev: 25 jun 2023, 19:36 Denne burde jo være bra. Litt over det du nevner i budsjett, men kan jo lønne seg å strekke det litt kanskje.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=305935606
Denne har vel den servoassisterte integral ABSen som bruker å feile? Jeg hadde prøvd å finne en som er noen år nyere med konvensjonelle bremser.
Greit nok at servosystemet gir veldig gode bremser, men det er et dyrt om det feiler, og det er bare et tidsspørsmål. Skal sies at dersom man vedlikeholder systemet med hyppige bremsevæskeskift, og ikke står stille med bremsene aktivert i tide og utide, så varer det lenge. Jeg har 140k på min sykkel på originalt system uten *bank i bordet* feil.

Svar