Avkjøring fra Europaveier med kollektivfelt

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Avkjøring fra Europaveier med kollektivfelt

Legg inn av Relax »

:)

Det gjelder kanskje mer med bil enn med MC, men uansett.

Ligger man i høyre felt på 2 felts motorvei med kollektivfelt på høyre side og skal av på neste avkjøringen, så er reglen at man skal holde hastigheten til der kollektivfeltet går over til å bli bremsefeltet ,og så legge seg inn i bremsefeltet og da begynne nedbremsingen.
Så har der seg ofte slik at kjøretøy i kollektivfeltet bare suser på inn i bremsefeltet , og ikke slipper deg inn. Hva gjør du?

I teorien skal (vel?) kanskje de som ligger i kollektivfeltet ut av dette da bremsefeltet begynner, men blir det ofte gjennomført?

:)
"Do the right thing"

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Avkjøring fra Europaveier med kollektivfelt

Legg inn av mekkern »

Relax skrev: 01 jul 2023, 10:48 :)

Det gjelder kanskje mer med bil enn med MC, men uansett.

Ligger man i høyre felt på 2 felts motorvei med kollektivfelt på høyre side og skal av på neste avkjøringen, så er reglen at man skal holde hastigheten til der kollektivfeltet går over til å bli bremsefeltet ,og så legge seg inn i bremsefeltet og da begynne nedbremsingen.
Så har der seg ofte slik at kjøretøy i kollektivfeltet bare suser på inn i bremsefeltet , og ikke slipper deg inn. Hva gjør du?

I teorien skal (vel?) kanskje de som ligger i kollektivfeltet ut av dette da bremsefeltet begynner, men blir det ofte gjennomført?

:)
Man begynner ikke bremse før man har forlatt kollektivfeltet og forlatt E-veien.
Kollektivfeltet er ikke oppbremsingsfelt selv om det "opphører" noen meter før avkjøringen.
Og man legger seg jo inn i dette i samme fart som resten av trafikken.
Eller tenker du på i rushtrafikk der trafikken går veldig trått i forhold til kollektivfelt- da gasser en på til man har forlatt europaveien og foretar som vanlig nedbremsingen på avkjøringsrampen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Avkjøring fra Europaveier med kollektivfelt

Legg inn av Relax »

mekkern skrev: 01 jul 2023, 11:27
Relax skrev: 01 jul 2023, 10:48 :)

Det gjelder kanskje mer med bil enn med MC, men uansett.

Ligger man i høyre felt på 2 felts motorvei med kollektivfelt på høyre side og skal av på neste avkjøringen, så er reglen at man skal holde hastigheten til der kollektivfeltet går over til å bli bremsefeltet ,og så legge seg inn i bremsefeltet og da begynne nedbremsingen.
Så har der seg ofte slik at kjøretøy i kollektivfeltet bare suser på inn i bremsefeltet , og ikke slipper deg inn. Hva gjør du?

I teorien skal (vel?) kanskje de som ligger i kollektivfeltet ut av dette da bremsefeltet begynner, men blir det ofte gjennomført?

:)
Man begynner ikke bremse før man har forlatt kollektivfeltet og forlatt E-veien.
Kollektivfeltet er ikke oppbremsingsfelt selv om det "opphører" noen meter før avkjøringen.
Og man legger seg jo inn i dette i samme fart som resten av trafikken.
Eller tenker du på i rushtrafikk der trafikken går veldig trått i forhold til kollektivfelt- da gasser en på til man har forlatt europaveien og foretar som vanlig nedbremsingen på avkjøringsrampen.
Hvis hastigheten er så høy i feltet du skal bruke for å kjøre av at du ikke kan legge deg inn, eller trafikken er så tett at at du ikke kan flette inn...og du fremdeles er i kjørebanen på Europaveien, hvordan skal du komme deg av?
Hvis du blinker høyre og vil inn i avkjørings feltet eller bremse feltet, forplikter de som allerede er i det feltet og flette deg inn?
:-k
"Do the right thing"

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Avkjøring fra Europaveier med kollektivfelt

Legg inn av iris »

Hele poenget på steder som det her er at kjøretøy som kjører i kollektivfeltet kan fortsette videre. De må ikke vike for deg, og de må ikke forlate bremsefeltet. Er spesielt tilrettelegget buss (kollektiven ville stoppe opp om bussen måtte skifte felt ved hver avkjørsel), men jeg bruker det også når det er kø.
vivaldi_crGFV85nVv.png
vivaldi_StnWQGTk3I.jpg
Hvis trafikken i det ene vanlige feltet går veldig sakte, så er det bare å vente på luke og komme seg raskt inn i bremsefeltet. Teknisk sett, så er det ulovlig å suse forbi i mye høyere fart i høyre felt - det ville ikke regnes som en "passering" når en elbil går i 80 i bremsefeltet forbi trafikk som går i 40 til venstre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Avkjøring fra Europaveier med kollektivfelt

Legg inn av mekkern »

https://maxtrafikk.wordpress.com/2017/0 ... -motorveg/

Som sagt-bremsefeltet starter når du har forlatt motorveien-dvs. etter du har forlatt høyre felt som en kort strekning ikke er reservert kollektivtrafikk.

samme avkjøring som vist tidligere-her blir kollektivfeltet avsluttet et parti og blir et vanlig kjørefelt.
https://www.google.com/maps/@59.8980424 ... ?entry=ttu
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Avkjøring fra Europaveier med kollektivfelt

Legg inn av Relax »

@ Iris og Mekkern

Jeg har forstått det slik som dere 2 sier, men utfordringen oppstår når det er masse trafikk i bremsefeltet , og de i det feltet ikke har særlig interesse av å slippe noen inn. :-k
Kjører man MC kan man legge seg i det feltet tidligere, men med bil så er det en irriterende , utfordring for flere. Det har vel økt etter at el-biler kan kjøre der og el-bil parken øker.

:)
"Do the right thing"

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Avkjøring fra Europaveier med kollektivfelt

Legg inn av mekkern »

Kollektivfeltet blir IKKE bremsefelt men et vanlig felt etter det blå kollektivfelt skiltet med rød strek over.-ETTER man har svingt av europaveien er det bremsefelt-men ikke alle steder er det noe definert bremsefelt heller,spesielt eldre motorvei klasse A.

Hvis man har utfordringer med tett trafikk/kø må man enten tilpasse deg trafikken og "hestehandle" litt som alle andre, eller unngå tidspunktene.

Med disse "0-vekstmålene" for trafikken vil de heller ikke fixe veiene for de da mener ennå flere vil bruke privatbil-så køene blir bare værre, men snart er EL-bilene borte fra kollektivfeltet tenker jeg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Avkjøring fra Europaveier med kollektivfelt

Legg inn av Relax »

mekkern skrev: 02 jul 2023, 10:41 Kollektivfeltet blir IKKE bremsefelt men et vanlig felt etter det blå kollektivfelt skiltet med rød strek over.-ETTER man har svingt av europaveien er det bremsefelt-men ikke alle steder er det noe definert bremsefelt heller,spesielt eldre motorvei klasse A.

Hvis man har utfordringer med tett trafikk/kø må man enten tilpasse deg trafikken og "hestehandle" litt som alle andre, eller unngå tidspunktene.

Med disse "0-vekstmålene" for trafikken vil de heller ikke fixe veiene for de da mener ennå flere vil bruke privatbil-så køene blir bare værre, men snart er EL-bilene borte fra kollektivfeltet tenker jeg.
Tror deg på dette :)
Bare kjennes litt dumt å stå på et felt på Europaveien og hestehandle ,og se køen vokse bak seg ,,,men, det er ikke klekket ut annen løsning enda. :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Avkjøring fra Europaveier med kollektivfelt

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 02 jul 2023, 10:41 Kollektivfeltet blir IKKE bremsefelt men et vanlig felt etter det blå kollektivfelt skiltet med rød strek over.-ETTER man har svingt av europaveien er det bremsefelt-men ikke alle steder er det noe definert bremsefelt heller,spesielt eldre motorvei klasse A.

Hvis man har utfordringer med tett trafikk/kø må man enten tilpasse deg trafikken og "hestehandle" litt som alle andre, eller unngå tidspunktene.

Med disse "0-vekstmålene" for trafikken vil de heller ikke fixe veiene for de da mener ennå flere vil bruke privatbil-så køene blir bare værre, men snart er EL-bilene borte fra kollektivfeltet tenker jeg.
Her er det mange som har noe å lære samt kanskje endre tidspunkt de er ute på veien i kjente områder for å unngå det å skape unødvendige situasjoner :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar