Eldre og klassiske lett motorsykler …

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av AJ »

Jeg hadde en akkurat maken til denne i sin tid :D :
Honda 90.jpg
En Honda 90 i nøyaktig samme fargekombinasjonen og ganske annerledes enn Honda 100, som så langt bedre ut...
:knegg

Har dessverre ingen egne bilder.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av dypen »

Den var virkelig flott sammenlignet med CB100 fra mitten av -70 tallet. Det var flere i bygda som kjørte Honda CD50 som har mye fra 90’n du hadde @AJ :)
7E16B4BB-FF16-455B-8329-2CC5B62E3227.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av dypen »

Min første japanske sykkel var 1971 Suzuki AC50 som ble kjøpt med defekt motor i 1974 mest sannsynlig var det en overligger men tilsvarende den på bilde, sølv tank og resten blå.
17E53EF7-E49A-4641-B8E9-BE3114997108.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Kjellrf »

En grunn til at Yamaha tok in RD80, var at det bare var Norge som på 80-tallet hadde den da utdaterte 100ccm klassen som lett mc, i tillegg til egne hk-regler. I utlandet/EU var det enten 80ccm (eks Tyskland) eller 125 som var mest vanlig. Derfor mye større utvalg, og lettere å få en god pris.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Jompa »

last ned.jpeg
Dette var " sykkelen " i Alta da jeg var 16 år.
Suzuki TS 100 ER.
Selv hadde jeg moped, Suzuki TS 50 ER med 6hk trimsett.
Det var vanskelig å finne et bilde av "norsk" modell med lav forskjerm.
100 kubikkeren hadde 7hk og dobbetsete så man kunne ha jenter bakpå lovlig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av SveinHa »

Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13...så man kunne ha jenter bakpå lovlig.
Måtte jentene også være "lovlige", @Jompa ? :lol
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Jompa »

SveinHa skrev: 04 jul 2023, 18:35
Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13...så man kunne ha jenter bakpå lovlig.
Måtte jentene også være "lovlige", @Jompa ? :lol
De lovlige jentene gikk etter gutter med bil. :sorry
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Lauri »

Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13 last ned.jpeg

Dette var " sykkelen " i Alta da jeg var 16 år.
Suzuki TS 100 ER.
Populær sykkel innenfor reindriftsnæringen; lett og sterk.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av mekkern »

Lauri skrev: 04 jul 2023, 19:13
Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13 last ned.jpeg

Dette var " sykkelen " i Alta da jeg var 16 år.
Suzuki TS 100 ER.
Populær sykkel innenfor reindriftsnæringen; lett og sterk.
Ingen rundt her ville ha sånn-gikk som en snile i forhold til de andre 100ccm syklene.

I senere år så trimmet jeg en slik motor(på en helt annet nivå enn en 16 åring hadde mulighet til)og puttet den i en TS50x ramme og den dro rett på hjulet når en gav gass i 40kmh og drevet den så høyt jeg turte med trommelbrems-130kmh men var god for mye mer..men hadde problemer med svinghjulet som løsnet uansett hva jeg prøvde. Men når en drar over 12000rpm og rødfeltet originalt var 7000 mener jeg, så mulig ikke så rart.. :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Geiroe »

Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13 100 kubikkeren hadde 7hk
Bare for å være pirkete, så var det maks 6Hk. og 100cc fra 71, før det var 125cc maks. Sachs 125 hadde 6Hk originalt, så pussig nok ble det maks grensa. Min Yamaha RS 100 hadde 6Hk før jeg fingra med den.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av dypen »

Geiroe skrev: 04 jul 2023, 20:48
Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13 100 kubikkeren hadde 7hk
Bare for å være pirkete, så var det maks 6Hk. og 100cc fra 71, før det var 125cc maks. Sachs 125 hadde 6Hk originalt, så pussig nok ble det maks grensa. Min Yamaha RS 100 hadde 6Hk før jeg fingra med den.
Det var altså 125 cc som gjaldt i Norge til og med 1971 som ble endra til 100 cc i 1972 …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Geiroe »

Jeg debuterte med 63 Vespa 125 14 år gammel, 15 så ble det Suzuki A100 i 50 ramme, deretter ble det ny Yamaha RS100, før jeg avslutta med Tempo Swing 125 med 175 syl og gasser som de fleste hadde. Det var mine lettvektere før det ble tung.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av dypen »

Ser vi har diskutert dette før :thumleft

viewtopic.php?p=390424#p390424
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Toalmar
Innlegg: 346
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Toalmar »

Lauri skrev: 04 jul 2023, 19:13
Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13 last ned.jpeg

Dette var " sykkelen " i Alta da jeg var 16 år.
Suzuki TS 100 ER.
Populær sykkel innenfor reindriftsnæringen; lett og sterk.
Populær sykkel overalt i dette land tror jeg. Var i hvert fall det på Østlandet på 80 tallet. Hadde selv 3 stykker.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Norsense »

Jeg hadde ER 100 selv. Husker det gikk noen DT80 lokalt.
1024px-Yamaha_DT80_LC2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar