mc klær som ikke gjør at du koker bort

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av BigFudge87 »

Hei. jeg kjøpte meg jakke, bukse og støvler på Thansen fordi jeg trengte noe billig og kjapt når jeg skulle ta førerkort på mc.
men nå er førerkort og mc på plass, så nå må jeg se på noe nytt når det kommer til utstyr.
thansen sitt blir veldig varmt (nesten uansett hva jeg har under.) så nå er jeg på jakt etter bukse og jakke i stoff som er trygt å kjøre med, ikke koker meg og ikke koster alt for mye :) noen som har noen linker på noe bra? må ha store størrelser.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av xavi0n »

Jeg har et sett fra bering kjøpt på xlmoto jeg kjører med, avtagbart for, holder meg komfortabel fra 6-7 grader til 25-26( så lenge man er i farta)
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av AJ »

Gode lufteåpninger tror jeg er et viktig stikkord her.
Klim er visstnok godt kjent for å rikelig med slike.
Men Klim er langt fra noe billigmerke.

Selv har jeg tekstil/Goretex kjøreklær fra tyske Held med gode luftemuligheter og Held skinnklær som er TLFbehandlet og bidrar til å kjøle ned plagget. Skinnjakke og jakke har dessuten luftelommer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av BigFudge87 »

xavi0n skrev: 08 jul 2023, 19:35 Jeg har et sett fra bering kjøpt på xlmoto jeg kjører med, avtagbart for, holder meg komfortabel fra 6-7 grader til 25-26( så lenge man er i farta)
hvordan er størrelsene på xlmoto?

AJ skrev: 08 jul 2023, 20:02 Gode lufteåpninger tror jeg er et viktig stikkord her.
Klim er visstnok godt kjent for å rikelig med slike.
Men Klim er langt fra noe billigmerke.

Selv har jeg tekstil/Goretex kjøreklær fra tyske Held med gode luftemuligheter og Held skinnklær som er TLFbehandlet og bidrar til å kjøle ned plagget. Skinnjakke og jakke har dessuten luftelommer.

skinn blir ikke aktuelt for min del. men kan titte på held å se hva det er

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av xavi0n »

Jeg er 186 og ca 100kg og bruker xxl fra bering
If you gonna be dumb you gotta be tough

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av Greddy »

Bare søk på mesh i xlmoto, så får du alt som har luftventilasjon for varmere dager. De har også forskjellige merker. Course sine klær føler jeg er akkurat passe. Alpinestar sine klær må du alltid gå en eller to størrelse opp. Roland Sands er også en størrelse opp. Bruk størrelseguiden.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av dypen »

Har hatt jakke bukse av merket Klim Dakar i mange år og tidligere klaget på att det blir for mye lufting og for kaldt. Kjøpte Klim Badlands Pro for 3 - 4 år siden som er i en annen divisjon og holder regnet ute men det er Klim Dakar’n jeg bruker da den er mindre omfangsrik og lettere på.

I Klim Dakar’n kan jeg på varme dager ha bare truse og t-skjorte under, mest vanlig under er ull superundertøy som jeg supplerer med fleece på ekstra kalde dager. Har med regn overtrekksdress som jeg kan trekke utenpå Dakar’n hvis det varsles regn men sjelden nødvendig da den holder en stund. Må jeg ut på slike dager blir det Klim Badlands Pro fra start.

Kan anbefale Klim Dakar som jeg trives godt i men den må være romslig for å kunne kompensere med plagg under når det blir kaldere, prisen er heller ikke avskrekkende for jakke bukse. Jeg har bukse modellen som går utenpå støvlene.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av Omdal »

Jeg bruker en skikkelig bilig (kevlarjeans) fra xl moto. Har hatt den i 3 sesonger og er superfornøyd. En gammel bullfigter jakke, uten for. Og airbag vest.

Bilig og greit for en som skall kjøpe rukka når han har slanket seg 20kg.🤣
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av FredrikE24 »

Er sikkert litt personavhengig også, men i kveld satt jeg fullt påkledd i sola på brygga i Son og nøt en is.
Temperaturen viste 24 grader på sykkelen, og der sitter jeg altså med støvler, bukse og jakke, under har jeg t-skjorte, flanellskjorte og olabukse. Det var verken varmt eller kaldt synes jeg. Ved siden av sitter det en mann og en dame og glaner fært. De kom kjørende med bullfighter-utstyr og var gjennomsvette. De kledde av seg så fort de hadde parkert.

Så det er sikkert forskjell på folk, men jeg tror også det har mye å si hvilke klær man har utenpå. Alle luftinger hos meg sto åpne selvfølgelig, det samme gjelder mekanismen for å holde en stor åpning i halsen på jakka.

Kan varmt(!) anbefale Klim Kodiak. Jeg har bare hel-dress å bruke, har aldri kjent på behovet for å ha mer utstyr egentlig.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av SilverSmurfer »

Det første settet jeg kjøpte meg var Revit sitt Airwave, Airwave er helt fantastisk med tanke på kjørekomfort på varme dager.

Men realiteten er at det holder ikke i det hele tatt hvis du krasher i 50 eller 80 km/t. Og kommer heller ikke med ryggbeskytter, men det kan installeres.


Derfor har det ikke vert brukt i det hele tatt denne sesongen, men kanskje jeg tar en tur med det nå på onsdag. Men selve årsaken til at vi bruker kjøreutstyr er beskyttelsen og det som er rangert for A holder ikke til noe mer enn en velt i 30 sone. Det gjelder blant annet det meste av MC jeans.

Hvis du skal ha noe som faktisk beskytter og som er noenlunde komfortabelt sommerstid da er det i alle hovedsak godt ventilerte Gore Tex dresser som gjelder. Feks Klim Kodiak.

Selv kjører jeg i Rukka sin Shield RD, som har en merkelig teknologi som kjøler når det er varmt og varmer når du kjører opp høyden. Svært komfortabelt og helt grei temperatur ved ventilene åpne. Samt at det er vanntett.

BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av BigFudge87 »

ser det er mange forslag her. men ser også at jeg og noen av dere har forskjellig konsept over hva som ikke koster alt for mye. jeg har ikke råd til å kjøpe bare jakke til 10-15 tusen kr eller mer. sikkert veldig bra tøy, men ikke innenfor mitt budsjett. er på jakt etter noe som er bedre enn thansen sitt, å det er i første omgang veldig billige klær. så skjønner selv at jeg må strekke prisen litt. men ikke så mye. men takker uansett for alle forslag :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av SilverSmurfer »

BigFudge87 skrev: 10 jul 2023, 00:26 ser det er mange forslag her. men ser også at jeg og noen av dere har forskjellig konsept over hva som ikke koster alt for mye. jeg har ikke råd til å kjøpe bare jakke til 10-15 tusen kr eller mer. sikkert veldig bra tøy, men ikke innenfor mitt budsjett. er på jakt etter noe som er bedre enn thansen sitt, å det er i første omgang veldig billige klær. så skjønner selv at jeg må strekke prisen litt. men ikke så mye. men takker uansett for alle forslag :)
Poenget mitt var ikke at man skulle kjøpe den men at man skal se på beskyttelsesnivået klærne tilbyr opp i mot hvor varme de er. Det er tross alt beskyttelsen som er selve årsaken til at man har på seg klærne.

For feks MC jeans er skjelden klassifisert til noe mer enn et fall på utrimmet moped. Og det samme gjelder Revit Airwave, som jeg selv kjøpte meg. Revit Airwave er kun klassifisert etter EN 17092 som A, som betyr at:
Classification A: Deemed suitable for urban riding, with Zone 1 requiring 265.3rpm (equivalent to around 45km/h) and 147.4rpm in Zone 2. There’s no requirement for abrasion resistance in Zone 3 materials.
Her har du hele klassifiseringen:
Classification AAA: The highest level, with the machine spinning at 707.4rpm (the velocity of the sample holder being equivalent to 120km/h) in Zone 1, at 442.1rpm (equivalent to about 75km/h) in Zone 2 and at 265.3rpm (equivalent to around 45km/h) in Zone 3.

Classification AA: More suited to touring gear, this specifies Zone 1 at 412.6rpm, 265.3rpm in Zone 2 and 147.4rpm (the equivalent of around 25kmh) in Zone 3.

Classification A: Deemed suitable for urban riding, with Zone 1 requiring 265.3rpm and 147.4rpm in Zone 2. There’s no requirement for abrasion resistance in Zone 3 materials.

Classification B is the same as A, but impact protectors are not required.

Classification C covers garments such as the mesh under-suits that have impact protection for off-road riding.
Det som er verdt å nevne er at AAA klassifiseringen er ny, så det er en del utstyr i AA klassen som ligger veldig tett opp i mot AAA uten å være sertifisert som det.

Og når du ser på MC utstyr så bør du ha dette i hodet for hvis du kommer opp i en ulykke i 60-80 km/t og du har på deg A utstyr så blir resultatet omtrent samme som om du skulle kjørt i shorts og tskjorte.

Og ja, godt utstyr koster flesk men den dagen du havner i en ulykke angrer du ikke. Og den kan komme langt fortere enn du tror.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av iris »

Jeg kjøpte Dainese Tempest jakke og bukser, som er ganske budget valg, og har enn så lenge ikke hatt problemer med varme. Masse vents. Har imidlertidlig planer å oppgradere til noe som faktisk har AAA beskyttelse.

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av Nineball »

Selv så oppgraderte jeg kjøreutstyret i 2019, og gikk da for Gore-tex fra Richa. det mest overraskende med dette var hvor mye bedre det var i varmen. Kan fint gå med buksa når jeg parkerer, den gamle var glovarm etter 5 minutter. både jakke og bukse har ventilasjonsåpninger, jakka har totalt 8 åpninger, går greit å kjøre i kø i bytrafikken med dette. og kjøresesongen har blitt vesentlig lenger ved bruk av innerforet. Har også kevlarbukse og hooddie fra Richa, men disse blir fort varmere i bytrafikken pga. manglende ventilasjon.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av kjellv »

Farge på klærne har også en betydning for hvor varmt det blir når sola skinner på varme dager. Jeg byttet jakka for to år siden etter å ha fått problemer med noen glidelåser på goretexjakka fra iXS. Jeg valgte ei lys grå jakke til ca 5000 fra samme produsent, og er veldig fornøyd med den. Denne har også en teknisk membran, men ikke goretex. iXS produser sin egen membran som de kaller Soltotex. Denne fungerer også ganske bra, men er noe tettere. Med lys jakke ble det faktisk bedre enn den svarte goretexjakka jeg hadde før.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Svar