Finnmark - hva bør man få med seg?

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av Audi Mannen »

Liker bordet ditt ja, snasent. Har en tidligere kollega som er oppe i havøysund sjøl jeg nå. Har også vurdert en "sprint etappe" fra møre kysten og til nordkapp for å snu igjen. Bare for å ha gjort det og at det er fint vær fremover. Men det er laaangt da.
Ducati Multistrada V4S - 2021

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

Audi Mannen skrev: 23 jul 2023, 16:25 Liker bordet ditt ja, snasent. Har en tidligere kollega som er oppe i havøysund sjøl jeg nå. Har også vurdert en "sprint etappe" fra møre kysten og til nordkapp for å snu igjen. Bare for å ha gjort det og at det er fint vær fremover. Men det er laaangt da.
Hvor lang tid har du til rådighet?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av rolf-arne »

Audi Mannen skrev: 23 jul 2023, 16:25 Liker bordet ditt ja, snasent. Har en tidligere kollega som er oppe i havøysund sjøl jeg nå. Har også vurdert en "sprint etappe" fra møre kysten og til nordkapp for å snu igjen. Bare for å ha gjort det og at det er fint vær fremover. Men det er laaangt da.
Fint vær her ei uka til --- skal sette på kaffen klar til Tirsdag ??
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

Dagens rute:
IMG_3568.jpeg
Noe traving på E6, men det er greit med transport etter 450 mil på en drøy uke. Is og kaffe gir påfyll av godfølelse i Nordkjosbotn
IMG_3555_1.jpeg
Videre sørover E6 til Buktamoen hvor jeg tok av mot Senja for deretter å kjøre veg 86 til Sørreisa og vei 84 videre til E6 ved Fossbakken (ingen bilder fra strekningen, men fin mc-vei)

Så E6 til Gratangsbotn og fulgte FV825 til Tjeldsundbrua. Også en fin mc-vei med fine svinger og flott utsikt
IMG_3560_2.jpeg
IMG_3561_3.jpeg
Dagens tur endte i sus og dus på hotell i Harstad som en venninne skaffet til en overkommelig penge

Så er spørsmålet hvor jeg bør kjøre fra Harstad og sørover (det er litt på siden av emne, men det får være som det er). Planen er innom Sigerfjord og hilse på kjentfolk, videre ut Lofoten og ferga til Bodø. Derfra er det nokså ullent. Jeg har kjørt kystriksveien Mosjøen-Bodø tidligere med bil så jeg tenkte å finne på noe annet, og jeg har hørt snakk om Villmarksveien (fra Korgenntil Majavatn eller noe sånt?), har noen noe mer info om den? Videre sørover er foreløpig i det blå, men jeg bør være hjemme (Ullensaker) ca neste helg.
IMG_3563_4.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av greina den 24 jul 2023, 12:32, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av Audi Mannen »

greina skrev: 23 jul 2023, 23:01
Audi Mannen skrev: 23 jul 2023, 16:25 Liker bordet ditt ja, snasent. Har en tidligere kollega som er oppe i havøysund sjøl jeg nå. Har også vurdert en "sprint etappe" fra møre kysten og til nordkapp for å snu igjen. Bare for å ha gjort det og at det er fint vær fremover. Men det er laaangt da.
Hvor lang tid har du til rådighet?
Ikke helt avkkart enda, men 3-4 dager. Litt lite til å kjøre helt opp på når man skal i retur også.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av kjellv »

greina skrev:Dagens rute:



Noe traving på E6, men det er greit med transport etter 450 mil på en drøy uke. Is og kaffe gir påfyll av godfølelse i Nordkjosbotn
IMG_3555.jpeg
Videre sørover E6 til Buktamoen hvor jeg tok av mot Senja for deretter å kjøre veg 86 til Sørreisa og vei 84 videre til E6 ved Fossbakken (ingen bilder fra strekningen, men fin mc-vei)

Så E6 til Gratangsbotn og fulgte FV825 til Tjeldsundbrua. Også en fin mc-vei med fine svinger og flott utsikt
IMG_3560.jpeg
IMG_3561.jpeg
Dagens tur endte i sus og dus på hotell i Harstad som en venninne skaffet til en overkommelig penge

Så er spørsmålet hvor jeg bør kjøre fra Harstad og sørover (det er litt på siden av emne, men det får være som det er). Planen er innom Sigerfjord og hilse på kjentfolk, videre ut Lofoten og ferga til Bodø. Derfra er det nokså ullent. Jeg har kjørt kystriksveien Mosjøen-Bodø tidligere med bil så jeg tenkte å finne på noe annet, og jeg har hørt snakk om Villmarksveien (fra Korgenntil Majavatn eller noe sånt?), har noen noe mer info om den? Videre sørover er foreløpig i det blå, men jeg bør være hjemme (Ullensaker) ca neste helg.
Villmarksveien fra Korgen til Majavatn anbefales. Vi var tre stykker som kjørte den veien til treffet ved Saltstraumen i -21
Sterkt å foretrekke som alternativ til E6 denne strekningen, og du har sykkel som ikke trenger de beste veiene.
Kjører du over Saltfjellet så ta et stopp ved motormuseet litt før du kommer til Mo i Rana. Mye gammel og interessant motorsykkelhistorie der, fint å legge en beinstrekk til dette stedet. Godt skiltet og synlig fra veien på venstre side.



Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Bilde

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

Audi Mannen skrev: 24 jul 2023, 09:15
greina skrev: 23 jul 2023, 23:01
Audi Mannen skrev: 23 jul 2023, 16:25 Liker bordet ditt ja, snasent. Har en tidligere kollega som er oppe i havøysund sjøl jeg nå. Har også vurdert en "sprint etappe" fra møre kysten og til nordkapp for å snu igjen. Bare for å ha gjort det og at det er fint vær fremover. Men det er laaangt da.
Hvor lang tid har du til rådighet?
Ikke helt avkkart enda, men 3-4 dager. Litt lite til å kjøre helt opp på når man skal i retur også.
Ja, det blir litt snaut med til for Finnmark. Men en tur fra Møre til Nordland bør kunne være innen rekkevidde.

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

kjellv skrev: 24 jul 2023, 09:31
Villmarksveien fra Korgen til Majavatn anbefales. Vi var tre stykker som kjørte den veien til treffet ved Saltstraumen i -21
Sterkt å foretrekke som alternativ til E6 denne strekningen, og du har sykkel som ikke trenger de beste veiene.
Kjører du over Saltfjellet så ta et stopp ved motormuseet litt før du kommer til Mo i Rana. Mye gammel og interessant motorsykkelhistorie der, fint å legge en beinstrekk til dette stedet. Godt skiltet og synlig fra veien på venstre side.
[/quote]

Det er nok den veien jeg tenkte på, takk for tipset @kjellv

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av rolf-arne »

Som tillegg til @kjellv , så ta av til Saltstraumen på Tverrlandet... etter Saltstrømmen brua, så har du Coop butikk med fylling, så ei bru som kalles Sundsstrømmen eller bare Sunnan, rett oppi bakke tar du av mot Tyvsjøen , seinar følger du skilting til Rognan over fjellet til du kommer til E6 i Saltdal..



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

rolf-arne skrev: 24 jul 2023, 11:06 Som tillegg til @kjellv , så ta av til Saltstraumen på Tverrlandet... etter Saltstrømmen brua, så har du Coop butikk med fylling, så ei bru som kalles Sundsstrømmen eller bare Sunnan, rett oppi bakke tar du av mot Tyvsjøen , seinar følger du skilting til Rognan over fjellet til du kommer til E6 i Saltdal..
Takk for enda et tips @rolf-arne

Er det denne du tenker på?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av rolf-arne »

Ja

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av Audi Mannen »

greina skrev: 24 jul 2023, 12:37
rolf-arne skrev: 24 jul 2023, 11:06 Som tillegg til @kjellv , så ta av til Saltstraumen på Tverrlandet... etter Saltstrømmen brua, så har du Coop butikk med fylling, så ei bru som kalles Sundsstrømmen eller bare Sunnan, rett oppi bakke tar du av mot Tyvsjøen , seinar følger du skilting til Rognan over fjellet til du kommer til E6 i Saltdal..
Takk for enda et tips @rolf-arne

Er det denne du tenker på?
Kjørte den veien på vei hjem fra bodø treffet. Artig vei.
Ducati Multistrada V4S - 2021

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av xavi0n »

vil anbefale en tur gjennom vesterålen å ta ferga fra melbu over til fiskebøl, vesterålen er like fint som lofoten, men en del mindre folk
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av Domino »

Jeg kjørte til Vesterålen forrige helg. Myre, Andøya rundt, Hadseløya rundt. Bilder kommer plutselig. Det er som sagt ovenfor like fint som Lofoten, men med færre bobiler.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av Audi Mannen »

greina skrev: 24 jul 2023, 10:07
Audi Mannen skrev: 24 jul 2023, 09:15
greina skrev: 23 jul 2023, 23:01
Audi Mannen skrev: 23 jul 2023, 16:25 Liker bordet ditt ja, snasent. Har en tidligere kollega som er oppe i havøysund sjøl jeg nå. Har også vurdert en "sprint etappe" fra møre kysten og til nordkapp for å snu igjen. Bare for å ha gjort det og at det er fint vær fremover. Men det er laaangt da.
Hvor lang tid har du til rådighet?
Ikke helt avkkart enda, men 3-4 dager. Litt lite til å kjøre helt opp på når man skal i retur også.
Ja, det blir litt snaut med til for Finnmark. Men en tur fra Møre til Nordland bør kunne være innen rekkevidde.
Fått opp teltet nå og køyer i Rognan i kveld, nærmere bestemt Rognan Fjordcamp. Så Finnmark er definitivt innenfor rekkevidde selv på 4 dager. Da 1 i dag.
Snapchat-1172810921.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Svar