Finnmark - hva bør man få med seg?

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

AJ skrev: 18 jul 2023, 20:44 Ah...!
Flotte bilder der, @greina :twothumbs: !
Dette ser ut til å være en skikkelig bra MC-tur :thumleft :D !

Kun teltovernattinger på denne turen, eller?

Ambisjonene var høye mht telt, men så langt har det bare blitt to netter 😅 Men det er langt hjem, så det blir nok flere netter i telt 🙂

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av Lyka »

Så flotte bilder, høres ut som en helt fantastisk tur!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37881
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av AJ »

greina skrev: 18 jul 2023, 20:51
AJ skrev: 18 jul 2023, 20:44 Ah...!
Flotte bilder der, @greina :twothumbs: !
Dette ser ut til å være en skikkelig bra MC-tur :thumleft :D !

Kun teltovernattinger på denne turen, eller?

Ambisjonene var høye mht telt, men så langt har det bare blitt to netter 😅 Men det er langt hjem, så det blir nok flere netter i telt 🙂
Da må du gjerne legge ut noen teltcampbilder også ;) .

Ellers tar jeg meg den friheten å flytte tråden din til underkategorien "Reisereferater fra inn- og utland" siden tråden begynner å ta form som et godt og interessant reisereferat :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

Dagens rute:
IMG_3488.jpeg
Ellers var jeg innom den lokale puben i Vardø i går etter å ha spist middag hos Varangerkokken (veldig bra mat 👌), noe som kan anbefales for alle som liker brune puber. Superhyggelig pubvert med masse lokalkunnskap, han hadde sågar en motorsykkel som pynt (i tillegg til masse andre greier på veggene)
IMG_3458.jpeg
IMG_3456.jpeg
IMG_3457.jpeg
Tipset om Hamningberg var en innertier, det er virkelig et landskap jeg ikke har sett maken til. Det var tidvis tykk tåke, så det ble ikke mange bildene.
IMG_3469_1a.jpeg
IMG_3468_2a.jpeg
IMG_3464_3a.jpeg
Videre kjørte jeg tilbake til Tana Bru, og over Ifjordfjellet. Det viste seg å være en flott kjøretur med bred fin vei (tydelig pusset opp) og flott utsikt.
IMG_3477_4a.jpeg
IMG_3479_5a.jpeg
IMG_3482_6a.jpeg



Fra Ifjord ble det strake veien til Lakselv. Fin kjøretur, men i 10 varmegrader og delvis regnvær gikk det mer på trass en naturopplevelser 😆

Men Finnmark har hittil levert og vel så det, iallefall for en søring er det noe helt annet en hva man er vant med fra øst- og Vestlandet. Til tross for litt ymse vær i dag har det vært en fin dag på motorsykkelen. Den eneste skuffelsen var at jeg ikke kom meg inn i butikken før klokka 2001 😝
image_8a.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av Ketil »

Tusen takk for fine skildringer og bilder fra din tur gjennom Finnmark, Norges vakreste fylkeBilde Du har fått mange gode tips om veivalg og henger meg på alle disse anbefalingene. Selv om du kanskje skal fortsette E6 sørover fra Alta, så bør du ta en tur på den gamle postveien fra Gargia over Beskades. Fint å telte oppe på fjellet der og da kan du ta en fottur inn til Alta Canyon, en stor opplevelse. Snøfonna jeg kjørte meg fast i, i midten av juni, har nok smeltet nå og vil ikke hindre deg. God tur videreBilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

Ketil skrev: 20 jul 2023, 14:50 Tusen takk for fine skildringer og bilder fra din tur gjennom Finnmark, Norges vakreste fylkeBilde Du har fått mange gode tips om veivalg og henger meg på alle disse anbefalingene. Selv om du kanskje skal fortsette E6 sørover fra Alta, så bør du ta en tur på den gamle postveien fra Gargia over Beskades.
Jeg har lest om den vegen tidligere, men er litt skeptisk til å dra ut i relativt ulendt terreng alene med såpass tung sykkel (og lite erfaring fra grus). Hvor lang er den, og kommer den inn på E45 igjen mellom Máze og Alta?

Alle fylkene i Norge har sine fordeler, men å bruke noen dager i Finnmark burde være obligatorisk for en hver motorsyklist. Sånne kjøreopplevelser tror jeg ikke man finner noe annet sted.

I dag har det vært 10 grader og yr/lett regn hele dagen så det har ikke blitt mange bildene. Kjøreruta har vært sånn:
IMG_3506.jpeg
Veien til Havøysund var virkelig verdt turen. Jeg er snart tom for skryt av alle disse fine veiene her oppe så jeg sitter for det meste måpende og er med på turen 😃
IMG_3496_1.jpeg
IMG_3499_2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av Ketil »

greina skrev:
Ketil skrev: 20 jul 2023, 14:50 Tusen takk for fine skildringer og bilder fra din tur gjennom Finnmark, Norges vakreste fylkeBilde Du har fått mange gode tips om veivalg og henger meg på alle disse anbefalingene. Selv om du kanskje skal fortsette E6 sørover fra Alta, så bør du ta en tur på den gamle postveien fra Gargia over Beskades.
Jeg har lest om den vegen tidligere, men er litt skeptisk til å dra ut i relativt ulendt terreng alene med såpass tung sykkel (og lite erfaring fra grus). Hvor lang er den, og kommer den inn på E45 igjen mellom Máze og Alta?

Alle fylkene i Norge har sine fordeler, men å bruke noen dager i Finnmark burde være obligatorisk for en hver motorsyklist. Sånne kjøreopplevelser tror jeg ikke man finner noe annet sted.

I dag har det vært 10 grader og yr/lett regn hele dagen så det har ikke blitt mange bildene. Kjøreruta har vært sånn:
IMG_3506.jpeg
Veien til Havøysund var virkelig verdt turen. Jeg er snart tom for skryt av alle disse fine veiene her oppe så jeg sitter for det meste måpende og er med på turen Bilde
IMG_3496_1.jpeg
IMG_3499_2.jpeg
Dette er en helt ok grusvei og med din Africa Twin så er du veldig godt rustet. Bildet jeg la ved var fra midten av juni mens det ennå var ei snøfonn igjen og veien litt preget av vårløsning. Jeg har også kjørt samme vei i september og da var veien mye bedre, så den er nok helt fin nå. Synes du det blir for krevende så er det bare å snuBilde Her er et bilde fra turen i september og det du ser av veien her er representativt for hvordan den er i sin helhet.
Bilde

Her er et kartutsnitt som viser veien over Beskades. Du tar av fra E45 og kjører mot Gargia, litt bratt oppover før du kommer opp på fjellplatået, men her kjører også vanlige biler og bobiler så det går helt fint. Så fortsetter du ca 3-4 mil til du kommer til Suolovuopmi fjellstue, da kommer du inn på E45 igjen og kan kjøre tilbake til Alta (også en fin kjøretur gjennom en canyon. Eller du kan fortsette mot Kautokeino og oppleve indre Finnmark. Uansett hva du velger så får du en flott tur, kjør vakkertBilde
Bilde

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

Ketil skrev: 20 jul 2023, 23:07
greina skrev:
Ketil skrev: 20 jul 2023, 14:50 Tusen takk for fine skildringer og bilder fra din tur gjennom Finnmark, Norges vakreste fylkeBilde Du har fått mange gode tips om veivalg og henger meg på alle disse anbefalingene. Selv om du kanskje skal fortsette E6 sørover fra Alta, så bør du ta en tur på den gamle postveien fra Gargia over Beskades.
Jeg har lest om den vegen tidligere, men er litt skeptisk til å dra ut i relativt ulendt terreng alene med såpass tung sykkel (og lite erfaring fra grus). Hvor lang er den, og kommer den inn på E45 igjen mellom Máze og Alta?

Alle fylkene i Norge har sine fordeler, men å bruke noen dager i Finnmark burde være obligatorisk for en hver motorsyklist. Sånne kjøreopplevelser tror jeg ikke man finner noe annet sted.

I dag har det vært 10 grader og yr/lett regn hele dagen så det har ikke blitt mange bildene. Kjøreruta har vært sånn:
IMG_3506.jpeg
Veien til Havøysund var virkelig verdt turen. Jeg er snart tom for skryt av alle disse fine veiene her oppe så jeg sitter for det meste måpende og er med på turen Bilde

IMG_3496_1.jpeg

IMG_3499_2.jpeg
Dette er en helt ok grusvei og med din Africa Twin så er du veldig godt rustet. Bildet jeg la ved var fra midten av juni mens det ennå var ei snøfonn igjen og veien litt preget av vårløsning. Jeg har også kjørt samme vei i september og da var veien mye bedre, så den er nok helt fin nå. Synes du det blir for krevende så er det bare å snuBilde Her er et bilde fra turen i september og det du ser av veien her er representativt for hvordan den er i sin helhet.
Bilde

Her er et kartutsnitt som viser veien over Beskades. Du tar av fra E45 og kjører mot Gargia, litt bratt oppover før du kommer opp på fjellplatået, men her kjører også vanlige biler og bobiler så det går helt fint. Så fortsetter du ca 3-4 mil til du kommer til Suolovuopmi fjellstue, da kommer du inn på E45 igjen og kan kjøre tilbake til Alta (også en fin kjøretur gjennom en canyon. Eller du kan fortsette mot Kautokeino og oppleve indre Finnmark. Uansett hva du velger så får du en flott tur, kjør vakkertBilde
Bilde
Takk for god info 👍 Jeg får tygge litt på det til jeg er i området og ta en avgjørelse da 🙂

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

Dagens rute:
IMG_3535.jpeg
Først siste biten opp til Nordkapp. Heldigvis var det brukbart klarvær
IMG_3523_1.jpeg
IMG_3510_2.jpeg
Så var jeg på kaffebesøk hos @rolf-arne Takk for kaffen og praten (og verktøy så jeg fikk strammet kjeden), jeg klarte i min iver etter å komme meg avgårde å glemme denslags hjemme 🧐

Da klokka dro seg mot kvelding kjørte jeg mot Alta hvor jeg fant en plass for teltet (takk igjen for tipset @rolf-arne ).
IMG_3529_4.jpeg
IMG_3528_3.jpeg
IMG_3532_5.jpeg
71166830963__54C40E7F-3E1C-4600-839B-709D8D2410CC_6.jpeg
IMG_3534_7.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av rolf-arne »

Regner med at du var så godt som aleina ved gamle Kåfjord brua.

Ellers så må jeg få takke for besøket, det var hyggelig.



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

Det var flust av bobiler der, men de sto alle der det var flatt. Jeg kjørte 10 meter opp en liten bakke, og jeg var alene 🙂

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

Dagens rute:
IMG_3551.jpeg
E6 kan også være fin, men jeg tok en avstikker om Kvænangsbotn
IMG_3536_1.jpeg
IMG_3540_2.jpeg
Ut på E6 igjen og en avstikker hvor jeg svingte av før tunellen ved Manndalen og kjørte gamleveien (antar jeg) rundt odden. Den var stengt med bom, men med åpning for (motor)syklister. Ikke noe å si på at de la E6 i tunell forbi, det var både bulkete autovern og stein i vegen.
IMG_3550_3.jpeg
Dagens etappe endte på campingplass i Skibotn hvor det etterhvert har begynt å småregne.
IMG_3552_4.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av rolf-arne »


greina skrev:
E6 kan også være fin, men jeg tok en avstikker om Kvænangsbotn
IMG_3540.jpeg
Fint bilde av Sørstraumen og brua...på tur inn til Botn så kjørte du også forbi Kjøllefjord ( som også er i Lebesby, Norkyn)

Flott omvei.

Ja med turist trafikken nå blei du nok ikke helt aleina, men området er heldigvis stort.. Tenkte ikke på at "hemmeligheter" forblir ikke det lenge.

God tur..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37881
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av AJ »

greina skrev: 22 jul 2023, 23:41 Bilde
Interessant campingbord du har.
Hvordan ser dette ut når det er pakket sammen?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Finnmark - hva bør man få med seg?

Legg inn av greina »

AJ skrev: 23 jul 2023, 09:42 Interessant campingbord du har.
Hvordan ser dette ut når det er pakket sammen?
Det ser sånn ut. Spesiallaget på mål av en kompis som er møbelsnekker, så denne finnes det bare en av 🙂 Forøvrig laget av et stykke sedertre, så det veier ikke stort mer en en halvkilo hvis jeg husker rett 🙂
image.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar