Rust som ikke vil bort

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ola.lunden
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2023, 12:51
Motorsykkelen din: Aprilia RX 125 2019
Sted: Agder

Rust som ikke vil bort

Legg inn av ola.lunden »

Hei har noe rust på mutterene på styret mitt. jeg får det bort uten problem hver gang jeg bruker rustfjerner, men så kommer det like fort tilbake. Har noen tips til om det kan smøres på med noe evt?


Takk for svar!

Johnny-Ponni
Innlegg: 3
Registrert: 10 aug 2023, 23:29
Motorsykkelen din: Yamaha XSR-125 2023
Sted: Bergen

Re: Rust som ikke vil bort

Legg inn av Johnny-Ponni »

Det ser ut som kald-galvaniserte skruer. Det er ment til å bli brukt inne og se fint ut, men er ikke noe særlig når det gjelder rust. Varm-galvaniserte eller rustfri, evt syrefast holder mye lenger. Det kan være en idé og derfor ta ut en, og spørre på en festemateriell / Tools o.l. om de har skruer av samme dimensjon men i annet materiale. Hvis det ikke er aktuelt for deg, kan Bengalack i en passende farge som feks svart være veldig bra. Det er en maling som du kan ta rett på rust. Det andre jeg kan tenke meg er Lanolim (såkalt ullfett), men denne stivner ikke, og lukter som sau i ca 1-2 uker etter påføring.

ola.lunden
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2023, 12:51
Motorsykkelen din: Aprilia RX 125 2019
Sted: Agder

Re: Rust som ikke vil bort

Legg inn av ola.lunden »

Johnny-Ponni skrev: 14 aug 2023, 02:52 Det ser ut som kald-galvaniserte skruer. Det er ment til å bli brukt inne og se fint ut, men er ikke noe særlig når det gjelder rust. Varm-galvaniserte eller rustfri, evt syrefast holder mye lenger. Det kan være en idé og derfor ta ut en, og spørre på en festemateriell / Tools o.l. om de har skruer av samme dimensjon men i annet materiale. Hvis det ikke er aktuelt for deg, kan Bengalack i en passende farge som feks svart være veldig bra. Det er en maling som du kan ta rett på rust. Det andre jeg kan tenke meg er Lanolim (såkalt ullfett), men denne stivner ikke, og lukter som sau i ca 1-2 uker etter påføring.
Tusen takk for mange gode alternativer, tror du det kan være en ide og ta ut mutterne før jeg evt skulle ha lakkert de med bengalack? Eller tror du det ville gjøre de stygge når jeg skrur de på igjen?

Takk for svar 😁

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rust som ikke vil bort

Legg inn av mekkern »

Kjøp en liten boks med sinkmaling/sprayboks og pensle dette på boltene så holder det seg ok.
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedl ... 6XEALw_wcB

På umbracko holder det med litt nedi hullet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Johnny-Ponni
Innlegg: 3
Registrert: 10 aug 2023, 23:29
Motorsykkelen din: Yamaha XSR-125 2023
Sted: Bergen

Re: Rust som ikke vil bort

Legg inn av Johnny-Ponni »

Tusen takk for mange gode alternativer, tror du det kan være en ide og ta ut mutterne før jeg evt skulle ha lakkert de med bengalack? Eller tror du det ville gjøre de stygge når jeg skrur de på igjen?

Takk for svar 😁
Veldig hyggelig at jeg kunne være til hjelp :D. Jeg tror jeg ville ha skrudd de litt ut, tatt teip eller lignende rundt for å ikke la maling gå alle veier, og male et tynt lag rundt hele boltens hode, tørke helt (12 timer tror jeg), og deretter se om et nytt strøk var nødvendig. Hvis malingen går på skruens nedre del med gjenger og den slags, vil det nok bare skrapes vekk og dermed ikke ha noe hensikt.

Derfor ville jeg tatt noe annet nedi der hvis det ser ut som at det ruster litt. Der ville Lanolin passet ypperlig, evt andre passende midler. Men hvis det ruster veldig nedi der hadde jeg nok bare kjøpt nye skruer, sprayet, og deretter malt hvis jeg så det som nødvendig med tiden.

Svar