'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 12 aug 2023, 23:13
mekkern skrev: 12 aug 2023, 21:40 Tur retur Drammen-Estland/Riga-Drammen så lå den på ca 0.7 på mila med lass/120 kmh.
Har du hatt en XVZ @mekkern :)
Kompis hadde en sånn "Danskebåten"det året vi var på treff i Estland.
Vi kalte den det pga alle lysa på den- lys over alt. :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Det ble etterlyst flere bilder.

Forfra
1FC372E0-42AD-4952-AB88-CC40DBAA0666.jpeg
Instrumenter
75E58C23-B45A-4C50-B500-20A6EA5FCD5C.jpeg
Styre
E3CFF1C5-C4A2-4513-9553-F68EA0BFAFA9.jpeg
Fra siden
FC2605F9-0965-43FC-A5C8-6DDD203CC212.jpeg
Tanken er fake. Det er bare påfyllingslokket som ligger under luka, bensintanken ligger under setet.
859CCF18-3C32-45CD-AA29-552C07B3194C.jpeg
Når dekselet fjernes er det tilgang til batteri, sikringsboks og luftfilter
6327303E-7651-4E9D-95DF-09B3EFAFBDA2.jpeg
Det er mye plastik på denne sykkelen, og nesten uansett hva man skal sjekke eller skru på må ett eller flere deksler demonteres. Sidedekslene kan faktisk tas av uten bruk av verktøy.
19D0DF39-6BC8-4718-AA7F-A7157F02A970.jpeg
Under sidedeksel kommer man til forgassere og plugg på bakre sylinder. Bensintanken er den svarte saken under setet.
4E39B1AB-4685-4694-ADE0-06211937556E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Tilbake til utfordringene med å få sykkelen til å gå etter at den ble kjøpt.

Når jeg hadde fått gnist på alle pluggene jf innlegg ovenfor ble oppmerksomheten rettet mot forgasserne. På dette tidspunkt måtte det gis rikelig med choke for at motoren skulle gå.

Jeg har ikke skrudd mer en nødvendig på forgasserne enda, jeg ser for meg at dette blir et vinterprosjekt. Men når jeg observerte forgasserne ovenfra etter å ha tatt bort luftfilteret så jeg at «sliderne» som ligger øverst i forgasserne ikke beveget seg på to av forgasserne. Dette er stempler med en nål i enden som ligger horisontalt og som skal trekke seg tilbake vha vakuum når det gis pådrag.
11E625EF-6AC2-4F5A-B963-E3CC401A8F02.jpeg
Bildet viser en slikt stempel. Det viste seg at årsaken var ar stempelet var løsnet fra gummimembranen slik at stempelet ikke fulgte med når membranen trakk seg tilbake. Bare å trykke stempelet på plass og så virket alt som det skulle.

Videre ble fokus rettet mot bensintanken. Selv om sykkelen er utstyrt med tankmåler og i tillegg varsel for lavt tanknivå har den også bensinkran med egen stilling for reservetank. Kranen sto på vanlig, dvs at det i bunn av tanken befant seg omlag 4 liter bensin som det ikke har blitt brukt av. Risikoen for at det fantes ulumskheter i bunn av tanken gjorde at jeg tømte tanken og leverte til gjennvinningstasjonen. Fylte på litt ren bensin og ristet sykkelen før også dette ble tappet av. Har etter dette fylt 98 oktan og lar bensinkranen stå på reserve slik at jeg bruket av hele tankinnholdet. Tankmåler og varsellampe ser ut til å fungere som det skal.

Fremdeles gikk ikke motoren uten choke. Jeg gav da en skikkelig hestekur med mangedobbel dose forgasserrens. Etter ikke veldig mange mil ble ting bedre, og nå går motoren greit uten choke når den har blitt varm.
5ED5E284-FEE2-4110-8FDD-CCE01E752F1F.jpeg
Bildet viser siden av forgasserne. Bak de store lokkene ligger membranene som styrer stemplene omtalt ovenfor. Skrutrekkeren peker på slangen for overløpet på forgasser nr to (venstre fram). Slangen er plugget med en skrue i enden, når denne tas bort kommer det bensin ut. Dette betyr at flotørnålen ikke stenger og at forgasseren rennet over av bensin. Jeg følger med på dette, men planen foreløpig er å utsette forgasseroverhaling til vinteren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Har vært borti bil forgassere med gummimebran hvor det også er viktig å ha rett oljemengde på gasser … eks fra Volvo uten sammenligning her. Det å bli kvitt gammel bensin er første betingelse :thumleft Fant to bilder av dine forgassere. Regner med du får kjøpt rep kit til dine gassere, men dette har du en god plan på :prf
5D420744-0F28-4085-B1CB-C6E235761AAF.jpeg
38F9B6A8-5082-4B5C-9B21-E91717FF9B38.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Takk for bilder @dypen Jeg har studert tegningene i reperasjonsjåndboken, men et bilde gir langt bedre oversikt.

Planen er å finne et repset og gå over alt i gasserne i løpet av vinteren. Det optimale vil være å gjøre gasserne E10-kompatibel. Om dette er mulig vet jeg ikke enda, det handler vel både om gummikvalitet og om metallet tåler etanol. Og for at hele systemet skal være E10-kompatibelt må jo også slanger, bensinpumpe og bensinkran tåle etanol.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Ved å ta visse forhåndsregler kan du klare det men membraner, o-ringer etc i gassere og bensinpumpe produsert for å tåle etanol over tid … bensinslanger får du tak i.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 210
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Atrox »

Elsker prosjekter som dette! Det gir motivasjon for å tusle ned i kjelleren og fortsette med egen gammal Yamaha. Masse lykke til!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av AJ »

Atrox skrev: 15 aug 2023, 12:20 Elsker prosjekter som dette! Det gir motivasjon for å tusle ned i kjelleren og fortsette med egen gammal Yamaha. Masse lykke til!
Interessant og artig tråd, ja :thumleft .
Flytter den til byggprosjektråden hvor jeg synes den hører best hjemme.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Brigg skrev: 15 aug 2023, 08:15 Takk for bilder @dypen Jeg har studert tegningene i reperasjonsjåndboken, men et bilde gir langt bedre oversikt.

Planen er å finne et repset og gå over alt i gasserne i løpet av vinteren. Det optimale vil være å gjøre gasserne E10-kompatibel. Om dette er mulig vet jeg ikke enda, det handler vel både om gummikvalitet og om metallet tåler etanol. Og for at hele systemet skal være E10-kompatibelt må jo også slanger, bensinpumpe og bensinkran tåle etanol.
Du kan i prinsippet bare glemme å gjøre denne kompatibel med alkohol.
Selv innsugsgummiene råtner av alkoholen for ikke snakke om membranene på forgasserstemplene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Bra @mekkern da er den muligheten ikke tilstede noe som sikkert gjør delekjøp for eier enklere. Da er det bare å fylle riktig før vinterlagring :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

mekkern skrev: 15 aug 2023, 16:05 Du kan i prinsippet bare glemme å gjøre denne kompatibel med alkohol.
Selv innsugsgummiene råtner av alkoholen for ikke snakke om membranene på forgasserstemplene.
Dersom det er mulig å erstatte alle gummideler i gasserne med etanolbestandig gummi bør det vel være mulig. Om dette er å få tak i noe sted i verden vet jeg ikke, men jeg skal sjekke dette etterhvert.

Skulle gjerne kunne kjøre på E10 da det er langt mellom stasjonene som fremdeles selger 98 oktan, særlig når man beveger seg nordover fra Trondheim.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 15 aug 2023, 21:17 Bra @mekkern da er den muligheten ikke tilstede noe som sikkert gjør delekjøp for eier enklere. Da er det bare å fylle riktig før vinterlagring :)
Vurderte for en del år siden da E85 kom om jeg skulle lage en "spesial" med XL600R motoren og lage nytt innsug, for denne kan jeg fixe alle deler slik at de tåler Etanol/Metanol.
Grunnen til dette var muligheten til å øke kompressjonen ganske drastisk og høyere fortenning og få slipt om kammene og øke den til nærmere 9000rpm.
Men godt jeg ikke gikk den veien da E85 ble kortlivet her til lands.(og mangel på vippearmer)
E10 95oktan er hverken fuggel eller fisk -og innehar bare dårlige egenskaper for alle andre enn de som skal tjene penger på denne skiten.

Men samfunnet/politikerne ønsker jo ikke at vi skal kjøre disse kjøretøyene og vil legge mer og mer hindringer i veien for å kunne bruke de "daglig"..
Faktisk bare kort tid før de kjører på med 20% med etanol og da er det kroken på døra på kort tid for alle dagens modeller også.

https://no.scienceaq.com/Elektronikk/1009078852.html
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Jeg blir dårlig av å lese om utviklinga på drivstoffet …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Når jeg hentet sykkelen hadde det vært lekkasje på høyre gaffelbein med oljesøl ned på bremsklosser og -skive. Klossene og skiven ble rengjort med bremserens før første prøvetur. På denne turen var det bare så vidt sykkelen gikk pga dårlig gnist og skitt i forgassere. Og det var like greit, for sykkelen var enda værre å stoppe.

Sykkelen har kombinert for og bakbrems ved at bremsepedal også går på venstre skivebrems forran. Her var bremseeffekten elendig. Etterfylling av bremseveske og lufting gjorde ting bedre. Utrolig skitten og full av luft den første bremevesken som kom ut av frambremsen.

Forbindelsen fra bremsepedal går via et bremserør opp til styrekrone og derfra via slange ned til forgaffelen. Styrekronen blir høyeste punkt og der vil det samle seg luft. Men det er ingen luftenippel der. Luftet ved å løsne på en kobling på enden av bremserøret og fikk ut noe luft den veien. Etter dette ble pedalen sånn noen lunde hard, men det er nok fremdeles litt luft i systemet. Fotbremsen på disse syklene har ord på seg for å være vanskelig å få luftet skikkelig. Fra 1986-modell kom de med luftenippel på høyeste punkt.

Men også forbremsen var dårlig til tross for rengjøring av klosser. Det er vanskelig å fjerne oljesøl som har trukket inn i brensebelegget. Tenkte jeg skulle prøve et tjuvtriks før jeg kjøpte nye klosser. Brukte propanvarmeren og varmet bremsebelegget forsiktig. Passet på at det ikke ble så varmt at belegget løsnet fra stålet. På denne måten klarte jeg å forkulle oljen og klossene lot seg enkelt vaske rene med bremserens. Bremsebelegget fikk tilbake riktig farge og utseende tilsvarende nye klosser. Rengjorde bremseskive og monterte klossene igjen, og da er bremsevirkningen OK igjen.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Bremseklosser som har fått olje på seg ville jeg aldri bruke tid på å få rene igjen, kjøp klosser tilsvarende originale så får du klosser som fungerer under normale forhold uten skrik og pip. Organiske vs Sinter osv. Lufting av bremser kan i noen tilfeller være utfordrende men det gjelder som du har gjort å få oversikt over hvor væska går, høyeste punkt osv. Har jeg demontert bremser forsøker jeg å fylle alle komponenter under montering så ikke alt står tomt når jeg starter selve luftinga, som du har gjort kan det være fornuftig å slippe ut luft på høyeste punktene :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar