Hva er best for motorsykkelen - lavt eller høyt turtall?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Hva er best for motorsykkelen - lavt eller høyt turtall?

Legg inn av AJ »

Kom over denne interessante saken på www.advrider.com :
https://www.advrider.com/do-we-need-to-ride-harder/

Selv kjører jeg med relativt høyt turtall på KTM'en på veier med fartsgrense under 80 km/t. Dvs. 5. gir og ikke 6.giret.
Kun 6. giret ved hastigheter 80 km. og over.

Kjører også sykkelen ganske høyt opp på turtallsskalaen i girene under akselerasjon, eksempelvis ut på hovedvei fra sidevei. Selv om dette gjerne fører til fartsoverskridelser. Dessverre... :roll

Guzzi'en og KTM'en er ganske ulike hva gjelder utveksling, men begge liker turtall. Og begge kjøres deretter.

Dette kjøremønsteret har jeg gjennomført siden disse syklene var nye. Samme med den andre fabrikknye syklene jeg har hatt.
Godt for motoren? Jeg tror det. Gunstig med tanke på forbruket? Tror også det, ja :) .

Her dagens forbruk med noen turtallsheftige påkjøringsfeltakselerasjoner langs RV4:
drivstofforbruk aug23.jpg
Kontroversielt tema muligens...

Men nå er tråden opprettet så da er det bare å hive seg ut i det og komme med erfaringer og meningsytringer :crazy: .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Hva er best for motorsykkelen - lavt eller høyt turtall?

Legg inn av JoeHugin »


Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Hva er best for motorsykkelen - lavt eller høyt turtall?

Legg inn av Greddy »

5. gir under 80 km/t er ikke akkurat høyt turtall. heller ikke 6. gir i over 80km/t. Men det kommer vel ann på sykkel også. 0.4l pr mil er å kjøre sparsomt på de større syklene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er best for motorsykkelen - lavt eller høyt turtall?

Legg inn av FredrikE24 »

Tja, mitt motto er vel å la motoren jobbe lett. Ingen vits å trøkke på lavt turtall med påfølgende høyt sylindertrykk og detonasjon.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er best for motorsykkelen - lavt eller høyt turtall?

Legg inn av dypen »

Har aldri vært redd for å bruke turtall på motorsykler jeg har eid eller lånt men å bruke hele registret på motor’n med variert kjøring ser jeg på som fornuftig og godt for hele sykkel’n.

I yngre dager var det standard å fyre opp redskapen når du forlot venne gjengen i sentrum. Dekk og kjede måtte byttes ofte (maskinkjede ble kjøpt som metervare), alt vedlikehold og reparasjoner gjorde vi selv selvfølgelig.

Når jeg tenker tilbake var det veldig lite feil på syklene selv om vi brukte «redline» ofte, veldig mange av disse syklene er jo fortsatt på veien, blir brukt i baneracing eller dragracing som bevis på hvor bra de var og fortsatt er.

I dag er kjørestilen min annerledes og alt har langt lengre levetid men jeg er fortsatt veldig glad i å kjenne motorsykkel’n fungere, bruke og høre motor’n, bruke alle gir, kjenne hvor lett det går uten å risikere førerkortet.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva er best for motorsykkelen - lavt eller høyt turtall?

Legg inn av rolf-arne »

Bare en ting som var nytt for meg i videoen, samtidig som det er urelevant for meg.

Da tenker jeg på motorer som styres vedhjelp av "komputer", elektronisk inn og utkobling av sylindre.. der er enda noe nytt å lære...

Men til det andre , jeg har med meg fra min far at en motor må blåses rein av og til.

Hang mye sammen med at altfor mange turer er korte bilturer, tidligere akkurat langt nok til at man fikk inn chocken.

Da måtte man ta seg en times kjøretur , med mye turtall. Mye turtal er jo mye forskjellig, på sykkel er vel det fra 5- 7 tusen.

Min Pan European trives godt på underkant av 3 , og det har betydd "prikker" den trives også godt på 4 tusen.

Forrige eier mente at han hovedsaklig lå rett over 2000, og det kan stemme med litt under 80. (Dette går nå på hukommelsen)

Sjøl er jeg litt uvant med høyturtallsmotorer, og fikk en aha opplevelse, når Daf ? Lastebilen jeg hadde ei stund, skulle ha driftsturtall på 6500, det var såvidt værende i hytta.. men du verden som den bilen gikk...

Vi kjører nok mye på for lave turtall, men hva som er rett står som regel i boka for den enkelte motor..

Har altså ingen problem med å godta alt som sies i videoen.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er best for motorsykkelen - lavt eller høyt turtall?

Legg inn av dypen »

Limer inn fra teksten i artikkel som stemmer godt for min far og meg, vi vokste opp med helt forskjellige kjøretøy / motorer men jeg lærte veldig mye av han. Lavt turtall, kort levetid mellom overhaling og mye manuelt arbeide kjennetegnes fra hans tid der de sto å håndskrapte lager skåler i motorer og brukte merkefarge for kontroll. Hans kjørestil gjenspeilet hvor mye jobb det var med eldre kjøretøy, det skulle være skånsom kjøring, ingen rykk og napp, jo før du fikk dytta inn høyeste gear jo bedre. Men, han var ingen sinke etter landeveien der snitt hastigheten var høy noe som gjenspeilet hans årlige kjørelengde år etter år.

Min generasjon derimot likte turtall og virkelig bruke redskapen. Selv om noen motorer har enorm turtallsområde jobber motor’n best ved å bruke gearkassa.
I do think that for years, many older riders had a misconception that revving up your engine was going to “wear the thing out” prematurely. This is less of a problem now, because many older riders today grew up on the Japanese bikes of the 1970s and 1980s, which were made to rev much higher than older American and Brit bikes.

But watching Ryan’s video, I couldn’t help but be reminded of a conversation I had with my dad a couple of decades back.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Hva er best for motorsykkelen - lavt eller høyt turtall?

Legg inn av SveinHa »

Der står i boka til R1100 at en skal unngå turtall under 1500 og jeg synes den virker å kose seg ganske greit rundt 2500-3000 selv om max effekt/moment ligger rundt 7000
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar