Når er det offroad?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Når er det offroad?

Legg inn av JohnnyTh »

Når jeg leser innlegg på Facebook eller forum og også youtube videoer, så snakkes det ofte om offroad kjøring. Ofte så viser det seg at denne offroad kjøringen de har gjort er grusvei.
Hvor dårlig må veien være før man skal definere det som offroad? Jeg tenker ofte at hvis man ikke kan kjøre en vanlig bil der så er det offroad, men det hadde helt sikkert ikke en trail-fører vært enig i.
Bildet her er fra turen min i Australia i sommer. Følte dette var offroad, selv om det teknisk sett er en vei her.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Når er det offroad?

Legg inn av AJ »

Ordet "off-road" kan vel oversettes som "utenom vei"....?
Og da snakker vi om stier og i terrenget hvor det ikke er antydning til vei.
Men til vanlig forstås vel "off-road" som andre veier enn asfaltveier.

Også er det vel slik at mye av den off-roadkjøringen som foregår er ulovlig kjøring i utmark, altså brudd på loven om motorferdsel i utmark.
Så vidt jeg husker går definisjonen på hva som er lovlig og ikke om veien det kjøres på jevnlig vedlikeholdes for motorferdsel.
Krøtterstier er dermed altså ikke lovlig. Og selvfølgelig ikke skogsstier og veier laget av hogstmaskiner.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Når er det offroad?

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev: 29 aug 2023, 08:21 Ordet "off-road" kan vel oversettes som "utenom vei"....?
Og da snakker vi om stier og i terrenget hvor det ikke er antydning til vei.
Men til vanlig forstås vel "off-road" som andre veier enn asfaltveier.

Også er det vel slik at mye av den off-roadkjøringen som foregår er ulovlig kjøring i utmark, altså brudd på loven om motorferdsel i utmark.
Så vidt jeg husker går definisjonen på hva som er lovlig og ikke om veien det kjøres på jevnlig vedlikeholdes for motorferdsel.
Krøtterstier er dermed altså ikke lovlig. Og selvfølgelig ikke skogsstier og veier laget av hogstmaskiner.
Jeg syns det er merkelig at kjøring på grusvei skal defineres som offroad, men kan vei også være offroad? Legger ved bilde av annen vei jeg kjørte på. Er dette vei eller offroad?

Du har nok rett i at mye av den offroad kjøringen som gjøres i Norge er ulovelig. Til og med mye av de veiene som folk kjører på er ulovlige. Man har for eksempel ikke lov til å kjøre på vei som ikke brøytes. Selv om det bare er noen få cm snø der. Men dette er kun i Norge, man skal ikke så veldig langt før dette er lovlig. Innlegget mitt handler ikke om lovlighet. Hvor man kan kjøre er ganske tydelig definert i lovverket.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Når er det offroad?

Legg inn av dypen »

Alle motorsykler kan brukes på grusveier som er åpen for vanlig trafikk eller ferdsel men det er ikke offroad. I mine yngre dager hadde vi litt forskjellig sykler, noen hadde crosser, noen eldre uregistrert lett modda sykkel, noen med moped, noen med lettmotorsykkel ja tilogmed scooter. Da oppsøkte vi områder som ikke var tilgjengelig med bil for å kjøre som nede i bygda ute ved elveleie eller på fjellet. For å komme til disse områdene uten å vekke alt for mye oppmerksomhet brukte vi alternative veier, stier, kuråk, gamle kjerreveier, gjennom skogholt og lignende, vanlig vei ble benyttet i ly av mørke eller bare korte strekk for å komme videre. Du lærte mye og idag blir vel dette offroad.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Når er det offroad?

Legg inn av AJ »

Definerer man bort grusveier som off-road står man igjen med veier i utmark, som ikke lenger vedlikeholdes/brøytes, stier, branngater og høysrt midlertidige atkomsveier laget av hogstmaskiner.
Og da kan man glemme lovlig off-roadkjøring siden kjøringen da kommer inn under motorferdsel i utmark, som altså er strengt lovregulert her i landet.
Så får de som tar sjansen på å kjøre på slike områder, bare gjør det med den risikoen dette innebærer. Slik kjøring har, etter hva jeg har lest, vært til stadig økende irritasjon for grunneiere mange steder i landet de siste årene.
Det er vel også derfor det stadig settes opp flere og flere bommer rundt omkring...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Når er det offroad?

Legg inn av Olav K »

En "vei" skal ha tilkjørt banelegeme og grøft på minst en side" heter det seg, i en eller annen tekst jeg har lest.

Så et traktorspor er pr def ikke lov.

Så har vi en del veger i områder der de mer eller mindre bare har jevna ut de stedlige massene og laget en slags veg av dette .. gjerne indre og nordlige østland (gamle Hedmark f.eks) og det er jo gjerne DA det begynner å bli interessant/gøy å kjøre på. Typisk i området mellom Grimsbu og Alvdal

Interessant blir det jo, når man f.eks rundt innsjøen Olstappen ved Skåbu, har en kjekk, dårlig veg uten tilkjørte masser, med høyt gress på sidene og i midten (såkalt "dual track")
Dette er helt klart ikke en "vei", men grunneierlaget har satt opp skilt, og ber om 30kr via Vipps for å kjøre her (noe jeg betaler med glede)

Så det finnes endel "gråsone"veger rundt om, som jeg mer enn gjerne kjører på, og ikke er redd for represalier.

Ang spm til trådstarter... Nei grusvei er ikke "offroad", men "gravel" Desverre blir uttrykket ofte feil brukt.

At det kommer opp bommer er ikke så rart, når mengden med oss som kjører grus har mangedoblet seg de siste årene, og belastningen på vegene blir mye høyere.
Noen veger blir stengt, andre får bompengeinnkreving. Det må vi bare ta til etterretning og leve med.

Skal man "offroad" må man til utlandet, i Europa er det vel få land der dette er lovlig. Men gøyale veger har man f.eks i Portugal, Island og ikke minst på Balkan.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Når er det offroad?

Legg inn av JohnnyTh »

Spørmålet mitt her var egentlig hvor dårlig må "veien" være før man definerer det som offroad. I mitt hode har det alltid vært at det ikke er noe som helst form for vei der. Men etter australiaturen min så har jeg endret oppfattning litt. Når veien er så dårlig at den bare kan kjøres med 4x4 biler med høy bakkelaring da føles det ganske offroad. Så da lurte jeg på hva andre oppfatter som offroad. Grusvei er i min oppfattning ikke offroad, men det ser ut som det er en ganske vanlig oppfattning nedover i Europa at det er det.
Spørsmålet mitt er ikke om det er lovlig å kjøre offroad utenfor opparbeidet vei. Det er fult lovlig i mange land.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Når er det offroad?

Legg inn av rolf-arne »

Siden vi nå bruker et annet språk til å definere egne forhold , vil der alltid ( som her) bli feil bruk av ord.

Offroad = terreng kjøring. Null vei av noe slag.

Dirtroad - som dine værste i Australia brukt av firehjulinger.
Dirt- track som en sti , ikke for 4hjuling.

Gravelroad- grusvei opparbeidet, en eller annen gang( dirtroad blitt til ved kjøring)

Siden vi ikke har noe reell offroad i Norge - så blir uttrykket brukt i utvidet forstand, det høres jo så fint ut.

Til motorisert ferdsel i utmark er det bare å konstatere at det bare er nyttekjøring som er lov.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Når er det offroad?

Legg inn av JohnnyTh »

rolf-arne skrev: 29 aug 2023, 14:43 Siden vi nå bruker et annet språk til å definere egne forhold , vil der alltid ( som her) bli feil bruk av ord.

Offroad = terreng kjøring. Null vei av noe slag.

Dirtroad - som dine værste i Australia brukt av firehjulinger.
Dirt- track som en sti , ikke for 4hjuling.

Gravelroad- grusvei opparbeidet, en eller annen gang( dirtroad blitt til ved kjøring)

Siden vi ikke har noe reell offroad i Norge - så blir uttrykket brukt i utvidet forstand, det høres jo så fint ut.

Til motorisert ferdsel i utmark er det bare å konstatere at det bare er nyttekjøring som er lov.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Ja det er litt lettere på engelsk. Men på tross av det så er det ofte utlendinger som kaller grusvei for offroad.

I Australia så fantes det nesten ikke grusveier. Der var nesten alt dirt road, men det virket som gravel og dirt ble brukt litt omhverandre. Veiene ble laget med å kjøre en veiskrape over og vipps så var veien ferdig. Ingen grus eller noe ble tilkjørt. Hver gang det regnet så ble det til et gjørmehav. Bildet her er fra en dirt road som har fått regn.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Når er det offroad?

Legg inn av rolf-arne »

Ja , som egentlig mitt poeng, vi er sløv med vår omgang med ord...betydning blir med tid endret...

Men mener fortsatt at vi burde kunne e es om at offroad er terrengkjøring.
Som en hovedregel.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Når er det offroad?

Legg inn av SilverSmurfer »

De fleste snakker vel stort sett om gate eller gruskjøring, hører ikke så mange som snakker om offroad i seg selv. Og det er heller ikke så mange som driver med det, ettersom man i verste fall kan bli fratatt kjøretøyet hvis man gjør det i Norge. Så de fleste holder seg til feks grusvei eller feks TET og Traktorveier.

TET har en del relativt tøffe strekninger med mye grus og gjørme.

Og så finnes det også en del veier i feks Sverige som går langt inn i de svenske skogene, på veier som det gjerne er årevis siden noen sist kjørte.

Men det er jo også stor variasjon innen grus, du har jo noen grusveier som i praksis er asfalt og andre som knapt blir kjørt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Når er det offroad?

Legg inn av JohnnyTh »

SilverSmurfer skrev: 30 aug 2023, 01:09 De fleste snakker vel stort sett om gate eller gruskjøring, hører ikke så mange som snakker om offroad i seg selv. Og det er heller ikke så mange som driver med det, ettersom man i verste fall kan bli fratatt kjøretøyet hvis man gjør det i Norge. Så de fleste holder seg til feks grusvei eller feks TET og Traktorveier.

TET har en del relativt tøffe strekninger med mye grus og gjørme.

Og så finnes det også en del veier i feks Sverige som går langt inn i de svenske skogene, på veier som det gjerne er årevis siden noen sist kjørte.

Men det er jo også stor variasjon innen grus, du har jo noen grusveier som i praksis er asfalt og andre som knapt blir kjørt.
For min egen del så virker det som det hovedsaklig er utlendinger som omtaler grus som offroad. Hvis man søker på motorbike offroading på Youtube så kommer det opp mye grusvei kjøring. Tror aldri jeg har hørt nordmenn omtale grusvei som offroad.
Jeg er egentlig enig i at offroad kun er totalt fravær av vei. Men ikke enig med meg selv lengre. Noen ganger blir veien så dårlig at det føles som offroad. På ferien min så sa jeg nei til å være med på en tur for veien var for dårlig. Informasjonen jeg hadde i forkant sa det var mye store stein i veien. Siden jeg hadde lånt sykkelen så vurderte jeg risikoen for skade på den for for stor. I ettertid så hadde det nok gått. Men jeg fikk kjøre en 4x4 pickup i stedet så hadde det uansett gøy.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Når er det offroad?

Legg inn av utc »

Folk har vel forskjellige preferanser når det kommer til hva som er off-road . Selv bruker jeg begrepet skau og har dermed ikke sagt hverken det ene eller andre.
Noen sier de kjører grus når de i realiteten kjører på en hardpakket sandvei. Men folk får si og definere selv tenker jeg. Selv forsøkte jeg meg på ei nedlagt lysløype langt inn i de Värmlandske skoger for noen uker siden og det var igrunn ganske spennende.....på grensen til off-road.
IMG_20230819_125905_1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Når er det offroad?

Legg inn av xavi0n »

En grei tommelfingerregel er at om veien er farbar i en vanlig personbil å ikke skiltet( eller sperret) på noe vis så er det 9/10 ganger lovlig å kjøre på den
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar