Alternativ eksos vs original.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5289
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Alternativ eksos vs original.

Legg inn av dypen »

Det har bestandig vært gromt med «sports» eksos som ser bedre ut i mange tillfeller, lydbilde, lavere vekt osv men …

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av AJ »

Var på dette slip-on kjøret selv inntil jeg skaffet meg min første 1290.
Siden har jeg ikke på noen måte hatt interesse av å bytte eksospotte/anlegg.
Kommer heller ikke til å skje med V7'ern, som skal forbli mest mulig original. Eneste uorignale på denne er at den originale kromma salbøyla er byttet ut med GIVI lastestativet siden dette måtte til for at sykkelen skulle framstå som en tursykkel slik jeg ville ha den, med blant toppboksmulighet.

Men uoriginal slip-on... :[-( .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5289
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av dypen »

Det å bare montere såkalt sports eksos eller slip-on uten å gjøre noe mer blir i mange tillfeller bare lyd og ikke noe mer, i noen tilfeller omtales de negative sider i YouTube filmen. Noen mc produsenter som ex Ducati tilbyr sports eksos men da må også ECU programmeres.

Lettvektere med sports eksos uten DB-killer er utbredt men er det noen her som kan si noe om det øker effekten … :-k
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av SveinHa »

Grei oppsummering i den videoen.

Poden (som har begynt opplæring til A1 lappen) er veldig hekta på at sykkelen skal bråke og Yamaha YZF125 som han kjøpte for konfirmasjonspengene hadde uoriginal eksos medfølgende og den SKAL han absolutt bruke. Tror ikke egentlig den er så ille men bråker alt for mye for mine ører... Iflg poden så høres original eksos ut som en plenklipper...

Selv er jeg med interessert i lydbildet og at det ikke skal være bråk. For noen år siden hadde jeg en Range Rover med V8 turbodiesel og var SVÆRT nære på å modifisere eksosen fordi en kunne ikke høre at det var en V8... Når en først har en V8 under panseret så skal en HØRE det men som sagt uten at det bråker...

Bimbo har ikke spesielt fin lyd (evt. at jeg ikke har lært å like den enda) men jeg kommer ikke til å gjøre noe med den...

I den tiden 2-taktere var vanlig i lette MC var det vanlig å ta ut innmaten i potten men 2-taktere er langt mer følsomme for godt avstemt eksos så dette medførte i praktisk talt alle tilfeller LAVERE effekt og betydelig mer støy.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av kaLARSnikov »

Uten å ha sett videoen så syns jeg på generelt grunnlag at lyden er en del av opplevelsen og det er mange sykler som i original stand høres nitriste ut.

Samtidig er jeg opptatt av å ikke måtte trenge å risikere å måtte bruke tid på visninger og slikt, så for meg er det også viktig at eventuelle uoriginale anlegg er lovlige å kjøre med. Er derfor veldig fornøyd med Dominator slip-on på V-strom'en. Noe høyere lyd enn originalt - ikke mye - men mye penere lydbilde. Noen merkbar ytelsesforskjell er det nok tvilsomt, men en vektreduksjon på fire kilo kommer naturligvis godt med som en motvekt (høhø) til alle kiloene jeg har lagt til i form av ymse ekstrautstyr og dilldall.

På Intruderen jeg hadde tidligere så hadde noen borret en haug med ekstra hull bakerst på pottene. Det var gøy de første par ukene, så ble man litt lei av at det skulle bråke så styggjævlig mye hele tiden...

Har et par kamerater som tidvis har kjørt småkraftige sykler med uoriginale potter og uten db-killere. Enkelte av de variantene er også godt over nivået jeg personlig hadde vært interessert i å kjøre med i lengden.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av mekkern »

Ingen har ennå greid å lage en liten lyddemper som beholder effekten-strengere krav/høyere effekt gir større lyddempere/mer volum.
En slipon potte med DB killer går motsatt vei (mindre effektiv enn OEM) med mer motstand.DB-killer er den mest brutale formen for lyddemping og det som gir mest motstand.

Når det gjelder 125ccm 4t så får en ikke noe mer effekt med ei bråkepotte med DB killer-heller mindre.Uten mulig en halv hest mer på topp men mindre i lav/ mellomregister(som gir intrykk av mer effekt når det begynner å dra).OG at det høres ut som defekt jordfreser-i tillegg til hatet fra alle.

De fleste MC i dag har ved skifte av slipon kun en lyd/vektmessig effekt(og ofte litt mindre effekt pga db killer)
Tar man ut db killeren må man i noen tilfelle remappe ecu grunnet begrenset rekalibrering via O2 sensor.
En åpen slipon kan i kombinasjon med remapping gi noen hk -spesielt i mellomregister men også et par på topp.
skal man ha max effekt må hele anlegget byttes og ecu remappes. Som regel vil en da ha en del mer toppeffekt og en del i øyre mellomregister.
En remapping kan de fleste mc ha god effekt av når det kommer til kjørbarhet og effektkurve-men på bekostning av miljø da.

når det gjelder støy:
OEM-slipon m dbkiller-slipon uten dbkiller-helanlegg-i den rekkefølgen.
Men det er veldig forskjell i slipons når det kommer til støy/lydbilde også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av FredrikE24 »

Originaleksosen er jo den beste, men vil man ha mer støy så er vel uoriginal demper en grei løsning, men man oppnår nok ikke høyere effekt. Snarere tvert i mot.

Jeg kjørte med helanlegg og re-map på min sykkel. Gikk som fy på toppen av registeret og gikk som en dass på lavt sammenlignet med originalet. At det var mer effekt enn originalen var det ingen tvil om, da forhjulet løftet seg helt fint med fullt pådrag med, og aldri med originalen.

Etter å ha kjørt på autobahn siste dagene forstår jeg hvordan BMW har tunet inn sykkelen. Det drar godt over hele registeret, men særlig på et område på omtrent 2500 omdreininger litt over midten på registeret.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjører nå med original eksos og jeg føler ikke behovet for bråkepotte lenger. Det bråket sykt.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av JoeHugin »

De fleste som bytter eksos med påskuddet "vektsparing" kunne i de fleste tilfeller heller droppet kebab en måned og gått ned de 2-3 kiloene selv. 🤫

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av utc »

JoeHugin skrev: 29 aug 2023, 15:19 De fleste som bytter eksos med påskuddet "vektsparing" kunne i de fleste tilfeller heller droppet kebab en måned og gått ned de 2-3 kiloene selv. 🤫
Bullseye :twothumbs:

Vi kan jo spørre hvorfor folk vil ha mer lyd. Ikke går det fortere og ikke sparer du fuel. Så da koker det ned til at de fleste av disse som vil ha masse støy har et ønske om å bli sett og akseptert. Ergo trekker vi fram en av tesene til Sigmund Freud og konkluderer med at de fleste av disse uten db-killer ikke ble sett som barn men at de med lyden søker å bli sett, anerkjent og akseptert. Imidlertid er som regel resultatet stikk motsatt.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av Greddy »

Jeg bruker ørepropper for å dempe vindstøy som er på over 100dB. Med ørepropper hører jeg såvidt motorlyden. Da er det greit å ha anlegg som har litt lyd i seg, slik jeg kan høre at nå skal det gå fort.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av utc »

Greddy skrev: 30 aug 2023, 12:01 slik jeg kan høre at nå skal det gå fort.
Det er mye enklere å bruke et speedometer for å se hastigheten :lol Anbefaler det istedenfor å høre farten
Skjermbilde 2023-08-30 125642.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av kjellv »

SveinHa skrev:Grei oppsummering i den videoen.

Poden (som har begynt opplæring til A1 lappen) er veldig hekta på at sykkelen skal bråke og Yamaha YZF125 som han kjøpte for konfirmasjonspengene hadde uoriginal eksos medfølgende og den SKAL han absolutt bruke. Tror ikke egentlig den er så ille men bråker alt for mye for mine ører... Iflg poden så høres original eksos ut som en plenklipper...

Selv er jeg med interessert i lydbildet og at det ikke skal være bråk. For noen år siden hadde jeg en Range Rover med V8 turbodiesel og var SVÆRT nære på å modifisere eksosen fordi en kunne ikke høre at det var en V8... Når en først har en V8 under panseret så skal en HØRE det men som sagt uten at det bråker...

Bimbo har ikke spesielt fin lyd (evt. at jeg ikke har lært å like den enda) men jeg kommer ikke til å gjøre noe med den...

I den tiden 2-taktere var vanlig i lette MC var det vanlig å ta ut innmaten i potten men 2-taktere er langt mer følsomme for godt avstemt eksos så dette medførte i praktisk talt alle tilfeller LAVERE effekt og betydelig mer støy.
Du kan hilse poden med at en 1-syl 125cc får ikke finere lyd av eksosanlegg uten db-killer. Det blir bare mer lyd, og det er ikke det samme. Det blir som å vrenge opp lyden på et lite stereoanlegg. Eller som en gressklipper uten eksospotte..
Dyrt blir det også den dagen han blir stoppet med beskjed om å bestille time hos bts for visning. Da går de over hele sykkelen og slår ned på det meste som er uoriginalt.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av SveinHa »

kjellv skrev: 30 aug 2023, 13:03 Du kan hilse poden med at en 1-syl 125cc får ikke finere lyd av eksosanlegg uten db-killer. Det blir bare mer lyd, og det er ikke det samme. Det blir som å vrenge opp lyden på et lite stereoanlegg. Eller som en gressklipper uten eksospotte..
Dyrt blir det også den dagen han blir stoppet med beskjed om å bestille time hos bts for visning. Da går de over hele sykkelen og slår ned på det meste som er uoriginalt.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Helt enig men poden har en formening om at det er bare å sette på originalt anlegg og ta en gratis visning hos SVV så er alt i orden igjen... Prøver å si at det er gjerne ikke så enkelt men han diskuterer med kompisene...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5289
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Alternativ eksos vs original.

Legg inn av dypen »

Når vi kjørte lettvekter kan jeg ikke huske det var tema å demontere eksosen eller modifisere på noen måte, kjørte original på AC50, LS2, RS og H1 500. Det var vel ikke noe å få kjøpt til disse på den tida og om så var så var pengene prioritert på andre ting hvis det var penger til overs :) Det var først når det ble 4-takter det ble Bassani og Kerker eksos med innmat.

Det er en del yngre i nabolaget her som kjører lettvekter som bråker noe sinnsykt, frem å tilbake girer og står i til alle døgnets tider med samme kjørerute og kjøremønster i 30 km sone hvor det kan dukke opp en unge hvor som helst. Det overrasker meg att ingen bryr seg, både med tanke på bråk og hastigheten.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar