Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Hallo folkens..

I en alder av 43 år, så fikk jeg for meg at jeg vil prøve å ta MC lappen. Aldri kjørt moped en gang, men kjørt mye bil i Oslo, manuell og automat. Jeg tenkte at hvis jeg starter i år, så får jeg litt head start til sesongen neste år. PS! Bor i Oslo. Har ingen venner som har MC lappen. Har ingen å øvelseskjøre med heller. Så det blir vanskelig å kjøpe egen motorsykkel, for de som måtte lure…

MC grunnkurs utført, bestilte teoritentamen appen, og besto teori samme uken.
Kjøpt inn alt av utstyr, og kjøretime bestilt.

I dag ble første kjøretime tatt.
30 min eller mer gikk med på å gjøre seg kjent med sykkelen og ta sikkerhetskontroll av sykkelen.
Motorsykkelen var mye tyngre enn jeg trodde, en Honda CB750...
Å snu sykkelen etc, var myyye tyngre enn jeg hadde trodd.

"Har du stått på ski?"
"Nei...😞" (ikke etnisk norsk. Born and raised i Oslo, men ingen i omgangskretsen som drev med ski)
"Kan du sykle?"
"ja"
"OK...."

Så kjørte læreren opp til en lukket bane og jeg fikk gjøre meg kjent med sykkelen. Få den i gang fra stillestående og bort....
Kvælte motoren et par ganger.
Mistet balansen et par ganger.
Glemte å fjerne foten fra fotbremsen noen ganger, mens jeg satt der og lurte på hvorfor vi ikke krøp fremover 😞
Men skjønte etterhvert at man kan slure bra med clutchen på MC. Slipp bremsen og la det gå. De siste 4-5 startene gikk bra. Sving har jeg ikke klart. Driver og stirrer rett ned på bakken eller på turtelleren. Høyeste fart: 25km/t
Ble ca 35-40 min på lukket bane. Lest flere blogger her på siden om folk som aldri har sitti på motorsykkel, og læreren tar dem med ut på veien første dag 😳

Var en rimelig varm, svett og ydmyk kar som satt med læreren og gikk igjennom dagens knoting. Der og da følte jeg at, dette kommer til å bli en laaaaaaang vei å gå...

Men mens jeg sitter her, så gleder jeg meg til neste kjøretime. Og det er vel kanskje et godt tegn...
Jeg skal forsøke å oppdatere innimellom.

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av AJ »

Artig lesning @Megaoctane :) .
Her tror jeg du setter ord på det å være MC- nybegynner på en god måte som er jeg ganske sikker på at mange kjenner seg igjen i.

For oss her på MC siden er det bare å krysse fingrene og ønske deg lykke til :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

DAE
Innlegg: 48
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av DAE »

Får sei til deg som eg sei til dei eg lære opp, opp med blikket, du treff der du ser...ser du i bakken så går det dit, regne med du ser langt fram og planlegger når du er ute med bilen?

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Greddy »

Megaoctane skrev: 11 sep 2023, 21:34 Ble ca 35-40 min på lukket bane. Lest flere blogger her på siden om folk som aldri har sitti på motorsykkel, og læreren tar dem med ut på veien første dag 😳
Når folk skriver dette på bloggen, så er dette unntaket, ikke regelen. Folk liker å skryte seg opp med å ha naturtalent og bruker anhver anledning til å hevde seg over den gjennomsnittlige personen. Så slapp av.

Jeg selv slet veldig mye med digitale fingrer. 0% eller 100% ikke noe imellom på hendlene. Og slet dermed å bremse skikkelig og krypkjøre med clutchsløring.

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Tusen takk for oppmuntrede ord @Greddy, @DAE , @AJ.
Har kjørt mye bil i Oslo. Kjørte drosje i helgene mens jeg studerte i 2000-2003, og føler at jeg er ganske flink sjåfør. Blikket langt frem, og leser trafikken veldig bra (føler jeg selv da).

Men ja, på MC er blikket et problem. Jeg begynner med å se langt frem, men så faller blikket på turtallet. Tankene som farer gjennom hodet er: "Skal turtallet være nærmere 2000 når jeg skal begynne å slippe clutchen??"
"Hvorfor vil den ikke frem..."
Så gir jeg mer gass, og ser på turtelleren igjen...
"Altfor høy turtall..."
"Idiot, fotbremsen har jeg ikke sluppet"
Slipper bremsen, den begynner den å trille, og triller litt for fort, så får jeg panikk i 2 milli sekunder, og bremser igjen... Repeat...
Men på slutten gikk det mye bedre. Fant ut at jeg MÅ jo ikke holde bremsen inne på rett bakke.. så jeg slapp bremsen tidlig, og fikk den rolig avgårde...
I dag våknet jeg og gledet meg til neste kjøretime. Har satt opp dobbeltime i morgen, og to dobbeltimer i neste uke også..
Håper å kunne få litt mengdetrening før sesongen er over.

Ettan
Innlegg: 27
Registrert: 10 jun 2016, 00:37
Motorsykkelen din: 84' GSX1100, 15' S1000RR

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Ettan »

Megaoctane skrev: 12 sep 2023, 10:03 Tusen takk for oppmuntrede ord @Greddy, @DAE , @AJ.
Har kjørt mye bil i Oslo. Kjørte drosje i helgene mens jeg studerte i 2000-2003, og føler at jeg er ganske flink sjåfør. Blikket langt frem, og leser trafikken veldig bra (føler jeg selv da).

Men ja, på MC er blikket et problem. Jeg begynner med å se langt frem, men så faller blikket på turtallet. Tankene som farer gjennom hodet er: "Skal turtallet være nærmere 2000 når jeg skal begynne å slippe clutchen??"
"Hvorfor vil den ikke frem..."
Så gir jeg mer gass, og ser på turtelleren igjen...
"Altfor høy turtall..."
"Idiot, fotbremsen har jeg ikke sluppet"
Slipper bremsen, den begynner den å trille, og triller litt for fort, så får jeg panikk i 2 milli sekunder, og bremser igjen... Repeat...
Men på slutten gikk det mye bedre. Fant ut at jeg MÅ jo ikke holde bremsen inne på rett bakke.. så jeg slapp bremsen tidlig, og fikk den rolig avgårde...
I dag våknet jeg og gledet meg til neste kjøretime. Har satt opp dobbeltime i morgen, og to dobbeltimer i neste uke også..
Håper å kunne få litt mengdetrening før sesongen er over.
Det du beskriver her er ganske typisk folk som aldri har kjørt mc før, det er egentlig også ganske så typisk folk som ikke har kjørt bil med manuell gir før heller. Slutt å bry deg så mye om turtallet, dette er noe som kommer automatisk etterhvert, og du vil kjenne om sykkelen vil ta av eller stoppe om du slipper clutchen. Tenk på når du kjører bil, du sitter neppe å følger med på turtallet da, før du slipper clutchen?

Blikket er helt avgjørende når du kjører mc, enkelt sagt så går sykkelen dit du ser, høres merkelig ut, men slik er det, så det er viktig å venne seg til å se langt frem, ikke se ned på turteller eller fronthjulet. Dette er også noe du fort blir vant til, og det kommer sannsynligvis til å gå mye bedre på neste kjøretime, nå etter du har fått fordøyd inntrykkene osv fra første kjøretime. :)

Lykke til, og for all del ikke tenk at dette får du ikke til, for det gjør du garantert. Etterhvert er det like enkelt som å sykle, om ikke enklere. :twothumbs:

DAE
Innlegg: 48
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av DAE »

Om du søker opp Ride like a pro på Youtube så har han mange gode tips, han har litt oppheng på " friction zone", men der ligg løsningen.

Ellers er det å slippe clutchen litt til du kjenne den tar, då kan du møte med gassen, er vel det samme du gjer med bilen når du løser den uten brekk i motbakke.

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Ettan skrev: 12 sep 2023, 13:05 Lykke til, og for all del ikke tenk at dette får du ikke til, for det gjør du garantert. Etterhvert er det like enkelt som å sykle, om ikke enklere. :twothumbs:
Takk @Ettan, gleder meg til den dagen kommer 😅
DAE skrev: 12 sep 2023, 13:25 Om du søker opp Ride like a pro på Youtube så har han mange gode tips, han har litt oppheng på " friction zone", men der ligg løsningen.
Skal sjekke det opp @DAE 👍

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Lyka »

Synes det høres ut som du har lært en del allerede på første kjøretimen din, ikke sammenligne deg eller se på andre er mitt råd, folk flest kommer ikke til første kursdag på noe og kan alt 😊

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

:thumleft @Lyka


Er det ingen måte å "like" eller gi tommel opp til innlegg?
Føler jeg må takke alle som tar seg bryet med å svare☺️
Sist redigert av Megaoctane den 12 sep 2023, 18:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av AJ »

Megaoctane skrev: 12 sep 2023, 17:53 Er det ingen måte å "like" eller gi tommel opp til innlegg?
Føler jeg må takke alle som tar seg bryet med å svare☺️
Dette er ikke Facebook ;). Derfor ingen "like" funksjon. Men bruk gjerne denne :thumleft sammen med mention-tag'en :), @Megaoctane :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av rolf-arne »

For å ha kontroll på turtall, gløm øyne og bruk heller ørene... ørene gir en bedre veiledning, de hører om turtallet er for lite i forhold til motstand eller omvendt..

Så er det nå sånn med det som er nytt, det må bare læres, og det går litt frem og tilbake ...tålmodighet og et trappetrinn om gangen, så kommer du opp , når jo det er når du er klar.

Det var en før som nevnte, ikke se på andres progresjon , se på din egen- gjør ting grundig,, det du lærer nå skal danne grunnlaget for masse morro senere...

Masse fint å se frem til... lykke til...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Takk @rolf-arne.

Da er andre dobbeltime tatt. Kjørte rett frem et par ganger, kom meg opp til andre gir og så ned igjen. Sving var vanskelig.
"Kjør i sirkel her..."
venstre sving gikk lettere enn høyresving. Men knota skikkelig. Mistet balansen flere ganger og måtte stoppe med foten.
Vi kjørte så ned til en større plass, og med litt mere rom å boltre meg på, gikk det bedre å kjøre rett frem, ta en stor runde for å snu og tilbake igjen. Kjøre fra stående - og få den i gang på rett vei, gikk veldig bra.

"La oss ta bakkestart"
Går mye enklere hvis jeg gjør det uten å tenke. Men læreren stoppet sykkelen rett foran meg, og så måtte jeg prøve med: "slipp clutchen raskt og gi gass, føl at sykkelen står av seg selv og ikke siger fremover". Prøvde flere ganger. Hadde tatt noen få bakkestart før, og de gikk mye lettere og smertefritt, enn når læreren skal lære deg alle stegene og teknikkene. Da tenker jeg for mye... "slipp clutch, gi gass, slipp bakbrems..." og så kveles motoren.
Føler at gjør jeg ting uten å "tenke" for mye, går det lettere.
Var bittelitt nedfor etter endt time. Selv om tilbakemelding fra lærer var at det går fremover. Kvelte motoren bare 3 ganger, versus 8-9 ganger sist.

Veien virker likevel laaaang...
Vurderer å kjøpe meg sykkel i løpet av vinteren slik at jeg kan få meg mengde trening i kjøregård etc. Må finne noen som kan øvelseskjøre med meg også til våren.

Hva slags sykkel bør man kjøpe? Snakket med en kollega som har en Triumph, og han anbefalte å kjøpe en tung motorsykkel. Jeg selv vurderte å kjøpe en billig sykkel. Kanskje en 125 kubikk, eventuelt en på 300-350 kubikk.
Men han mente at jeg bare bør kjøpe en sykkel jeg kan beholde i flere år.... en på 750-> 900 kubikk.

Tar gjerne i mot gode råd 🙏

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av SveinHa »

Jeg er ganske fersk selv men har nå hatt en Yamaha Virago 535 og nå en BMW R1100RS. Begge disse er betydelig tyngre å kjøre enn poden sin Yamaha YZF-R125 så kanskje en lett er et greit sted å begynne til de grunnleggende teknikkene sitter. Har også kjørt Yamaha MT-07 et par dager og også den er betydelig lettere å håndtere enn BMWen.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Tilfeldighetene ville ha det til at jeg måtte bytte kjøreskole for noen dager siden. Hadde første dobbeltime på onsdag med ny kjørelærer. Diverse ting jeg hadde blitt lært, måtte avvennes. Sikkerhetskontroll ble forkortet til 1-2 min. Måten jeg var lært opp til å sette meg på sykkelen var tungvint, og ny måte ble vist, som faktisk var mye lettere.
"Har du kjørt på vei?"
"Nei, bare vært i kjøregård/lukket område"
"Hvorfor?"
"Jeg er kanskje ikke klar?"
"OK. Vi ser"

Begynte med å kjøre rundt på parkeringsplassen, og deretter kjørte vi 4-5 runder rundt lagerbygget, med opp og nedgiring, stopp og igangsetting. "Gi på litt, og kjenn på følelsen"
Ny personlig rekord på sykkel - 60km/t 😀

"Følg meg!" Sa læreren...
"Kjørte etter, ut på veien, inn i boligområder, rundtomkring Bjerke, Tåsen, Linderud (Oslo området), og så tilbake 😳

Gikk overraskende bra.
"Hva var forventningene dine til timen i dag? Kjører rundt på parkeringsplass?"
"Ja"
"Har vi overgått forventningene?"
"Jepp"
"Du var klar for vei. Hadde ikke tatt deg med ut hvis jeg ikke følte du var trygg"

Var helt sinnsyk følelse å få kjøre rundt. De siste par gangene var jeg varm og svett, og t skjorta var gjennomvåt av anstrengelse...
Når jeg tok av meg MC jakka, var jeg tør og fin og ikke varm eller svett på hode eller kropp.
Deilig med mestringsfølelse.
Må jobbe med to ting:
1) løs og ledig i armene, bed med skuldrene.
2) jeg sliter med at jeg tar inn clutch litt for tidlig ved nedbremsing til full stopp. Medfører at motorsykkelen går i fri, triller raskere, og jeg bremser mer/for hardt for å kompensere, og medfører i hard nedbremsing.
"Inn med clutch når motorsykkelen begynner å riste litt" sa læreren.
Men jeg sliter med å rekke å gire ned fra 3. til 1. gir raskt nok fra motorsykkelen begynner å "riste" til jeg er ved krysset/fotgjengerfeltet, og gire foten må ned for å balansere sykkelen ved full still.

Dessverre ble dette siste tur for i år. Skolen har avsluttet sykkelsesongen for i år. Må starte opp neste år.
Men godt at det endte med en høydare, for interessen har aldri vært større.

Nå vurderer jeg for alvor å kjøpe en sykkel før våren neste år.

Jeg har tenkt på følgende:
- Yamaha MT-07
- Honda CBR650
- Triumph Trident 660
(BMW F900R - blir kanskje overkill som første sykkel)

Svar