Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av AJ »

Fornøyelig lesning :twothumbs: !
Og jeg tviler ikke et øyeblikk på at dette må ha vært en god opplevelse å ha med seg i vinter og fram til våren hvor det antakelig går rimelig kjapt med å få lappen i lanken :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av SveinHa »

Høres ut til at du har kommet til rette kjøreskolen nå :thumleft
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Takk @AJ og @SveinHa.

Jepp, virker som dette er læreren som passer meg :thumleft

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Audi Mannen »

i 2017 tok jeg lappen og var akkurat der du er i livet. 43 og sylfersk. Hadde kjørt litt i ungdommen, men det var moped og 100ccm så en noe lettere start enn deg hadde jeg. Alt det du synes du sliter med kommer etter litt mengde trening. 6 sesonger etter oppkjøring må jeg stadig vekk minne meg selv på dette med avslapping i skuldre og armer. Så hvis du klarer å finne noen i området som kan og vil kjøre med deg og ha en L på ryggen så vil det hjelpe betraktelig. Men nå er høsten og vinteren for tur og da har du god tid på å lese deg opp på både sykkel og kjøretips. Mye bra på youtube. "NMCU full kontroll" filmene er veldig bra. Sykkel er en ting og hvordan du kommer til å bruke den er også et valg, pendling og nytte kjøring eller kun for hygge kan jo ha litt å si på hvilken type du bør velge og du kommer helt sikkert til å bytte igjen etter en tid så det er ikke livets undergang om man bommer litt på sykkel valg. Pris har jo mye å si sammen med vedlikeholdskostnader. For ikke å glemme alt utstyr som man sikkert vil bytte eller oppgradere underveis. Og hold deg lagt unna tråden "Hva har du kjøpt i dag" her inne. Gått mange blemmer der jeg over ting jeg ikke hadde tenkt på og kjøpt selv.... har sikkert hatt det bra uten også, men det blir kjøpt lell :-k.

Livet på 2 hjul er herlig og når du er ferdig oppkjørt til våren engang så er du klar for å lese tråden https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=16253 og ta en vurdering om du vil være med der. Da treffer du flere av oss tastatur trykkere og stor skrytere for å finne ut at vi er en salig blanding av ålreite McSiden medlemmer helt fra de noe yngre til de som "nesten" la grunnsteinen på Nidaros domen :lol . God helg når den tid kommer.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Takk @Audi Mannen 👍

Det blir mest å kjøre hjem-jobb. Ikke mye langturer.
Kjøreskolen har MT-07, og var en fin motorsykkel den. Får ta og besøke forhandlere etter nyåret og snuse på hva jeg kunne tenke meg.
Jeg starter nok på MT-07 eller Triumph Trident. Så bytter jeg nok etterhvert etter et par sesonger. Har skjønt at prisfallet ikke er så enormt på MT07🤷‍♂️
Har ingen anelse om hva service og sånt koster, og ingen planer om å bruke mye penger på mods med det første. Kanskje på neste sykkel 🫣

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av dypen »

Bra tråd med mange gode råd fra forum medlemmene her, veldig bra du har fått god følelsen etter å ha bytta kjørelærer. Apropos det å legge på litt for å være bedre enn det vi er … der er det nok mange som kjenner seg igjen, veldig bra :thumleft

Det å kjøpe en 750 eller 900 er jeg helt enig i men kjøp en som er lett / lettkjørt, i min verden blir det en lett sykkel som igjen gir god og lett handling som gir deg god følelsen som du kan vokse med.

Det å starte med noe helt nytt idag er litt spesielt for du kan lese side opp og ned om det å ta mc lappen, se x antall filmer, snakke med kollega’r og venner, se på sykler med masse utstyr osv Det kan kanskje bli vel mye å forholde seg til, du kan få så mye info i forkant så det som er viktig og enkelt forsvinner. Det var nevnt tidligere her, bruk ørene i stedet for å se på instrumentene.

Tenker tilbake på min start på mc livet, jeg og søskenbarnet mitt var over 30 år yngre enn deg og hadde bladd i mc bladet MC Nytt, ikke sett filmer, men sett de store gutta kjøre og noen ganger vært så heldige å få sitte på en liten tur noen år tidligere med onkler som hadde mc. Merkene den gang var Tempo, NSU og DKW.

Vår onkel hadde noen år tideligre parkert sin mc på låven (Tempo 150) da han kjøpte bil, i ly fra vår besteforeldre hus tok vi sykkel’n ut for å forsøke å få liv i den gamle nedstøvet sykkel’n. Etter ett par dager med tukling og mange turer ut inn av bestefars uthus hvor han hadde motorsag, slåmaskin, verktøy, bensin etc Ja vi knabba bensin fra bestefar og fikk på sykkel’n som etterhvert starta, i starten var vi fornøyde med å starte og ruse motor litt og ingen voksne brydde seg.

Så en dag tok vi sjansen på å kjøre uten noen erfaring men vi hadde sett hvordan andre gjorde det, hadde også fått greie på hvordan gearing var 1 ned og resten opp men det viktigste var 1 ned. Det gikk selvfølgelig ikke å bare kjøre avgårde så etterhvert ble teknikken å gi godt med gass for deretter slippe clutchen ut og da dro det avgårde. Ett stykke bort i veien måtte vi jo snu og da var teknikken å tråkke bakbremsen hardt ned så sykkel stoppa og det samme gjorde motor som ble kvelt for vi tok ikke inn clutchen. Slik kjørte vi lenge og brukte bare 1 gear, kjørte hver vår tur. Etterhvert måtte vi ha mere bensin som gikk utover bestefars beholdning, vi skjønte etterhvert også at vi kunne holde inne clutchen mens vi snudde sykkel’n. Progresjon i kjøringa ble raskt bedre på to gutter på 12 og 13 år og vi brukte etterhvert jorder, stier og gårdsveier som vi kjørte på. Det hente vi kjørte på bygdaveier og seterveier etterhvert også.

Uten sammenligning men det var min start. Det var ikke veldig avansert kjøring fra oss heller i starten, godt med gass 1 gear og rett frem til vi låste bakbremsen og det hele stoppa :)

Lykke til med kjøringa, mc lappen, sykkelkjøp :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

DET var en artig historie @dypen
Det er nok ikke like mange som har restaurert en gammel sykkel og fått liv i den i så ung alder, men at det er mange ungdommer rundt omkring i verden som lærer seg MC i ung alder, er det ingen tvil om. Når vi innimellom hvert 3. eller 4. år besøker moderlandet, er det flust barn i 9-14 års alder som cruiser rundt på Yamaha og Hondaer. Alle 70/100/125CC.

Men begynner man sent (43 år), så er ting mere tungvint merker jeg 😂

Har begynt å lese og se på videoene for "Full kontroll", og så tar jeg meg i å se på Mc videoer hele tiden på YouTube..
Våren kan ikke kommer raskt nok føler jeg.

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Ikke lenge til sesongen starter på kjøreskolene…
Har sittet i tenkeboksen på om jeg skal kjøpe meg sykkel.
Først slo jeg fra meg tanken. Tenkte at jeg heller kan betale kjøreskolen og ta flere kjøretimer. Har ingen venner med MC så har ingen som jeg kan kjøre med…
Så på noen videoer på YouTube om kjøregård delen av oppkjøringen, og tenkte, det der klarer jeg aldri uten mengdetrening.
Så nå tenker jeg at jeg kanskje bør kjøpe meg en sykkel likevel. Valget står på å enten betale skolen for 10-20 kjøretimer eller kjøpe en sykkel og evt selge den med 20k i tap hvis jeg skal bytte til en annen sykkel.

Synes F900R ser ganske kul ut, og heller mer og mer mot den…
Eks: https://www.finn.no/341844085

Har lest litt om sykkelen og de fleste sier at den er ganske «daff», noe som passer meg helt fint. Er ingen fartsmonster og ingen ønsker eller lyst på å råkjøre på MC.

Men er F900 for stor/tung for meg?
Bør jeg går for MT07? Ellers synes jeg Honda CB650R i Cafe noir stil ser kul ut…
Setter pris på gode råd her…

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av dypen »

Spør du meg hadde jeg glatt gått for BMW F 900 R og glemt de andre. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av ErikW »

Hei
Har eiet en F900XR og er så samme sykkel på en måte. De som sier den er daff aner ikje hva de snakker om. Den er sinna som en bresk når du vil at den skal være det.
Nydelig bromm ved motorbrems bruk og fin lyd i akselerasjon.. En MC du vil like det der :twothumbs:
Ta å Google Test av BMW 900XR og les testen til Kyrre Hagen i MC Avisa.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Greddy »

Kjøp den du liker best, og bestill velteklosser med engang, da slipper du å være redd for å droppe gliset ditt. Jeg vil si sweetspotten for hesterkrefter mellom fornuft og gøy ligger rundt i 100-120hk. fra 0 til 100km/t blir på rundt 3 sekunder uansett (+-0.2 sek). Noe mer på bakhjulet, og du begynner kjøre enhjulinger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Må bare nevne at såkalt 0-100 prestanda kommer mer ann på føreren enn på sykkelen. Dessuten er 0-100 tester ganske uvesentlige.

Min Rocket skal klare 0-100 på 2.7 sekunder. Tror jeg aldri har testet ut det...

Derimot er akselerasjonen i fart mer viktig. Aks mellom 50-150 etc. er mer gøy. :)

roaralve
Innlegg: 5
Registrert: 02 aug 2023, 09:38
Motorsykkelen din: HD, Sportster, 2009

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av roaralve »

Kan ikke råde deg til kjøp av sykkel da jeg ikke har kjørt de du nevner, men kan si at du kan senke skuldrene i forhold til kjøregårdsøvelsene. Jeg hadde et par timer med kjørelærer der og klarte den delen greit. Tok lappen i fjor.
Jeg hadde kjøpt sykkel på forhånd og kan si at det å kjøre en Harley Sportster er noe annet enn å kjøre syklene de har på kjøreskolene. Måtte hatt mye mer trening med den enn kjøreskolesykkelen dersom jeg skulle klart kjøregården. Hadde en del kjøretrening med en kompis i by og på landevei, noe som var med på å gjøre meg mye tryggere i oppkjøringa på den delen, som tross alt er den viktigste.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Greddy »

Bjerknez skrev: 06 mar 2024, 07:40 Må bare nevne at såkalt 0-100 prestanda kommer mer ann på føreren enn på sykkelen. Dessuten er 0-100 tester ganske uvesentlige.

Min Rocket skal klare 0-100 på 2.7 sekunder. Tror jeg aldri har testet ut det...

Derimot er akselerasjonen i fart mer viktig. Aks mellom 50-150 etc. er mer gøy. :)
Det er en grunn til hvorfor markedføringen ikke oppgir 0-100km/t tider, og det er for å kunne selge kraftigere MC.
0-100 tester er uvesentlige pga "alle" vet de har samme akselerasjon tider. Vi har tilfeller hvor mindre CC sykler slår større CC sykler pga vekt.
Maks fartsgrense her i landet er 110. Og mange plasser i Norge er maks grense på bare 90 og 100.

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Takk for alle svar og oppmuntringer @dypen, @Greddy, @Bjerknez, @roaralve, @ErikW
Skal ta meg en tur til forhandlere i Oslo området, og prøvesitte noen sykler, før jeg slår til...
Jeg må kanskje ha udiagnostisert autisme :crazy:
Kjørte til jobb, og hele veien tenkte jeg på, "sånn ville jeg ha tatt svingen her på MC", "plassert meg her i krysset"...
Ved innkjøring til motorvei, var det en bil ved siden av meg, så jeg ga nesten bånn gass på EQB 350 (Mercedes elbil), og kjørte inn på motorveien foran ham med god avstand og margin :redface, men første tanke som slo meg rett etterpå:
"På MC - ikke ta sånne sjanser, han hadde jeg sluppet forbi først, før jeg kjørte inn på motorveien"

Svar