2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Online
Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Brigg »

I dag har Poden spylt gjennom kjølesystemet og fylt på frostveskeblanding. I tillegg er alle kåpene montert slik at sykkelen er klar til vanlig bruk. Så da anser jeg meg ferdig med dette prosjektet.

Poden er nå i gang med innkjøring, noe som er nødvendig etter bytte av stempel. Ventiler, kam og vippetøyet i toppen har sikkert også godt av litt roligere kjøring i starten. I følge Poden skal motoren kjøres rolig i 500 km og deretter litt tøffere men fremdeles ikke for fullt de neste 500 km. Har en mistanke om at sykkelen vil være ferdig innkjørt tidlig i neste uke :-)

Tilbakemeldingen fra Poden er at alt virker og at motoren virker kvikkere enn den var før.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Brigg »

Sykkelen er i daglig bruk og alt ser ut til å virke som det skal.

En liten oppsummering og noen vedlikeholdstips til andre med samme sykkel og andre sykler som bruker samme motor. Fokus på forebyggende vedlikehold, det er det så mye hyggeligere å holde på med enn nødreperasjoner midt i kjøresesongen.

Den utløsende årsaken til at vi måtte bytte topp var at strammeren for registerkjedet var utslitt, og at kjedet hoppet over en tann slik at stempelet slo opp i innsugingsventilene. Dette i kombinasjon med slitasje pga høy km-stand og dårlig smøring oppe i toppen gjorde at omfanget av reperasjonene ble som det ble.

Noen konkrete tips:
  • Følg vedlikeholdsintervallene i instruksjonsboken
  • Demonter og kontroller strammeren for registerkjedet med jevne mellomrom, feks hver vinter. Verkstedhåndboken forklarer hvordan, denne kan lastes ned fra nettet
  • Bytt simmeringen på enden av veiva inne i clutchdekselet hver gang dekselet åpnes feks for kontroll eller bytte av clutclameller. Simmeringen koster bare noen få tiere, men er viktig for at det skal være tilstrekkelig smøring oppe i toppen. Manglende smøring vil medføre at kamaksel og vippetøy slites unødig
  • Etter et antall kilometer bør registerkjede og kjedeføringene byttes. Dette krever at toppen demonteres for å kunne bytte fremre kjedeføring og svinghjulet må demonteres for å bytte kjedet og bakre kjedeføring. Igjen, verkstedhåndboken viser hvordan. På Podens sykkel som har nærmere 45.000 km på telleren var kjedet strekt sammenlignet med nytt, og kjedeføringene som er av plast var helt utslitt. Nå kjenner jeg ikke til tidligere vedlikeholdshistorikk på sykkelen, men etter 30.000 km kan det være passelig å bytte dette som forbyggende vedlikehold.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Svar