Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
olajacob76
Innlegg: 9
Registrert: 15 okt 2023, 11:59
Motorsykkelen din: BMW R1200 GS Exclusive 2018, Yamaha MT-125 2020, Yamaha XV-125 Virago 2000
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av olajacob76 »

Jeg lurer på om det finnes skrevne/uskrevne regler for gruppekjøring? Feks. plassering, kommunikasjon, forskjell på om man er noen få eller mange, sjåførens erfaring, variasjon på plassering ift blanding av lett, mellomtung og tung i kolonna, skikk og bruk, hilsing (finnes det egne tegn?), forbikjøring,annet? :scratch

Hvilke erfaringer har dere her?
Sist redigert av AJ den 16 okt 2023, 17:13, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: La til litt utfyllende tekst i trådtittelen.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Gruppekjøring

Legg inn av Nomade »

Kjører av og til i grupper i klubben vår. Mange av oss har kommunikasjon, hovedsakelig Cardo Pactalk som fungerer bra. Vi har en road captain som planlegger ruter og setter opp forslag, han kjører alltid først i gruppa. Deretter følger de minst erfarne og de mer rutinerte følger på bakover, så har vi en fast mann som kjører som sistemann og har overoppsyn med gruppa.
Plasserer oss diagonalt i veibanen.
I og med at mange av oss har kommunikasjon er det ganske lett å holde styr på gruppa :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gruppekjøring

Legg inn av AJ »

olajacob76 skrev: 16 okt 2023, 16:35 Jeg lurer på om det finnes skrevne/uskrevne regler for gruppekjøring? Feks. plassering, kommunikasjon, forskjell på om man er noen få eller mange, sjåførens erfaring, variasjon på plassering ift blanding av lett, mellomtung og tung i kolonna, skikk og bruk, hilsing (finnes det egne tegn?), forbikjøring,annet? :scratch

Hvilke erfaringer har dere her?
Heisan! Og velkommen her på MCsiden.no :vs !

Finnes noen uskrevne regler om dette.
Men om alle som kjører i grupper følger disse til enhver tid er vel tvilsomt... ;)

En regel, eller mer korrekt tilpasning i forhold til gruppa man er en del av når flere kjører sammen er at den som kjører først ligger i venstre del av kjørebanen, nr. to til høyre, nr. tre til venstre som første MC i gruppa. Osv. med de andre. Altså annenhver til venstre og høyre.
På denne måten har man god oversikt over gruppa og kan også holde noe kortere avstand til forankjørende.

En annen regel, eller praksis, om man vil, er å plassere de minst rutinerte og nykommere, lengst fram i gruppa. Altså tettest opp til ledersykkelen.
En erfaren i front og det samme helt bakerst i gruppa.

Normalt bør alle holde sin posisjon i gruppa når det er avtalt felleskjøring
Andre som tar igjen gruppa og vil forbi, slipper man forbi.

Dette er de viktigste reglene jeg kommer på i farten.
Så får vi se om andre her på MCsiden.no er enig meg i dette eller ikke.
Det kommer gjerne ulike synspunkter når spørsmål om regler og praksis om bl.a. felleskjøring.

Og det er bra!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Gruppekjøring

Legg inn av SveinHa »

Her finnes en del tips, også om gruppekjøring: https://www.youtube.com/@fullkontrollnmcu1532
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av AJ »

Selv har jeg for øvrig aldri brukt intercom med andre når jeg har vært med på felleskjøring. For meg funker det helt fint uten. Liker, på en måte, å være i min egen "lukkede" verden når jeg kjører MC... :crazy:

Men det kan ofte være greit å avtale på forhånd hvor ofte man tar en stopp og beinstrekk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Gruppekjøring

Legg inn av rolf-arne »

Har fått litt erfaring, fra rundt omkring, mye av det jeg tar med er fra Storbritannia..men gyldig "allover" synes det ut som.

Gruppe, fler enn 3-5 som helst ikke overstiger mer enn 20..

Uorganisert har jeg vært i EN "gruppe" på nærmere 1000... egentlig bsre eijæklig kø av mcer.

Midtstripe på veien, kjøre vekselvis indre /ytre i egen kjørebane... 3 sekundsregel med den du her rett i front.

MEN aldri opp på siden av den som ligger i mellom dere, på motsatt side.

Om din nærmeste, må svinge unna noe, så må det være ledig plass.

Blir vegen smalere så endres mønster til du kjører nesten på linje.

3 sekunder blir til slutt det du har til nærmeste foran..

Tettere inn mot kryss, så flest mulig kommer igjennom når det blir klart

Skiftende fartssoner spesielt når farten øker så øker man ikke så fort i starten, da får du et strekk hvor de siste må bryte fartsgrensen.

Signaler som om du kjører alene, en modifikasjon med det å se langt frem... bremselys , følges med så langt frem du kan se, men ikke glem den som er nærmest.

Samme med blinklys...

Noen jeg har kjørt med bruker en, kolonne taktikk i kryss, sprer ut i bredden før kryss,, kanskje så mye som 4 i bredden.

Gjennom krysset ilag , så tilbake på linje når man er over kryssende trafikk.

Da kan 12 sykler komme over på samme "tid" som 3-4..

Gjennom kryss så følger man med om det blir tomrom bak en sjøl...blir det det så stopper en litt etter krysset, følger med hvor de foran tar veien.. eventuelt så følger man på og stopper ved neste kryss, for å vise vei for de som kommer etter.

Første og sistemann avtaler som regel, hvordan og hva de gjør i forskjellige situasjoner. Bakre kjører, bruker å vise seg for førstemann, ved å legge seg ut eller på annen måte gjøre seg synlig.

Sistemann blir også ofte den som blir igjen med den som plages med et eller annet...

Sistemann eller noen som vet / kan ruta...

Så er det mange tegn som hentes fra militær kolonnekjøring , som start opp o.s.v.

Håper jeg var litt strukturert nå


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av kjellv »

Jeg har selv nesten bare dårlig erfaring med gruppekjøring. Jo flere som er med, dess dårligere blir opplevelsen og jo større blir utfordringen. For meg er det ikke moro i det hele tatt, og jeg unngår som regel slike turer hvis jeg kan.
Jeg har ofte sett at det kjøres veldig tett, og slippes ikke inn andre trafikanter i gruppa. Over lange strekninger blir dette ugreit og skaper unødvendige utfordringer, da en slik gruppe gjerne kjører saktere enn trafikken ellers.
Da er det mye bedre å dele opp i mindre grupper på kanskje 4-5 i hver, og avtale noen felles stoppepunkt underveis. Så sørger hver deltaker for å alltid ha oversikt og noenlunde kontakt med den som kjører nærmest bak seg. Dette gir mye større turglede for hver enkelt.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
olajacob76
Innlegg: 9
Registrert: 15 okt 2023, 11:59
Motorsykkelen din: BMW R1200 GS Exclusive 2018, Yamaha MT-125 2020, Yamaha XV-125 Virago 2000
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av olajacob76 »

Hei og takk for mange gode svar! En del ting jeg ikke har tenkt på selv :prf .

Min erfaring er også at jo færre jo bedre, med mindre man har avtalt en "runde" man skal på. I tillegg har jeg opplevd en del ganger at førstemann ikke tar hensyn til sistemann og at det dermed blir høy fart for å ta igjen gruppa. Har også mistet gruppa da førstemann ikke tar ansvaret for å sørge for at hele gruppa er med. Her ville det kanskje hjulpet med felles intercom, men kanskje løsningen er å ha på plass noen felles rutiner for gruppekjøring?

Er alltid enklere når alle har samme regelverk å forholde seg til ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av AJ »

Helt klart at førstemann i følget har et ansvar hva gjelder farten.
Her har jeg tabbet meg ut selv mer enn en gang, skal det innrømmes... :redface .

Det skal ikke mye fartsøkning i front til før de som er bakerst i gruppa sliter, om ikke med å følge gruppa, så i hvert fall med å overholde fartsgrensa...
Dét har jeg også fått høre et par ganger hvor jeg har kjørt i front på slike felleskjøringer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
olajacob76
Innlegg: 9
Registrert: 15 okt 2023, 11:59
Motorsykkelen din: BMW R1200 GS Exclusive 2018, Yamaha MT-125 2020, Yamaha XV-125 Virago 2000
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av olajacob76 »

Fant 5 gyldne regler på en nettside som også oppsummerer det bra:

Regel # 1: Plassering
Den første regelen er å plassere deg godt på veien. Alene du okkuperer venstre side av veien med flere personer, må du gå i sjakkbrettmønster. Enkelt sagt ruller den første til venstre, den andre til høyre, den tredje til venstre, og så videre. Mål plassering på veibanen ikke forstyrre andre syklister og være i stand til å reagere raskt. Det lar oss også få oversikt over de to motorsyklistene som følger oss.
I svinger følger hver sin naturlige kurve i en egen fil, og gjenopptar deretter sin posisjon ved utgangen.

Regel # 2: Sikre avstander
Når du kjører motorsykkel i gruppe, hold en avstand på 2 sekunder mellom hver motorsykkel. Ikke hold sammen, men ikke kom deg for langt fra hverandre. Gruppen skal ikke være spredt langs veien.

Regel # 3: Plasser deg selv i henhold til ditt nivå og teknikk.
Det sier seg selv at rytteren som leder dansen går først for å veilede de andre. På andreplass kommer den minst erfarne syklisten eller syklistene med minst kraftig maskin. Det er her nybegynnere vil gå, eller 125cc for eksempel. Deretter kommer resten av gruppen og en erfaren motorsyklist, som fullfører stillingen. Før du drar, bestemme rekkefølgen du står i, og opprettholde den rekkefølgen for resten av turen, selv om du tar pauser. Dette gjør at du alltid kan vite hvem som er foran og hvem som er bak, og ikke miste noen på veien.

Regel # 4: Angi koder
I en motorsykkelgruppe er det veldig viktig å ta hensyn til de rundt seg. Ikke glem å slå på blinklysene, snu hodet og vær veldig forsiktig. Tilpass gjerne "kodene". Gjør for eksempel en håndbevegelse for å signalisere redusert hastighet, pek på fortauet hvis det er et hull, grus eller annet som kan forstyrre kjøringen.

Regel # 5: Vær forsiktig på veien
Til slutt, vær forsiktig på veien ... Grupper av syklister har allerede en tendens til å skille seg ut naturlig, ikke overbruk dem ved å lage støy eller ta unødvendige risikoer. Følg trafikkreglene og ha det gøy!

Hvis dere er for mange, flere enn 10, del gruppen i to eller flere avhengig av antall ryttere til stede. Du kan opprette grupper av nivåer eller forskyvninger for å holde deg ensartet på veien og ha en jevn gruppering.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Som bla. @AJ sier, annenhver venstre/høyre og intercom klarer vi oss fint uten, avtaler vanligvis neste stopp.
Vi praktiserer at alle har kontroll på sin bakmann, på den måten vil det sikre at uansett hvor i rekka en må stoppe eller faller fra, så vil det "forplante" seg fremover. Da stopper man og venter litt, kommer ikke den/de bak etter kort tid så snur den som ligger fremst og sjekker.

Ved forbikjøring av lusekjørere: den siste som har kjørt forbi eller kjører forbi legger seg ut i venstre felt og blinker med venstre blinklys ved grei sikt og klar bane. På den måten kan den bak foreta forbikjøring på en trygg måte uten å nødvendigvis ha sikt man er komfortabel med, kommer det noen i mot eller fri sikt ikke er god nok blinker den foran til høyre og legger seg inn igjen, alltid med gode marginer.

Rekkefølgen vi kjører i er litt varierende, ingen faste plasseringer egentlig men heller ingen helt ferske eller med lite motorkraft.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5289
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av dypen »

Viktig som ikke fungerte under årets MCsiden treff fra Sølvgarden til Evje på lørdag ... avstand blir for stor da ikke alle ligger i sikk-sakk mønster og i tillegg holder for stor avstand så biler begynner å kjøre forbi. Skal du kjøre forbi 11 - 12 mc som kjører i følge med bil på svingete veier i regnvær med møtende trafikk skjønner alle det vil ta tid. Det provoserte kraftig da jeg fikk en bil opp på siden av meg som lå i vannfylte hjulspor, null sikt det var som himmelen åpnet seg og ikke ble det bedre da han kastet bilen inn foran meg (himmelen åpnet seg igjen) for møtende trafikk. Dette må vi unngå!

Intercom har vi ikke bruk for!

Her er løsningen som tidligre nevnt i tråden her.
Der hvor kjøreforholdene tillater det kjører vi annenhver sykkel innerst og ytterst (siksakmønster) i kjørefeltet. Man kan da ligge tettere, siden avstanden til sykkelen rett foran allikevel blir tilfredsstillende. På denne måten blir det vanskelig for biler å bryte inn i kolonnen, og vi slipper unødige forbikjøringer.
Ski MC Klubb har oppskriften på sine hjemmesider :thumleft Se link:
https://skimc.no/kj-re-i-f-lge
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 16 okt 2023, 20:31
Ved forbikjøring av lusekjørere: den siste som har kjørt forbi eller kjører forbi legger seg ut i venstre felt og blinker med venstre blinklys ved grei sikt og klar bane. >...<

Rekkefølgen vi kjører i er litt varierende, ingen faste plasseringer egentlig men heller ingen helt ferske eller med lite motorkraft.
De gangene jeg har kjørt i front på felleskjøringer og har tatt igjen forankjørende, som jeg har funnet det sikkert å forbikjøre, så har jeg fortsatt å ligge i motgående kjørefelt helt til det kommer motgående kjøretøy som selvfølgelig gjør at jeg legger meg inn i egen kjørebane igjen.

Gjør det på denne måten for å signalisere til resten av reisefølget om at det er trygt å kjøre forbi og at det er god avstand til den forbipasserende til at forbikjøringen er trygg. Ikke alltid for alle i felleskjøringsfølget naturligvis, hvis vi er mange.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
olajacob76
Innlegg: 9
Registrert: 15 okt 2023, 11:59
Motorsykkelen din: BMW R1200 GS Exclusive 2018, Yamaha MT-125 2020, Yamaha XV-125 Virago 2000
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av olajacob76 »

Gammelsmurfen skrev: 16 okt 2023, 20:31 Som bla. @AJ sier, annenhver venstre/høyre og intercom klarer vi oss fint uten, avtaler vanligvis neste stopp.
Vi praktiserer at alle har kontroll på sin bakmann, på den måten vil det sikre at uansett hvor i rekka en må stoppe eller faller fra, så vil det "forplante" seg fremover. Da stopper man og venter litt, kommer ikke den/de bak etter kort tid så snur den som ligger fremst og sjekker.
Veldig bra tips!! Alle skal med :twothumbs:

lazyboy
Innlegg: 242
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av lazyboy »

AJ skrev: 16 okt 2023, 20:42
Gammelsmurfen skrev: 16 okt 2023, 20:31
Ved forbikjøring av lusekjørere: den siste som har kjørt forbi eller kjører forbi legger seg ut i venstre felt og blinker med venstre blinklys ved grei sikt og klar bane. >...<

Rekkefølgen vi kjører i er litt varierende, ingen faste plasseringer egentlig men heller ingen helt ferske eller med lite motorkraft.
De gangene jeg har kjørt i front på felleskjøringer og har tatt igjen forankjørende, som jeg har funnet det sikkert å forbikjøre, så har jeg fortsatt å ligge i motgående kjørefelt helt til det kommer motgående kjøretøy som selvfølgelig gjør at jeg legger meg inn i egen kjørebane igjen.

Gjør det på denne måten for å signalisere til resten av reisefølget om at det er trygt å kjøre forbi og at det er god avstand til den forbipasserende til at forbikjøringen er trygg. Ikke alltid for alle i felleskjøringsfølget naturligvis, hvis vi er mange.
For egen del synes jeg gruppekjøring suger. Men når jeg en sjelden gang gjør det så foretar jeg forbikjøringer raskest mulig og legger meg helt til høyre når jeg legger meg inn. Dette fordi jeg ønsker at den bak som ev skal forbi skal bedømme sikt/avstand selv. Godt til høyre så det er god plass inn etter meg. Om det er feil vil jeg allikevel fortsette med det :D

Svar