Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 16 okt 2023, 20:42
Gammelsmurfen skrev: 16 okt 2023, 20:31
Ved forbikjøring av lusekjørere: den siste som har kjørt forbi eller kjører forbi legger seg ut i venstre felt og blinker med venstre blinklys ved grei sikt og klar bane. >...<

Rekkefølgen vi kjører i er litt varierende, ingen faste plasseringer egentlig men heller ingen helt ferske eller med lite motorkraft.
De gangene jeg har kjørt i front på felleskjøringer og har tatt igjen forankjørende, som jeg har funnet det sikkert å forbikjøre, så har jeg fortsatt å ligge i motgående kjørefelt helt til det kommer motgående kjøretøy som selvfølgelig gjør at jeg legger meg inn i egen kjørebane igjen.

Gjør det på denne måten for å signalisere til resten av reisefølget om at det er trygt å kjøre forbi og at det er god avstand til den forbipasserende til at forbikjøringen er trygg. Ikke alltid for alle i felleskjøringsfølget naturligvis, hvis vi er mange.
Ja, det er eksakt det vi gjør, og ved neste mulighet legge seg ut igjen i venstre felt og blinke selv om man ikke skal forbi, men signalisere klar bane til de bak som ikke ser rundt en kurve eller over en bakketopp som du gjør.

lazyboy
Innlegg: 242
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av lazyboy »

For noen år siden fulgte 3 vogntog det oppsettet ved forbikjøringer i Gudbrandsdalen. Fikk ikke veldig gode tilbakemeldinger kan jeg huske, fikk derimot mye mediadekningen da😎 At Aj eller andre sa det var greit holder nok ikke i retten. Bedømmer vi alle likt med tanke på sideveier, rasteplasser osv?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: 16 okt 2023, 23:08 For noen år siden fulgte 3 vogntog det oppsettet ved forbikjøringer i Gudbrandsdalen. Fikk ikke veldig gode tilbakemeldinger kan jeg huske, fikk derimot mye mediadekningen da😎 At Aj eller andre sa det var greit holder nok ikke i retten. Bedømmer vi alle likt med tanke på sideveier, rasteplasser osv?
Et snodig innlegg, må jeg si...

For det første:
Å sidestille vogntogs forbikjøringer med motorsykler blir så søkt at det ikke kan ses på som relevant i det hele tatt.
Vogntog er de største motorvognene som kjører på norske veier, mens motorsykler er blant de minste. Og her har faktisk størrelsen svært mye å si.
Stikkord for vogntog er plassen de opptar i veibanen, den ikke spesielt kjappe akselerasjon, lange bremsestrekning og ikke ubetydelig fare ved kraftig bremsing med eksempelvis fare for forskyvning av last, ubalanse i henger med fare for sleng osv.

For det andre:
En MC smetter kjapt forbi annen trafikk ved forbikjøringer med sin overlegne akselerasjon og er langt mer manøvrerbar og ikke minst fleksibel med tanke på plassering i kjørebanen.
Som å pendle sideveis i kjørebanen med tanke på oversikt over trafikkbildet og posisjonering ved forbikjøringer.

Det jeg gjerne kaller lange og "late" forbikjøringer, altså å kjøre rolig forbi og ligge lenge i motgående kjørebane for å signalisere til de som følger på i kjørefølget ved felleskjøringer, er ikke måten å gjøre det på iht. til den norske vegtrafikklovgivningen.
Det tror jeg vi alle kan være enige om.
Å oppholde seg lenger enn nødvendig i motgående etter en forbikjøringen innebærer selvfølgelig økt risiko for trafikkfarlige situasjoner. Ikke bare når det gjelder møtende trafikk, men også trafikk som måtte komme fra sideveier, rasteplasser osv., som det er nevnt.

Likevel forsvarer jeg å gjøre det slik der førstemann i kjørefølget har god oversikt og gjerne også er godt kjent. Nettopp for å signalisere at det er trygt å foreta forbikjøring. Kommer det trafikk i mot legger man seg selvfølgelig tilbake i egen kjørebane og gir tegn på at man gjør dette.
På uoversiktlige strekninger og når det er mye motgående trafikk gjør man naturligvis ikke slike lange forbikjøringer.

Et annet poeng, slik jeg ser det, med slike forbikjøringer, der det er mulig og forsvarlig, tror jeg er at det virker mindre stressende, om vi kan si det slik, på andre trafikanter.
En motorsykkel som akselerer kjapt forbi kan i mange tilfelle nærmest skremme den forbikjørende.
Kjører man derimot rolig og, la meg meg bruke ordet behersket, forbi skaper dette mindre uro i trafikkbildet.

Men igjen, iht. til norsk vegtrafikklovgivning skal forbikjøringer gjøres så sikkert og kjapt som mulig uten unødig opphold i motgående kjørebane. Og den som blir forbikjørt skal senke farten, om nødvendig, for at forbikjøringen skal skje så smidig som mulig og uten at det oppstår faresituasjoner.
Altså har både den som signaliserer og foretar en forbikjøring og den som blir forbikjørt et felles ansvar. Dog har den som vil forbi selvfølgelig det største ansvaret for at dette skjer på en trygg og sikker måte uten å bidra til å skape trafikkfarlige situasjoner.

Og til slutt:
Om det skulle skje en ulykke ved forbikjøring og saken havner i retten så er jeg nok ganske sikker på at retten ikke trekker fram hva jeg eller andre skriver om dette her på MCsiden.no...
Da er det selvfølgelig partenes forklaringer, vitneobservasjoner og evt. andre bevis, som dashbord og/eller hjelmkamera osv. som legges til grunn.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av kaLARSnikov »

Tipper dette er saken det dreier seg om:

https://www.nrk.no/innlandet/ble-sparke ... 1.11329621

Her er også UP på banen og påpeker som AJ at tunge kjøretøy ikke er likestilt andre kjøretøy.

Men så er vel kanskje også poenget her litt at de tre vogntogene tilsynelatende tok i bruk noe av de overordnede konseptet med at den som kjørte forbi først varslet til de lenger bak om kysten var klar eller ikke, i dette tilfellet via samband. Her kan jeg nok si meg litt prinsipielt enig i at det kan være en potensiell uting at vi bedriver slikt på to hjul. Til syvende og sist så er det tross alt snakk om at man stoler på en annen motorist fremfor hva man kan se med sine egne to øyne, og dette er vel strengt tatt ikke innafor.

Når det er sagt så skjer dette titt og stadig med kompisgjengen jeg kjører med: En av oss tar en forbikjøring og melder via intercom til resten av følget om det er klart for at de andre kan følge på eller ikke - så jeg skal for all del ikke påstå at jeg er uskyldig i dette.

Men at det kan være skummelt i enkelte tilfeller, det er helt klart. Vi har flere ganger erfart at "dekningsgraden" med blåtann-basert intercom kan være høyst variabel og et par av oss husker fortsatt en slik situasjon fra et par år siden da en kjørte forbi først og så meldte tilbake på intercom at det var klart. Da turte ingen å følge etter siden intercom'en begynte å falle ut og vi kunne ikke være sikret på om vedkommende sa at det var "klart" eller "ikke klart"...

Det er også stor forskjell i hvor små luker en motorsykkel behøver ved forbikjøring, så om man i tillegg skal basere seg på en visuell varsling (ved at førstemann ligger i motgående felt så lenge det er "klart") så bør man kanskje på forhånd ha en viss kollektiv formening og hvor stor luke det til enhver tid betyr.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av AJ »

kaLARSnikov skrev: 17 okt 2023, 13:32 Det er også stor forskjell i hvor små luker en motorsykkel behøver ved forbikjøring, så om man i tillegg skal basere seg på en visuell varsling (ved at førstemann ligger i motgående felt så lenge det er "klart") så bør man kanskje på forhånd ha en viss kollektiv formening og hvor stor luke det til enhver tid betyr.
Godt poeng :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av dypen »

I motsetning til mange bilister foretrekker jeg å passere så raskt som mulig ved forbikjøring, hva er vitsen med å ligge å gnu 5 km raskere vs den du skal passere.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 17 okt 2023, 15:54 I motsetning til mange bilister foretrekker jeg å passere så raskt som mulig ved forbikjøring, hva er vitsen med å ligge å gnu 5 km raskere vs den du skal passere.
Enig i dette.
Men det du skriver er vel litt på siden av det jeg prøver å få fram i forbindelse. med felleskjøring, nemlig å fortsatt holde seg i motgående for å vise at det fortsatt er "klart bane".

Selve forbikjøringen når man kjører først i et kjørefølge/felleskjøring gjøres selvfølgelig ikke ved å "ligge å gnu 5 km raskere" enn den du kjører forbi.
Poenget er altså å ikke legge seg inn igjen med en gang etter forbikjøringen, men holde seg fortsatt i motgående og øke avstanden til den forbikjørte for på den måten å gi de andre i kjørefølget mulighet for også å foreta en trygg forbikjøring.

Og dermed har jeg sagt mitt om dette.
Så får andre være enig eller uenig og må selvfølgelig gjerne fortsatt komme med sine erfaringer, meninger og oppfatninger om både det jeg har kommet med og øvrige skrevne og uskrevne regler for felleskjøringer :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av rolf-arne »

Det som har vært diskutert om forbikjøring, bør etter min mening bare gjøres av folk som er godt samkjørte. Som vet hva de andre mener og ikke minst kjenner hvilke marginer den enkelte legger inn..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av rolf-arne »

@dypen , på hjemturen fra Evje, så tok vi igjen 2 biler som kjørte i lag...

Det skapt litt forvirring, for dem og for oss...

Bakre bilen prøvde å ta igjen den fremste, da denne ikke hadde tanken om å kjøre ut på siden å stoppe , før vi hadde hatt 3-4 forbikjøringer av sistemann.

Jeg lå jo sist, og oppdaget at dem kjørte i lag da dem stoppa på samme plass... det var ikke så lett å skjønne før det.

Når sistebilen var såpass desperat, så burde vi jo ha sluppet denne frem, selv om det føltes rsrt ut...

Alt ble mye værre på grunn av regnet, og var ikke så safe som man skulle ønske..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av dypen »

@rolf-arne kan ikke huske jeg reagerte på noe unormalt fra Evje til Sølgarden, der jeg lå foregikk alt normalt. Du stakk jo avgårde for å filme. Men derimot på vei til Evje provoserte Tesla sjåføren hele turfølge og hadde heller ikke kommet forbi alle da vi svinga av på Evje.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av Gammelsmurfen »

kaLARSnikov skrev: 17 okt 2023, 13:32
Når det er sagt så skjer dette titt og stadig med kompisgjengen jeg kjører med: En av oss tar en forbikjøring og melder via intercom til resten av følget om det er klart for at de andre kan følge på eller ikke - så jeg skal for all del ikke påstå at jeg er uskyldig i dette.

Men at det kan være skummelt i enkelte tilfeller, det er helt klart. Vi har flere ganger erfart at "dekningsgraden" med blåtann-basert intercom kan være høyst variabel og et par av oss husker fortsatt en slik situasjon fra et par år siden da en kjørte forbi først og så meldte tilbake på intercom at det var klart. Da turte ingen å følge etter siden intercom'en begynte å falle ut og vi kunne ikke være sikret på om vedkommende sa at det var "klart" eller "ikke klart"...
Vi praktiserer kun at man hele tiden har visuell kontakt med den som signaliserer klar bane ved å ligge i venstre, så det blir bare et par ekstra øyne som ligger lenger frem og ser f.eks. en rette før deg ved f. eks. slutten av en svak høyresving.
Da har man både avstanden frem til den som signaliserer + den klare banen "signalisør" (med gode marginer) gir.
Kjenner hverandre og pleier å være 6-8 stk. så det mener jeg er helt trygt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av Kjellrf »

Kan tillegge en ting ved forbikjøring av biler når man kjører sammen, husk at motorsykkelen bak også skal forbi.
Når jeg legger meg inn, legger jeg meg inn til høyre i feltet, og eventuelt venter med å gå tilbake til min plass til venstre i kjørefeltet til mc bak meg har kommet trygt forbi.
Har opplevd å kjøre forbi en bil bak annen mc, og denne var fornøyd fordi hen hadde kommet 5 meter foran bilen vi kjørte forbi...
Ikke moro når det kommer biler i mot...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av FredrikE24 »

Grøss og gru hver gang man tar igjen en MC-gruppe på tur. Er fryktelig teit at de reagerer på at jeg bryter opp gruppa om jeg må ta forbikjøringer stegvis.

Kjørte vestsiden av Randsfjorden en gang på tur hjem fra Vestlandet. Så tok man igjen en MC-klubb på sikkert 50-60 sykler som lagde en propp. Sånt er så unødvendig.

Ellers har jeg jo kjørt i gruppe selv med opp til 12-14pers. Mine regler er at førstemann må være erfaren og kjøre jevnt! Ellers blir det fort trekkspilltendenser. Utover selve kjøringen så liker jeg effektive stopp. Ellers går klokka utrolig fort når førstemann er ferdig med å tanke og kjøper seg en is.. Så jeg har innført regler som sier at vi kun tanker og venter ved utkjøringen når man er ferdig. Så spiser man når man har planlagt det. Så får man lov til å strø hvis man er en av de første til å tanke..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Skrevne og uskrevne regler for gruppekjøring / felleskjøring?

Legg inn av dypen »

Mesteparten av tida kjører jeg alene eller sammen med en så det er aldri noe problem, har vært med en del turer nå med mcsiden.no brukere som alltid har fungert veldig bra uten at vi har drillet noe strikt opplegg i forkant. Ser da bort fra enkelt hendelse på vei til Evje som beskrevet før her. Innhenter ofte enkelte motorsykkelister eller mange i følge hvor jeg av og til legger meg bak, men skli forbi er aldri noe problem for å kjøre eget løp.

Som @FredrikE24 beskriver her så har jeg ingen forståelse for hvorfor det skal være problematisk å la en mc passere en gruppe. Skal du kjøre langt er det helt klart en fordel å kjøre ett strikt regime på bensinfylling og bespisning så den heier jeg på :thumleft Men er jeg sammen med mange oppveier det sosiale den ekstra tiden :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar