Problem med bensintilførselen?

Med flere og flere veteransykler, særlig fra de japanske produsentene er tiden inne for eget veteransykkel-forum.
Velkommen til alle veteraneiere om å fortelle historier og legge ut bilder!
Svar
Jobbi Blø
Innlegg: 9
Registrert: 19 okt 2023, 14:18
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 650 maxim 1981

Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Jobbi Blø »

Hei jeg er ny på forumet og har en Yamaha 650 XJ Maxim 1981.
Sykkelen fungerte fint når den ble parkert før vinteren (2022). Etter overvintringen starter sykkelen på full choke, men den går bare en liten stund før den slukner. Den tåler heller ikke at jeg forsøker å gi gass. Problem med bensintilførselen?
Hvor bør jeg å begynne å lete? Mvh Jobbi

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av dypen »

Tøm hele systemet for gammel bensin og rens forgassere. Mulig noen andre her inne har kjennskap til selve gasserne og kan gi bedre tips der. Lykke til og velkommen :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av kjellv »

Denne har ikke elektrisk bensinpumpe, så det trenger du ikke å lete etter. Det er derfor ikke annet bensintrykk enn fallhøyden fra tanken til forgasserne skaper. Og det er ikke mye. Med choke på vil du få et sug nedenfra som hjelper på en del, men dette minker betydelig når du tar av choken.
Mer trolig er det at det er avleiringer som sitter i trange passasjer i bensinsystemet. Forgasser rens er nok ikke dumt. Det er også et filter i tanken, du må ta ut hele bensinkranen for å komme til dette. Bensinkranen kan også ha et problem.
Ellers, ikke E10 bensin på denne!

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jobbi Blø skrev: 19 okt 2023, 15:07 Etter overvintringen starter sykkelen på full choke, men den går bare en liten stund før den slukner. Den tåler heller ikke at jeg forsøker å gi gass. Problem med bensintilførselen?
Hvor bør jeg å begynne å lete? Mvh Jobbi
Step 1.
Begynn med det enkleste, dersom den går litt før den stopper så kan det være så enkelt som at tanken ikke puster så det blir vakuum.
Puster den via tanklokket eller pusterør (mest sannsynlig en slange som ender et sted den vil droppe evt. bensin om det overfylles).
Enkel test, løsne/åpne litt på tanklokket å se om det hjelper.

Step 2.
Har sykkelen "Petcock"? enten i form av en elektrisk bensinkran/ventil, eller en manuell sak? De elektriske i hvertfall har som oftest en sil i seg, åpne den og sjekk/rens den.
Ikke uvanlig at det i tillegg til bensinslange går en tynnere slange fra petcock´n, da er det i såfall en vakuumslange som går til en (som oftes messingnippel) på motor/gasser. Sjekk at den er hel, sitter der den skal og ikke er tilstoppet.

Step 3.
Sjekk inntaksmanifoldene (gummirørene) mellom gassere og motor for sprekker, spesielt typisk rundt klemmene.

Kan se ut som om det finnes flere typer gassere til denne?
Antar du har sjekket luftfilter(e)?

Hjelper ikke dette/ser det over bra ut, så blir vel det neste å rense gassere.
Ser ut som det finnes noe repsett til disse, kan sikkert være greit med nye pakninger om du først åpner den.

Lykke til!

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Brigg »

Forgasserrens i form av lurium som tilsettes bensinen kan hjelpe dersom det er urenheter i forgasserne som er problemet. Jeg har brukt Biltema sin som de kaller bensintilsetning og har fått min 1985 modell til å gå sånn noen lunde OK.

Men dersom det ikke er gjort en skikkelig overhaling av forgasserne siden 1981 er det kanskje på tide å gjøre dette uansett. Jeg tar mine i løpet av vinteren.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Jobbi Blø
Innlegg: 9
Registrert: 19 okt 2023, 14:18
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 650 maxim 1981

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Jobbi Blø »

Hei! Takk for gode svar, har undersøkt alt fra tanklokk til petcock med tilhørende vakuumslange alt virker helt i orden. Det som ikke var i orden var luftfilteret antagelig aldri være byttet på 42 år. Helt svart og fult av drit. Har bestilt nytt som kommer i begynnelsen av november. Brukte startgass i dag og fikk den til å gå i noen sekunder på full chok og den går på alle fire sylinder. Men samtidig så viser det se at pluggen på sylinder 1var blaut og neste var litt fuktig mens de to siste var helt tørre. Er det noen som kan tolke det? Mvh Jobbi blø

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av mekkern »

Demonter og rengjør forgasserene-ALLE dyser flottørnåler og emlusjonsrør-sjekk at membraner er hele og at forgasserstemplene går lett.
Spray denne gjennom alle kanaler og dyser for å sjekke at det er åpent-https://www.thansen.no/bil/bilpleie/ren ... /pn1240266
Nye plugger.
Tøm tanken-fersk bensin

Bruk kun 98oktan.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Jompa »

Skaff deg servicemanual hvis du ikke har allerede.
Enten bok eller last ned fra nettet.
F eks denne:

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Domino »

På min 1992-modell hadde jeg problemer med å få den til å gå skikkelig. Ei av plugghettene var dårlig (hadde mye høyere motstand enn de andre) så den ble byttet. Jeg byttet like godt de 30 år gamle pluggledningene også. Det var noen andre issues også, men dette skal iallfall hjelpe på gnisten.

Jobbi Blø
Innlegg: 9
Registrert: 19 okt 2023, 14:18
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 650 maxim 1981

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Jobbi Blø »

Gammelsmurfen skrev: 19 okt 2023, 21:47
Jobbi Blø skrev: 19 okt 2023, 15:07 Etter overvintringen starter sykkelen på full choke, men den går bare en liten stund før den slukner. Den tåler heller ikke at jeg forsøker å gi gass. Problem med bensintilførselen?
Hvor bør jeg å begynne å lete? Mvh Jobbi
Step 1.
Begynn med det enkleste, dersom den går litt før den stopper så kan det være så enkelt som at tanken ikke puster så det blir vakuum.
Puster den via tanklokket eller pusterør (mest sannsynlig en slange som ender et sted den vil droppe evt. bensin om det overfylles).
Enkel test, løsne/åpne litt på tanklokket å se om det hjelper.

Step 2.
Har sykkelen "Petcock"? enten i form av en elektrisk bensinkran/ventil, eller en manuell sak? De elektriske i hvertfall har som oftest en sil i seg, åpne den og sjekk/rens den.
Ikke uvanlig at det i tillegg til bensinslange går en tynnere slange fra petcock´n, da er det i såfall en vakuumslange som går til en (som oftes messingnippel) på motor/gasser. Sjekk at den er hel, sitter der den skal og ikke er tilstoppet.

Step 3.
Sjekk inntaksmanifoldene (gummirørene) mellom gassere og motor for sprekker, spesielt typisk rundt klemmene.

Kan se ut som om det finnes flere typer gassere til denne?
Antar du har sjekket luftfilter(e)?

Hjelper ikke dette/ser det over bra ut, så blir vel det neste å rense gassere.
Ser ut som det finnes noe repsett til disse, kan sikkert være greit med nye pakninger om du først åpner den.

Lykke til!

Hei! Hadde sjekket alt som du foreslo uten å finne noe. Bestemte meg for å gå i gang med gassere og startet med å fjerne tanken løsnet vakuumslangen og bestemte meg for å løsne drivstoff slangen fra gasseren og ikke tanken. Ds viste det seg at det var ingen slangeklemme der, så jeg trakk den bare av (tidligere eier hadde bytte slange for to år siden og ikke kjørt noe særlig med den etter det). Kan ikke si at det var mye vakuum der. Var litt overrasket over at det var en leddet nippel der som kan beveges opp og ned. Regner med at det skal være slik????? Så hvis det er normalt så setter jeg sammen hele greia og prøver å starte den i morgen når jeg har fått tak i klemme. Er det noe jeg bør tenne på før jeg trykker på startknappen? Hilsen og takk for alle de gode rådene jeg fikk fra dere på MC siden.

Jobbi Blø
Innlegg: 9
Registrert: 19 okt 2023, 14:18
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 650 maxim 1981

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Jobbi Blø »

Gammelsmurfen skrev: 19 okt 2023, 21:47
Jobbi Blø skrev: 19 okt 2023, 15:07 Etter overvintringen starter sykkelen på full choke, men den går bare en liten stund før den slukner. Den tåler heller ikke at jeg forsøker å gi gass. Problem med bensintilførselen?
Hvor bør jeg å begynne å lete? Mvh Jobbi
Step 1.
Begynn med det enkleste, dersom den går litt før den stopper så kan det være så enkelt som at tanken ikke puster så det blir vakuum.
Puster den via tanklokket eller pusterør (mest sannsynlig en slange som ender et sted den vil droppe evt. bensin om det overfylles).
Enkel test, løsne/åpne litt på tanklokket å se om det hjelper.

Step 2.
Har sykkelen "Petcock"? enten i form av en elektrisk bensinkran/ventil, eller en manuell sak? De elektriske i hvertfall har som oftest en sil i seg, åpne den og sjekk/rens den.
Ikke uvanlig at det i tillegg til bensinslange går en tynnere slange fra petcock´n, da er det i såfall en vakuumslange som går til en (som oftes messingnippel) på motor/gasser. Sjekk at den er hel, sitter der den skal og ikke er tilstoppet.

Step 3.
Sjekk inntaksmanifoldene (gummirørene) mellom gassere og motor for sprekker, spesielt typisk rundt klemmene.

Kan se ut som om det finnes flere typer gassere til denne?
Antar du har sjekket luftfilter(e)?

Hjelper ikke dette/ser det over bra ut, så blir vel det neste å rense gassere.
Ser ut som det finnes noe repsett til disse, kan sikkert være greit med nye pakninger om du først åpner den.

Lykke til!

Hei! Hadde sjekket alt som du foreslo uten å finne noe. Bestemte meg for å gå i gang med gassere og startet med å fjerne tanken løsnet vakuumslangen og bestemte meg for å løsne drivstoff slangen fra gasseren og ikke tanken. Ds viste det seg at det var ingen slangeklemme der, så jeg trakk den bare av (tidligere eier hadde bytte slange for to år siden og ikke kjørt noe særlig med den etter det). Kan ikke si at det var mye vakuum der. Var litt overrasket over at det var en leddet nippel der som kan beveges opp og ned. Regner med at det skal være slik????? Så hvis det er normalt så setter jeg sammen hele greia og prøver å starte den i morgen når jeg har fått tak i klemme. Er det noe jeg bør tenne på før jeg trykker på startknappen? Hilsen og takk for alle de gode rådene jeg fikk fra dere på MC siden.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Jompa »

Når du har tanken og slangene løse kan du prøve å suge på vakumslangen.
Da skal det renne bensin ut av bensintanken.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Jobbi Blø
Innlegg: 9
Registrert: 19 okt 2023, 14:18
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 650 maxim 1981

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Jobbi Blø »

Jompa skrev: 24 okt 2023, 21:40 Når du har tanken og slangene løse kan du prøve å suge på vakumslangen.
Da skal det renne bensin ut av bensintanken.
Selvfølgelig, vakuum og ventilen åpnes går ned og prøver.

Jobbi Blø
Innlegg: 9
Registrert: 19 okt 2023, 14:18
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 650 maxim 1981

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Jobbi Blø »

Jobbi Blø skrev: 24 okt 2023, 22:48
Jompa skrev: 24 okt 2023, 21:40 Når du har tanken og slangene løse kan du prøve å suge på vakumslangen.
Da skal det renne bensin ut av bensintanken.
Selvfølgelig, vakuum og ventilen åpnes går ned og prøver.
Det virket. Aner ikke hvor mye som skal komme, men det rant litt og så kom noen dråper. Regner med at motoren har litt mere sug en meg. Setter sammen og prøver i morgen. Takk folkens

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Problem med bensintilførselen?

Legg inn av Domino »

Det skal ikke ha så mye å si hvor mye sug det er. Bensinkranen er enten åpen eller stengt. Så det virker som det kommer for lite bensin når den er åpen. Jeg tenker tett sil.

Svar