Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Pandy
Innlegg: 5
Registrert: 21 des 2023, 09:11
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Cafe Racer 2020

Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av Pandy »

Hei!

Dette blir min første post her på forumet. Jeg tok lappen i fjor og er nå klar for å finne meg en fin sykkel til sommeren. Til nå har jeg lånt svigers 1200 GS, og jeg merker at den blir i største laget på det nivået jeg er nå.

Jeg har nå peila meg inn på Ducati Scrambler, en lettkjørt og kul sykkel. Noen som har erfaringer med disse?

Jeg ønsker primært å bruke det på ettermiddagsturer og helgeturer, så tror ikek jeg har behov for en fullblods touring nå. Noen andre modeller jeg evt. burde kikke på?

Sist, har skjønt at Ducati generelt er litt dyrere hva gjelder deler og service. Hvor mye koster en typisk service på en slik? Har skjønt at det må gjøres årlig, så vil jo bli en kostnad. Er det sånn at det må gjøres en større service ved 15k og 30k km (desmo service?), og noen som vet hva en slik evt koster?

Ser at det ble mange spørsmål her, men trenger litt råd :twothumbs: Ønsker alle en god jul!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av AJ »

Heisan!
Velkommen til oss på MCsiden.no :vs !

Ducatiscrambleren er nok en bra sykkel å starte med. Men det er vel også slik at en del Ducatieiere har hatt en del rare problemer med syklene sine.
På langt nær alle, så klart, men en god del, ut fra hva jeg har fått med meg... :-k .
Men så er det ikke minst også slik at mange av oss mener det er ganske mye mer karakter og særpreg, "sjel", om du vil, når det kommer til italienske motorsykler.
Har jo selv en Moto Guzzi V7 850 Special, som jeg har storkost meg med i 2023 sesongen \:D/ !
Så hva med å vurdere en slik som første sykkel :crazy: ?
Alternativt en V7 850 Stone.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av FredrikE24 »

Har du lyst på en sånn, så kjøper du en sånn om du har råd :)
Ingen vits i å prøve å være fornuftig, det ender bare opp i mange sykkelbytter med de ekstra kostnadene det medfører. Du må se ann ditt behov.

Jeg fikk mange tips ang. sykkelvalg da jeg skulle kjøpe førstesykkel. Kjøpte den store, tunge BMWen den gang som jeg fortsatt har etter snart 8 år. Det var den jeg hadde lyst på, og fortsatt liker å ha.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av pingvin »

Bare prøvekjørt kort tur men veldig lettkjørt og fin, veldig bra første sykkel :thumleft

Bare ikke forvent for mye offroad-egenskaper, ganske stumpete fjæring, dette er ren gatesykkel, scrambler bare image men ser bra ut og om du bare skal kjøre på veien så spiller det ingen rolle. (Dvs. finnes en Desert Sled utgave med mer fjæringsvei og bakkeklaring som visstnok skal være ganske bra offroad og egentlig ganske tøff også).

Eller Moto Guzzi V7 850, ja, ikke kjørt men ikke noe å si på utseendet der heller :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av AJ »

Hva med en slik :crazy: ?

https://www.lazyboyz.no/himalayan

Om du har en forhandler i nærheten av der du bor bør du kanskje sette deg opp for en testkjøring av denne, @Pandy .
Kanskje du har en aldri så liten overraskelse i vente ;):
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av Canutus »

Har en kollega som tok lappen i sommer og har en slik scrambler. Har ikke hørt om problemer, men kan jo alltids høre med han i morgen.

Ellers er jeg i samme båt som @FredrikE24 , kjøpte en nokså motorsterk BMW som første sykkel i 2016, kunn fordi det var DEN jeg falt for, og har i dag ingen sykler i sikte som eg heller ville hatt. Bortsett ifra at det hadde vært artig med en ekstra til grus/vinter-mc ala Himalayan. Har ingen erfaring med de Royal Enfield, men spennende med gjenoppstått gammelt merke.

Bruk litt tid nå på finn.no og gjør litt forskjellige søk og se hva du får for penga. Stor litt eldre vs. mindre nyere.
Også en runde til forhandlere og prøvesitte litt forskjellige typer, så får du en fornemmelse av hva du føler er det rette.

Lykke til med valget og velkommen til 🏍️-siden👍

Pandy
Innlegg: 5
Registrert: 21 des 2023, 09:11
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Cafe Racer 2020

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av Pandy »

Takk for alle gode svar. Skal ta å sjekke de ulike dere nevner, sikkert veldig greit å prøve litt forskjellig. Burde nok sånn sett vente til vår og mulighet for prøvekjøring, men ser at man nok kan gjøre et kupp på denne tiden av året + høy rente, strøm etc..

Eneste jeg er litt usikker på er service kost på feks ducatien, men skal ringe forhandler i morgen å høre hva det ligger på👍

Igjen, hyggelig mange svar! Dette blir gøy.

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av kaLARSnikov »

Om du holder til i det området så har jeg også hørt veldig mye bra om Desmolab i Fredrikstad. Det er dog ikke en "offisiell" forhandler så om du tenker helt ny sykkel som kanskje krever servicer på merkeverksted osv. i forhold til garanti og slikt så er det muligens ikke aktuelt, men om du skal ha en sykkel med et par år under beltet så kan det være noe å sjekke ut. Husker for øvrig ikke i farten om han er rimeligere enn lokale merkeverksteder.

Et noe lignende alternativ finner du kanskje i Yamaha XSR700. Eventuelt XSR900 - den er kanskje litt i overkant brutal som en førstegangssykkel, men det er jo bare å ta det pent..? ;)

Vet ikke hvordan Yamaha er på servicekostnader og slikt sammenlignet med Ducati, men tilgjengelighet på verksted og deler i nærheten er gjerne også noe enkelte ønsker å ha i bakhodet.

Pandy
Innlegg: 5
Registrert: 21 des 2023, 09:11
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Cafe Racer 2020

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av Pandy »

Takk, Desmolab er et godt alternativ. Tenker først og fremst brukt sykkel.

Yamaha XSR 700 / 900 er også et godt alternativ, og en del rimerligere. Jeg skal ringe noen verksted i dag og høre hva en service typ koster.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av simpson »

Servicekostnader på Ducati er ikke høyere enn på andre sykler. Heller tvert i mot. Honda har for eksempel kortere serviceintervaller.
Har kjørt Ducati i over 20 år og har ikke hatt mer trøbbel med det enn andre merker jeg har hatt.
Det som ofte går igjen er at folk som ikke har hatt og kanskje aldri en gang å ha kjørt Ducati vet best om problemer med disse syklene.
Har du lyst på Scrambler så trenger du ikke å være redd for at er mer trøbbel med den enn andre merker.
Alle merker har sine feil og problemer og Ducati er ikke værre enn andre.
Men problemet er at kjøper du en italiener blir du ofte mer entusiastisk og får en større lidenskap for mc.
Ingen andre merker er i nærheten av å ha mer lidenskapelige eiere enn de italienske merkene.

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av Duke944 »

Jeg kjøpte en Desert Sled ny i 2018 og har nå kjørt 32000km med den. (Høres lite ut, men jeg har en sykkel til). Jeg har hatt en rekke sykler av italiensk, tysk og japansk tidligere. Og forsåvidt ganske fornøyd med alle. Men for meg framstår Sleden som den morsomste sykkelen jeg noen gang har hatt. Jeg sitter godt, jeg slipper "tårnet" av diverse skjermer og tull foran meg, helt grei å stå og kjøre, - noe jeg liker ved gruskjøring. Sykkelen veier fulltanka 209 kilo og er lett å håndtere. Svingegenskapene er veldig bra, sjøl med nitten toms framhjul. Søttitre hester høres ikke mye ut. Jeg gira ned til 14 tenners framdrev og sykkelen er leken. Akser bra, bremser bra, lettkjørt overalt. Det JEG liker best, som mange fnyser av, er: nesten ikke elektroniske hjelpemidler. Kun ABS. Ikke noe knotter og spaker og skjermer og dill. Det er to kjøreprogram, ON- og OFF-road, de utgjør ingen forskjell motormessig. Greia er at du bare må over på OFF-road hvis du vil slå av ABS'n. Hvilket kan være nødvendig på grus. Jeg har hatt sykkelen på foreskrevne servicer og har ikke noe å klage på der når det gjelder pris. Ellers ikke noe skader, reparasjoner eller oppgraderinger. Jeg sleit ut kjede/drev på 24000km, framdekket holder ca 10000km, bakdekket ca 7000km med min kjøremåte. Men altså; dette er en Desert Sled som går omtrent 1/3 på grus. Hva andre Ducati Scramblere presterer veit jeg ikke, men det bør vel ikke være så ulikt. Som folka her sier: smak og behag, - du må bare starte et sted og finne ut av tinga sjøl.

Pandy
Innlegg: 5
Registrert: 21 des 2023, 09:11
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Cafe Racer 2020

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av Pandy »

Lidenskap og entusiasme, dette lover godt ;)

Da er ikke service/reparasjoner noe stort motargument, ser ut som det blir en ducati da!

@Duke944 Måtte du ha en større service ved 30k km? Desert Sleden er forøvrig også veldig kul.

Pandy
Innlegg: 5
Registrert: 21 des 2023, 09:11
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Cafe Racer 2020

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av Pandy »

Hei igjen. Fikk svar av forhandler nå.

Ducati Scramblere har serviceintervall på storservice hver 12k km, så ved 12 24, 36 osv.

Prisen på en vanlig årlig service var 3750kr, mens storservice hver 12k, lå på 12000kr. Dette er dog offisiell forhandler, så andre ligger nok litt under. Det virker jo overkommelig.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg har ikke inntrykk av at servicene på min er noe spesielt dyrere enn på andre merker. Deler er heller ikke noe å klage på prisen på. Side deksler f.eks. på min MS V4S er faktisk billigere enn de jeg kjøpte til en Tracer GT900 som jeg hadde. Ikke store summen, men tross alt billigere.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Første sykkel - Ducati Scrambler 800?

Legg inn av Duke944 »

Desert Sled, som andre Ducati Scramblers, regner jeg med (2018), har stor service med skifte av regreimer på 24000km. Neste service er da på 36000km, - men da skifter du ikke reimer. Men angående reimer: de skiftes på det som kommer først, kjørte 24000km eller 5 år. Sjøl er jeg glad i å skifte olje/filter for hver seks tusen kilometer. Trur ikke motoren har vondt av det.

Svar