Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »

Jeg har faktisk samme bukse og jakke sjøl. Det er et supplement til tekstilklærne som brukes over 90% av tida. Men for å kjøre på kafe lørdags formiddag eller til Uno-X/7-Eleven for å ta en softis i godt vær tenker jeg de er helt innafor. Jeg har kjøpt ryggbeskytter som passer i lomma på skinnjakken.

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Nok en gang takk for alle innspill! Jeg hadde ikke forventet at denne tråden skulle bli så aktiv før jeg i det hele tatt har begynt med kjøretimene. :D

Ser jo at det er veldig fort gjort å bruke hele budsjettet kun på klær og utstyr. Fort gjort å ende opp med klær og utstyr for 50k for å kjøre rundt på en 20 år gammel moped om jeg ikke er forsiktig! :lol
Ser at det ikke er helt umulig t det blir ett behov for å kjøpe utstyr som passer under litt forskjellige forhold etter hvert. Men til å begynne med så må jeg nok ha noe som egner seg for norsk vår med dertil svært varierende værforhold og overhengende fare for vått og relativt kaldt vær. Ender nok dermed opp med å følge rådet om en god (og ikke alt for dyr) allværsdress med plass til ett par lag med varmt under til å begynne med, så får jeg supplementere med litt lettere "sommerklær" når (om? :lol ) det behovet melder seg. :twothumbs:

Jeg er at MC Oslo har en del gode tilbud på Shoei og HJC hjelmer, så jeg skal ta en tur innom der å kike litt. Hadde vært veldig kjekt å få en god hjelm til halv pris! :thumleft

Når det gjelder intercom så krever kjøreskolen at jeg har egen. Men tror det er litt vilkårlig hvilken så lenge man i det minste kan koble den til mobilen og få samband via den.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »

Jeg kjører alltid med ull mesh-undertøy innerst. Uansett temperatur. Det blir ikke plagsom varmt i høye temperaturer, og funker også bra vår og høst. Og det fine med ull er at du henger det bare ut til lufting etter bruk, så er det ingen lukt etterpå. Det blir ikke surt, som mange syntetiske materialer blir. Ta med klessnor på overnattingstur, så er sokker og ullplagg luktfrie etter et par timer på snora.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av dypen »

Bruker hjelm i størrelse L eller XL og der har jeg tilgode å finne tilbud på hjelmer, er det tilbud er det som regel S, M og XXL :) Sko er ofte også det samme med 43 og 44. Kanskje litt lettere på klær :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

dypen skrev: 11 mar 2024, 17:25 Bruker hjelm i størrelse L eller XL og der har jeg tilgode å finne tilbud på hjelmer, er det tilbud er det som regel S, M og XXL :) Sko er ofte også det samme med 43 og 44. Kanskje litt lettere på klær :)
Får satse på at jeg har litt flaks, kan hende de har noe til en god pris som passer på gjennomsnittsskallen min allikevel... :lol

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Domino skrev: 11 mar 2024, 14:09 Jeg kjører alltid med ull mesh-undertøy innerst. Uansett temperatur. Det blir ikke plagsom varmt i høye temperaturer, og funker også bra vår og høst. Og det fine med ull er at du henger det bare ut til lufting etter bruk, så er det ingen lukt etterpå. Det blir ikke surt, som mange syntetiske materialer blir. Ta med klessnor på overnattingstur, så er sokker og ullplagg luktfrie etter et par timer på snora.
Takk for tipset! Har en del ull-undertøy av forskjellig slag som sikkert kan brukes. :D

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »

Netting er iallfall det jeg har prøvd som funker best. Brynje sine er jeg veldig fornøyd med.

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Da har jeg endelig vært og shoppet litt.

Har det ganske travelt frem mot første kjøretime, så dro ut på shopping sammen med en kompis på lørdag med mål om å få kjøpt i hvertfall mesteparten av det jeg trenger.
Været (og dermed trafikken) komspirerte litt mot oss, så vi fikk ikke dratt innom alle plassene vi hadde planlagt, men kom allikevel i mål med en tur innom MC Oslo og Bullfighter.

Fra MC Oslo endte jeg opp med følgende:
Lindstrands Sunne jakke og bukse med ryggskinne i jakken.
Halvorsens Ljusdal hansker
Alpinestars SMX-V2 støvler

Fra Bullfighter:
Scorpion EXO-Tech Animo åpningshjelm
Interphone U-Com 7R intercom

Fikk litt rabatter begge steder så endte opp rett under 20.000 til sammen. Ikke billig akkurat... men utstyret sitter bra på kroppen, See ikke så aller værst ut og virker til å være solide saker, så skal si meg veldig fornøyd.

Stort pluss i margen til både Bullfighter og MC Oslo for helt utmerket service! Direkte hyggelig å handle begge steder! :twothumbs:

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Femåring etter frislipp i godtebutikken: :lol
received_1550575982176907.jpeg
received_1128358368505975.jpeg
received_1081841063039732.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Detta så jo veldig bra ut. Stilig dress :)

Nå er det bare det viktigste igjen :twothumbs:

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 17 mar 2024, 13:41 Detta så jo veldig bra ut. Stilig dress :)

Nå er det bare det viktigste igjen :twothumbs:
Takk! Veldig fornøyd med den dressen! :D
Bare et par detaljer igjen nå så er jeg klar for tur :thumleft

Glemte forresten å nevne at vi hadde litt tid igjen etter handleturen, så vi dro innom Lazy Boyz siden kompisen hadde lyst til å se på et par sykler der. Benyttet anledningen til å prøvesitte et par HD Sprotstere og en Royal Enfield Interceptor 650. Potensielle alternativer for første sykkel begge to. Må nevnes at førsteinntrykket er at Interceptoren virker mer velskrudd enn Sportsteren. Nå var de Sportsterne riktignok noen år gamle, og Interceptoren helt ny, men allikevel... Fine sykler begge to da. :D

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Der var første kjøretime unnagjort! :twothumbs:

Vi gikk veldig rett på sak med en kjapp teknisk gjennomgang, start på sykkelen og begynne med sakte kjøring rundt på parkeringsplassen inne ved sjåførskolen. Grunnleggende øving på start, stopp, clutch og gass med fokus på saktekjøring/krypkjøring. Etter en stund så gikk det helt greit, så da var det på tide å finne fram kjeglene for "garasjeøvelsen".

Med litt trangt om plassen og dermed en litt liten garasje, samt et ikke helt plant underlag, så ble denne ganske utfordrende. Jeg tror ikke jeg fikk den 100% til en eneste gang, men så får det være grenser for hva man kan forvente første gangen. :P

Alt i alt så synes jeg det gikk ganske bra. Ikke ett eneste velt, og heller ingen nære på. Måtte jo selvsagt ned i bakken med foten en god del ganger, men det ble færre og færre etter hvert som jeg fikk kjørt litt. Siden hele parkeringsplassen heller litt så ble det jo hele tiden veksling mellom å kjøre oppover og nedover, noe som gjorde det litt vanskeligere å finne ut av clutch og gass (kvelte sykkelen ganske mange ganger når jeg svingte oppover) enn hva det ville vært på flatmark. Men på den andre siden så er det fint lite flatmark i "furet værbitt", så det er kanskje ikke så dumt å trene "på skråplanet" fra dag én allikevel.... :lol

Alt i alt en veldig givende og artig start på "MC-karrieren"! Dette ga definitivt mersmak! :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av AJ »

Kenneth 81 skrev: 02 apr 2024, 18:49 Alt i alt en veldig givende og artig start på "MC-karrieren"! Dette ga definitivt mersmak! :thumleft
En god start er alltid bra og godt for selvtilliten på veien videre :thumleft .
Så dette går nok veien slik at kjørelisensen i boks ikke er så fjern der framme om ikke altfor lenge :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Myshild
Innlegg: 33
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Honda CB500F '22.

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Myshild »

Fine klær! Lykke til med kjøretimer!
Når beregner du med å være i mål?

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Myshild skrev: 03 apr 2024, 06:39 Fine klær! Lykke til med kjøretimer!
Når beregner du med å være i mål?
Tusen takk! Veldig fornøyd med de klærne. Komfortable å ha på seg og holdt varmen fint på tross av at det ikke var mer enn 2-3 varmegrader. (Riktignok i lav fart, men var søkksvett når timen var over :lol ).

Er litt usikker på hvor lang tid dette kommer til å ta. Ønsker jo å bli ferdig så fort som mulig, men jobbreiser og sånt begrenser litt når jeg får tatt kjøretimer, og jeg har ikke sykkel ennå så får ikke øvelseskjørt utenom kjøretimene. Det sagt, så satser jeg på å få tatt 2-3 timer i uka, så håper det ikke tar så alt for lang tid å komme i mål. :twothumbs:

Svar