Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »

I gamle dager anså man en bil for utslitt når den nådde 100 000 km. Min nåværende bil har runda 240 000 og jeg regner med å ha den 3-4 år til. Jeg kjører tett oppunder 40 000 i året.

Triumphen min har gått litt over 80 000 med god pleie. Jeg vil heller ha en sykkel som har blitt kjørt enn en som har stått seg i hjel.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37882
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 22 feb 2024, 12:35 I gamle dager anså man en bil for utslitt når den nådde 100 000 km. Min nåværende bil har runda 240 000 og jeg regner med å ha den 3-4 år til. Jeg kjører tett oppunder 40 000 i året.

Triumphen min har gått litt over 80 000 med god pleie. Jeg vil heller ha en sykkel som har blitt kjørt enn en som har stått seg i hjel.
Godt poeng!
Altfor mange synes å ha en slags angst for høye kjørelengder og kvitter eg med sykkelen før den egentlig har nådd sitt beste potensiale.
Er en egen tråd her I forumet om dette med høye kjørelengder hvor jeg har trukket min egen KTM 1290, 2018 mod., som nærmer seg 80 K med stormskritt:

viewtopic.php?p=429339#p429339

viewtopic.php?p=418060#p418060
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker ikke at en sykkel som har gått 50k kilometer er "utslitt". Det har jeg aldri sagt eller ment. Men siden markedet er som det er og veldig mange mener at rundt 50k kilometer er "mye" på MC så kan det lønne seg å bytte en stund før dette.

Nå bytter jeg uansett sykkel av andre grunner enn kilometerstand. For min de handler det litt om at jeg går "lei" og vil prøve noe annet etter 1-2 år. Dessuten synes jeg det er ålreit å ha noe som er nytt. To av syklene jeg har hatt er kjøpt brukt. Det vil si den første sykkelen jeg hadde var ved 1-2 år gammel og hadde gått 5-6.000km. Rocket'en var en demosykkel som hadde gått 1000 km. Så å kjøpe demosykkel eller en meget pent brukt sykkel bryr meg svært lite. Så lenge den er i tipp topp stand og jeg får en god pris.

Men uten at jeg har fasiten, så kommer man vel til et krysningspunkt hvor det er mer lønnsomt og bytte ut sykkelen enn å fortsette å eie den? Altså hvis planen er at man hele tiden skal ha et oppegående og trofast verktøy på langturer?

Men altså, kilometerstanden i seg selv er jeg ikke så opptatt av som det kanskje høres ut som. Det er bare det at hvis jeg skal kjøre 80.000 km. så må jeg eie sykkelen i minst 8 år. Det blir litt kjedelig synes jeg. Uavhengig av hvilken sykkel jeg har.

Det er morsomt med noe nytt! :)

BjørnSover
Innlegg: 393
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av BjørnSover »

Jeg er enig i Bjerknez sitt argument fra tidligere - det er kosten pr år som er interessant. Selv om det er mange som mener en mc med 50k+ har gått langt - hvor mye har det å si på en sykkel til 65000,- NOK? Om den vedlikeholdes kan den sikkert om 4 år sikkert selges med 100k på telleren for 40000,- NOK

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 21 feb 2024, 13:48 Det at sykkelen kommer til kort vedrørende svingvillighet tror jeg ikke du skal bekymre deg over. Sykkelen vil med stor sannsynlighet takle langt mer enn det du kommer til presse den til de første årene.

Men å ha litt plass til bagasje er nok ikke dumt. En sykkel med fastmonterte sidebokser og topboks er jo kjekt hvis du enkelt vil ta med deg noe. Det ser ikke spesielt bra ut i mine øyne med tanke på det estetiske med disse topboksene og sideboksene, men det gjør det jo enkelt.

En adventure light sykkel kan jo derfor være en god start kanskje?

Hva med KTM 790 Adventure?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338530666

EDIT:
Er jo en forhandler som selger denne, så er du heldig kan du enten prute eller kanskje få med sidebokser etc. på kjøpet eller noe.
Med svingvillighet så mener jeg mer hvor "ivrig" sykkelen er på å "starte på" svingen/endre retning enn hvor fort en som vet hva han gjør kan komme seg igjennom en svingkombinasjon. Mer "leken" enn en Goldwing for å sette det helt på spissen. :lol For å sammenligne med bil så tror jeg at jeg ønsker meg mer Golf enn Suburban. :D

Bokser, helst avtagbare, er nok ikke så dumt. Men kniper det om så funker sikkert en bag og ett par gode stropper og. :thumleft

En liten/mellomstor adventure-sykkel virker jo å kunne være ett godt alternativ. Uten at jeg egentlig har noe særlig peiling så virker de jo ganske allsidige, og det er jo sikkert lurt når man ikke helt vet åssen man kommer til å bruke sykkelen. Det sagt, så klarer jeg ikke helt å bestemme meg for hva jeg synes om de KTM´ene. Synes kanskje de ser litt vel bajas ut for meg :scratch . Men uansett verdt å se på, kan hende jeg synes de kler meg bedre i virkeligheten enn på bilder.
Bjerknez skrev: 21 feb 2024, 14:46 AGM selger denne for under 100.000,-
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338634126

Her får du også med sidevesker og mye annet.

Prut ned prisen litt, så er du nesten i mål med tanke på budsjettet :)
Den Tigeren der synes jeg ser svintøff ut. Har litt trangt om tid for tiden, men hvis den står en stund til så skal jeg prøve å få sett på den.
Sist redigert av Kenneth 81 den 24 feb 2024, 08:58, redigert 1 gang totalt.

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 21 feb 2024, 14:06 Den der var jo dritfin :twothumbs: Jeg er også litt i tvende sinn om kåper men de der var jo ganske beskjedne, ikke så langt unna min R1100RS, og den tanken er jo super med de "vingene" som mothold og gir god innfesting.

Er det en "kastrator" som er i forkant av setet? :crazy:
Definitivt en av de penere "kåpesyklene" jeg har snublet over så langt. :D

La ikke merke til den detaljen før nå :lol . Regner med det er ett sikkerhetstiltak: Oppfordrer føreren til å kjøre forsiktig! :thumleft

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Domino skrev: 22 feb 2024, 09:52 Har du sett denne?

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=328920644
Ja, men den ble solgt omtrent på minuttet ser det ut som :O En av de fineste adventuresyklene synses jeg, så må få sett på en sånn en etterhvert. :thumleft

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Fra båt- og bilverden så er jeg godt kjent med at godt vedlikehold er langt viktigere enn timetall og kilometer. Ofte så skyldes mye problemer med "hobbybiler" og båter at de mer eller mindre står seg ihjel. For lite bruk fører som regel til at pakninger, tetninger, lagre og annet gir seg lenge før tida med påfølgende store mengder skruing og kreativ bruk at det nordnorske språket som resultat. :lol

Med andre ord så har jeg ikke veldig mye imot mange km så lenge sykkelen er godt tatt vare på og at man husker å gjøre litt research så man ikke går rett inn i en dyr "to-ganger-i-sykkelens-levetid"-servicer uten at man har tatt høyde for det i budsjettet. Det er egentlig kun to faktorer som gjør at jeg personlig vil være litt forsiktig med å kjøpe en sykkel som har gått "for langt":
  • Siden mange tross alt har kilometerskrekk, så kan det bli vanskelig å få solgt sykkelen igjen den dagen jeg får lyst på en ny en. Men får man en god nok pris så kan man selge den billig uten at prisen pr. kjørte km. blir særlig høy uansett, så dette er ikke nødvendigvis ett stort problem
  • Den andre faktoren er slitedeler: Hvor mye som ikke inngår i vanlig vedlikehold og service må/bør gjøres med den de neste to-tre-fire årene? Begynner støtdempere å synge på det siste verset? Hva med styrelager og hjullager? Bremseskiver? Clutch? og alt mulig annet. Det er fort gjort å ende opp med å "jage" slitedeler og stadig nye småfeil på noe med mye kilometer på, og det var nettopp den runddansen der som gjorde at jeg til slutt kvittet meg med båten. Særlig siden jeg ikke har noen god plass å stå å skru sykkel på så har jeg ikke lyst til å ende opp i samme kjøret bare med motorsykkel i stedet. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Klart så lenge ting vedlikeholdes HELE tiden så vil jo en motor eller motorsykkel gå uendelig og flere millioner kilometer. Men man kommer til et kryssningspunkt til slutt hvor vedlikehold ikke lenger er lønnsomt da verdien av kjøretøyet ikke rettferdigjør dette.

Gjør man vedlikeholdet selv og får tak i deler så får man jo en sykkel som går veldig veldig langt for en relativt lav sum i forhold til oss andre som må sette den på verksted.

Spørsmålet er vel NÅR det begynner å skrante og NÅR det begynner å bli lite lønnsomt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

En ting er oljeskift og annet trivielt vedlikehold. Men etter noen pr og antall kilometer må man kanskje en vakker dag skru fra hverandre motoren og bytte deler etc. DA begynner pengene å rulle og det er ikke verdt det. Så derfor mener jeg at en sykkel som har gått mye er over sine glansdager og man må legge av mer penger til vedlikehold vedrørende evt. uforutsette utgifter.

Så jeg sier ikke at en motor er oppbrukt fordi den har rullet 50-100k kilometer. Men det begynner kanskje å nærme seg større utgifter, noe man må ha i bakhodet når man får en knallpris på sykkelen.

Motoren hadde kanskje bekymret meg minst sånn sett. En sykkel som har gått mye med mye elektronikk, sensorer etc. kan også få problemer med dette. Morkne ledninger som skaper kortslutning etc. det er ikke gøy for en som setter sin lit til verksteder og ikke kan skru selv.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Det er ikke enkelt å gi noe fasitsvar på mye av det du lurer på men noen tanker kan jeg prøve å dele...
  • Høy vs lav km: Jeg tenker nok at en sykkel som sjelden er under 6000 rpm vil ha betydelig kortere levetid i km enn en som sjelden er over 3000...
  • Fra bilverdenen har jeg mange ganger erfart at 2 sammenlignbare biler med vesentlig forskjellig pris sjelden er noe sjakktrekk å kjøpe den dyreste...
  • Forhandlergaranti er VELDIG avhengig av forhandleren... Jeg foretrekker utvilsomt et rimeligere privatkjøp enn dyrere forhandlerkjøp men det er nå meg og min erfaring da... Følg magefølelsen... Jeg har gjort noen både gode og dårlige kjøp i begge kategorier men de absolutt dårligste er fra forhandler som ikke tar ansvar...
  • Mandagsbiler/sykler finnes og det kan være en ganske trasig opplevelse å bli sittende med en slik... Heldigvis er der ikke så mange av de... men denne saken har også en annen side: Om du bare kjører uten å følge med på endringer i oppførsel, lyd e.l. kan der "plutselig" skje alvorlige ting som kunne vært unngått med litt forebyggende arbeid (og bilen/sykkelen blir "mandags...").
  • Jeg finner mye glede i å kjøpe noe billig med mangler som kan repareres og så en gang senere kunne selge med fortjeneste. Jeg kjøper (nesten) aldri for å tjene penger på salg men når tiden for salg kommer så er det greit med en liten pluss i regnskapet. Dette avhenger jo av at du kan/vil skru og har en plass egnet til å gjøre det...
  • Kravene/ønskene dine endrer seg med erfaring. Det som er idealsykkelen i dag trenger ikke være det i morgen...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

I mine øyne har en sykkel gått dor mye når det i forhold til sykkelens verdi ikke er lønnsomt om reparere den. Har man kjøpt en sykkel til 80.000 kroner som har gått 100.000 km. og man må bytte deler som på et merkeverksted koster 20.000 kroner så mener jeg motoren er gåen. Man kan fikse den, men da går man i tap. Da er det bedre hvis man solgte sykkelen året før og la de 20.000 kronene i ny sykkel.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 24 feb 2024, 11:37 I mine øyne har en sykkel gått dor mye når det i forhold til sykkelens verdi ikke er lønnsomt om reparere den.
For så vidt enig men der er en dramatisk forskjell på verkstedmekking med høy timepris og hobbymekking. Der er også en stor forskjell på delepriser alt etter om produsenten ønsker å ha eldre kjøretøy på veien eller ikke...

Jeg har ikke stort erfaring med MC men for bil har jeg sett at tilsvarende del for en bil kan ha 20-30 ganger høyere pris enn en annen (og da snakker vi om relativt enkle deler som en kan lage selv om nødvendig...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Det er alltid ett dilemma det å trekke streken for når kostnadene med å beholde overstiger kostnadene ved å bytte. Finnes ikke noe fasitsvar, men det er jo helt klart en stor forskjell om man skrur selv eller ikke.

Jeg har nok mulighet til å skru en del der jeg har mulighet til vinterlagring, men hjemme er det mer begrensede muligheter. Service og oppgraderinger kan jeg nok i en stor grad gjøre selv over vinteren, men reparasjoner underveis i sesongen blir mer vanskelig såfremt det ikke er småting som må fikses.

Med andre ord så er kanskje ikke en 15-20 år gammel toppmodell med 150.000km på telleren, med alt mulig av elektronikk og greier kanskje ikke ideelt uansett hvor billig man får den. :lol

Men har jo et rimelig greit budsjett (og sikkert mulighet for å strekke litt på det), så tror jeg skal klare å finne noe jeg liker og blir fornøyd med uten at alder og km-stand skal bli en problemstilling. :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 24 feb 2024, 12:52
Bjerknez skrev: 24 feb 2024, 11:37 I mine øyne har en sykkel gått dor mye når det i forhold til sykkelens verdi ikke er lønnsomt om reparere den.
For så vidt enig men der er en dramatisk forskjell på verkstedmekking med høy timepris og hobbymekking. Der er også en stor forskjell på delepriser alt etter om produsenten ønsker å ha eldre kjøretøy på veien eller ikke...

Jeg har ikke stort erfaring med MC men for bil har jeg sett at tilsvarende del for en bil kan ha 20-30 ganger høyere pris enn en annen (og da snakker vi om relativt enkle deler som en kan lage selv om nødvendig...
Ja, skrur man en del selv samt liker det, kan man jo egentlig ha sykkelen til evig tid. Men de fleste av oss gjør ikke det, og med dagens elektronikk og annet som finnes i syklene skal man både være en god mekaniker og elektroingeniør eller vertfall ha veldig god videregående kunnskap rundt feilsøking av litt avanserte kretser etc.

Jeg snakker her om de av oss (undertegnede inkuldert) som ikke skrur på sykkelen selv :)

Svar