Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
kaLARSnikov
Innlegg: 187
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Kenneth 81 skrev: 02 apr 2024, 18:49 Alt i alt så synes jeg det gikk ganske bra. Ikke ett eneste velt, og heller ingen nære på. Måtte jo selvsagt ned i bakken med foten en god del ganger, men det ble færre og færre etter hvert som jeg fikk kjørt litt. Siden hele parkeringsplassen heller litt så ble det jo hele tiden veksling mellom å kjøre oppover og nedover, noe som gjorde det litt vanskeligere å finne ut av clutch og gass (kvelte sykkelen ganske mange ganger når jeg svingte oppover) enn hva det ville vært på flatmark. Men på den andre siden så er det fint lite flatmark i "furet værbitt", så det er kanskje ikke så dumt å trene "på skråplanet" fra dag én allikevel.... :lol
Bra jobba! Det hørtes ut som en veldig solid første time. Jeg brukte lang tid på å knekke koden med kjeglene og gruet meg ofte til kjøregården av den grunn...

At det er litt ekstra utfordring med bakkehelling tror jeg er utelukkende positivt, du blir bare enda flinkere av slikt :)

Har kjørelærer snakket noe om hvordan det er med trykk/tilgjengelighet på oppkjøringstimer i år? Da jeg tok lappen var det så mye pågang at det ble lagt ut timer et par måneder frem i tid hver uke som forsvant på minutter. Nå var dette i pandemien hvor "alle" plutselig skulle ha motorsykkel, det er vel forhåpentligvis litt roligere tilstander nå med prisøkninger, høy rente, osv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Book deg så mange timer som mulig.

Nå er det høysesong for MC opplæring og alle vil bli ferdig så dem rekker oppkjøring før sommeren.

Når jeg tok førerkortet så så sa jeg at jeg ville booke alle timene så fort som mulig. Når som helst på dagen sa jeg, så mange timer av gangen som mulig. Jeg hadde avtalt med arbeidsgiver at dette var greit.

Dette var i orden for trafikkskolen, hvis jeg betalte noe i forskudd, noe jeg gjorde.

Nå hastet det ikke så veldig for min del da jeg uansett ikke rakk å kjøre opp første året da jeg startet litt sent. Ble litt bråbestemt. Men jeg tror jeg var ferdig med all kjøring på trafikkskole samt teoriprøve og hele sulamitten på under 4 uker.

Alt som sto igjen for meg når MC opplæringen stengte for året var oppkjøring og timen var bestilt. Da kunne jeg senke skuldrene litt og konsentrere meg mer med øvekjøring i mange måneder før jeg kjørte opp.

Så når jeg kjørte opp, så hadde jeg rundet nesten 10.000 km. på to hjul + det jeg kjørte på kjøreskolen. Jeg var fortsatt litt nervøs når jeg skulle kjøre opp, men ikke fordi jeg tvilte å ferdighetene, men om det skulle oppstå uhell som gjorde at jeg strøk.

Men det viste seg at det gikk helt strålende. Selv med en litt morragretten sensor som startet litt brå og grinete, men som myknet opp etter hvert. Etter kjøringen smilte han og lo og gratulerte meg med førerkortet. Han ble mest imponert over at han ikke kunne oppleve en eneste gang at jeg glemte blinklys. Ikke at det å glemme blinklys noen ganger er så alvorlig, men han sa at det viser også at man har kontrol ellers. For blinklys er gjerne noe man glemmer når man er stresset. Å en sensor vil nok ikke se en stresset elev i trafikken. Det betyr bare at man er overveldet og kanskje har fått for lite trening.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 377
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 03 apr 2024, 10:27 Book deg så mange timer som mulig.

Nå er det høysesong for MC opplæring og alle vil bli ferdig så dem rekker oppkjøring før sommeren.
Godt poeng :twothumbs:

Da poden begynte med kjøretimer denne våren startet vi med å booke timer alle torsdager etter kl 11:30 for da har han kortdag på skolen. Regner med vi har nok timer til oppgjøringen den 24/4
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 03 apr 2024, 10:41
Bjerknez skrev: 03 apr 2024, 10:27 Book deg så mange timer som mulig.

Nå er det høysesong for MC opplæring og alle vil bli ferdig så dem rekker oppkjøring før sommeren.
Godt poeng :twothumbs:

Da poden begynte med kjøretimer denne våren startet vi med å booke timer alle torsdager etter kl 11:30 for da har han kortdag på skolen. Regner med vi har nok timer til oppgjøringen den 24/4
Ja, jeg ser ikke noe poeng med å bokke en og annen time med flere dager/ukers mellomrom. (så sant ikke man MÅ). Det blir jo mer effektivt med sammenhengende timer også. Man bruker jo tid på å kle på seg og komme i gang og jeg regner ikke med at trafikkskolelærerne starter tiden så fort du omtrent kommer inn døra. Så må man sikkert bruke 5-10 minutter på beklading og "briefing" hver gang.

Den ene gangen tok jeg fire timer sammenhengende. Det gjorde at vi kunne kjøre en lenger tur vekk fra bykjernen, noe kjøreskolelærer tydelig satt pris på. Det gjorde jeg også, fordi man kunne kjøre lenger og på en måte ta det som en tur.

kaLARSnikov
Innlegg: 187
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 03 apr 2024, 12:19 Ja, jeg ser ikke noe poeng med å bokke en og annen time med flere dager/ukers mellomrom. (så sant ikke man MÅ). Det blir jo mer effektivt med sammenhengende timer også. Man bruker jo tid på å kle på seg og komme i gang og jeg regner ikke med at trafikkskolelærerne starter tiden så fort du omtrent kommer inn døra. Så må man sikkert bruke 5-10 minutter på beklading og "briefing" hver gang.

Den ene gangen tok jeg fire timer sammenhengende. Det gjorde at vi kunne kjøre en lenger tur vekk fra bykjernen, noe kjøreskolelærer tydelig satt pris på. Det gjorde jeg også, fordi man kunne kjøre lenger og på en måte ta det som en tur.
De jeg kjørte med opererte med at man møttes utendørs og det gikk som oftest såpass slag-i-slag at om man var på plass litt før timen startet så tok man bare over sykkelen fra forrige elev. Noen ganger var den knapt på støtta :lol Så tok de ev. et minutt med forrige elev for å sette neste time om det ikke allerede var avtalt.

Men det å ta flere timer sammenhengende var ingen dum idé. En liten "mini langkjøring" er det nok mange som kan ha god nytt av. Har personlig aldri vært borti kjørelærere som har foreslått det, dessverre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 03 apr 2024, 14:07
Bjerknez skrev: 03 apr 2024, 12:19 Ja, jeg ser ikke noe poeng med å bokke en og annen time med flere dager/ukers mellomrom. (så sant ikke man MÅ). Det blir jo mer effektivt med sammenhengende timer også. Man bruker jo tid på å kle på seg og komme i gang og jeg regner ikke med at trafikkskolelærerne starter tiden så fort du omtrent kommer inn døra. Så må man sikkert bruke 5-10 minutter på beklading og "briefing" hver gang.

Den ene gangen tok jeg fire timer sammenhengende. Det gjorde at vi kunne kjøre en lenger tur vekk fra bykjernen, noe kjøreskolelærer tydelig satt pris på. Det gjorde jeg også, fordi man kunne kjøre lenger og på en måte ta det som en tur.
De jeg kjørte med opererte med at man møttes utendørs og det gikk som oftest såpass slag-i-slag at om man var på plass litt før timen startet så tok man bare over sykkelen fra forrige elev. Noen ganger var den knapt på støtta :lol Så tok de ev. et minutt med forrige elev for å sette neste time om det ikke allerede var avtalt.

Men det å ta flere timer sammenhengende var ingen dum idé. En liten "mini langkjøring" er det nok mange som kan ha god nytt av. Har personlig aldri vært borti kjørelærere som har foreslått det, dessverre.
Det jeg mener er at hvis man bare booker EN time, så har dem sikkert noen faste ruter dem kjører og den timen er stort sett satt til landevei/bykjøring/valg av plassering/svingteknikk etc.

Ved å slå sammen flere timer kan disse elementene slås sammen og kjørelærer har da større spillerom med tanke på kjørerute etc. For jeg regner jo med at kjørelærere også blir lei av å kjøre den samme rute hver dag (mer eller mindre). Å skulle du trenger feks. litt mer læring rundt svingteknikk så må man bestille en ny time til dette. Har man bookset 3-4 timer så kan man bare legge dette inn i disse fire timene og heller kutte ut litt av feks. langkjøringen eller landeveiskjøring hvis du er god på det.

Det blir på en måte en mer dynamisk tur og kanskje også mer økonomisk, både for kjørelærer og for deg da dem slipper og booke så mange timer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde en god tone med min kjørelærer og når jeg hadde fått lappen og vi skulle kjøre tilbake til kjøreskolen (med ho bakpå) så kjørte vi ut på hovedveien og da husker jeg at jeg sa i intercom'en for å tulle litt "Hold deg litt fast nå. Skal bare se om jeg får den opp på hjulet med deg bakpå" :lol :lol

NEI, NEI, NEI! sa ho ganske bestemt, men når ho hørte meg begynne å le så klarte ho ikke å holde latteren ute. Dette lo vi godt av ganske lenge :lol

Kenneth 81
Innlegg: 64
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

kaLARSnikov skrev: 03 apr 2024, 08:49 Bra jobba! Det hørtes ut som en veldig solid første time. Jeg brukte lang tid på å knekke koden med kjeglene og gruet meg ofte til kjøregården av den grunn...

At det er litt ekstra utfordring med bakkehelling tror jeg er utelukkende positivt, du blir bare enda flinkere av slikt :)

Har kjørelærer snakket noe om hvordan det er med trykk/tilgjengelighet på oppkjøringstimer i år? Da jeg tok lappen var det så mye pågang at det ble lagt ut timer et par måneder frem i tid hver uke som forsvant på minutter. Nå var dette i pandemien hvor "alle" plutselig skulle ha motorsykkel, det er vel forhåpentligvis litt roligere tilstander nå med prisøkninger, høy rente, osv.
Krypkjøring på skråplanet er jo definitivt mer realistisk trening en på flatmark, og så blir jo oppkjøringen relativt lettere sammenlignet med treningen, så det er jo i bunn og grunn ikke så dumt nei. :)

Vi har ikke snakket så mye om trykk på oppkjøring og kjøretimer, men jeg har booket kjøretimer et par-tre uker frem i tid. Skal ta en prat med henne i morgen og se hva som er lurt. Tenker å høre om det går å ta doble-dobbelttimer (altså tre timer i strekk) for å få "komprimert" treningen. :thumleft

Kenneth 81
Innlegg: 64
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Ny kjøretime i morgen (om været tillater, det snør nå...), bare "vanlig" dobbelttime, men skal definitivt høre om det går å kjøre på med flere "på rad". Vil jo helst ha lappen i boks så fort som overhodet mulig. :D

Blir nok fokus på krypkjøringen i morgen og, slalom og "garasjen", så får vi se hvordan det går videre derifra. Håper jo på å få kommet ut på veien og opp i fart snart... :biker: men skjønner at det kan være greit å få det grunnleggende på plass først. :lol
Må nok innrømme at å balansere gass, clutch og styring samtidig som man skal passe på blikket og faktisk holde seg på sykkelen er hakket mer utfordrende enn det jeg kanskje hadde håpet på. Spesielt å balansere clutchen rundt gripepunktet og samtidig gi nok gass til at motoren ikke kveles (eller gi alt for mye gass) er ikke bare-bare når man tross alt skal bruke hendene til å styre sykkelen i tillegg.... :scratch

Men øvelse gjør mester, og jeg har jo tross alt kun hatt en eneste liten time så langt... :twothumbs:

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1059
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »

Motorsykkelkjøring er veldig god trening for simultankapasiteten. Og vi som er gamle nok til å ha lært bilkjøring med manuell girkasse har nok et fortrinn framfor enkelte ferske sjåfører. Eller amerikanere...

Kenneth 81
Innlegg: 64
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Domino skrev: 04 apr 2024, 12:38 Motorsykkelkjøring er veldig god trening for simultankapasiteten. Og vi som er gamle nok til å ha lært bilkjøring med manuell girkasse har nok et fortrinn framfor enkelte ferske sjåfører. Eller amerikanere...
Har riktignok kjørt automat (eller elbil) for det meste de siste årene, men heldigvis fått kjørt litt manuell innimellom så de egenskapene er sånn passe vedlikeholdt. Å sku begynne å lære MC uten å ha kjørt annet en elbil må være et lite mareritt... :O

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 04 apr 2024, 12:38 Motorsykkelkjøring er veldig god trening for simultankapasiteten. Og vi som er gamle nok til å ha lært bilkjøring med manuell girkasse har nok et fortrinn framfor enkelte ferske sjåfører. Eller amerikanere...
Dem eneste som kjørte automat når jeg var ung, var taxisjåfører og handikappede. Stort sett var det Mercedes :lol

Kenneth 81
Innlegg: 64
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 04 apr 2024, 13:51 Dem eneste som kjørte automat når jeg var ung, var taxisjåfører og handikappede. Stort sett var det Mercedes :lol
En (betydelig) yngre versjon av meg selv sverget på at autolatgir var noe han aldri skulle ha. Det var for folk som ikke likte/kunne kjøre bil, eller som ikke hadde noe annet valg. Nåværende versjon av meg har flyttet til sentrale Østlandet og blitt kjent med fenomenet "kø i rushtrafikken på vei hjem fra jobb" og sverger til automatgir i det daglige transportverktøyet/kjøretøyet. Får jeg noensinne en garasjeplass til (og litt mer tid og penger) og kan kjøpe bil igjen, så skal den ha motor forran, drivhjul bak, to dører og godt gammaldag manuelt gir! :lol :twothumbs:

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 377
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Tomatgir er helt ok det men manuelt gir har absolutt sin sjarm det også (sier han som kjører veteran Land Rover manuell til daglig).
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Kenneth 81
Innlegg: 64
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

:biker: Takket være den fantastiske østlandsvåren er morgendagens kjøretime avlyst. Prøver på nytt igjen på tirsdag. :O

Svar