Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av AJ »

kaLARSnikov skrev: 19 feb 2024, 11:07
@AJ her på forumet har vel for øvrig vært meget fornøyd med sin T7 etter hva jeg har lest.

Men du finner jo fort en del mer i den stilen om du heller går for litt eldre sykler... ;)
Regner med at det er en skrivefeil, @kaLARSnikov ... :-k
Men joda! er veldig fornøyd med min Moto Guzzi V7 850 Special etter snaue 10.000 km. første sesong i fjor. :thumleft

Bilde

Bilde

Mest retro av alle moderne motorsykler der ute, vil jeg tro?

Men... godt over budsjett på 80K.
Også som brukt, om man er heldig å komme over noen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1054
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »

Da jeg bytta til meg min gamle Kawasaki i 2020 var jeg rimelig sikker på at overnattingsturer og treff var ikke aktuelt. Lysten til lengre turer dukka opp ganske kjapt... Så da jeg kjøpte Tigeren i fjor var faktisk bagasje og kjørestilling viktige kriterier. Jeg hadde to overnattingsturer i fjor (Senja og Vesterålen) og i år er det mulig at det blir Finland, Sverige og Nordland.
MC-tur 2024.png
Det blir sikkert noen omveier nærmere kysten i Nordland. Så ikke avskriv potensialet for å dra på turer lenger enn en dag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

MT07 blir liksom en sykkel som mer passer til jobbpendling og små lokale turer. Det betyr ikke at du ikke kan kjører jorden rundt på en MT07 som nevnt. Men det betyr at fort kommer til å merke behovet for å teste noe annet.

Så derfor ville jeg gått litt i meg selv og tenkt på hva du ser for deg å bruke sykkelen til. Blir det 90% småkjøring og 10% langturer? Hvordan definerer du en langtur?

Skal du evt. ha med deg telt, liggeunderlag, stormkjøkken, laptop et etc? Ja da blir MT07 fort liten.

Jeg ville gått en runde med meg selv og ikke bindt meg så veldig fast i budsjettet du nevner, men heller vurdert og låne litt ekstra for å finne sykkelen du faktisk har lyst på og som dekker dine behov.

Hvis 80.000 er det du maks kan bruke, å du vil ha helt ny sykkel, så er MT07/XSR700 et godt valg i seg selv. Så lenge dem dekker behovene du har. Hvis ikke så kommer du til å kjøpe deg en en helt ny sykkel som faller fort i verdi og som du kommer til å bytte ganske raskt. Det mest økonomiske er å velge mest mulig riktig med en gang.

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

AJ skrev: 19 feb 2024, 11:37 Regner med at det er en skrivefeil, @kaLARSnikov ... :-k
Men joda! er veldig fornøyd med min Moto Guzzi V7 850 Special etter snaue 10.000 km. første sesong i fjor. :thumleft
Nesten! Det var nok heller en lesefeil, dvs. jeg syns jeg leste T7 i en tidligere post og da fortsatte jeg bare å bruke det jeg feilaktig hadde lest, i mangel på egen kunnskap om Moto Guzzi sine modellbetegnelser... Har rettet det opp nå :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Personlig har jeg i hovedsak hatt to forskjellige sykkeltyper (men fem forskjellige sykler i løpet av 10 år)

Jeg startet med en cruiser da jeg alltid hadde sett for meg motorsykkelturen med en Cruiser. Jeg hadde også planer om å kjøre lengre turer sommerstid. Derfor gikk jeg for en Yamaha XVS1300 som hadde gått 3.000km og hatt en eier som førstesykkel.

Etter en del turer samens med flere og alene så fant jeg ut at jeg ville teste en mer "leken" og litt nettere sykkel. Jeg kjøpte derfor en Triumph Street Triple R som er en nakensykkel. Denne kjørte jeg også lange turer med, men sittestillingen var slitsom og det krevde en del flere pauser.

Men jeg ga ikke opp, jeg kjøpte etter denne 2 stk. BMW S1000R etter hverandre som jeg hadde til sammen rundt 3-4 år. Dette var STreet Triple R på steroider. Teknisk meget oppegående sykkel med perfekte dempere og elektronikk etc.

Men igjen, sittestillingen var anstrengt på lengre turer. Noe som gjorde at de lange turene ikke ble fullt så "flotte". Sittestillingen ødela turen litt.

Så kjøpte jeg Triumph Rocket III GT. Jeg kjørte fra Fredrikstad til Lofoten via Trondheim og tilbake fra Lofoten via Narvik og gjennom Sverige mot Østersund før jeg kjørte til Molde og hjem igjen derfra til Fredrikstad. Jeg kunne kjørt mye lenger. Med en pakksekk på 50 liter bak ryggen hadde jeg ryggstøtte hele veien og jeg satt som i en stressless.

Motoren på 2.500cc og 167 HK'er sparker sinnsykt godt i fra, men samtidig går den helt uanstrengt på lavt turtall på langkjøring. En skikkelig turmaskin.

Bakdelen med denne er at den er veldig tung og relativt dyr i drift. Derfor blir nok min neste sykkel en med noenlunde samme motorkarakteristikk. Som feks. en Speed Twin 1200.

Ingen sykkel er 100% perfekt. Man må gi og ta litt når man velger sykkel.

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Nineball »

Det er klart mye å velge i blant motorsykler, og alle komer med de perfekte råd. Men vi er og alle forskjellige, så det som passer for en passer kanskje dårlig for en annen. Mitt tips er å dra litt rundt og kikke på bruktsyklene som er hos forhandlerne (lov å sikle på nytt og dyrt og, det er litt av moroa) Prøvesitt forskjellige og se hvordan de er, kan være at forhandleren har flere enn de har lagt ut på Finn og så er det kanskje litt rolig før vårsesongen begynner. Med et ønske om maks 5 år gammel og 80k blir utvalget noe tynt, jeg ville ikke sett bort ifra litt eldre sykler med god serviceoppfølging. Spør og grav, det er det selgerne er der for.
Du kan også sjekke ut denne siden: https://cycle-ergo.com/ da kanskje du kan finne litt mer info om hvilke sykler som passer deg
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Rådet jeg prøver å gi er egentlig at man sjelden blir tilfreds over tid med den første motorsykkelen man kjøper. Behovene vil endre seg underveis som man blir varmere i trøya. Men velger man klokt, kan man bli tilfreds nok til at man beholder den lenger.

Så er det jo heller ikke slik at pengene man gir for en motorsykkel forsvinner. Det "eneste" man EGENTLIG betaler er verditapet. Derfor fraråder jeg å kjøpe en flunkende ny sykkel som førstesykkel. Du kan hvis du er heldig gå i null hvis du kjøper den rette sykkelen og selger den om et år.

Det er mange forhandlere som skal ha vekk fjordårets modeller og eller demokjørte sykler etc. Disse kan man få en ganske god pris på. Kjøper du en klin ny sykkel så taper du rundt 20.000 kroner bare ved å kjøre den ut døra.

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Takk for innspillene. Artig å få så mye engasjement på en nybegynnertråd. :thumleft

Den V7'en, @AJ, er jo griselekker, men billigste jeg har sett på Finn.no hittil var vel litt over 110.000 og det blir nok en litt større budsjettsprekk enn planlagt dessverre. Men man må jo ha noe å se frem til når første sykkelen skal byttes og... :D

@Domino Senja og Vesterålen på sykkel høres ut som drømmetur! Håper på å få til noe tilsvarende selv etter hvert. Har sett ett par Tiger 800 på Finn.no som er nesten innenfor budsjett. Kanskje ikke helt det jeg begynte å se etter når dette prosjektet startet, men synes de syklene tross alt ser ganske tøffe ut. :thumleft

@kaLARSnikov MT-09 (og Tracer 900) er så "nesten" innenfor budsjett (hvis jeg myser litt) så de tror jeg at jeg må kike litt nærmere på. Bonneville og Speed Twin er jo griselekre og har god plass til vesker så de står høyt på "kike-på" lista. :)

@Nineball cycle-ergo sitter jeg å kiker mye på for tiden. Veldig nyttig side det der. Overraskende mange sykler som ser ut som at de skal ha ganske "sammenkrøpet" sittestilling ser ut til å ha langt mer "rett-opp-og-ned" og avslappet sittestilling enn det jeg har sett for meg, noe som øker utvalget betraktelig.

@Bjerknez XSR900 blir nok for dyr (i følge finn.no), men tror jeg skal se litt på XSR700 for sikkerhets skyld. Budsjettet legger dessverre ned veto mot 1200-ene til Triumph, hvis ikke ville en Speed Twin eller Bonneville med 1200-motor og fullt veskesett (og kanskje avtagbar vindskjerm for de lange turene) vært en drømmesykkel, i det minste basert på utseendet. :thumleft

Det skal sies at hverken budsjett eller alder på sykkelen er hogd i stein, og for rette sykkelen kan jeg strekke både alder og pengebok ett stykke for å komme i mål. Sprell ny sykkel blir det nok garantert ikke, verdifallet på motorisert morro de første par årene er for brutalt for det. Det viktigste er nok å finne en sykkel som ikke blir "feil" for fort tror jeg. Og med tanke på utvalg så skal jeg ikke henge meg 100% opp i "klassisk" utseende heller, det finnes tross alt mer moderne sykler som ser lekre ut og. :)

Snublet over denne på finn.no her om dagen. Egentlig ikke noe glad i "kåpe-sykler", men den var jo faktisk litt stilig allikevel: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=301889286
Må nok ut å kike og prøvesitte litt snart, jo mer jeg ser på Finn.no jo mer fint finner jeg... :lol

Men jeg lurer nok på om det kanskje er lurt å prioritere litt allsidighet for første sykkelen og heller bytte til noe mer "spesialisert" når jeg ser hva jeg faktisk bruker maskinen til. Litt greiere å prøve seg på litt av hvert når sykkelen ikke har noen helt åpenbare svakheter som f.eks. å være for liten for langtur, eller for tung og "seig" for litt (forsvarlig) svingete småveier.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Det at sykkelen kommer til kort vedrørende svingvillighet tror jeg ikke du skal bekymre deg over. Sykkelen vil med stor sannsynlighet takle langt mer enn det du kommer til presse den til de første årene.

Men å ha litt plass til bagasje er nok ikke dumt. En sykkel med fastmonterte sidebokser og topboks er jo kjekt hvis du enkelt vil ta med deg noe. Det ser ikke spesielt bra ut i mine øyne med tanke på det estetiske med disse topboksene og sideboksene, men det gjør det jo enkelt.

En adventure light sykkel kan jo derfor være en god start kanskje?

Hva med KTM 790 Adventure?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338530666

EDIT:
Er jo en forhandler som selger denne, så er du heldig kan du enten prute eller kanskje få med sidebokser etc. på kjøpet eller noe.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 21 feb 2024, 13:08 Snublet over denne på finn.no her om dagen. Egentlig ikke noe glad i "kåpe-sykler", men den var jo faktisk litt stilig allikevel: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=301889286
Må nok ut å kike og prøvesitte litt snart, jo mer jeg ser på Finn.no jo mer fint finner jeg... :lol
Den der var jo dritfin :twothumbs: Jeg er også litt i tvende sinn om kåper men de der var jo ganske beskjedne, ikke så langt unna min R1100RS, og den tanken er jo super med de "vingene" som mothold og gir god innfesting.

Er det en "kastrator" som er i forkant av setet? :crazy:
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

AGM selger denne for under 100.000,-
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=338634126

Her får du også med sidevesker og mye annet.

Prut ned prisen litt, så er du nesten i mål med tanke på budsjettet :)

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1054
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Denne var ikke dum @Domino :)

Den er jo innenfor budsjett også.

Den har jo gått en del, men det bør jo ikke ha noe å si hvis den er godt vedlikehold. :)

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1054
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »

Jeg synes ikke 48000 km er avskrekkende dersom sykkelen er godt vedlikeholdt og har fulgt serviceskjemaet. Det er jo også hos forhandler, så da har man som kjøper litt mer rettigheter dersom det skulle være noe.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 22 feb 2024, 10:28 Jeg synes ikke 48000 km er avskrekkende dersom sykkelen er godt vedlikeholdt og har fulgt serviceskjemaet. Det er jo også hos forhandler, så da har man som kjøper litt mer rettigheter dersom det skulle være noe.
Joa... enig i det :)

Svar