Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Du kan forøvrik lese et innlegg om dressen jeg snakker om her i min blogg som jeg postet for ca. 5 år siden.
https://bjerknez.no/nytt-kjoreutstyr-fo ... opt-12611/

Dressen er altså ca. 5 år gammel å jeg har den fortsatt. Ikke noe galt med den. Har aldri røket noe sted og den har vært med på en del mil.

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Takker for gode innspill! :twothumbs:

Greit å få med seg litt av andres erfaringer så man ikke starter helt på bar bakke når man skal ut å shoppe selv. Regner med å ta en handlerunde neste uke. :D

Prøvde meg en tur innom MC Partner på Skedsmokorset på torsdag, men der var utstyrutstillingen fremdeles pakket ned for vinteren og lokalet brukt til vinterlagring for sykler. Forsåvidt en fornuftig bruk av ressursene, men litt ubeleilig for meg da jeg må være ca ferdigshoppet til første kjøretime samtidig som det er rimelig hektisk med jobb og deltidsstudier for tiden. Slipper å få for mye fritid i det minste :lol

Må også få begynt å se litt på sykler kjenner jeg. Begynner å bli utålmodig av å se for mye på finn.no :biker:

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Der finnes mye klær i bruktmarkedet og. Jeg har en nesten ny skinndress som jeg antar jeg betalte snaut 1/6 av nypris for i tillegg til tekstildress for sommerbruk som ble gitt bort på finn.no

Startet med Arai helhjelm men gikk over til en svart LS2 FF900 Valiant 2 åpningshjelm. Jeg synes denne er helt super da den er enkel å få på med brillene på og passer min hodefasong godt. Godkjent for bruk både åpen og lukket og har en fin patent på "baugporten".

På samme måte som med sykkel så kan det være greit å få litt erfaring uten å sprenge budsjettet helt med en gang. For min del så må i alle fall jeg erfare litt selv før eg vet hva jeg vil ha...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »

Du trenger strengt tatt ikke to sett kjøreklær. Iallfall ikke første sesongen. Du kan ta ut foret på varme dager, og du kan ha et ekstra lag med fleece eller ull på kalde dager. Så kan du heller neste sesong se om du vil utvide garderoben litt. Sjøl har jeg skinnjakke og kevlarjeans som alternativ bekledning. Funker fint på kafe!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 10 mar 2024, 10:07 Du trenger strengt tatt ikke to sett kjøreklær. Iallfall ikke første sesongen. Du kan ta ut foret på varme dager, og du kan ha et ekstra lag med fleece eller ull på kalde dager. Så kan du heller neste sesong se om du vil utvide garderoben litt. Sjøl har jeg skinnjakke og kevlarjeans som alternativ bekledning. Funker fint på kafe!
Enig.

Jeg kjørte hele veien fra Fredrikstad til Lofoten og hjem igjen i kun skinnjakke og kevlar jeans i fjor. Jeg dro regndressen over når det regnet men ellerr kun jeans og skinnjakke. Er vidunderlig hærlig når det er vamt i været.

Så mitt råd er å kjøpe deg klær som er behagelige og ha på. Dem bør ikke være 100% vanntette. Så kjøper du deg en regnedress i litt stor størrelse som er lett og dra på utenpå hvis det begynner å regne.

Er det kaldt så ta på ullundertøy etc.

Varmeholker er også en fin ting. Det får deg ikke til å slutte å fryse, men du stivner vertfall ikke fingrene.

Den dressen jeg linket til lenger opp er alt for varm å bruke på sommeren når solen er som sterkest. Stopper du i fergekø i 40 grader med denne så er det nesten så du svimer av. Er jammen ikke trygt det heller. Den funker fint når du kjører, men skal du stoppe og spise, se på severdigheter, vente på ferge etc. så koker det fort i buksene.

Med jeans og skinnjakke så er man mer casual og man ser ut som et hekt vanlig menneske når man rusler rundt og ikke en typisk biker. Ikke for at jeg har noe i mot det, men man kan ha på seg de samme klærne på kvleden når det er litt kjølig og skal ta seg en pils etc.

Men en god skinnjakke og kevlarjeans er jo ikke billig det heller da. Regn med rundt 5.000 for en god skinnjakke, 2-3.000 for gode kevlar jeans, en drøy tusenlapp for støvler og det samme for et par hansker samt rundt 5.000 for hjelm og 1000-lapp for regndress. Så pengene får fort bein å gå på uansett.... :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »

Eller du kan kjøpe skinnjakke og kevlarjeans til en pakkepris på såvidt under 1000,-. Da er klærne AA-godkjent, med Level 1 beskyttelse. Så supplerer du med ryggbeskyttelse til jakken.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 10 mar 2024, 11:02 Eller du kan kjøpe skinnjakke og kevlarjeans til en pakkepris på såvidt under 1000,-. Da er klærne AA-godkjent, med Level 1 beskyttelse. Så supplerer du med ryggbeskyttelse til jakken.
Skinnjakke og kevlarjeans til under 1000 kroner? Hvor?

Er jo billigere enn en olabukse og en skjorte på Dressmann det.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 10 mar 2024, 21:43
Domino skrev: 10 mar 2024, 11:02 Eller du kan kjøpe skinnjakke og kevlarjeans til en pakkepris på såvidt under 1000,-. Da er klærne AA-godkjent, med Level 1 beskyttelse. Så supplerer du med ryggbeskyttelse til jakken.
Skinnjakke og kevlarjeans til under 1000 kroner? Hvor?

Er jo billigere enn en olabukse og en skjorte på Dressmann det.
https://www.xlmoto.no/campaign/motorcyc ... e647349061
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Jøss... det er jo så billig at jeg nesten lurer på om det er tatt noen snarveier her? Min Halvarsson skinnjakke med albue og skulder beskyttere kostet nesten 5.000 kroner og kevlarbuksa kostet 1899 kroner. Å jegbhamdlet ikke det dyreste heller. Kjøpte på Hansson på Nordby.

Buksene hadde cordura stoff og har innebyggede beskyttelse i hofte og på knær etc.

Har disse klærne til 1000 kroner det, så skal jeg bestille ett par sett med det samme...

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser at størrelsene der er rettet mot dem med A4 kropp, så da utgår bestilling uansett ser jeg.... :lol

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av ErikW »

Er jakke og bukse til 1.000,- sikkert nok? Jeg Kjøper det ikke. Er det godt nok for en god sklitur bortover asfalten?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 10 mar 2024, 22:59 Er jakke og bukse til 1.000,- sikkert nok? Jeg Kjøper det ikke. Er det godt nok for en god sklitur bortover asfalten?
1000 spenn for skinnjakke og kevlarbukse høres alt for billig ut til at det kan være bra. Du får ikke en gang stoffjakke og olabukse på Dressmann for den prisen. Men hvis det er et meget begrenset tilbud i noen få størrelser for å desperat tømme et lager så KAN det jo være et meget godt kjøp.... ?

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av dypen »

Uavhengig av pris, vil en livkort jakke og dongeri bukse være noe å starte motorsykkel sesongen med ?? Kjøp en romslig god jakke og bukse beregnet for formålet som det er rom for å endre bekledning under og som også klarer en regnskur. Er det kaldt eller regnvær bør det være plass til ullundertøy og noe tilsvarende fleece jakke bukse under, på varme dager eller sydligere strøk bare t-skjorte og truse være alternativ under. Er en stund siden jeg har sett på priser nå men jakke bukse får du kanskje for 5 - 7k med ett helt annet bruksområde og levetid på mange år vs livkort jakke med dongeri bukse til 1k som uansett ikke holder mål i min verden.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Husk også at det er DIN sikkerhet og DINE valg hva du vil ha på deg. Ikke la deg farge for mye av moralister som mener du bør ha alt av sikkerhetsutstyr fra lverste hylle.

Det blir som å peke nese til en pappa som kjører ungene til skolen i en VW UP! Med argumentet at man kjører en billig og mindre sikkel bil og at man ikke er glad i ungene sine etc.

Men jeg er også enig i Dypen her. Alt med måte. En skinnjakke og en dongeribukse er nok ikke det JEG ville valgt som hovedutrustning.

Jeg ville som dypen nevner gått for en god allværsdress. Den jeg har koster i dag rundt 3.000 kroner. Veldig mye for pengene. Å den er skikkelig varm!

Så kan du heller supplere med skinnjakke og dongeribukse ved neste korsvei.

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Jeg kjørte en god del med Course (XLMoto) sin skinnjakke og jeans det første året. Var faktisk ikke klar over at det var hele klasse AA beskyttelse på de, trodde det var A. Mulig det er en forbedring på nyere modeller.

De fungerer helt greit. Ikke noe som har gått i stykker. Buksene er akkurat som å gå med litt ekstra tunge olabukser. Helt greit på fine sommerdager, ikke noe særlig når gradestokker kryper under 15 grader på sene august-kvelder eller hvis det kommer en regnskur.

"Skinnet" i skinnjakka holder regnet greit unna, men min variant har lufting på sidene som du ikke får gjort noe med så igjen, ikke noe særlig hvis det er kjølig og hvis det virkelig pøser ned så kommer det inne noe her og der hvor det ikke er skinn.

Har også et par med Course hansker som jeg har vært kjempeglad i og fant ut nylig at dessverre ikke selges lenger. Dette var relativt tykke og godt forede, vanntett hansker som har vært kjempefine i dårlig vær og når det er kaldt. De har nå etter tre år dessverre begynt å ta inn litt vann så halve nytteverdien er borte...

I tillegg har jeg hatt et par sett med støvler/sko derfra som har fungert helt greit. Det ene paret tålte å få en SV650 på seg uten at jeg knuste ankelen, så jeg kan nesten ikke klage.

Når alt det er sagt så er vi flere i vennegjengen som har kjøpt litt fra XLMoto og det generelle inntrykket er at mye av det de selger virker til å være ting som potensielt har ligget på hylla ganske lenge. Har hørt om flere som har kjøpt støvler/sko der hvor glidelåser har nærmest gått i oppløsning etter kun noen uker. Det er også litt Havaristen-vibber på en del ting hvor det åpenbart er utgåtte modeller som selges på tilbud.

Fordelen er ganske lave priser og en ganske velfungerende returløsning.


En kort kommentar vedr. intercom: Dette må man nesten sjekke med kjøreskolen også. De aller fleste har nok intercom til utlån, men de jeg har vært borti krever at du selv anskaffer kompitabel "innmat" - altså festesett med høytalere og mikrofon som passer til utlånsenhetene de har. Noen krever at eleven møter opp med komplett intercom. Noen krever at eleven har komplett intercom av samme merke som kjøreskolen for å slippe å bruke tid på parring mellom to forskjellige merker. Mye av dette igjen virker også til å kunne variere litt fra kjørelærer til kjørelærer selv innenfor samme skole.

Svar