Bytter alle bremseslanger

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Bytter alle bremseslanger

Legg inn av GSXR-Erling »

Servicekravet er hvert 4de år, hvor mange har fulgt opp det? 😊 Har på følelsen, kanskje 5%. Er nok mye verre eldring i feks Hellas.

Yamaha XT1200Z -11.
Har fått på alle slanger (valgte stålomspunnede, orginale er ikke).
Har fått godt trykk i alle. Venter på kabling for å lufte/tvangskjøre ABS pumpa, (AGM selger for 30kr).

Har servicemanualen og følger den, men er det noen som har noe å tilføye, tips etc?

Jeg lar systemet stå under trykk over natta, og slipper sakte opp. Tror det medfører at jeg får lettere ut all luft, via bremsevæskebeholderen da. Tenker å plusse på 2-3 skikkelige luftinger til enn hva Yamaha forskriver, for å være på den helt sikre siden.
Slangene kjøpte jeg her: probrake.de
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av dypen »

Er det noen prisforskjell på stålomspunnede og standard og hvordan er tilgang på begge typer …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av GSXR-Erling »

dypen skrev: 25 jan 2024, 21:50 Er det noen prisforskjell på stålomspunnede og standard og hvordan er tilgang på begge typer …
1:vet ikke, uinteressant her.

2:Tilgang til probrake sine som lager i .de var veldig bra, 5dgrs leveringstid.
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

BjørnSover
Innlegg: 393
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av BjørnSover »

dypen skrev: 25 jan 2024, 21:50 Er det noen prisforskjell på stålomspunnede og standard og hvordan er tilgang på begge typer …
Godt spørsmål. I tillegg til å være bedre, kanskje stålspunnede ikke trengs skiftes så ofte???

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av GSXR-Erling »

Vedrørende levetid etc stålomsp versus ikke, her er "noe uhildet informasjon", fra produsenten av mine:
https://www.probrake.de/stainless-steel ... le-and-car
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av dypen »

Usikker på hvor utbredt serviceintervall på bytte alle bremseslanger, har ikke hørt om det på hverken motorsykkel eller bil. Men derimot skal bremseslanger kontrolleres fysisk og under trykk på service og periodiskkjøretøykontroll. Fukt, lekkasje, sprekker, deformasjoner, skader etc under kontroll er kjøreforbud og utbedring kreves.

Med stålomspunnede bremseslanger får du slankere, sterkere slanger men også bremser som endrer karakter som spesielt er ønskelig under konkurransekjøring. Personlig ville ikke stålomspunnede bremseslanger være aktuelt på kjøretøy jeg bruker på vei motorsykkel eller bil.

Men i det tilfelle det ligger en serviceintervall som krever å bytte alle slanger vil jeg tro et komplett kit med stålomspunnede slanger til mc vil være enklere, billigere og raskere å få tak i vs å kjøpe bremseslanger fra forhandler. Da ville stålomspunnede også være mitt valg.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av Nineball »

Har lurt litt på dette til mine sykler da de begge er fra 2005, spesielt sportsteren, da Harley ikke er spesielt kjemt for kjapp respons i bremsene. Så Ta Probrake hadde slangesett for min 883R, men lurer på en ting: denne har foran slange fra bremsehendel til rør og så videre i 2 slanger til hver side. Disse slangene er presset inn på rørene, hvordan gjør man da det når de skal byttes?
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av GSXR-Erling »

Nineball skrev: 26 jan 2024, 09:21 Har lurt litt på dette til mine sykler da de begge er fra 2005, spesielt sportsteren, da Harley ikke er spesielt kjemt for kjapp respons i bremsene. Så Ta Probrake hadde slangesett for min 883R, men lurer på en ting: denne har foran slange fra bremsehendel til rør og så videre i 2 slanger til hver side. Disse slangene er presset inn på rørene, hvordan gjør man da det når de skal byttes?
Ser for meg at der "slanger er presset inn på rør", må du ha orginaldeler.
I mitt tilfelle på samme type overgang, er de skrudd sammen, og stålslanger fulgte med, også til disse koblingene.
Det eneste som ikke fulgte med, var til clutchen, men samme det, bytter ikke der før jeg ser slitasje.
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av Nineball »

Takk for svar, da får jeg undersøke litt nærmere og se etter et komplett sett med rør, det betyr jo bare litt mere hyggetid på nett nå vinterstid :thumleft
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Online
mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av mekkern »

Yamaha YZF1000R-97.
yamaha.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av dypen »

Behov for å bytte bremseslanger hvert fjerde år må være under andre klima, helt ekstrem bruk og kjørelengde som de færreste har her i landet.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av GSXR-Erling »

dypen skrev: 26 jan 2024, 11:57 Behov for å bytte bremseslanger hvert fjerde år må være under andre klima, helt ekstrem bruk og kjørelengde som de færreste har her i landet.
Er nok det.
Mine er nå 13 år. Har ikke titta nøye på de, men er vel småsprekker her og der.
Uansett, en fin oppgradering.
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av dypen »

Hvis du vrir eller bøyer på bremseslangene vil du kanskje se små sprekker på gamle slanger gjerne mot koblinger / nipler / endeavslutninger. Det å bare se på bremseslangene der de sitter holder ikke, se godt på hele slangen etter fukt, væske, deformasjoner og bøy de så mye du klarer for å se etter sprekkdannelse. Bremseslanger som er feilmontert skjer ofte ved demontering og bytte av bremsebelegg, det vil si vridd og gjerne ligger feil så de er i berøring med andre deler og påvirker levetid betydelig.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av GSXR-Erling »

Ja, og vridd hardt vil jo stresse konstruksjonen, og også endre flødet i slangen. Gjennomføringer, stripsing ol, er ikke til å kimse av. Slangene må "ligge dødt", også etter montering.
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bytter alle bremseslanger

Legg inn av dypen »

GSXR-Erling skrev: 26 jan 2024, 13:31 Ja, og vridd hardt vil jo stresse konstruksjonen, og også endre flødet i slangen. Gjennomføringer, stripsing ol, er ikke til å kimse av. Slangene må "ligge dødt", også etter montering.
«Ligge dødt» er beskrivelsen jeg manglet :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar