Strøm/USB i sideveske.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av JohnnyTh »

Når jeg er på tur så er det alltid litt styr å få ladet ting. Har lenge tenkt på å laget tilkobling i toppboksen slik at jeg kunne ladet ipad og powerbank der. I dag kan jeg lade i tankvesken, men det blir ofte fult der.
Prøver å finne en løsning lik SW-motech tankring med 12V. Slik at toppboksen hadde blitt koblet på med en gang den ble satt på plass. Uten noen løse ledninger som må stikkes inn noe sted.

Har noen sett noen gode løsninger på dette?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av kgjersda »

Du kan ta en titt på Givi sitt 12v stop light kit? Kanskje det er mulig å ta litt inspirasjon fra det.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

Et forslag:

Klarer du å strekke en 12V kabel fra sykkelen og inn i toppboksen så er jo mulighetene mange egentlig. Kjøp deg så en 12V USB lader med flere porter og fest denne inne i toppboksen. Da er det bare å plugge i ledningen fra 12V uttaket på sykkelen til toppboksen å vipps så har du USB lader med flere porter på innsiden.

Lage en hurtigkobling ett sted nær toppboksen som kan festes ett sted når du ikke bruker den.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 12 feb 2024, 15:15 Et forslag:

Klarer du å strekke en 12V kabel fra sykkelen og inn i toppboksen så er jo mulighetene mange egentlig. Kjøp deg så en 12V USB lader med flere porter og fest denne inne i toppboksen. Da er det bare å plugge i ledningen fra 12V uttaket på sykkelen til toppboksen å vipps så har du USB lader med flere porter på innsiden.

Lage en hurtigkobling ett sted nær toppboksen som kan festes ett sted når du ikke bruker den.
Det er noe sånt som er planen. Utfordringen er å få til et koblingspunkt mellom sykkel og toppboks som ser bra ut.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37882
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av AJ »

Selv har jeg denne løsningen på Moto Guzzi V7'ern:
guzziusb 2.JPG
guzziusb 1.JPG
Koblet til original Guzzi USB kontakt til eksisterende kontant på eksisterende kontaktpunkt i det elektriske anlegget under salen.
Og skaffet meg så en kort USB ledning med to kontakter hvorav denne ene skal ha god kapasitet for dataoverføringer. Altså to USB kontakte med forskjellig kapasitet, noe en kan zse på tykkelsen på de to kablene.

Fra den ene av disse har jeg trukket en kabel til styret som jeg kobler til GPS'en. Og det funker helt utmerket.

Lading av mobiltlf., ladebank, lite kamera osv. gjøre under salen siden det er god plass til slike enheter her.

Alternativt kan man strekke en kabel fra den ene USB kontakten under salen til toppboks eller sideveske, på samme måte som jeg har gjort til styret til GPS'en.

På KTM'en lader jeg tlf. og ladebank i den originalmontert "power box" med innebygget USB kontakt. Eller fra 12V kontakten under instrumentpanelet med tlf., ladebank, kamera i tankveska.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av FredrikE24 »

Du kan hente inspirasjon fra BMW K1100LT sin toppboks med høyttalere, sminkespeil(m/lys) og 12Vuttak.

God løsning, og helt skjult for de fleste.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av JohnnyTh »

kgjersda skrev: 12 feb 2024, 13:28 Du kan ta en titt på Givi sitt 12v stop light kit? Kanskje det er mulig å ta litt inspirasjon fra det.
Godt forslag. Det er noe sånt jeg har tenkt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du ser pluggen som AJ bruker. Ho kontakten kan sikkert festes ett sted på sykkelen ved å 3D printe en holder eller noe. Evt. En hette til denne. Er sikkert mange måter og feste denne til sykkelen på. Så legger du en ledning litt ordentlig opp dit den kontakten. Du kan evt. kjøpe små stripsankere som du kan lime/teipe på sykkelen for å stripse fast ledningene.

Kontakten som AJ bruker får du kjøpt på Biltema. Samens med litt kabel og kanskje en sikringsholder fra samme varehus, så er du i mål.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Audi Mannen »

Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 12 feb 2024, 17:21 Noe slikt : https://www.youtube.com/watch?v=aI1P2jrst_o
Ja, det var noe ala dette jeg mente. Mange måter å gjøre det på, men det er jo ikke akkurat vanskelig å lage en ålreit løsning på dette for en billig penge. Men jeg ville satset på en god USB lader her som skal være inne i boksen. Gjerne en som er lott overdimensjonert. Jeg er mer tilfreds med å feks. Hurtiglade mobilen eller nettbrettet som trekker la oss si 20W med en 60W lader enn en lader som gir maks 20W. Sistnevnte vil bli mye varmere og det øker faren for at feil kan skje tror jeg.

Skal du lade GPS, mobil, nettbrett, laptop etc. så krever det mye strøm. En laptop skal gjerne ha rundt 19-20V og i den forbindelse må du ha en USB PD lader i toppboksen. Skal du fjonge deg litt så se på den til Satetchi på 200W med 6 uttak. Dem har også en med 4 uttak på 165W til en noe hyggeligere pris.

https://www.komplett.no/product/1245512 ... lsrc=aw.ds

Skal du ikke lade laptop, så trenger du ikke en så kraftig lader dog.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

Glem linken jeg postet over. Den laderen er jo en som krever 220V AC inn. Men man finner lignende ladere som krever 12V.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

Holder vi oss til vanlige ting som telefon, ipad, GPS og annet utstyr så får man kastet etter seg slike sigarettenner ladere. Men jeg ville så langt det var mulig satset på PD standarden. Altså en PD lader med USB-C utganger. Disse kan lade enhetene mer effektivt og bruke opp mot 12V hvis enhetene du kobler til takler det. Såkalte PD ladere er "smartere" og "snakker med" enhetene den lader.

Her har du en god en. Baseus er et annerkjent merke og driver ikke med kinawatt. Et av de bedre merkene fra AliExpress.
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 08393372_3

Siden denne er på 165W så kan du kjøpe en USB-C dongle og koble til to slike:
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 5113510265

Da har du fire hurtigladeladepunkter inne i toppboksen og selv med fire enheter tilkoblet vil du neppe overstige 165W. Det er uansett enhetene du kobler til som bestemmer hvor mye strøm dem vil ha. En "dum" enhet som feks. En gammel GPS vil ikke ha mer enn 5V mens en moderne telefon kan fort be om 20V hvis det er tilgjengelig. Men fra en lader koblet til et 12V system er nok 9-12V det som er maks spenning ut. Uansett mer enn bra nok og lader telefonen din like fort, bare ikke,like "effektivt".

Hvis telefonen feks. Takler 20W maks lading så betyr det at jo lavere spenningen er jo mer ampere blir dyttet inn i telefonen. Så jo høyere spenning jo mindre varmgang.

Slike "dumme" USB-A ladere gir kun 5V og lader opp enhetene med typisk maks 2.4 ampere. Sikkert bra nok det også for dem fleste, men merk at disse laderne fort kan bli veldig varme. Og slenger du på en fordelerkabel for å få flere ladepunkter så presser du disse laderne ganske hardt. Da ville jeg i så tillfelle kjøpt en av meget god kvalitet.
Sist redigert av Bjerknez den 13 feb 2024, 02:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

Skal du lade med ober 15W så sørg for å kjøpe en USB-C kabel som er ratet for høyere watt. Det sitter nemlig en liten chip i disse USB-C kablene som forteller laderen hva den kan gi som maks hvis du kobler den til en smart lader. 20W holder trolig i massevis, men vil du hurtiglade en samsung telefon så ville jeg kjøpt en 40W+ kabel. Jeg mener å huske Samsungtelefoner takler opp mot rundt 40W lading. Apple sine telefoner takler maks 27W hvis vi snakker om Pro Max modellene. Pro modellene takler maks 20W.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av JohnnyTh »

Mye god informasjon her. Hvordan jeg skal få til usb uttak inne i boksen tror jeg ikke blir så vanskelig. Har funnet mye alternativ der. Det er helst overføringen mellom toppboks og sykkel jeg prøver å finne en løsning på. Hvis jeg ikke kommer på noe lurt så er alternativet å sette en eller annen plug som jeg må stikke en ledning inn i.
Lading under salen er ikke relevant. Der er det ikke plass til mye. Sykkelen har en 12V din kontakt på siden under salen og usb forran ved instrumentene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar