Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av E_S »

Gammelsmurfen skrev: 27 feb 2024, 23:02 Tror ikke det er noen fare med det første at biler med fossilmotor forsvinner, og det der med "fase ut eldre kjøretøy til fordel for miljøvennlige, nyere alternativer" om det kun er el-biler så er jeg usikker på det miljøregnskapet.
Det er en kjensgjerning at levetiden på EL-biler er vesentlig kortere enn fossildrevne biler, gjerne halvparten eller enda kortere.
De skrotes selv om de er like hele i ramme og karosseriet fordi reparasjonskost er hinsides på en del ting, mest av sikkerhetsmessige grunner fordi det er mye batterikraft ombord.

Har man 2-3 biler i husstanden, noe som er ganske vanlig så må hjemmelading planlegges om man ikke har atomkraftverk i hagen.
Ellers må man nok lade på stasjoner eller om man har mulighet på jobb om man bruker bil til jobben.
På lengre turer er det deilig med bare en kjapp sving innom bensinstasjonen, fylle opp på et par-tre minutter å kjøre videre.
Ikke måtte vente i ladekø før det blir din tur til å vente enda mer mens ladingen foregår.

Det er vel åpnet for mer oljeleting i Norge også mener jeg, offshore og oljebransjen er langt i fra døden nær.
Med sytråder som kraftlinjer mellom nord og sør, en del ymse lokale nett og strømmangel (sies det), så kan ikke alle biler i norge være elektriske på temmelig lang tid. Da må det bli rasjonskort på lading :crazy:
Etter ti år med elbil er det en del her som fremstår ganske feilaktig, synes jeg:

Levetid: Det er bare en påstand som enkelte fremmer. Greia er at mens en liten frontskade på en 25 år gammel bil betyr noen nye deler, lykter, lakk, er det på en moderne bil en haug med sensorer, radar, masse annet, hovedlykter til 40-50k/stk og så videre, som gjør at en skade som for 25 år siden kostet 30k å fikse, nå koster 200k. Reparasjonskostnaden er like hinsides på nye fossilbiler.

Hjemmelading planlegges? Når jeg trenger å lade putter jeg i ledningen når jeg parkerer hjemme, så er det ordnet av seg selv over natten. As we speak står bilen til lading, den ble parkert med 20% batteri tidligere i kveld. Den er så full jeg ønsker den skal være lenge før jeg står opp igjen. På en lengre tur er erfaringen det motsatte - fører og passasjerer ønsker en benstrekk før bilen trenger påfyll. Ladekø har jeg opplevd én gang i 20 minutter på de siste ti årene.

Strømmangel er det på ingen måte. Strømnettet er for dårlig i Norge, men det har ingen betydning for utbredelsen av elbil. Å lade bilen hjemme trekker like mye effekt som å koke poteter og steke i stekeovnen samtidig.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av E_S »

AJ skrev: 27 feb 2024, 23:08 Mulig strengere PPk kontroll her hjemme vil mest sannsynlig være et godt bidrag til å fase ut "fossil"biler.
Ikke utenkelig at urealistiske utslippskrap fører til at velfungerende biler ikke lenger blir godkjent.
Og må vrakes...

Miljøvennlig?
Neppe...
Biler skal uansett tilfredsstille de tekniske krav som gjaldt da bilen var ny, ikke de som gjelder per i dag. En bil fra 1999 skal tilfredsstille de utslippskravene som gjaldt i 1999. Eller en 85-modell krav fra 1985, eller en 2014-modell krav fra 2014. Kravet er allerede slik at de rensesystemene som var påkrevet da bilen var ny, fremdeles skal være der og fungere korrekt, og grenseverdier overholdes, men slik har det alltid vært.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av E_S »

SveinHa skrev: 27 feb 2024, 22:37 ...og for disse tingene som er så åpenbare så er det totalt unødvendig med et eget regelverk for å ta hånd om de. Om en bil trenger å kondemneres om den har brent eller vært under vann er et rent økonomisk spørsmål og en reparasjon av nevnte skader kan jo også gjøres både dyrt og billig...

Jeg tror dette forslaget bare er enda et bittelite skritt i retning av å ta kontroll over eierskapet og friheten til folket. En mengde slike små skritt innføres hele tiden og de er så små at vi nesten ikke merker de og "plutselig", når folket oppdager konsekvensene, så blir det ramaskrik men da er det alt for sent å gjøre noe. Dette har pågått lenge allerede...
Poenget med dette kravet til når en bil regnes som kondemnabel er i stor grad å unngå at slike biler fikses med "lure løsninger" og snarveier, og kommer tilbake på veien i en tilstand som hverken er bra for trafikksikkerhet eller miljø, samt å unngå eksport av slike biler til fjernere himmelstrøk hvor det flikkes sammen på "halv tolv" fordi det ikke stilles noen krav der. Om man definerer slike biler som avfall, kommer de aldri på veien igjen. Mange afrikanske land har innført relativt strenge krav til hva som kan importeres, men triksing, miksing og korrupsjon gjør ofte at regelverket ikke fungerer i praksis. Da er det bedre å ta ondet ved roten og unngå at dette havner på markedet i det hele tatt.

"Eierskap og frihet til folket" høres ut som et par konspirasjonsteori-piller for mye.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av SveinHa »

E_S skrev: 27 feb 2024, 23:17 "Eierskap og frihet til folket" høres ut som et par konspirasjonsteori-piller for mye.
Det må du gjerne mene men samtlige av konspirasjonsteoriene jeg har vært borti de siste årene har hatt ubehagelig mye sannhet i seg... men slike oppdagelser gjør en jo ikke om NRK og TV2 er kildene til kunnskap...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av AJ »

E_S skrev: 27 feb 2024, 23:17 Poenget med dette kravet til når en bil regnes som kondemnabel er i stor grad å unngå at slike biler fikses med "lure løsninger" og snarveier, og kommer tilbake på veien i en tilstand som hverken er bra for trafikksikkerhet eller miljø, samt å unngå eksport av slike biler til fjernere himmelstrøk hvor det flikkes sammen på "halv tolv" fordi det ikke stilles noen krav der. Om man definerer slike biler som avfall, kommer de aldri på veien igjen. Mange afrikanske land har innført relativt strenge krav til hva som kan importeres, men triksing, miksing og korrupsjon gjør ofte at regelverket ikke fungerer i praksis. Da er det bedre å ta ondet ved roten og unngå at dette havner på markedet i det hele tatt.

"Eierskap og frihet til folket" høres ut som et par konspirasjonsteori-piller for mye.
Stikkordet for å unngå det du nevner her er PKK, som også kan bli nådestøtet for eldre bensin -og dieselbiler med nye og strengere kontrollpunkter. Kom en liten innskjerping (flere kontrollpunkter) for noen år siden. Kan antakelig fort skje igjen.
Her har myndighetene bukta og begge ender, som det heter. Gis aldri anledning til høringsuttalelser når kravene skjerpes. Og det er slett ikke utenkelig at det vil strammes mer til etter hvert.

Og det er på ingen måte noen konspirasjonsteiri.

Å slenge ut av seg at andres kommentarer og meninger høres ut som "et par konspirasjonsteori-piller for mye" er bare platt og billig herskekritikk, som gjør at dine kommentarer og meninger kanskje vil tas med en stor klype salt av en del her på forumet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av Norsense »

Amcar er den eneste organisasjonen som har jobbet seriøst og aktivt politisk for bilhobby over flere tiår. De har noen analyser av hva disse direktivene i verste fall kan bety. https://amcar.no/aktuelt

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 28 feb 2024, 07:52 Stikkordet for å unngå det du nevner her er PKK, som også kan bli nådestøtet for eldre bensin -og dieselbiler med nye og strengere kontrollpunkter. Kom en liten innskjerping (flere kontrollpunkter) for noen år siden. Kan antakelig fort skje igjen.
Her har myndighetene bukta og begge ender, som det heter. Gis aldri anledning til høringsuttalelser når kravene skjerpes. Og det er slett ikke utenkelig at det vil strammes mer til etter hvert.

Og det er på ingen måte noen konspirasjonsteiri.
Jeg var i utgangspunktet relativt positiv til PKK da den ble innført men PKK er nå blitt hårreisende pirkete. Enkelte verksteder er jo "mer katolsk enn Paven". Siste PKK på dagligbilen min resulterte i 14 2-er feil der bl.a. bremser fikk 2 med kommentaren: "Bremser ikke testet"... Det meste var bare sludder og vas så den kontrollen ble meldt til Vegvesenet. De var ganske lunkne ved første henvendelse men da jeg ordla meg litt krassere lovet de å ta kontakt med verkstedet. Aner ikke hva som har skjedd i ettertid for jeg kommer ALDRI til å sette lilletåen innenfor døra der igjen... Fikset 4-5 av 2-er feilene og den gikk gjennom etterkontroll med glans...

Fikk et hjertesukk fra den eldre karen som har tatt en haug med PKK på mine biler da PKK ble innskjerpet for en del år siden: "Det hadde nå vært litt greit om de som lager PKK-reglene hadde bittelitt greie på bil...".
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av E_S »

AJ skrev: 28 feb 2024, 07:52 Stikkordet for å unngå det du nevner her er PKK, som også kan bli nådestøtet for eldre bensin -og dieselbiler med nye og strengere kontrollpunkter. Kom en liten innskjerping (flere kontrollpunkter) for noen år siden. Kan antakelig fort skje igjen.
Her har myndighetene bukta og begge ender, som det heter. Gis aldri anledning til høringsuttalelser når kravene skjerpes. Og det er slett ikke utenkelig at det vil strammes mer til etter hvert.

Og det er på ingen måte noen konspirasjonsteiri.

Å slenge ut av seg at andres kommentarer og meninger høres ut som "et par konspirasjonsteori-piller for mye" er bare platt og billig herskekritikk, som gjør at dine kommentarer og meninger kanskje vil tas med en stor klype salt av en del her på forumet...
PKK er veldig enkelt. Bilen skal være i orden, og den skal oppfylle de krav som gjaldt da den var ny. Det som har kommet inn i ettertid gjør ikke noe strengere, det tilføyer bare flere kontrollpunkter for å sjekke alt alt er i orden og at alle krav som gjaldt da bilen var ny er oppfylt. Det er ikke til trafikksikkerhetens eller miljøets fordel at man blir "slækk" bare fordi bilen er gammel. Om den for eksempel er så gammel at den har trommelbremser på alle hjul, er det bokstavelig talt livsviktig at disse funker 100%. Er den så gammel at den ikke har partikkelfilter (om diesel), skal den fremdeles ikke spy ut svartrøyk, det gjorde den ikke da den var ny.

Jeg har merket meg at konspirasjonsteorier står sterkt hos en del av de som er veldig motstandere av elbil, som også ofte er veldig motstandere av de fleste former for politisk styring. Det går gjerne hånd i hanske med enkelte polititiske og samfunnsmessige oppfatninger jeg avstår fra å kommentere nærmere her, da det trolig lager mer støy enn saklig diskusjon. Men faktorene egoisme og populisme samt manglende kildekritikk står gjerne høyt hos den fraksjonen.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av Bjerknez »

HELT enig med deg E_S!

Det er mitt intrykk også :)

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av mekkern »

Hvis man faktisk har lest hele EU-dokumentet og ser konsekvensene av dette hvis det skal tolkes helt bokstavtro er det ikke mye som skal til for at din bil blir "end of life" og du MÅ levere fra deg bilen uten noe kompensjon-kriteriene er ganske omfattende.
Dessuten vil det bli nærmest umulig å få reparert bilen når salget av brukte deler kun skal gå gjennom et par godkjente aktører.
Og tro ikke at dette gjelder kun "fossile" biler-for når en Batteripakke regulator eller driveunit kneler kan dette bety at du uten et rødt øre i kompensasjon må kaste bilen.Etter 15 år er den overmoden uansett i følge forslaget.

Spørsmålet er derfor hvordan medlemslandene (og eøs) skal forholde seg til forordningen(som man ikke kan nekte-direktiver kan avvises)
I England ser man for seg en hel industri for eldre og veteranbiler som må skrinlegges.

Vil det gjelde for kjøretøy produsert etter en viss dato som kan resirkuleres slik dokumentet legger opp til eller gjelde for alle?
Mange spørsmål det ikke er klarhet i.
Mange med interesser i produksjon av nye biler og "grønn industri" gnir seg dog i hendene.
At det står mye gammel dritt rundt av traktorer og lastebiler og slikt i tillegg til "skrotbileksport" er så, men er dette rette veien å gå?
Reparer i steden for å kjøpe nytt sier de , og kommer med krav for småelektronikk-men kjøretøy?? :[-(
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av mekkern »

E_S skrev: 28 feb 2024, 18:02
Jeg har merket meg at konspirasjonsteorier står sterkt hos en del av de som er veldig motstandere av elbil, som også ofte er veldig motstandere av de fleste former for politisk styring. Det går gjerne hånd i hanske med enkelte polititiske og samfunnsmessige oppfatninger jeg avstår fra å kommentere nærmere her, da det trolig lager mer støy enn saklig diskusjon. Men faktorene egoisme og populisme samt manglende kildekritikk står gjerne høyt hos den fraksjonen.
Ja det er nok deilig å sluke alt vi blir presentert rått og ikke ha litt skepsis til hva en blir presentert.
Uten å gå inn for mye på politiske saker så skulle jo utenlandskablene være "Norges redning" og sikre oss billig kraft også.
Den som sjekket litt selv så jo fort hvor det bar-selv om en da ble stemplet som konspirasjonsidiot.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av SveinHa »

mekkern skrev: 28 feb 2024, 18:43 I England ser man for seg en hel industri for eldre og veteranbiler som må skrinlegges.
Det har allerede begynt. En av de velrenommerte deleprodusentene til min dagligbil har allerede lagt inn årene...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av SveinHa »

mekkern skrev: 28 feb 2024, 18:52 Ja det er nok deilig å sluke alt vi blir presentert rått og ikke ha litt skepsis til hva en blir presentert.
Som om jeg skulle sagt det selv :twothumbs:
mekkern skrev: 28 feb 2024, 18:52 Uten å gå inn for mye på politiske saker så skulle jo utenlandskablene være "Norges redning" og sikre oss billig kraft også.
Den som sjekket litt selv så jo fort hvor det bar-selv om en da ble stemplet som konspirasjonsidiot.
Du MÅ være politiker for å IKKE se hvordan det ville gå...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av Gammelsmurfen »

E_S skrev: 27 feb 2024, 23:12
Gammelsmurfen skrev: 27 feb 2024, 23:02 Tror ikke det er noen fare med det første at biler med fossilmotor forsvinner, og det der med "fase ut eldre kjøretøy til fordel for miljøvennlige, nyere alternativer" om det kun er el-biler så er jeg usikker på det miljøregnskapet.
Det er en kjensgjerning at levetiden på EL-biler er vesentlig kortere enn fossildrevne biler, gjerne halvparten eller enda kortere.
De skrotes selv om de er like hele i ramme og karosseriet fordi reparasjonskost er hinsides på en del ting, mest av sikkerhetsmessige grunner fordi det er mye batterikraft ombord.

Har man 2-3 biler i husstanden, noe som er ganske vanlig så må hjemmelading planlegges om man ikke har atomkraftverk i hagen.
Ellers må man nok lade på stasjoner eller om man har mulighet på jobb om man bruker bil til jobben.
På lengre turer er det deilig med bare en kjapp sving innom bensinstasjonen, fylle opp på et par-tre minutter å kjøre videre.
Ikke måtte vente i ladekø før det blir din tur til å vente enda mer mens ladingen foregår.

Det er vel åpnet for mer oljeleting i Norge også mener jeg, offshore og oljebransjen er langt i fra døden nær.
Med sytråder som kraftlinjer mellom nord og sør, en del ymse lokale nett og strømmangel (sies det), så kan ikke alle biler i norge være elektriske på temmelig lang tid. Da må det bli rasjonskort på lading :crazy:
Etter ti år med elbil er det en del her som fremstår ganske feilaktig, synes jeg:

Levetid: Det er bare en påstand som enkelte fremmer. Greia er at mens en liten frontskade på en 25 år gammel bil betyr noen nye deler, lykter, lakk, er det på en moderne bil en haug med sensorer, radar, masse annet, hovedlykter til 40-50k/stk og så videre, som gjør at en skade som for 25 år siden kostet 30k å fikse, nå koster 200k. Reparasjonskostnaden er like hinsides på nye fossilbiler.

Hjemmelading planlegges? Når jeg trenger å lade putter jeg i ledningen når jeg parkerer hjemme, så er det ordnet av seg selv over natten. As we speak står bilen til lading, den ble parkert med 20% batteri tidligere i kveld. Den er så full jeg ønsker den skal være lenge før jeg står opp igjen. På en lengre tur er erfaringen det motsatte - fører og passasjerer ønsker en benstrekk før bilen trenger påfyll. Ladekø har jeg opplevd én gang i 20 minutter på de siste ti årene.

Strømmangel er det på ingen måte. Strømnettet er for dårlig i Norge, men det har ingen betydning for utbredelsen av elbil. Å lade bilen hjemme trekker like mye effekt som å koke poteter og steke i stekeovnen samtidig.
Jeg sa jo at det var vanlig med 2-3 biler pr. husstand, ikke at det er noe problem å lade én el-bil hjemme, men om man har 3 elbiler.
Du har vel neppe hovedsikring til å lade 3 el-biler samtidig hjemme om det ikke skal være med så lite juice at det tar flere dager, derfor noe planlegging eller at noen må lade ute/på jobb el. likn. Jeg har selv ladbar bil (plug-in hybrid) men den er den eneste av nå 4 biler her som er ladbar, har ikke i nærheten av batterikapsitet som en ren el-bil og tar ca. 5 timer på en 16A kurs.
Opplevd ladekø på 20 minutter 1 gang på 10 år? Hvor i all verden har du kjørt da? for 10 år siden var det vesentlig dårligere med lademuligheter enn det er i dag, da hadde Tesla heller ikke åpnet for andre på sine ladere og hadde kun vært i norge i ett år.
F. eks. langs E6 (i sør-norge) på en utfartshelg, var det ikke bare å kjøre rett til laderen. På Espa ved Mjøsa kunne man rekke flere boller før det var din tur for å si det mildt. Vente 45 minutter var ikke uvanlig.

Og det med strømnettet, ikke et problem med en del el-biler, men om alle skal ha det så blir det noe helt annet.
Det blir som med kollektivtransport når noen går ut å ber alle ta kollektiv til Oslo pga. f.eks. stengte tuneller som skal renoveres.
Da hyler Vy og ruter og sier at det går ikke, for det har vi ikke kapasitet til, hadde samtlige biler vært el-biler i dag hadde det ikke gått bra uten en bedre infrastruktur.
Det er drøyt 600 000 el-biler i Norge i dag, av drøyt 3 millioner personbiler, i tillegg kommer varebiler, lastebiler ++

Må presisere at jeg er på ingen måte noen motstander av el-biler, men at den gjennomsnittlige levetiden er like lang pr. i dag som fossile biler stemmer ikke. Heller ikke at det er like enkelt i forhold til drivstoff om man har flere el-biler i husstanden eller er på langtur, kulde halverer ofte rekkevidden.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?

Legg inn av FredrikE24 »

Signaler tyder på at de tyske bilprodusentene setter på bremsene vedr. Elektriske biler. Tenker det er likeså greit. For meg virker dette litt prematurt.

For oss som skrur og ordner selv på eldre billigere biler, så er dette med EL-bil bare tull. At jeg skal bli frarøvet friheten til å velge selv er noe jeg ikke liker.
For de som har ti tommeltotter og punger ut for ny bil hver gang garantien går ut ser ikke greia. De om det.

Jeg har kun kjørt gamle biler i mitt liv. BMWen jeg har nå, har jeg kjørt snart 100 000km med, betalte 42 000kr for den og har kostet på den rundt 25 000kr i dekk, deler og EU-kontroller. Det er egentlig billig bilhold. Planlegger å ha den minst to år til.. jeg kjøpe den i 2020.

Svar