Tips om valg av modell

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
enirio
Innlegg: 2
Registrert: 01 mar 2024, 18:12
Motorsykkelen din: Yamaha XJR1200 '95

Tips om valg av modell

Legg inn av enirio »

Hei!

Jeg har gleden av å eie en Yamaha XJR1200 '95. Har eid den i 15 år og har stor glede av den. Men sykkelen har sine begrensinger, spesielt når det kommer til komfort og vindmotstand i høye hastigheter.

Har lyst til å pendle til jobb med motorsykkel, og vurderer derfor å kjøpe en motorsykkel til. Min nye pendlevei består av mye motorvei med fartsgrensen på 100kmt, hvor mye er gjennom en tunnel (Skal pendle mellom Os og Bergen). Jeg ser etter en motorsykkel som egner seg til dette, som både er komfortabel og økonomisk.

Jeg er 203cm høy så ønsker en større sykkel. Har tenkt på en R1200GS eller R1200RT, men vet ikke helt hvor gode de er i store hastigheter. Hadde vært moro med en V-twin, men liker komforten i rekkefireren til XJR'en.

Noen tips og råd om hvilke sykler jeg bør se på?

Til interessere har jeg litt lagt ved bilde av XJR'en :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av enirio den 01 mar 2024, 19:14, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av dypen »

Velkommen! Blir spennende å se hva du velger til å pendle med, med din lengde bør du ha en romslig sykkel. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av AJ »

enirio skrev: 01 mar 2024, 18:28 Noen tips og råd om hvilke sykler jeg bør se på?

Til interessere har jeg litt lagt ved bilde av XJR'en :thumleft
Bilde
Velkommen her på MCsiden.no :vs !
Staselig klassiker den Yamaha'en der :thumleft !

Høyreist som du er med dine 203 cm. bør du antakelig ta en kikk og ikke minst prøvekjøring av høyreiste modeller som Yamaha Tènèrè 700, Aprilia Tuareg 660 og Honda Africa Twin 1000/1100.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av Bjerknez »

Stilig klassiker du har der :)

Du sier du vil ha en fornuftig pendlersykkel med mer komfort enn den du har, å da antar jeg du er ute etter en med vindskjerm. Før du kjøper en sykkel med vindskjerm og drar den ut på motorveien i 100km/t så annefaler jeg å prøve en først. Vindskjermen beskytter deg litt fra vind og regn, men kan også være pain in the ass med tanke på vinrasjoner og andre bakdeler som regelrett kan gjøre deg syk. Så du er nødt til å teste en i disse hastighetene før du kjøper en sykkel med vindskjerm.

Når det er sagt og ute av verden, så ser jeg for meg at du nok kommer til å like en typisk adventure sykkel. Du nevnte selv GSA. Jeg tror en GSA med sidevesker etc. vil gi deg maks komfort. Jeg har ikke kjørt en slik selv, men ha,ve kloden har jo en slik sykkel og adventure sykler i det segmentet er veldig gode å kjøre. Men husk det jeg skrev om vindskjerm lenger opp.

Hvis du vil ha noe mer sportslig med samtidig fornuftig ville jeg kanskje kikket nærmere på Yamaha FJR1200. (Lik den @kjellv her inne hadde. På denne vil man i følge kjellv være enda mer beskyttet mot uvær kanskje og jeg tror vindskjermen på denne fungerer mye bedre da denne er bygged som en del av sykkelen og er ikke "klistret på" i etterkant.

Vil du ikke ha en såkalt adventure sykkel som først nevt så kikk på en sportstourer som Yamaha FJR1200.

BWW har jo noen skikkelig gode sportstourere og befinner seg i mine øyne i toppen der med tanke på komfort, men disse er grisedyre. @FredrikE24 har god kunnskap om disse tror jeg vedrørende det tekniske.

Ellers så tror jeg nesten du må prøvekjlre litt og finne ut hvilken sjanger du ønsker deg. :)
Sist redigert av Bjerknez den 01 mar 2024, 23:49, redigert 1 gang totalt.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av Greddy »

Jeg hadde bare prøvd en av de universale vindskjermene på den XJR'n. og se om det hjalp, før jeg begynte å snuse på andre sykkler. Hvis det er vinden som plager deg mest.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av Bjerknez »

Greddy skrev: 01 mar 2024, 22:46 Jeg hadde bare prøvd en av de universale vindskjermene på den XJR'n. og se om det hjalp, før jeg begynte å snuse på andre sykkler. Hvis det er vinden som plager deg mest.
Er man ikke vant til å kjøre med vindskjerm så tror jeg mange blir skuffet når dem "klistrer på" en universal vindskjerm på en sykkel. Han skriver at han kommer til å befinne seg i hastigheter på rundt 100km/t. Skal du ha komfort bak en vindskjerm i slike hastigheter mener jeg en sportstourer er veien å gå da disse har en aerodynamisk kåpe som gjør den mer ergonomisk.

En vindskjerm fjerner jo ikke vinden, men flytter den. Når man flytter vinden så vil dette skape forskjellige effekter i negativ grad. Vibrasjoner i styret/sykkel og ikke minst hjelmen er helt vanlig og oppleve. Jeg har kjørt mange sykler med vindskjermer og over 80kmt er dem direkte ubehagelige og over tid i slike hastigheter kan man regelrett bli syk. Noe jeg holdt på og bli når jeg kjørte en Yamaha Tracer 900 fra Oslo til Eidsvoll. Det var regelrett den minst behagelige kjøreturen jeg har hatt på motorsykkel så langt. Jeg snakker her om hastigheter over 100km/t på motorvei, slik TS skisserer.

Du er jo ganske høy også og det taler jo heller ikke til TS sin fordel mener jeg.

Min anbefaling blir derfor kanskje en større sportstourer. En sykkel ala BMW R1250RT som er BMW sin innstegsmodell i sportstourer segmentet er kaaanskje en mulighet. Men den blir trolig for knapp for deg med tanke på høyden din. Jeg har kjørt denne på motorvei og vindskjermen var helt grei og den fungerte mye bedre enn Tracer 900, men ikke optimal. Jeg er 1.82 høy.

Men uansett er du NØDT til å prøvekjøre en sykkel på motorvei før du kjøper. Hvilken hjelm du har spiller også en stor rolle med tanke på vibrasjoner og turbulens. Så det kan godt være at du får en bedre opplevelse på en Tracer 900 (eller Tracer 9 som dem heter nå).

Så egentlig er det umulig og anbefale noe. Driter du penger og ikke gidder å prøvekjøre før kjøp, så er jo BMW K1600 trolig et sikkert valg. Men fornuftig er det neppe.... :)

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av Greddy »

Greia med universale vindskjerm er man kan justere selv hvilket høyde og vinkel på skjermen på sykkelen. Mange sykler med vindskjerm har gjerne fastsatt vinkel, med kanskje litt justering på høyde.
Eksperimenter iallefall først alle mulighetene før man bruker flerfoldige lapper på ny sykkel. Foreslår først en bikini/mini vindskjerm som dekker kun brystet. dvs en skjerm som er i høyde med bryst/mage regionen din slik at den dirige bare vinden vekk fra kroppen og ikke hodet. Da får du mer ren luft på hjelmen og oppleve mindre turbulens i hodet. Samtidig tar den vekk den kjølige vinden vekk fra kroppen.

Hvis du må på død og liv ha enda "en til" sykkel...
Av brukte eldre sykler ville jeg foreslått: versys, vstrom, varadaro, NC750, transalp, Shiver.
Hvis nyere sykkel: Utforsk scooter segmentet.

DAE
Innlegg: 48
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av DAE »

FJR1300, ST1300, er vel brukt av politi rundt omkring.
Ellers er vel ikkje dei 8 minutta i 100 noko å stresse med🙂 verre når du kjem ned på Fjøsanger i kø...

enirio
Innlegg: 2
Registrert: 01 mar 2024, 18:12
Motorsykkelen din: Yamaha XJR1200 '95

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av enirio »

Takk for så mange fine innspill!

Angående universal vindskjerm er dette testet tidligere, og jeg hadde ingen god erfaring med det. Opplevde mye vibrasjoner og turbulens mot hjelmen. XJR'en begynner å ha behov for litt vedlikehold, samtidig som den nå har en større affeksjonsverdi enn at den er verdt å selge. Ønsker derfor å se etter en motorsykkel nr 2.

Skal absolutt forsøke å ta en titt på en FJR1300. Har sett en Tracer 9 tidligere, og den virker også spennende. BMW R1250RT virker også som et godt alternativ, om man finner noe til en god pris. Skal også ta en titt på noen av de andre Touring-syklene.

Og ja, jeg er helt enig om at det er viktig å prøvekjøre. Har heldigvis hatt anledningen til å prøve litt av hvert, og det er fascinerende hvor stor forskjell det er på MC'er.

Blir spennende å se hva jeg ender opp med. Ingen av MC'ene nevnt over vel direkte en drømmesykkel for meg, men fokus må være at den er komfortabel og økonomisk til jobb. Har uansett XJR'en til å veie opp for godfølelsen =)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av Canutus »

Jeg er heller ikke begeistret for slike ettermonterte flaps.
Jeg her en K1300R som har ett lite glass over lykten, og syns den gir mindre turbulens enn feks. GS, VFR1200X, Tracer9.
Har ikke prøvd verken K1300GT eller R1200RT men GT er nok lettere og mer smidig i tett trafikk vil jeg tro, samtidig som en sitter litt beskyttet. FJR er nok også godt forslag.

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av Omdal »

Kanskje se på. Honda cbr xx. Suzuki hayabusa. Honda Varadero. Yamaha super tennere 1200. Eller Honda pan european. Alle disse er driftsikker mc,er for litt store førere.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av mekkern »

For slik bruk er det beste alternativet-https://kellox.no/produkter/mc/motorsyk ... lue-pb417/
Sammen med en comfortpack og bentrekk.
Da kan en strekke sesongen ganske mye også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av FredrikE24 »

Prøv en K1300GT med høyt sete og vindskjerm.
Racingmotor i en sportstourer, går som et piska skinn.
Jeg er 194 og er superkomfortabel på en sånn. Elektrisk vindskjerm på den, så fint å kjøre på motorvei med.

Tror du skal lete lenge etter noe som er bedre til prisen. Kjøp en som er nyest mulig med alle recalls utført.

Steinar_R
Innlegg: 60
Registrert: 09 aug 2010, 20:52
Motorsykkelen din: Honda Pan European ST 1100

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av Steinar_R »

Hei.
Jeg er ikke fullt så lang som deg (bare 195 cm) og har prøvd litt forskjellige sykler og har nå en Yamaha XT 1200 Super Tenere og en Honda Pan European ST 1300.Begge disse passer bra til lange førere, Hondaen er litt "trangere" enn Yamahaen mht beinplass .Yamahaen har jeg (til nå)kjørt over 90k og den er nok den beste sykkelen jeg har hatt, oppreist sittestilling, god ergonomi/beinplass, driftsikker, takler tunge lass og med uoriginal vindskjerm er den helt vindstille.Fungerer godt både på motorvei og i køkjøring og ellers til det meste En undervurdert sykkel synes jeg.
En kort periode hadde jeg en BMW R 1150 RT men den ble solgt ganske kjapt igjen.Honda XX har jeg bare prøvesittet, den ble for trang /spiss knevinkel for min del.Eller s er jo Varadero som ble foreslått her et godt alternativ, driftsikker og solid.

Mvh

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Tips om valg av modell

Legg inn av ErikW »

En bekjent av meg skal selge en Honda VFR 1200 x crossover. 2014 modell til 120 lapper. Også en flott modell

Svar