Min første MC - Anbefalinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
AlexFossum
Innlegg: 3
Registrert: 11 mar 2024, 07:45
Motorsykkelen din: Ingen

Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av AlexFossum »

Hei!

Vurderer å ta motorsykkel lappen i år, og er på leting etter min første sykkel. Midt i 30 åra. Har ingen erfaringer med sykkel.

Det jeg er på jakt etter er en morsom, "lettkjørt" sykkel. Ser for meg den blir brukt mest på korte turer (til og fra jobb, til fiskeplasser osv), men kan også tenkes at den blir brukt av og til på lengre turer et par ganger i året (opp til 40-50mil til nærmeste storbyer). Toppfart/racing er ikke noe jeg er interessert i, men greit det er litt drag i sykkelen.

Mine ønsker: Under 100.000 Kr - Bør ikke være kjørt for langt eller være stort mer enn 10år. Rimelig vedlikehold.

Foretrekker utseende på f.eks KTM 690 Duke (har kjørt mye cross i min ungdom, ser for meg disse er lett å manøvrere og morsom "by sykkel"). Men mistenker at jeg burde ha en liten mellomting av denne og touring sykkel for å få litt mer oppbevarings muligheter og bedre komfort på langkjøring? Hadde også ikke vært feil med plass til 2 på sykkelen heller.

Kan Yamaha Tracer 700 eller Honda CRF1000D Africa Twin være noe for meg?

Takk på forhånd.

mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av mekkern »

En 790Duke er jo en vanvittig gøy sykkel til rundt din pris-2 på eller ta med litt bagasje i tekstilvesker er ikke noe problem.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av kaLARSnikov »

Det er dessverre ikke noe godt svar eller noe i nærheten av en fasit på dette spørsmålet. Man kan tro at man vil ha en type sykkel når man begynner på lappen, men innen man er ferdig så vil man kanskje ha noe annet, og etter 1-2 år så har man ombestemt seg igjen. Det er i min erfaring vanskelig å spå på forhånd hva man egentlig ender opp med når det gjelder kjøring, turer, osv.

Jeg tror ikke det blir noe feil med hverken en Tracer 700 eller CRF1000. Har ikke prøvd Tracer, men Africa Twin er en veldig komfortabel sykkel. Den kan for øvrig oppleves som litt stor for enkelte. Fordelen er at du får en veldig allsidig sykkel, så om du underveis finner ut at du vil på lange Europa-turer eller kjøre grus og off-road så har du en sykkel som fint klarer det.

Selv kjørte jeg en del 790 Duke da dette var hovedsykkelen til kjøreskolen da jeg tok lappen. Den er veldig lettkjørt (ganske lik 690, men uten påhengsmotor) og faktisk ikke så verst på lengre turer, men det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med noe i touring eller adv-segmentet som de to over.

Du har også KTM 790 Adventure som er litt mer vinklet mot tur. Vurderte selv en slik, men ble litt skremt av alle problemene som mange tilsynelatende opplever med de.

Personlig er jeg veldig tilhenger av Suzuki V-Strom. 650-varianten er ganske rimelig selv av nyere dato, men kraftmessig kan de ikke sammenlignes med noen av de andre som er nevnt bortsett fra kanskje Tracer. Det fins også en 1000-utgave. Til under 100k ender du nok da fort på noe som er ca. 10 år gammelt og har noen kilometer på seg, men når det er sagt så er de normalt vesentlig billigere enn Africa Twin med tilsvarende alder og kjørelengde.

Er du helt sikker på at du aldri skal ut på lange turer på grusvei så er kanskje Africa Twin litt "overkill". Når det er sagt så kjenner jeg flere som var "helt sikre" på at de aldri skulle på grus og samtlige kjører nå sykler som er grusorienterte, med diverse nivåer av knaster på dekkene...

Triumph Tiger 800 er kanskje også noe å vurdere.

Når alt det er sagt så er det ikke slik at du ikke kan kjøre lange turer på vanlige nakensykler.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Domino »

Jeg er veldig fornøyd med min Triumph Tiger 800. Funker fint til både småkjøring og turer på noen dager med telt og oppakning. Motoren har en mye mer linjær effektkurve enn min over 30 år gamle plastrakett. Jeg har 90/10 (asfalt/grus) dekk på min.

raster
Innlegg: 135
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av raster »

Hvis du får en CRF 1000 l/d til prisen så kan jeg anbefale den. Min selges "aldri":) ? Men MT700 tracer er også et godt valg tror jeg, allsidig.. Se også gjerne på Ducati Monster, sykkel med personlighet, hadde mye glede av den og kjørte langt inn i Russland med en slik:)
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av AJ »

Min viktigste anbefaling til en nykommer på tung MC er å ha høyt fokus på sittehøyde og lavt tyngdepunkt. Nettopp for at litt usikre nybegynnerMCføtter trygt kan plantes i bakken slik at man best mulig opplever å ha god balanse og dermed kontroll på sykkelen.
Ikke minst om man skulle komme skade for å kvele motoren ved igangsetting og dermed fare for å gå overende med sykkelen. Det samme om man havner i en situasjon man må bråbremse.

Lavt tyngdepunkt og sittehøyde som gjør at hele fotsålen plantes i bakken med lett knevinkel gjør det også enklere og tryggere å "padle" sykkelen om du f.eks. har gjort en litt uheldig parkering.
Strake bein og tåballberøring mot underlaget i kombo med høyt tyngdepunkt er neppe noe en nybegynner vil like...

Så altså, lav nok sittehøyde for tryggest mulig fotplanting mot underlaget og lavt tyngdepunkt.
Så skal jeg på ingen måte anbefale MC-modell eller kubikkstørrelse.
Det viktigste er å velge en sykkel du er komfortabel med, liker og føler deg trygg på i alle situasjoner.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Men mening er utelukkende og velge den sykkelen man har mest lyst på, uavhengig av sittehøyde og annet, så sant man da ikke ønsker dette. For min del føltes en sykkel med lav sittehøyde mindre trygg enn en typisk nakensykkel. Man har mer krefter til å ta i mot for evt. nestenvelt når man har mer strekk i beina. Synes jeg vertfall.

Men i bunn og grunn er det steike umulig og foreslå noen sykkel når man ikke har noen preferanser. Drømmer du om en S1000RR eller en supersport sykkel og har penger til det så kjøp det. Drømmer du om en fullspekket GSA1250 så kjøp det. Bygg dine egne erfaringer og kjøp den sykkelen du har lyst på ut fra det budjsettet du har.

Men MIN mening er at en typisk nakensykkel som feks. MT07/MT09 er de beste sykkeltypene med tanke på sittestilling da denne er ganske oppreist og sykkelen veier heller ikke mye og er i tillegg ganske smal. Man sitter også passe høyt til at man får med seg trafikkbildet.

Men du skal ikke velge en slik type sykkel fordi jeg eller andre her inne mener det av den grunn. Det kan hende at du liker en annen sittestilling. Jeg snakker generelt sett her.

Blir uansett spennende å se hva du velger til slutt :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Domino »

Jo flere sykler du prøver, desto bedre grunnlag har du for å velge en sykkel du blir fornøyd med. Men det er klart, før du har lappen i handa er det kanskje bare skolesykkelen du får kjørt med.

AlexFossum
Innlegg: 3
Registrert: 11 mar 2024, 07:45
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av AlexFossum »

Hei dere og takk for alle svar :)

Har sett litt på alternativene dere har kommet med og er mange fine kandidater. Har også snakket med flere som har testet litt forskjellige sykler.
Av en eller annen grunn, så har KTM Nuke 790/890 falt veldig i smak, sammen med Yamaha NT09. Så jeg lurer litt på om jeg skal gå den veien først, og lage meg litt egne erfaringer ut fra det. Da det er første sykkel, tenker jeg at det er greit at den er litt liten/lett. Det virker som de er lett solgt også hvis mann senere finner ut at mann trenger større sykkel som er mer tur vennlig. Og slik jeg har forstått det, er de ikke helt håpløse til medium distanser til og begynne med. Og alt kan selges og kjøpe annen sykkel hvis behovet endrer seg som mange har påpekt :) Har ikke hatt sykkel, så er godt mulig at lang turer ikke er noe for meg.

Helst skulle jeg hatt muligheten til å prøve/se på flere sykler, men vanskelig når mann bor langt oppi nord :)
Sist redigert av AlexFossum den 12 mar 2024, 08:40, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7591
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av mekkern »

Sønnen min kjøpte ny 790Duke i 2019 og han har ikke hatt noe problemer i vertfall.Artig sykkel å kjøre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av dypen »

Apropos KTM. Har hatt to KTM og veldig fornøyd, det eneste som har vært bytta var en styrebryter høyre side på ene sykkeln’n. Aldri noen driftsstans.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kun kjørt KTM 1290 Superduke. Hvis 790 har samme sittestilling så kan jeg si at jeg tror dette er en sittestilling mange nye liker. Man sitter ganske oppreist på disse med fothvilerne lenger frem slik at knevinkelen blir mindre. Det samme gjelder MT07 pg MT09. De fleste andre nakensyklene jeg har eid og kjørt så sitter man med spissere knevinkel. Noen synes det er mer ubehagelig mens andre liker det. Som ny tror jeg man naturlig vil like en sittestilling med mer avslappet knevinkel. :)

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Solo-rider »

Mange gode forslag til sykkel for deg.
Du bor langt mot nord og langt til nærmeste storby skriver du.
En ting ved valg av mc som jeg syntes er greit.
Det er avstand til mc forhandler av det merket du har lyst på.
Om du ikke ønsker eller kan skru sykkel da er bra å ha en forhandler ikke så langt unna.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Domino »

Hvor langt nord bor du?

AlexFossum
Innlegg: 3
Registrert: 11 mar 2024, 07:45
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av AlexFossum »

Det med avstand til forhandler er ett godt poeng. Det er 5stk Yamaha forhandlere innen 10 mil avstand. Mens KTM er nærmeste 40 mil.

Jeg holder til i Sandnessjøen, så ikke like langt nord som deg Domino :) Men er type midt i mellom Bodø og Trondheim og lite i mellom de to byene.

Angående sittestilling har jeg hørt flere som skryter av både av Duke og MT. Så mellom Duke 890 og MT09 så tror jeg smaken blir mest avgjørende, og om det er garanti i forhold til det med verksted.

Men angående verksted. Så mener jeg på biler at nye regler (fra 01.01.2023?) med fritt verksted valg? Både på service innenfor garanti + utbedringer etter garanti? Dette gjelder vell kanskje MC også? Hvis ja, burde "normale/enkle" ting kunne gjøres på lokale verksted som servicer, enkle garanti saker osv og fortsatt garanti være ivaretatt? Er det mer kompliserte ting der det trengs spesial instrumenter må nok merkeverksted inn uansett, men det blir ved ekstrem tilfeller uansett?

Svar