Livsforsikring som motorsyklist

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Livsforsikring som motorsyklist

Legg inn av Isbilen »

Fant ingenting vettugt om dette i forumet eller ellers på nett, så jeg spør litt åpent her;

Jeg er 47 år, gift, 3 barn og lån til pipa. Har god inntekt og håndterer økonomien bra. Om alt går fint så er jeg gjeldsfri til pensjonen starter.

I dag snakket jeg med en kollega om dette med pensjon og forsikringer og slikt, og fant ut at dersom jeg går ut av tiden i morgen så får kona utbetalt en sum fra gruppelivsforsikring jeg har gjennom jobben, også er det vel noe etterlattepensjon (eller hva det heter). Det i sum gjør at kona klarer å sitte på gjelden alene, men hun kommer ikke til å ha det fett.

Så jeg satt og tenkte litt på dette på bussen i kveld. Burde jeg ha noe forsikring i tillegg, sånn at familien ikke får problemer hvis jeg dør? Og så tenker jeg litt på hva sånt noe koster, og hva som er risikofaktorer som enten trekker opp prisen eller rett og slett diskvalifiserer meg fra å få noe forsikring. Jeg har jo noe helserelatert som ikke er av alvorlig karakter, men som «sikkert» vil bli trukket frem som grunn til reduksjon i utbetaling hvis jeg skulle gå av et hjerteattakk. Jeg er motorsyklist, og det er «sikkert» et risikotillegg for det. Og så videre og så videre.

Så - jeg lurte på om det er noen av dere som har tenkt på dette og eventuelt om det er noen råd? Dette er som nevnt veeeeldig ferskt og fremdeles i tidlig i tankeprosessen, så jeg har ikke snakket med noe selskap enda eller sjekket noe som helst. Tenkte jeg skulle begynne med MC-siden ☺️
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5293
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Livsforsikring som motorsyklist

Legg inn av dypen »

Det er vel ingen begrensning om du kjører motorsykkel men utøver du noe innen «ekstremsport» er det mulig det påvirker livsforsikring …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Livsforsikring som motorsyklist

Legg inn av Isbilen »

dypen skrev: 19 mar 2024, 22:33 Det er vel ingen begrensning om du kjører motorsykkel men utøver du noe innen «ekstremsport» er det mulig det påvirker livsforsikring …
Sjekket litt rundt det i kveld, og helt riktig er det begrensning på en haug av ting, som kjøring i ruspåvirket tilstand, dødsfall ifm noe som ligner en ekstrem ekspedisjon, organisert og uorganisert ekstremsport osv. Enn så lenge ikke noe om motorsyklister 😅
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Livsforsikring som motorsyklist

Legg inn av FredrikE24 »

Husk at jo eldre du blir, jo dyrere blir forsikringen(lavere premie). Så på et tidspunkt burde man se mot alternativer.
Forøvrig smart å sikte mot å bli gjeldfri til pensjonsalder. Jeg er langt unna fortsatt, men kjenner folk som fortsatt klamrer seg til jobb for å holde hodet over vann når man pusher 70. Synes det virker litt leit. For min del vil det sikkert være vanlig å jobbe til man er over 70 når man kommer dit ev. Så for meg er det kjørt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Livsforsikring som motorsyklist

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er såpass heldig stilt at min alderdom er sikret økonomisk allerede uansett hva jeg gjør og siden jeg er gift vil madammen få goder av dette hvis jeg dør.

Lån har vi ikke så mye av (i forhold til andre) men vi har vel lånt omtrent 60.% på huset siden vi har lagt nytt tak, renovert kjøkken og bad etc. men det lånet lever vi fint med.

Jeg har sjekket dette med livsforsikring tidligere. Hva det koster kommer ann på summen du vil etterlatte skal få utbetalt. Jeg tror jeg endte på litt i underkant av 1000 kroner i måneden hvis madammen skulle få 2 mill ved min død. Dette sjekket jeg for ca. 3 år siden. Da bar jeg 44 år gammel. Det blir ca. 10.000 kr. I året. Overlever jeg og blir 70 år, så har jeg betalt inn 260.000 kroner i premie. Kan være en god ting hvis økonomien er veldig trang og helt på grensen.

Men hvis man blir alene så trenger man kanskje ikke to biler, sykkelen kan selges, og man kan flytte i mindre/billigere hus etc. man må ta med det i beregningen også.

Mitt motto er at vi samlet ikke skal ha mer lån og utgifter enn det en av oss kan klare å betale. Der er vi ganske enige. Da teller jeg ikke med MC lån feks. Den kan jo bare selges da det ikke er noen nødvendighet.

Jeg kjenner folk som tjener langt mer enn meg/oss som har lån som ikke står i stil til inntekten. 200kvm. Hus med tre etg. To Teslaer, og hele sulamitten. Stor båt har dem også og hytte på fjellet. Sist jeg snakket med dem røpet han at dem hadde rundt 13 mill i lån og betalte 65.000 i måneden. Han tjener jo godt, men ho jobber som barnehageassistent.

veldig skummelt for ho dama hvis han dør. Homkan selvsagt nekte å arve gjelden, men hun står så og si på bar bakke. Jeg vet jo ikke om han har noe livsforsikring, men det tviler jeg på. Sist jeg spurte om han skulle bli en tur ut, så fikk jeg beskjed om at han måtte vente da dem hadde litt mye regninger liggende....

Så om man trenger livsforsikring kommer nok litt ann på.

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Livsforsikring som motorsyklist

Legg inn av kaLARSnikov »

Vi dro i gang en livsforsikring på hver av oss i forbindelse med første boligkjøp. Syns det er kjekt at om en av oss stryker med så får den gjenlevende utbetalt nok til å cashe ut boliglånet. Det er så vidt meg bekjent ingenting i vilkårene som sier noe om motorsykkelkjøring.

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Livsforsikring som motorsyklist

Legg inn av Nineball »

Har tidligere hatt livsforsikring og undersøkte litt hos forskjellige selskaper, fant ingenting i vilkårene om motorsykkel. Nå er jeg 50 og da mener nok selskapene at helsen er relativt utrygg, for premien vil bii nær det dobbelte av da jeg var 30. Enig med Bjerknez og kaLARSnikov at det viktigste er å sikre seg tilstrekkelig slik at restgjelden kan betjenes. Livsforsikring kan fort bli en dyr unødvendighet hvis den ikke tilpasses økonomien med årene. (overforsikring)
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Livsforsikring som motorsyklist

Legg inn av Nomade »

Kona har livsforsikring som koster ca 4000,- pr år, dekning er 24 G utbetalt opp til 50 år, deretter trappes det ned gradvis. Dette er i Gjensidige der vi har alle forsikringer med YS avtale.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Livsforsikring som motorsyklist

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 20 mar 2024, 00:34 For min del vil det sikkert være vanlig å jobbe til man er over 70 når man kommer dit ev. Så for meg er det kjørt.
Ikke helt sikkert det, pensjonsregler evalueres hvert 10 år etter siste effektuering.
Det som ligger i forslaget nå er vel at man "opptjener" ett ekstra år pr. tiende år for de som er født i 64 eller senere.
Men dette er ikke vedtatt enda heller, men om det blir det så vil det vel skje tidligst fra ny-året i 2025, men de tror ikke det vil være klart før til 2026.

En annen ting, utbetalingene fra folketrygden varer ikke livet ut om man lever en stund, dør man så stopper det også raskt opp.
Det kan lønne seg å ta ut hele "kvoten" og sette de på en konto med grei rente, da vil etterlatte få penger ut over de "overgangs-midlene"
slik det er tenkt.

Jeg tror antallet uføre kommer til å øke kraftig om det blir opp til 3 år lenger i arbeid.

Svar