Overvåkningskamera garasje / hjemme …

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av dypen »

Veldig bra med tilbakemeldinger her nå, må flytte garasjekamera nærmere for bedre og bredere bilde etter det får jeg gå løs på innstillinger i APP’n :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 21 mar 2024, 22:44 De deteksjonene vil du aldri få perfekt. Vertfall ikke på steder det er mye trafikk av dyr etc. regn og snø slår også inn som deteksjon av bevegelse. Slå av alarm og sks varsler etc for da vil det plinge i telefonen absolutt hele tiden. Du kan finjustere det så det blir bedre, men aldri perfekt.
På Eufy dørkameraet mitt og appen, så er det faktisk ekstremt bra. Det peker ut mot vei og fortau som det er en del trafikk på.
Jeg ser både det og nabohus på live-strømmen, men får aldri filmsnutter av noe annet enn folk som er på trappen eller foran den og bort til gjerdet, samt de som ringer på selvfølgelig. Veien og fortauet forbi er hevet kanskje 60-cm i forhold til plenen, men trappen til døra er nok kanskje enda litt høyere.
Har utelatt deteksjonen for alt over gjerdet og satt på "human detection" + fin-tunet på følsomheter, funker helt knall her.
Verken dette Eufy-opplegget eller det jeg har i Home Assistant har noengang reagert på snøvær :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 21 mar 2024, 23:01 Veldig bra med tilbakemeldinger her nå, må flytte garasjekamera nærmere for bedre og bredere bilde etter det får jeg gå løs på innstillinger i APP’n :thumleft
Kunsten er å sette opp dette litt smart. Hadde denne fyren lusket seg opp på siden og røsket ned det kameraet som han kan ta ned hvjs han har noe langt å slå med etc. så ville han uansett blitt filmet av to andre kameraer som han ikke får tak i. Hadde han fjernet noen av de andre kameraene på eiendommen så hadde han uansett blitt filmet også.

Har du bare ett kamera som reagerer samt filmer kun ved deteksjon og du ikke har abonnement eller ekstern lagring er du fucked. Så sørg for at du bruker litt tid på å legge strøm til kameraene.

Mine kameraer bruker 9V. Strekk en liten ekstra kabel fra innomhus og ut til kamera. Dette fikser du lett selv. Hvis vi snakker flerfoldige meter, så kan det hende du må gi LITT mer enn 9V grunnet spenningstap.

Det ene kameraet mitt har 15 meter ledning. Så lang ledning følger ikke med, så jeg fikset min egen. Billig 0.75mm kabler fra Biltema fikset biffen og jeg justerte opp spenningen til 9.5V. Disse kameraene trekker opp mot 1-2 ampere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 21 mar 2024, 23:06
Bjerknez skrev: 21 mar 2024, 22:44 De deteksjonene vil du aldri få perfekt. Vertfall ikke på steder det er mye trafikk av dyr etc. regn og snø slår også inn som deteksjon av bevegelse. Slå av alarm og sks varsler etc for da vil det plinge i telefonen absolutt hele tiden. Du kan finjustere det så det blir bedre, men aldri perfekt.
På Eufy dørkameraet mitt og appen, så er det faktisk ekstremt bra. Det peker ut mot vei og fortau som det er en del trafikk på.
Jeg ser både det og nabohus på live-strømmen, men får aldri filmsnutter av noe annet enn folk som er på trappen eller foran den og bort til gjerdet, samt de som ringer på selvfølgelig. Veien og fortauet forbi er hevet kanskje 60-cm i forhold til plenen, men trappen til døra er nok kanskje enda litt høyere.
Har utelatt deteksjonen for alt over gjerdet og satt på "human detection" + fin-tunet på følsomheter, funker helt knall her.
Verken dette Eufy-opplegget eller det jeg har i Home Assistant har noengang reagert på snøvær :D
Joda, mine funker også ganske bra nå, men ikke bra nok til at jeg vil ha varsler hver gang dem ser noe. Problemet mitt (som du ser i videoen over) er at jeg har oppkjørselen midt i en sving. På kvelden reagerer kameraene på lys etter biler som treffer dem. Det er dog ikke mye trafikk her på natten og jeg liker at det er sånn. Er det en bil her kidt på natten og det ikke er postbudet etc. så er det med større sannsynlighet noe som skurrer.

Men jeg har slått av varsler helt og jeg tenker ikke på disse kameraene. Dem bare funker hele tiden. I førsten er det gøy og justere og holde på, men jeg fant ut at hovedpoenget er at dem filmer og virker avskrekkende. Jeg gidder ikke at kameraene skal ta opp tiden min ellers. :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av utc »

Kanskje greit å ha i minnet når man setter opp egne overvåkningskameraer så er det regler for dette. Enkelt sagt kan du kun filme på egen eiendom. Ulovlig montering er dersom bildet også fanger opp annens og/eller offentlig eiendom, så som naboen, offentlige fortau/veier osv. https://www.datatilsynet.no/personvern- ... vervaking/
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Gammelsmurfen »

utc skrev: 22 mar 2024, 11:44 Kanskje greit å ha i minnet når man setter opp egne overvåkningskameraer så er det regler for dette. Enkelt sagt kan du kun filme på egen eiendom. Ulovlig montering er dersom bildet også fanger opp annens og/eller offentlig eiendom, så som naboen, offentlige fortau/veier osv. https://www.datatilsynet.no/personvern- ... vervaking/
Det er sant det, ellers så er det ganske vanlig at programvaren har støtte for å sette opp maskering så det blir bare f.eks. svarte vegger der hvor det er synlige ting utenfor egen eiendom. Noen ganger er det nærmest umulig å plassere de så man dekker det man vil uten å være innenfor brennvidden til noe annet, men slik sladding funker og da er det innenfor..

På en annen side, politiet er ganske ofte happy med å få opptak fra private etter en eller annen hendelse de skal etterforske.
De spurte meg her nylig, men jeg har ikke noe som peker ut og som recorder 24/7 kun ved eventer/bevegelser på egen tomt.
Så tror de sitter stille i båten uten å håndheve den loven der, fordi det ganger de selv at dette har blitt så vanlig.
Men jeg er helt enig i at personvernet står sterkt, så det er viktig og holde seg innenfor mest med tanke på naboer.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av SveinHa »

utc skrev: 22 mar 2024, 11:44 Kanskje greit å ha i minnet når man setter opp egne overvåkningskameraer så er det regler for dette.
Der har vært i alle fall en rettssak om dette. Mener å huske det var en hytte på sørlandet en plass som hadde kamera som også fanget opp en offentlig gangvei utenfor eiendommen og konklusjonen i retten var at slikt måtte en bare finne seg i nå til dags... Men det er nå greit å bruke hodet litt når en setter opp kamera da...

2 av mine kamera fanger opp en god del av naboens eiendom:
  • Fast kamera er sladdet 2 steder slik at "følsomme" områder ikke filmes.
  • PTZ kamera plassert slik at en stolpe automatisk sladder naboens hus om det rettes den veien men den primære retningen dette kamera brukes er en helt annen vei.
Skjermbilde fra 2024-03-22 12-25-32.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av FredrikE24 »

Selv har jeg bygget opp et HIKvision-system med PTZ-domer som automatisk retter seg mot biler og mennesker. Samt et par faste domer og noen meget lysfølsomme bullet-kamera. Koblet til PoE-switch med dedikert NVR. Har full kontroll.
Proft utstyr til en bra pris.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Bjerknez »

Er klar over lover og regler rundt dette. Mine naboer kjenner jeg godt og jeg har snakket med dem om dette, så dem synes bare det er bra at jeg har oversikt. Jeg tror neppe det er noen som henger seg opp i dette. Selv ikke politiet som takket meg for tilsendt video av den antatte tyven.

Tyven er uansett ikke gjenkjennbar på videoen og jeg lastet den opp bare for å bevise effektiviteten av overvåkingskamera. Eiendommer uten overvåkingskamera tas som regel først, så sant man da ikke har noe som er såpass verdifullt for tyven at han blåser i kameraene. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av dypen »

Når jeg er borte og får varsel på inngangsdøra, er det noe spesielt som gjør at jeg ikke kan se filmsnutt’n … Når jeg er hjemme igjen kan jeg se alle bevegelser.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Bjerknez »

Kanskje du kan se videoene kun når du er på samme wifi som kameraene?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 22 mar 2024, 18:57 Kanskje du kan se videoene kun når du er på samme wifi som kameraene?
Har en basestasjon som har strømtilkobling og internett tilkobling med kabel, kameraer er trådløse. Trodde dette var en løsning jeg kunne bruke for eksempel ved pakkelevering. Må sjekke dette :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av dypen »

@Bjerknez jeg får jo varslinger på bevegelser men når jeg trykker på varslet blir det som skulle vært en film snutt blir bare stående å tygge som om linja er veldig belasta.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 22 mar 2024, 19:07
Bjerknez skrev: 22 mar 2024, 18:57 Kanskje du kan se videoene kun når du er på samme wifi som kameraene?
Har en basestasjon som har strømtilkobling og internett tilkobling med kabel, kameraer er trådløse. Trodde dette var en løsning jeg kunne bruke for eksempel ved pakkelevering. Må sjekke dette :)
Jeg testet ett sett trådløse kameraer for en stund siden. Disse er satt opp til å spare strøm da dem går på batterier. Jeg synes ikke disse fungerer optimalt for "overvåking" da dem kun filmer når dem ser bevegelse. Mange ganger skjer det ting som ikke kameraet reagerer på. Derfor vil jeg filme hele tiden. Han jeg la inn video av tidligere hadde ikkemitløst kameraene hvis han ikke hadde lyst med lommelykt feks. Hadde han løpt opp i garasjen så hadde eikkemkameraet rukket å filme han. Men når jeg filmer hele tiden så får jeg jo med alt uansett. Så bruker jeg deteksjonen som lages til å finne ut hvor i optaket jeg skal lete etc.

Disse trådløse kameraene fungerer best for å varsle samt se når noen ringer på døren, eller evt. innendørs der det stort sett ikke finnes noe som skalmutløse kameraet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 22 mar 2024, 19:11 @Bjerknez jeg får jo varslinger på bevegelser men når jeg trykker på varslet blir det som skulle vært en film snutt blir bare stående å tygge som om linja er veldig belasta.
Tyder på dårlig nettilgang kanskje? Ellermkanskke det er begrensninger på serveren hvor videoen er lagret?

Svar