FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Bobiler er fandens verk slik jeg ser det. Som nevnt, sikkerheten inne i bilen er forferdelig og i tillegg består sjåførene av middelaldrene menn eller pensjonister. Legg til elendige veiegenskaper og et karosseri som stikker utenfor hjulene som flytter tyngdepunktet dit det ikke skal være.

Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.

De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Ikke uenig. Men om ikke annet, har blitt bedre. Husker når de første Fiat baserte bobilene kom DE var virkelig undermotoriserte, de sto å kokte i hver minste motbakke. Nå er de vel ofte OK så mer sjåføren enn bilen som har skylden for lav fart og kø?

Og også sjåførene har vel i snitt blitt bedre, tidligere var det litt sære typer som kjøpte bobil, nå er det mer hvermannsen så ofte de tross alt henger med trafikken nogenlunde. Opplever til og med at en del er flinke å svinge til side og slippe forbi trafikk selv om langt fra alltid.

Og himla kjekt når kjører sykkel, bobilene samler opp 5-10 biler og det er lett match å komme forbi med MC og så har man veien for seg selv til tar igjen neste bobil-kolonne :thumleft

Må innrømme vurdert bobil (I know...), fleksibiliteten tiltaler meg. Men kona sagt nei og mener billigere (og bedre) å ta inn på hotell og med prisen på bobiler har hun jo rett (men ikke samme fleksibilitet). Får varebil-baserte varianter med MC garasje, hadde vært noe og som nevnt over, også sikrere :thumleft

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22939
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Bjerknez »

Joa, men praktisk er ikke alltid veldig sikkert.

Veldig behagelig å kjøre i shorts og kortermet også enkelte ganger. Men sikkerheten er jo ikke all verden.

Dessuten så skal bilene lages på absolutt billigste måte, innenfor de lover og regler som finnes. På bobilfronten så har dem litt å gå på når det gjelder det mener jeg.

Nå er det jo fortsatt lov og kjøre i kortermet og shorts (utrolig nok) med MC, men de ter jo ytterst få som gjør det.

Fjottpeis
Innlegg: 4
Registrert: 03 apr 2023, 09:53
Motorsykkelen din: KTM SMT 990 - 2010mod

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Fjottpeis »

Selv har jeg god erfaring med "ubrukelig" beskyttelse i kjøredress. Sist gang jeg gikk overende var i 20 km/t på en parkeringsplass da en kamerat som kjørte foran meg plutselig bråbremset ved postkassen mens jeg akkurat hadde reist meg opp for å justere buksen med venstrehånda. Jeg bremset i refleks og kvelte sykkelen da jeg ikke rakk å clutche, og gikk overende. Delvis skrått over styret og landet på albuen. Det gikk helt fint, ingen skade, smerte eller sår. Men det hadde gjort vondt uten albubeskyttelse.

Albubeskyttelse reddet forøvrig livet mitt den gang jeg kjørte plastrakett altfor(!) fort inn i en sving og lowsidet under bremsing. Jeg seilte vel en 50-60 meter på asfalten og så at jeg kom til å treffe et busskilt med ansiktet/brystet. Jeg rakk å oppfatte at jeg måtte beskytte ansiktet før jeg traff og klarte heldigvis å ta armene opp foran ansiktet før det smalt. Jeg traff jernstangen/busskiltet delvis med hånden (med kevlarbeskyttelse på oversiden) og albuen og rev med meg skiltet videre på ferden utenfor skrenten. Knuste noen bein i hånden og forslo meg kraftig i brystet, men ifølge legen på luftambulansen ville jeg vært ferdig hvis ikke jeg tok mesteparten av smellen med albubeskyttelsene, som forøvrig ble most.

Flaks at jeg sklei stabilt på siden slik at jeg fikk med meg hva som kom til å skje, flaks at jeg var bokser og instinktivt tok opp guarden, flaks at det busskiltet bare var plassert ned mellom steiner og ikke støpt fast. Og flaks at skinndressen hadde store og effektive albubeskyttelser som tålte en alvorlig støyt.

Mye klær og beskyttelse er noe herk å ha på. Men jeg synes det er mye verre å ende opp med varige plager som kunne vært unngått med litt dårligere komfort.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22939
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Bjerknez »

Det er vel ingen tvil om at jo mer beskyttelse man bruker jo mer støt tåler man i en ulykke. Jeg er ikke i mot å bruke beskyttelse, bare så det er sagt. Det JEG mener er at jeg ikke kommer til å flerfoldige ti-talls tusen på sikkerhetsutstyr. En jakke og bukse med beskyttelse, MC støvler, en god hjelm og skikkelige hansker. Det får holde.

På sommeren når solen skinner og temperaturen er høy så bruker jeg MC jeans med beskyttelse samt MC skinnjakke med beskyttelse på albuer etc.

Hva andre bruker blåser jeg en lang en i. Om noen vil kjøre i shorts og kortermet så får det være opp til dem, så tenker jeg mitt i mitt stille sinn :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 768
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg fester stigen fast i veggen og hiver et tau rundt pipe å midja hvis jeg må opp dit. ellers gjøres annet forefallende rundt huset helt uten risikoanalyser ja :crazy:
[/quote]

For min del tok jeg en risiko analyse sammen med en økonomisk vurdering forrige gang vi skulle beise huset med fargeskifte og kjøpte stillas. Tryggere enn stige, billigere enn å leie stillas og/eller lift når det går over lengre tid og man har den i flere år. Det å stå i en stige med slikt arbeid er mildt sagt drepen for føtter, bein og rygg. Ikke minst muligheten for å få hjelp av fruen er da utelukket. Med skikkelig stillas så er jobben både trygg, litt mere behagelig og man får hjelp.

Ellers er det flott med en reflektert tråd om beskyttelse.
Det er jo et valg man kan ta som et voksent menneske og det er jo så vidt meg bekjent at kun hjelm som er påbudt, men har sansen for tilnærmingen og erfaringen du har til potensielle skader som kan oppstå når uhellet inntreffer. Det er vel ikke tvil om at ordtaket "dress for the slide, not for the ride" har noe i seg.
Har satt meg noen kriterier selv som jeg prøver å holde og det er jo slik at med ungdommer i hus med sans for 2 hjulinger så funker det dårlig å holde en preken om sikkerhet for så å slenge seg selv på sykkelen i singlet og shorts for en tur rundt i byen. Den bilen som ikke ser en mc fører i et kryss driter en lang marsj i om du har kjørt i 20 år eller 6mnd, så erfaring er ikke alltid noe verdt. Det er kevlar dongri og skinnjakke med ryggskinne og selvfølgelig hansker, sko og hjelm som et minimum. Skal jeg på en lengre kveldstur så er det tekstil kjøreklær (type Klim Badlands god egnet for "møre" vær) og høye støvler. Klærne har jo en del beskyttelse i form av plater rundt om og jeg er ikke i tvil om at det hjelper. En kraft som blir påført en slik plate vil minske punkt belastningen mot kroppen og i de fleste tilfeller vil det gå i positiv favør tenker jeg.
Har bestemt meg for at er turen for kort til at jeg gidder å kle på meg det så kan jeg heller ta bilen. Den vurderingen er satt opp mot konsekvensen av å bli hardere skadd dersom det skulle skje noe.

Jeg tror videoen til Fortnine er laget slik med hensikt for å få bevisstgjøring rundt dette.
Men for all del, på ferie i Italia ser man horder av scooter kjørere som kun har hjelm og hansker. Bekledningen eller er alt fra penkjoler på damene og dress med hvitskjorte på herrene.

Huff.... langt innlegg igjen, men i dag er det sol, 2 sifret temp og det blir en ettermiddagstur. :mc2

Drive safe alle.
Ducati Multistrada V4S - 2021

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.

De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
:lol Jeg å la merke til det i fjor(ned trollstigen). Var sikker på et av påbyggfestene var løse! Må være ekkel å kjenne på..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

pingvin skrev: 08 apr 2024, 07:25
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Bobiler er fandens verk slik jeg ser det. Som nevnt, sikkerheten inne i bilen er forferdelig og i tillegg består sjåførene av middelaldrene menn eller pensjonister. Legg til elendige veiegenskaper og et karosseri som stikker utenfor hjulene som flytter tyngdepunktet dit det ikke skal være.

Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.

De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Ikke uenig. Men om ikke annet, har blitt bedre. Husker når de første Fiat baserte bobilene kom DE var virkelig undermotoriserte, de sto å kokte i hver minste motbakke. Nå er de vel ofte OK så mer sjåføren enn bilen som har skylden for lav fart og kø?

Og også sjåførene har vel i snitt blitt bedre, tidligere var det litt sære typer som kjøpte bobil, nå er det mer hvermannsen så ofte de tross alt henger med trafikken nogenlunde. Opplever til og med at en del er flinke å svinge til side og slippe forbi trafikk selv om langt fra alltid.

Og himla kjekt når kjører sykkel, bobilene samler opp 5-10 biler og det er lett match å komme forbi med MC og så har man veien for seg selv til tar igjen neste bobil-kolonne :thumleft

Må innrømme vurdert bobil (I know...), fleksibiliteten tiltaler meg. Men kona sagt nei og mener billigere (og bedre) å ta inn på hotell og med prisen på bobiler har hun jo rett (men ikke samme fleksibilitet). Får varebil-baserte varianter med MC garasje, hadde vært noe og som nevnt over, også sikrere :thumleft

Bilde

Bilde
Denne er en av de som kom best ut i test! En slik kunne jeg hatt når jeg å kjerringa skal på tur alene :prf
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

Fjottpeis skrev: 08 apr 2024, 10:41 Selv har jeg god erfaring med "ubrukelig" beskyttelse i kjøredress. Sist gang jeg gikk overende var i 20 km/t på en parkeringsplass da en kamerat som kjørte foran meg plutselig bråbremset ved postkassen mens jeg akkurat hadde reist meg opp for å justere buksen med venstrehånda. Jeg bremset i refleks og kvelte sykkelen da jeg ikke rakk å clutche, og gikk overende. Delvis skrått over styret og landet på albuen. Det gikk helt fint, ingen skade, smerte eller sår. Men det hadde gjort vondt uten albubeskyttelse.

Albubeskyttelse reddet forøvrig livet mitt den gang jeg kjørte plastrakett altfor(!) fort inn i en sving og lowsidet under bremsing. Jeg seilte vel en 50-60 meter på asfalten og så at jeg kom til å treffe et busskilt med ansiktet/brystet. Jeg rakk å oppfatte at jeg måtte beskytte ansiktet før jeg traff og klarte heldigvis å ta armene opp foran ansiktet før det smalt. Jeg traff jernstangen/busskiltet delvis med hånden (med kevlarbeskyttelse på oversiden) og albuen og rev med meg skiltet videre på ferden utenfor skrenten. Knuste noen bein i hånden og forslo meg kraftig i brystet, men ifølge legen på luftambulansen ville jeg vært ferdig hvis ikke jeg tok mesteparten av smellen med albubeskyttelsene, som forøvrig ble most.

Flaks at jeg sklei stabilt på siden slik at jeg fikk med meg hva som kom til å skje, flaks at jeg var bokser og instinktivt tok opp guarden, flaks at det busskiltet bare var plassert ned mellom steiner og ikke støpt fast. Og flaks at skinndressen hadde store og effektive albubeskyttelser som tålte en alvorlig støyt.

Mye klær og beskyttelse er noe herk å ha på. Men jeg synes det er mye verre å ende opp med varige plager som kunne vært unngått med litt dårligere komfort.
Dette er en veldig godt beskrevet (veldig vanlig) MC ulykke. Det som reddet deg var "snartenkthet" og du holdt hue kaldt! Sammen med riktig kjøreutstyr gikk det bra etter forholda med deg. Godt å høre :twothumbs:
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 07:37 Nå er det jo fortsatt lov og kjøre i kortermet og shorts (utrolig nok) med MC, men de ter jo ytterst få som gjør det.
Dette undres jeg også på. For kostanden ved alle operasjoner som må til etter 50 meter "naken" på asfalt er ikke billig! Dessuten får man et meget dårlig liv etterpå. Infeksjoner, stram hud, genrelt plage. De fleste blir uføre pga. smerter resten av livet..Huden er tross alt kroppens største organ!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22939
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Bjerknez »

KiMedic skrev: 08 apr 2024, 11:49
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.

De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
:lol Jeg å la merke til det i fjor(ned trollstigen). Var sikker på et av påbyggfestene var løse! Må være ekkel å kjenne på..
Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"
https://www.nordlys.no/bobil-av-veien-i ... 34-1608373

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 12:11 Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"
https://www.nordlys.no/bobil-av-veien-i ... 34-1608373
Fy faen..klappa sammen som et korthus :O

"- Det meldes at det var tre personer i bilen og alle er ute og gjør rede for seg. De tas vare på til nødetatene er på stedet, melder politiet i Troms på Twitter."

Snakk om flaks!!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22939
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Bjerknez »

KiMedic skrev: 08 apr 2024, 12:13
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 12:11 Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"
https://www.nordlys.no/bobil-av-veien-i ... 34-1608373
Fy faen..klappa sammen som et korthus :O

"- Det meldes at det var tre personer i bilen og alle er ute og gjør rede for seg. De tas vare på til nødetatene er på stedet, melder politiet i Troms på Twitter."

Snakk om flaks!!
Påbygget på bobiler ser ut til å være festet til ramma med skolelim.

Fjottpeis
Innlegg: 4
Registrert: 03 apr 2023, 09:53
Motorsykkelen din: KTM SMT 990 - 2010mod

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Fjottpeis »

KiMedic skrev: 08 apr 2024, 11:55 Dette er en veldig godt beskrevet (veldig vanlig) MC ulykke. Det som reddet deg var "snartenkthet" og du holdt hue kaldt! Sammen med riktig kjøreutstyr gikk det bra etter forholda med deg. Godt å høre :twothumbs:
Det hele gikk veldig i slow-motion mens jeg skled bortover, husker jeg. Slapp fra noe som kunne vært en sikker død med bare noen skruer i hånden og nedsatt funksjonsevne i langfinger. Jeg kan ikke lenger vise fing med venstrehånden, men det er det neppe mange som savner.

Mens vi har en ekspert på ulykker her, hvordan er slike mc-jeans med kevlar i forhold til de vanlige tekstil-buksene de fleste av oss kjører med? Jeg har hørt rykter om at de jeansene er bedre under seilturer på asfalten?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22939
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker vertfall disse buksene, med slike "silicon" innlegg som knebeskyttere og hoftebeskyttere. Slike innlegg som blir harde under sammenstøt men er myke ellers.

https://biker-shop.no/product/pmj-rider

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

Fjottpeis skrev: 08 apr 2024, 12:43
KiMedic skrev: 08 apr 2024, 11:55 Dette er en veldig godt beskrevet (veldig vanlig) MC ulykke. Det som reddet deg var "snartenkthet" og du holdt hue kaldt! Sammen med riktig kjøreutstyr gikk det bra etter forholda med deg. Godt å høre :twothumbs:
Det hele gikk veldig i slow-motion mens jeg skled bortover, husker jeg. Slapp fra noe som kunne vært en sikker død med bare noen skruer i hånden og nedsatt funksjonsevne i langfinger. Jeg kan ikke lenger vise fing med venstrehånden, men det er det neppe mange som savner.

Mens vi har en ekspert på ulykker her, hvordan er slike mc-jeans med kevlar i forhold til de vanlige tekstil-buksene de fleste av oss kjører med? Jeg har hørt rykter om at de jeansene er bedre under seilturer på asfalten?
Jeg pleier å be folk se denne, eller en av de andre som demonstrerer forskjellen på "dongeri" og kevlar/teknisk tøy.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Svar