FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

Legg inn av pingvin »

Interessant selv om lar beskyttelsen bli i jakka, er ikke svart/hvitt dette, for meg handler det om å bedre oddsene, ikke fullstendig eliminere risikoen, da må jeg parkere MCen. Er vel en praktisk greie også, beskyttelsene er jo litt småklumpete som det er, om beskyttelsen blir større blir det veldig klumpete og komfort påvirker også sikkerhet.

Stusser litt på logikken for argumentasjonen også, at 9kJ er for mye fordi bein brekker ved 4kJ. Men det er jo bare energien for testloddet for valgt vekt og valgt høyde. Eller oversatt til landeveien, crash ved gitt hastighet (litt forenklet, en rekke andre faktorer også) selv om da må huske at energien øker med kvadratet av hastigheten.

Så mao., vil hindre brudd (eller andre skader) opp til gitt hastighet men ikke over. Og opplagt bra at level 2 reduserer energien fra 50kJ til 9kJ, altså tar ut mer enn 80% av energien.

Også usikker på om statistikken refereres til er litt for enkel, når hevder at ikke flere bruddskader hos de som kjører uten beskyttelse, kan det være fordi de som kjører uten beskyttelse kjører mer forsiktig f.eks.? Statistikk er skumle greier hvor ofte enkelt å få det svaret ønsker...

Men likevel grei bakgrunnsinfo greit å kjenne til og litt annen vikling enn den "vanlige".

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

(sorry om allerede postet)
Sist redigert av pingvin den 08 apr 2024, 19:05, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Bjerknez »

Noen ønsker å polstre seg inne med alskens sikkerhetsutstyr og mener noen andre noe om det så får man ofte til svar at man ikke er glad i livet og at man er egoist etc.

Hva skjer når man skal 5 meter opp i en stige for å male huset midt på sommeren? Tar man på seg Airbag vest, hjelm og knebeskyttere da også?

Man kan ikke sikre seg for alt her i livet. Alt er farlig til en viss grad.

For egen del så er pri en og ha på seg klær som er behagelige. Jada, den grunnleggende sikkerheten er på plass hos meg stort sett hele tiden, men du kan også finne på og se meg i vanlig olabukse og en kortermet skjorte på sykkelen. Men da skal jeg ikke langt. Trolig ikke lenger enn maks 5 km. i bedagelig tempo.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 04 apr 2024, 08:57.... men du kan også finne på og se meg i vanlig olabukse og en kortermet skjorte på sykkelen. Men da skal jeg ikke langt. Trolig ikke lenger enn maks 5 km. i bedagelig tempo.
Nettopp, fordi du vet du er dårligere beskyttet tar du det roligere og om du likevel går overende så blir du mindre skadet pga lavere hastighet (og lavere risiko for å gå overende selvfølgelig).

Eller motsatt, tror de fleste som driver street racing tross alt har bra utstyr men da høy hastighet om kræsjer så blir det likevel fort skader (selv om mindre enn om ikke hadde bra utstyr). Kan vel også være med på at om har mye beskyttelse føler man seg litt usårbar og kjører fortere og med økt risiko.

Sier ikke hva som er riktig og galt ifht hva bør ha på seg, bare stiller litt spørsmål ved argumentasjonen til Fort Nine/Ryan selv om interessant innfallsvinkel. Litt opp og ned hvor gjennomtenkte disse videoene til Ryan er, noe bra, andre litt for lettvinne :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Bjerknez »

Ja, alle får ta sine egne avgjørelser. Jeg blåser en lang en i hva andre bruker av penger eller velger av sikkerhetsutstyr.

Jeg kjørte fra Fredrikstad, Lofoten, Narvik, Østersund, Stjørdal, Molde, og tilbake til Fredrikstad med MC dongeribukse og skinnjakke i fjor sommer. Riktignok med regndress hvis det regnet eller var kaldt.

Det gikk helt strålende og det var utrolig befriende å slippe den varme dressen. Utsatt jeg meg selv for større fare? Ja, sikkert. Men til gjengjeld så koste jeg meg mer de tre ukene på tur.

Vi kjørte vel 100 mil ish fra Lofoten og gjennom Sverige til Østersund og det var 4 varmegrader når vi startet på morgenen og ikke mer enn maks 10 varmegrader før vi kom til Østersund. Det var litt kjølig i starten, men etter hvert så blir man liksom vant til det og når man stopper, så er det mye deiligere med en kaffe i sola. :)

BjørnSover
Innlegg: 394
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av BjørnSover »

Jeg liker godt videoene til F9, men det er ofte litt rare påstander (som flytte vekt til utsiden av sykkel tidligere - og videoen pingvin linker til). Her en en YT video fra Bennets som tar opp F9 video. Og snakker med forsker som F9 siterer. Denne gir et helt annet bilde…

https://youtu.be/NOJxubCS0wM?si=-diCXRqOuYgpoMUs

Ps - hvordan virker YouTube linkingen??

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Gammelsmurfen »

BjørnSover skrev: 05 apr 2024, 22:11 Jeg liker godt videoene til F9, men det er ofte litt rare påstander (som flytte vekt til utsiden av sykkel tidligere)
Hvilke tenker du på da? Denne?

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

BjørnSover
Innlegg: 394
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av BjørnSover »

Gammelsmurfen skrev: 05 apr 2024, 23:36
BjørnSover skrev: 05 apr 2024, 22:11 Jeg liker godt videoene til F9, men det er ofte litt rare påstander (som flytte vekt til utsiden av sykkel tidligere)
Hvilke tenker du på da? Denne?

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Ja, har ikke sett den på en stund - og forstår poengene med motbalanse i lave hastigheter. Men hvis jeg husker rett påstår han at det er DEN rette måten å bruke kroppsvekt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av pingvin »

BjørnSover skrev: 06 apr 2024, 00:45 Ja, har ikke sett den på en stund - og forstår poengene med motbalanse i lave hastigheter. Men hvis jeg husker rett påstår han at det er DEN rette måten å bruke kroppsvekt.
Synes mye fornuftig i videoen men som du er inne på, litt for firkantet å si at ALLTID riktig å dytte sykkelen under seg, om åpen høyhastighetssving med god oversikt så lener jeg meg gjerne litt inn. Men har over tid mer og mer havnet litt på å sitte nøytralt men også dytte sykkelen under meg om veldig svingete veie, særlig om smalt og uoversiktlig. Artig å se seg selv på video, her opp Lurdalen fra Kongsberg til Svene (superartig om du liker smal og svingete vei, berg-og-dal bane), satt mer rett opp og ned enn selv trodde.

Tror egentlig at aller viktigste er at man føler seg komfortabel med det man gjør, finner litt sin egen stil. Om kjører med flyt og litt selvtillit går det best.

PS! Pussig han ikke nevner at for cross og motard så brekker man sykkelen ned for kunne få ut bakhjulet og styre gjennom svingen med gassen, MotoGP gutta gjør for så vidt også det i noen grad. Men lite relevans for normal landeveisskjøring.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5303
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 04 apr 2024, 08:57 Noen ønsker å polstre seg inne med alskens sikkerhetsutstyr og mener noen andre noe om det så får man ofte til svar at man ikke er glad i livet og at man er egoist etc.

Hva skjer når man skal 5 meter opp i en stige for å male huset midt på sommeren? Tar man på seg Airbag vest, hjelm og knebeskyttere da også?

Man kan ikke sikre seg for alt her i livet. Alt er farlig til en viss grad.

For egen del så er pri en og ha på seg klær som er behagelige. Jada, den grunnleggende sikkerheten er på plass hos meg stort sett hele tiden, men du kan også finne på og se meg i vanlig olabukse og en kortermet skjorte på sykkelen. Men da skal jeg ikke langt. Trolig ikke lenger enn maks 5 km. i bedagelig tempo.
Enig her men kortermet skjorte kjører jeg ikke med, hjelm heldekkende dongeribukse og kjørejakke er alltid på som minimum bekledning :)

Dette blir vel som å rope etter bråk, har to kjøredresser. En uten noe puteinnlegg og en med alt i både bukse og jakke. Den med alt i har jeg brukt veldig lite da alt blir feil når jeg sitter på sykkel’n, bevegeligheten blir mye dårligere, det skaper mer turbulens under kjøring da både bukse og jakke blir mer omfangsrike, føler meg rett og slett veldig lite komfortabel uvel med dårlig bevegelighet stiv med dårlig kjøreopplevelse. Ikke sikker på om jeg får beskrevet det riktig men det starter allerede når jeg stiger på sykkel’n og blir ikke bedre under kjøring, oppblåst stappa striesekk og ikke en gang kragen på jakka ligger bra da den presser mot halsen foran med alle putene i … Har testet med flere størrelser og bukse har vært byttet en gang til større uten endring så størrelsen er så riktig den kan bli. Tar jeg ut alle puter beskyttelse av jakke og bukse er begge dressene likeverdige, en holder ute regn og en ikke fullt så bra. Så jeg må si jeg har kjørt hele livet uten airbag, ryggskinne og puter. Bruker kjøresko, heldekkende mc dress og hjelm og storkoser meg på sykkelsete.
Sist redigert av dypen den 07 apr 2024, 11:41, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7593
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av mekkern »

Bruker stort sett alltid ei bukse med innlegg-tekstil eller skinn.jakke med innlegg og ryggskinne hjelm og hansker litt varierende fottøy avhengig av tur -reisemål-vær-og temperatur.
Men på tråsykkel som ofte har minst like høy hastighet i nedoverbakker så er de fleste komfy med knapt en isoporhjelm og kortbukse. :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

Spennende diskusjon å lese! Hvis vi skal fortsette litt på det med å beskytte seg når man kjører sykkel, har jeg noen meninger om temaet :-# :x

Jeg er en av de som plukker opp og behandler akutte skader som oppstår i en MC-ulykke. I følge min egen "statistikk" går det som regel bra når man forulykker på MC. Jeg har plukket opp både de som kjører med full beskyttelse og han litt halvkriminelle rusmisbrukeren som kjører RR sykkel i shorts, singlet og sandaler.

Felles for alle jeg kan prate med i en sykebil på vei inn til sykehus er at de kjørte noenlunde innenfor fartsgrensa, rakk å bremse ned farta og alle brukte hjelm.

De som hadde ryggskinne og god polstring i klæra, har det aller best. De er ofte overrasket over hvor bra utstyret fungerte.

Min jobb er å avdekke skader, så jeg ser mye på utstyret for å få et bilde av skademekanisme. Disse førerne har få synlige skader, men kan ofte ha brudd i lår, håndledd eller ankel. Man tenker alltid på indre blødninger. Spesielt hvis de ikke fikk "sklidd" av seg G-kreftene før det ble bråstopp. (disse er det absolutt flest av, å man hører ikke om de i media) De er friske etter brudda har grodd.

De som ikke brukte riktig utstyr vil etter en slik ulykke ha de samme bruddene, men de kan være mer kompliserte i ettertid. Kjører du i dongeri har du "årevis" med smerte fremfor deg, en jeg snakka med hadde brukt 17 år og titalls operasjoner på å fjerne fiber fra jeans i lårene. Masse infeksjoner etc. Klær som ikke tåler varme brennes inn i kroppen, har du shorts å sklir bortover asfalten i 70 kmt syns jeg synd på deg. Da har du kanskje ikke hud, vev eller muskler igjen å bruke etterpå, de slipes vekk som sandpapir på såpe. Disse pasientene overlever, men med varige men i en eller annen form.

Mye 50/125 cc ulykker går også som regel bra. De vi hører om er de som blir alvorlig kvesta eller omkommer. Her brukes det ofte hjelm og skikkelig jakke, men beina glemmes litt. En 16-17 åring sine reflekser og lekenhet skal man heller ikke undervurdere. Noen er mestere i å ha flaks/redde seg inn før det går galt.

Jeg vet at de aller fleste som kjører MC i 2024 er klar over farene med å kjøre MC. Det handler om å minimere risikoen. Har man riktig utsyr og sunn fornuft, kan man kjøre MC til man dør av alderdom. Kjøre etter forhold og ferdigheter er det viktigste man kan lære mener jeg.

Jeg pleier å gi et tips til unge mopedister og mc-kusker: kjør mc som om ingen ser deg. Få blikkontakt med bilfører å vent heller 2 sek å få oversikten. Det er ikke NOE sikkerhetsutstyr som slår et "våkent" hode i trafikken eller på landeveien, men vi skal kle oss for å treffe bakken.

Så til den store elefanten i rommet: Kan man kjøre en snartur på kiosken i shorts å skjorte for å kjøpe snus? Folk må få gjøre som de vil..Jeg har selv gjort det, å vil sikkert gjøre det igjen. Man gjorde det på scooter som ungdom å forsvarer det gjerne med farta. Det får være opptil hver enkelt. Men jeg føler på en større å større skam de få gangene jeg gjør det :confused

Dette ble langt å sikkert litt kronglete skrevet. Men måtte få det ut!

Syns ikke man skal slutte å bruke "body armor", det kan gjøre en stor forskjell hvis man først er uheldig, det kan skje den beste av oss :-# :x
Sist redigert av KiMedic den 06 apr 2024, 12:05, redigert 1 gang totalt.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5303
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av dypen »

@KiMedic godt skrevet som alle bør lese :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Gammelsmurfen »

BjørnSover skrev: 06 apr 2024, 00:45
Gammelsmurfen skrev: 05 apr 2024, 23:36
BjørnSover skrev: 05 apr 2024, 22:11 Jeg liker godt videoene til F9, men det er ofte litt rare påstander (som flytte vekt til utsiden av sykkel tidligere)
Hvilke tenker du på da? Denne?

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Ja, har ikke sett den på en stund - og forstår poengene med motbalanse i lave hastigheter. Men hvis jeg husker rett påstår han at det er DEN rette måten å bruke kroppsvekt.
Absolutt ikke feil å lene ut, men det er heller ikke noen fasit. Mange faktorer som spiller en rolle i dette, ikke bare hastighet.
Det går helt fint å lene ut i god fart også ;-) Kjøretøy, underlag, kurve osv. jeg har over tid endret litt på dette og lener mer ut i dag enn for mange år siden. Syns fordelene er bla. bedre sikt gjennom uoversiktlige svinger, større "handlingsrom" ved uforutsette hindringer eller grus/dritt i veibanen.

Når det gjelder emnet i tråden: Kjør i det man vil, det er kun for egen sikkerhet. Så valgene man tar der vil ramme en selv i størst grad, eller pårørende, ikke andre trafikanter. Helt opp til hver enkelt om man vil være selvlysende i High-wiz, polstre seg på alle mulige måter eller kjøre i T-skjorta. Selv velger jeg kjøreklær med beskyttelser i leddene og alltid ryggskinne og hansker, vil ha skinn igjen på kroppen om jeg velter.

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

dypen skrev: 06 apr 2024, 11:54 @KiMedic godt skrevet som alle bør lese :thumleft
Takk @dypen :buddies: Jeg pleier sjelden å dele erfaringer fra jobb, men her passet det seg.

Åsså syns jeg man må ufarliggjøre mc kjøring litt. Er nesten som å røyke blitt. Jeg har kolleger som kaller MC for "donorstativ". Da pleier jeg å sette skapet på plass :[-X De aller fleste blir ikke donorer. De som ikke kjører sykkel selv, er de med mest fordommer såklart. Uvitenhet..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

Gammelsmurfen skrev: 06 apr 2024, 12:09 Kjør i det man vil, det er kun for egen sikkerhet. Så valgene man tar der vil ramme en selv i størst grad, eller pårørende, ikke andre trafikanter. Helt opp til hver enkelt om man vil være selvlysende i High-wiz, polstre seg på alle mulige måter eller kjøre i T-skjorta. Selv velger jeg kjøreklær med beskyttelser i leddene og alltid ryggskinne og hansker, vil ha skinn igjen på kroppen om jeg velter.
Du er inne på noe her. går som regel ut over en selv. Man taper stort sett alltid i trafikken hvis man går eller ferdes på 2 hjul og forulykker. Den risikoen kommer man aldri unna. Opptil hver enkelt hvor mye man vil minimere risikoen.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Svar