Vil rådelager ryke snart?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
nisufisu
Innlegg: 42
Registrert: 25 aug 2023, 09:54
Motorsykkelen din: 2011 Yamaha Yzf R.125

Vil rådelager ryke snart?

Legg inn av nisufisu »

Har en 2011 yzf 125 som har gått 50k kmt nå og er litt redd for at rådelageret kan ryke snart. Har to kompiser som har like sykkler som er gått rudnt 50 k og begge sitt råde lager tokk kvelden nå nylig. Begge begynte å få tikking som ble verre å verre til motoren til slutt røyk. Min yzf har tikket lenge men va på verksted og de sa det hørtes ut som løse ventiler og ikke noe ille men bør justeres etterhvert. Men vil dere tro at rådelageret kan ryke snart, isåfall vill jeg få byttet d før d skjer. Kjører for det meste pent og motoren bruker ingen olje og har alltid hatt nokk olje i mitt eie og (ifølge forgje eier) har den alltid hatt olje før. Ingen andre ulyder eller nye vibrasjoner eller risting. Så hav tror dere? Noen med erfaring?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22940
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vil rådelager ryke snart?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker @mekkern har noen innspill her kanskje?

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vil rådelager ryke snart?

Legg inn av mekkern »

Ja den kan havarere eller ikke....all mekkanikk kan ta kvelden.Hvis lyder endrer seg så få det sjekket.

Pass på å skifte olje ofte nok og sjekk nivå ofte også-disse motorene har lite oljevolum og olja blir fort dårlig.

Det hare vært en del veivhavarier men oftest relatert til manglende/gammel olje.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

nisufisu
Innlegg: 42
Registrert: 25 aug 2023, 09:54
Motorsykkelen din: 2011 Yamaha Yzf R.125

Re: Vil rådelager ryke snart?

Legg inn av nisufisu »

Ok, merket d va litt lite olje i dag så ig den bruker litt men ikke mye. Skal bestille oljefilter i dag da oljen er ca 3200km gammel.

Brigg
Innlegg: 100
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Vil rådelager ryke snart?

Legg inn av Brigg »

Se denne tråden, her er noen vedlikeholdstips for YZF 125 med noen km på nakken. Ikke spesifikt for rådelager, men uansett ting som kan være verdt å sjekke. Se innlegg på slutten av tråden for en oppsumering.

viewtopic.php?t=16317
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Svar