Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av Lego »

I dag ble jeg stoppet av vegvesenet i teknisk kontroll.

Sykkelen jeg kjører er mindre enn ett år gammel, men de reagerte på tail-tidy'en (pga vinkel på skiltet), samt manglende refleks bak.

Jenta(!) som stod for kontrollen var tydelig lærling/veldig fersk, og hun sa at jeg måtte vise sykkelen etter å ha fikset vinkelen på skiltet, men manglende refleks ga ingen etterkontroll. I tillegg fikk jeg 3000 kroner i gebyr for "Kjøring uten forskriftsmessig bruk av
kjennemerker". :eh

Når jeg nå logger på Digipost og finner kontrollseddelen, så er det noen ting som skurrer.
På "Samlerapporten" (vedlegg 1) står det at jeg nå har "Bruksforbud inntil forholdet er rettet" (under "dokumentkontroll"). :doh
På "Kontrollseddelen" (vedlegg 2) står det "Ingen etterkontroll".
Etter kontrollen fikk jeg beskjed om at nå kunne jeg bare kjøre...
Jeg har også logget på Minside på vegvesen.no, uten at jeg finner noe som skal tilsi at det er noe utestående.

Se på vedleggene og svar meg på om jeg må inn og vise sykkelen eller ei? (Navn og reg.nr. er sladdet)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Lego den 17 apr 2024, 15:21, redigert 1 gang totalt.

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av Lego »

Ble litt krøll med vedleggene, men skal være oppe nå :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av Bjerknez »

Bruksforbud og 3.000 kroner i bot for et skilt med feil vinkel?

Det høres jo ganske rart ut...

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av Greddy »

Du fikk to mangler. Feil vinkel på skilt og manglene refleks.
Vinkel på skiltet må etterkontrolleres. Manglene refleks må ikke. Hva er vanskelig å forstå?
Det er nesten som EU: Vinkel på skiltet er toer feil. og manglene refleks er ener feil.

Jeg hadde nylig eu-kontroll på bilen min. Fikk feil på brems, og feil på vindusvisker foran. bremsefeilen var en 2'r feil og må etterkontrolleres. Mens vindusvisker som er en jobb på 5 min er en 1'r feil og trenger ikke etterkontrolleres.

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av Lego »

Bjerknez skrev: 17 apr 2024, 15:33 Bruksforbud og 3.000 kroner i bot for et skilt med feil vinkel?

Det høres jo ganske rart ut...
Det er jo helt sinnsykt!
Skiltet var godt synlig bakfra, men vinkelen var kanskje 60°. (Bare satt på en helt vanlig tail-tidy.)
Jeg gikk til og med ca. 20-30 m bort til en annen av kontrollørene og spurte om hun kunne lese skiltet mitt. Hun svarte "ja, men pga forskrifter..." før jeg avbrøt henne og sa "takk, det var alt jeg lurte på".

Gebyret var ikke noe jeg kunne velge å vedta eller ikke (jamfør forenklet forelegg). Jeg kan kanskje klage på det, men det tviler jeg på at jeg gidder.

Irriterer meg at jeg ikke bare "brakk" skiltet ned mens jeg stod der. Jeg gjorde dette når jeg kom hjem, og det var enklere enn jeg hadde trodd.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av Lego »

Greddy skrev: 17 apr 2024, 16:04 Du fikk to mangler. Feil vinkel på skilt og manglene refleks.
Vinkel på skiltet må etterkontrolleres. Manglene refleks må ikke. Hva er vanskelig å forstå?
Det er nesten som EU: Vinkel på skiltet er toer feil. og manglene refleks er ener feil.

Jeg hadde nylig eu-kontroll på bilen min. Fikk feil på brems, og feil på vindusvisker foran. bremsefeilen var en 2'r feil og må etterkontrolleres. Mens vindusvisker som er en jobb på 5 min er en 1'r feil og trenger ikke etterkontrolleres.
Spørsmålet mitt er om dette er merket som "må etterkontrolleres" hos vegesenet, for det står ikke på "kontrollseddelen" og frist for etterkontroll er også blank. Altså jeg tror jenta har merket "kontrollseddelen" feil.
"Bruksforbudet" oppheves ved utbedring, hvor jeg selv står som ansvarlig. (Dersom dette var et ekte bruksforbud, hvorfor fikk jeg da kjøre videre?)

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av Greddy »

Det finnes to tilstander av kjøretøy. Forskriftmessig stand og forsvarlig stand.

Bruksforbud pga mangel Forskriftmessig stand er bagatell feil på kjøretøy, som gjør den ikke lovlig etter forskriftene. Men kan brukes til å kjøre fram til et verksted for å utbrede feil og til kontrollstasjoner for kontroll etc.

Bruksforbud pga mangel på forsvarlig stand er feil som kan skape scenario som kan skape ulykkehendelser. Dette kan være mangler på bremser, eller lys i mørke. Dermed bomstopp.

Din sykkel ble bare bruksforbud pga den var ikke forskriftmessig stand.

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av Lego »

La meg omformulere meg litt:
Vil det vise på Minside at jeg må ha sykkelen inn til kontroll?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av mekkern »

Ser ut som du er ansvarlig for å fixe refleks før vidre bruk av kjøretøy og du har fått forelegg for feil vinkel på skilt.
Ellers så ser det ut som du slipper mer mas..

Står jo ingen etterkontroll.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av Lego »

mekkern skrev: 17 apr 2024, 17:06 Ser ut som du er ansvarlig for å fixe refleks før vidre bruk av kjøretøy og du har fått forelegg for feil vinkel på skilt.
Ellers så ser det ut som du slipper mer mas..

Står jo ingen etterkontroll.
Takk, dette høres logisk ut! :prf

Jeg avventer og ser om jeg hører noe fra vegvesenet

Brigg
Innlegg: 100
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av Brigg »

Ny sykkel, er løsningen original? I så fall har du kanskje en høne å plukke med forhandler.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5308
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av dypen »

Brigg skrev: 17 apr 2024, 17:49 Ny sykkel, er løsningen original? I så fall har du kanskje en høne å plukke med forhandler.
Han har ettermontert tail-tidy …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 100
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av Brigg »

dypen skrev: 17 apr 2024, 18:04
Han har ettermontert tail-tidy …
Altså ikke originalt 🙂
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av kjellv »

Brigg skrev: 17 apr 2024, 21:27
dypen skrev: 17 apr 2024, 18:04
Han har ettermontert tail-tidy …
Altså ikke originalt 🙂
Ombygget kalles dette i bts språk..

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5308
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Skilt mer enn 30 grader - bruksforbud?

Legg inn av dypen »

Selv har jeg ikke noe behov for å utføre tilsvarende mod på mine sykler da bakskjerm og skiltholder fra produsent er jamt over veldig bra med noen få unntak. Det jeg kommer på nå i farten er @mekkern sin mod på hans Indian som ble veldig bra :D

Legger ved bilde av en av veldig mange skiltholdere som er i salg.
IMG_1068.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar