Den store MC-camping tråden!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte jeg kunne starte en tråd for dem som liker eller drømmer om camping langs veien. Poenget med tråden er å prate om samt komme med ideer om campingutstyr, fine campingplasser, flotte camping historier og annet.

Men camping så mener jeg da overnatting i medbrakt telt/tarp.

Kom gjerne med informasjon om hvor og når du campet, hvordan du lagde maten, hvilke kokemuligheter du brukte og ellers annet som har med emnet å gjøre. Kanskje er det noen som biter på og blir bitt av basillen.

Mitt bidrag kommer om ikke så alt for lenge...

Rull tråd!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

MC camping er egentlig noe som har sittet litt langt inne for min del. Ikke fordi jeg ikke liker det, men fordi jeg nok er litt kresen på været og fordi jeg ofte kjører alene. Jeg kjeder meg fort hvis jeg må campe alene. Men er det flere som er med og været er fint så er jeg så absolutt positiv til camping.

Et annet ankepunkt er jo også plassen dette utstyret tar. Samt mangel på det mest elementære utstyret så klart.

MEN! Nå har jeg fått ræva i gir og fått bestillt meg grunnleggende campingutstyr som flittig skal brukes til sommeren. I frykt for å snakke over evne her så kan jeg vertfall love at campinglivet skal prøves ut, for i år skal jeg og en til teste dette på tur i Sverige. Fint vær er allerede bestillt og turen starter sånn ca. Rundt den 7.juli.

Så langt bar jeg kjøpt meg et Urberg 2 person Dome Tent G3:
IMG_1371.jpeg
Urberg Scandinavien liggeunderlag:
IMG_0533.jpeg
IMG_0534.jpeg
Helsport Dovrefjell 4x3m tarp:
IMG_1377.jpeg
Barduner og karabinkroker til tarpen:
IMG_1376.jpeg
Primus Easyfuel II:
IMG_0523.jpeg
Og diverse annet småtteri:
IMG_0525.jpeg
Soveposen jeg har fra før får duge i år. Det er en gammel men kun brukt to ganger Helsport billigpose som har en comfort temp på +6 grader. Skulle campinglivet slå ann, så investerer jeg nok kanskje i en pose senere. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38004
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

Veldig fornøyd med Vaude Chapel 2 teltet mitt, som jeg nå har hatt noen år og forlengst tjent inn igjen :-) .
170 cm. innvendig høyde på det høyeste, som fint holder til mine 186 cm.
Samtidig god plass til sidevesker, toppboks annet ting & tang:

Bilde

Bilde

Vekt: 3990 gr. i flg. produsenten, inkl. stenger og plugger:
Vaude 1.JPG
Vaude 2.JPG
Lengde på posen med stenger og plugger, ca. 55 cm, som gjør at denne går i toppboksen.

Uoriginal teltpose fra Urberg siden den tynne saken Vaudeteltet ble levert med ikke er særlig robust. Det enste eneste jeg ikke er fornøyd med Vaudepakka.
Urbergposen langt mer solid og kan komprimeres mer slik at teltet i seg selv faktisk får plass i en av sideveskene
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Hadde jeg ikke hatt tarp i tillegg måtte nok jeg også på sikt hatt større telt. Men med tarp får man en gedigen uteplass under tak og man kan også tenne bål under tarpen hvis man henger den litt høyt.

Kombinasjon med telt og tarp har jeg sett flere eksempler på på Youtube. Det ser ut som en perfekt kombinasjon. :)

Faktisk tror jeg at på sommerstid med 10 grader på natten kan man fint sove under tarpen uten å bruke teltet. Så jeg vil nesten si at en tarp trolig er et bedre alternativ enn et telt, hvis man skal overnatte i ålreit vær. Det er mange måter å henge opp en tarp på :)

Teltet jeg har skal kun brukes til å sove i. Intet annet.

Men det ser ikke dumt ut det teltet AJ. Tror jegbhar nevnt det tidligere også. Men det blir en smule for stort sammenpakket for min del. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38004
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

Kokekar:
kokekar 1.JPG
kokekar 2.JPG
kokekar 3.JPG
To kjeler hvor den største har godt over en liter kapasitet, lokk, to sammenbrettbare kaffekopper, et sammenbrettbart vann"glass" i metall, gassbrenner, fyrstikker, lite multiverktøy med bl.a. saks, spisebestikk i metall, Primus spork, praktisk foldbar kniv med tennstål. Og en liten bit stålull for å gjøre reint kokekaret best mulig etter bruk.

Alt på plass i et kokekar., som tar veldig lite plass og veier lite :thumleft .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38004
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

Har ingen erfaring med tarp.
Men det er vel slik at man er avhengig av trær, evt. egnede stolper for å kunne bruke denne? Eller :dontknow ?

https://www.xxl.no/tips/gc/inspirasjon/ ... bruke-tarp

Og da utelukkes vel mange campingplasser...

Så for min del blir det fortsatt bruk av telt hvor jeg sitter utenfor teltet i finvær, tett ved eller et stykke unna om muligheten er der, og inne i forteltet om det brygger opp til mindre trivelig vær...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 10 mai 2024, 18:46 Har ingen erfaring med tarp.
Men det er vel slik at man er avhengig av trær, evt. egnede stolper for å kunne bruke denne? Eller :dontknow ?

https://www.xxl.no/tips/gc/inspirasjon/ ... bruke-tarp

Og da utelukkes vel mange campingplasser...

Så for min del blir det fortsatt bruk av telt hvor jeg sitte utenfor teltet i finvær, tett ved eller et stykke unna om muligheten er der, og inne i forteltet om det brygger opp til mindre trivelig vær...
Tarp kan brukes på veldig mange måter. Det mest vanlige er å bruke trær samt teltplugger, men man kan også slå opp tarp på en flat gressplen uten trær. Man hogger seg en liten stokk og løfter den opp i en av endene og fester tarpen rundt ellers med teltplugger. Man kan også lage en "dør" med tarpen. Mange muligheter.

Men i sterk vind og mye regn er nok telt og foretrekke ja. Men som oftest tekter jeg i finvær tror jeg og helst i lavlandet. Tarpen fungerer for meg som et tillegg til teltet. 12 ish kvadratmeter med ekstra uteplass og mulighet for å fyre bål under tak. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av kjellv »

Jeg har hatt med et lite fjelltelt på de fleste turene mine. Helsport Nordmarka tror jeg det heter, og har hatt dette i mange år. Det har vært med mest som en reserveløsning dersom jeg ikke skulle finne ledige hytter, men på de fleste turene har det blitt brukt en eller to ganger. Problemet med det er at det er lavt, slik fjelltelt skal være for å tåle en god del vind.. I 2018 ble det veldig mye brukt under NordNorgeturen, da hele 7 av 10 overnattinger var i telt.
De senere årene har det blitt byttet med av en enkel lavvo. Den gir rikelig ståhøyde for en gammel mann, kjenner jeg er for gammel til å kle på meg liggende i teltet. Men det har sine svakheter, med enkel duk funker det dårlig i regnvær. Flere ganger har jeg opplevd store vanndammer inne i teltet, og blir soveposen våt kommer gjerne hjemlengsel ganske snart..
I tillegg har jeg smakt litt på hengekøyeløsningen, og får mer og mer sansen for den. Har hatt en "bananhengekøye" i tre sesonger og brukt den av og til. Sover ikke godt i den, da den gir få muligheter til å endre stilling. Våkner da tidlig og er svært stiv og støl etter natta. Derfor har jeg nå kjøpt en Amok XL med fjøl og tarp. I den ligger man så og si flatt, og kan også ligge på siden. Gleder meg til å teste ut den i sommer.
Reisemålene mine har også endret seg mye de siste tre årene. Lange asfaltetapper frister stadig mindre, det er grusveier og vill natur som frister mest. Villcamping, gjerne i skogen langt fra folk. Der er det ofte vanskelig å finne skogbunn som er flat og ryddig nok til et telt. Det er mye lettere å finne trær i passe avstand til hverandre.
Jeg pleier å kjøpe inn litt mat hver dag, og gjerne seint på dagen hvis mulig. Ikke mer enn jeg spiser om kvelden og morgenen etter. Dette for å slippe å drasse på mer enn jeg må. Litt tørrmat/polarbrød, kjeks og tubeost og et par pakker Real turmat ligger alltid i en koffert som sikringskost dersom det ikke dukker opp en butikk seint på dagen. Jeg har også med en tett boks med ekte smør og litt krydder og salt. Bruker helst små lokale butikker, det føles godt å bidra med noen kroner i de mindre og nesten fraflyttede lokalsamfunnene. Jeg liker også å ta meg tid til å slå av en prat med lokalbefolkningen når jeg handler. De pleier å være veldig trivelige og imøtekommende. Der handler jeg gjerne et par bokser øl og noe frossent kjøtt eller fisk til en god hjemmelaget middag. Når frossen mat ligger sammen med et par bokser øl i en koffertboks noen få timer tiner maten samtidig som ølet holder seg kaldt. Det er god planlegging :roll

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har lett lenge etter det perfekte teltet. Tror jeg har funnet det nå. Helsport Fjellheimen 3 camp superlight. Pakker ned til nesten ingenting og lite vekt. 3 person telt er passe for to stk med mc utstyr. Bare to ulemper. Det er litt dyrt og det må ha teltplugger.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Enig med deg med mye av det du skriver @kjellv :)

Fjelltelt synes jeg funker dårlig som eneste valg. Derimot er et fjelltelt OG en tarp en fin greie. Da får du stort fint uteområde med tak og et telt og sove i. Jeg har også hatt Lavvo. Tror det helle Helsport Varanger 4-6. dog med innertelt og bunn og full pakke. Problemet med dette teltet er størrelsen. Det tar MYE plass og det er mye greier å sette opp i forhold til små fjelltelt.

Det teltet jeg har nå satt jeg opp på under 5 minutter tror jeg. Det fine med mitt telt er at jeg kan flytte på det etter at jeg har satt det opp før jeg plugger det i bakken. Takhøyden er 125cm. Litt dor lite til å stå i. Derfor bruker jeg tarp i tillegg. Jeg orker heller ikke å ligge å kle på meg. Det liker ikke ryggen min.

Jeg er nok glad i litt mer asfalt enn deg og du har nok langt mer erfaring enn meg vedrørende overnatting i telt, for det er mye som skal klaffe før jeg gidder å slå opp teltet. Å slå opp teltet i regnvær er uaktuelt for min del. :)

ErikW
Innlegg: 710
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av ErikW »

Både teltet til @AJ og mitt settes opp på 5-6 minutter Max , men om det tar 10 minutter er jo ikke greie,da vi er jo tross alt på ferie. Begge disse teltene har det vi verdsetter mest… ståhøyde til å kle på seg, samt et fortelt det går an å sitte i med bord og stoler etpar stykker

Jeg anser disse kriteriene som viktig og for min del et telt og tarp er unødvendig for meg.
Det fine er atvier forskjellige og velger det vi selv har tro på.
Mitt telt veier 7,4 kg, men det er helt ok, da kjerringa veier 57 og hu erjo ikke med :lol
AJ er litt heldigere på vekta der

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, vi er forskjellige, heldigvis. Ingen løsninger er dårlige, bare forskjellige.

Teltet skal jeg sove i. Ikke noe annet. Skal jeg kokepolser, drikke øl, fiske, spise mat, prate skjit eller bare nyte, så sitter jeg under tarpen ved bålet. Det eneste jeg skal gjøre i teltet er å sove.

Nå skal det sies at jeg sikkert kommer til å bygge egne camping erfaringer og justere litt underveis hvis dette faller i smak, men slik jeg ser for meg hvordan camping skal være for min del så er tarpen en viktig del. Jeg kommer til og med å sovne under tarpen hvis været er fint. Teltet er der kun hvis det regner OG blåser.

En tarp tar jo uansett ikke større plass enn en stor dassrull, så med tanke på plassen man bruker i sekken så får man mange kvadratmeter under tak. Faktisk opp mot totalt 15 kvadratmeter under tak inkludert teltet hvis man setter opp tarpen riktig. For den nette sum av totalt 2.000 kroner. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1310
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 10 mai 2024, 23:43 Teltet skal jeg sove i. Ikke noe annet. Skal jeg kokepolser, drikke øl, fiske, spise mat, prate skjit eller bare nyte, så sitter jeg under tarpen ved bålet. Det eneste jeg skal gjøre i teltet er å sove.
Forhåpentligvis ikke koke pølsene, da "eksploderer" de :knegg

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1624
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

Prøver å holde vekt og bulk nede men har måttet gå opp litt så plass til tjafs i fortelt, så bruker nå Helsport Sarek Superlight 2+Camp kjøpt på tilbud til 3.499,-, 1.65kg likevel bra.

Bilde

Exped UL winter liggeunderlag, tror veier 0.5kg(?) men på soveposefronten rakner det litt siden skikkelig frysepinn så har Mountain engineering Glacier Expedition ratet til -35gr. Tror 2kg og ikke velig liten pakket men ikke så verst med tanke på varmen

På kokefronten har jeg 0.7l titan kokekar hvor får plass til brenner og liten propanbeholder så superkompakt, Real helt OK par dager og kaffe selvfølgelig.

Og Helinox Zero stol som funker utrolig bra med tanke på at veier 0.5kg. Og det er vel det. Så under 6kg totalt. Drar normalt ikke på tur om dårlig vær så kan leve med at ikke har tak å sitte under om kvelden, har Thermacell som holder myggen unna.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar